Longproblemen met Linga / Franse hartworm besmetting / Eindelijk vrij van Franse Hartworm

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Longproblemen met Linga / 5/2/2016 opnieuw of nog steeds besmet

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Hoe gaat het nu met Linga? Is het regime hetzelfde als bij de behandeling met Milbemax? Hoe lang moet je ze nu rustig houden?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:Als dit je overkomt, geloof mij, dan houd je die hond rustig. Het is alleen wel heel beroerd, want je speelt de 'boeman' en je hond heeft geen benul met welke goede bedoeling je zo'n chagerijn bent. Maar vooralsnog zijn de anderen vrij gebleven, dus proberen te vertrouwen op dat het hen niet gaat treffen. Ik begrijp wel dat dat nu verrekte moeilijk is hoor ;) Je wilt niet weten hoe blij ik was dat alle 3 herhaaldelijk nog op Franse Hartworm gechecked werden na de infectie bij Daantje en het steeds vrij was. Het duurde even voor dat mijn vertrouwen in 'incident' er echt was.
En áls het Linga nogmaals treft, dus ná vrij geweest te zijn een her-besmetting, dan zou ik preventieve behandeling voor haar zeker overwegen. Dat past niet alleen binnen het advies van Rolf, maar herhaaldelijk deze infectie en behandeling is óók niet gezond, ook niet voor jezelf :-*
Dat is niet waar hoor, Rolf heeft mij zelf geadviseerd bij herbesmetting in 2016 Linga "onder een paraplu te laten lopen" zoals hij dat noemde en dus preventief te gaan behandelen! (en wel om de reden die Anne in Duitsland beschrijft - kennelijk is Linga dan erg gevoelig deze besmetting op te lopen).
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Lizzy schreef:Dat is niet waar hoor, Rolf heeft mij zelf geadviseerd bij herbesmetting in 2016 Linga "onder een paraplu te laten lopen" zoals hij dat noemde en dus preventief te gaan behandelen! (en wel om de reden die Anne in Duitsland beschrijft - kennelijk is Linga dan erg gevoelig deze besmetting op te lopen).
Huh, maar dat is toch precies wat ik zeg ;) Preventief behandelen bij herbesmetting past niet alleen binnen het advies van Rolf, maar herhaaldelijk deze infectie en behandeling is óók niet gezond, ook niet voor jezelf.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:Huh, maar dat is toch precies wat ik zeg ;) Preventief behandelen bij herbesmetting past niet alleen binnen het advies van Rolf, maar herhaaldelijk deze infectie en behandeling is óók niet gezond, ook niet voor jezelf.
Ik heb wel vaker de gewoonte bij tekst van jou om woorden om te wisselen/niet te zien, sorry :-[

Ik dacht dat er stond "dat past niet binnen het advies van Rolf". Maar het past dus wel in het advies van Rolf. Ja precies, hij zou dan zelfs Advocate gebruiken.
sella

Bericht door sella »

Fijn dat de andere 3 kanjers vrij zijn.
Ik zou denk ik ook voor advocate keizen qua werkingsduur. Ik heb dat vroeguh gedaan bij mijn labjeflabje omdat die en veel wormen had en een vlooien allergie. Milbemax bestond toen nog niet.
Zeker na het lezen van de eerste ervaring met Linga, zou ik voor langwerkend gaan.
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

Jeeeee wat een verhaal. Dit verwacht je toch niet. Goed dat je zo snel hebt gecontroleerd en succes met wéér behandelen.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Lizzy schreef:De glaasjes poep staan schuur. De poep zit in een gaasverband. Dat knoop ik dicht als een knapzakje met ijzergaren. Dat plak ik aan de buitenkant vast met plakband zodat het niet naar de bodem kan zakken. Het glas vul ik met lauw water totdat de poep onder staat en dat laat ik 24 uur staan:
Afbeelding

De poep gaat mee naar binnen om onderzocht te worden. De zakjes poep haal ik er heel voorzichtig uit (zonder reuring in het glas te maken:
Afbeelding

Preparaten gemaakt met wegwerppipet op een objectiefglaasje en afgedekt met een dekglaasje:
Afbeelding

De preparaten onder de microscoop, ik begon eerst met een 40 keer vergroting, na mijn avontuur met Linga vrijdag begin ik gewoon gelijk met de 100 keer vergroting:
Afbeelding

Idem:
Afbeelding

En we eindigen de sessie met Dettol :biggrin2:
Interessant, dit! Hopelijk belandt dit topic, nadat alles goed is afgelopen en Linga voorgoed wormvrij is, in de bieb.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Anne in Duitsland schreef:Interessant, dit! Hopelijk belandt dit topic, nadat alles goed is afgelopen en Linga voorgoed wormvrij is, in de bieb.
Ik heb ook al met open mond zitten kijken en lezen wat er allemaal kan! Hoop idd dat dit bewaard blijft.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja nee, dit gaan we maar niet weggooien......
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Waren jullie zelf al in het bezit van die microscoop?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Neally schreef:Waren jullie zelf al in het bezit van die microscoop?
Nee. Ik heb deze mogen lenen!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Doranto schreef:Hoe gaat het nu met Linga? Is het regime hetzelfde als bij de behandeling met Milbemax? Hoe lang moet je ze nu rustig houden?
Ja, we zitten nu op 3 zeg maar. En het regime is hetzelfde. Ze zit in haar hok en ze wordt aan de riem uitgelaten, apart van de andere honden. Ze gaat ook onder begeleiding de tuin in (omdat ze anders keihard de tuin in rent en denkbeeldige vijanden wegjaagt). De eerste 7 dagen zijn het engst. Vanaf dag 4 zullen de meeste wormen dood gaan. Dus morgen en overmorgen vind ik echt eng te meer ik Linga een uur alleen moet laten om de andere 3 honden uit te laten. En verder moet ze weer 1 maand rustig gehouden worden.....
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

sella schreef:Fijn dat de andere 3 kanjers vrij zijn.
Ik zou denk ik ook voor advocate keizen qua werkingsduur. Ik heb dat vroeguh gedaan bij mijn labjeflabje omdat die en veel wormen had en een vlooien allergie. Milbemax bestond toen nog niet.
Zeker na het lezen van de eerste ervaring met Linga, zou ik voor langwerkend gaan.
Ja, dit is ook wat Rolf Nijsse zegt. Stel dat ze weer besmet raakt en je geeft haar 1 Milbemax (eens per maand) en niet alles gaat dood, dan begint de ellende weer van voor af aan. Een (1) keer 1 pil Milbemax is gewoon niet genoeg. Je moet er al 4 achter elkaar geven. Nou, tel daar bij op dat 4 pillen Milbemax bij Linga niet voldoende heeft gedaan......

Dus er moet dan Advocate op, zodat iedere slak die binnen komt en alles wat zich tot worm ontwikkeld: dat moet gelijk dood.

Ik hoop dat het niet nodig is. Want Advocate is wel gore troep.
Diego
4-sterren
4-sterren

Bericht door Diego »

Lizzy, je mag je zelf wel even een schouderklopje geven en anders doen wij het wel! Je bent echt een kanjer en Linga boft met zulke alerte en actieve baasjes die zelf ook actie ondernemen.
Zo belangrijk eigenlijk besef ik me hierdoor om zelf ook mestonderzoek te kunnen doen.
( Iedereen eigenlijk verplicht op cursus bij Tomsborders! :)
Mocht er nog een keer een dag komen, ben ik van de partij).
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Diego schreef:Lizzy, je mag je zelf wel even een schouderklopje geven en anders doen wij het wel! Je bent echt een kanjer en Linga boft met zulke alerte en actieve baasjes die zelf ook actie ondernemen.
Zo belangrijk eigenlijk besef ik me hierdoor om zelf ook mestonderzoek te kunnen doen.
( Iedereen eigenlijk verplicht op cursus bij Tomsborders! :)
Mocht er nog een keer een dag komen, ben ik van de partij).

Ikke ook als het enig sinds gaat.

Wat Lizzy voor haar honden doet is zowizo altijd al bewonderenswaardig maar de gedachte erachter dat het voor hééééél veel honden(en hun eigenaars) een hulp gaat zijn in de toekomst............petje af en dikke pluim.

Plaats reactie