Natuurlijk mag een teef gewoon lekker mee naar buiten. En als mijn hond dan bij elk plasje blijft hangen, dan is het aan mij om dat te trainen. Kan die eigenaar van de loopse teef niets aan doen en is ook niet zijn/haar probleem maar het mijne.Jantina schreef: Maar tevens weet je toch ook als niet-loopse-teven eigenaar dat je daar dan op zondagmiddag van alles en nog wat tegen kan komen? Inclusief loopse teven...Het werkt toch van 2 kanten volgens mij hoor, hoe je het ook ziet volgens mij... Bij ons in het hondenbosje vindt een mevrouw zelfs dat je er helemaal niet met loopse teven mag lopen omdat haar hond niet meer mee loopt maar aan de plasjes blijft snuffen en likken. Tsja, kan me voorstellen dat dat irritant is hoor, daar niet van. Maar waarom een loopse teef minder 'rechten' zou hebben dan een ongecastreerde reu snap ik niet zo goed.![]()
Ja, je weet dat er op zondagmiddag van alles te doen is op zo'n veld. Maar kijk, er lopen 3 wandelpaden. 1 aan de buitenkant van het hek, aanlijngebied. Hectares groot.
1 aan de binnenkant van het hek, tegen het hek aan. 1 aan de waterkant.
Ik loop met Nelson aan de waterkant. Er komt een vrouw op me afgelopen met een loslopende hond, waar Nelson heen gaat (ik schat in om te spelen, oké, verkeerd ingeschat). Ik verwacht dat als een hond losloopt en niet aan de voet van de baas, dat deze hond benaderd mag worden door andere honden en laat Nelson gaan. Tot het mens begint te tieren. Terwijl haar hond ook een meter of 30 voor haar uit loopt.
Kijk, als ze haar los had maar dicht bij haar, en ze zei: mevrouw, mijn teefje is loops, wilt u even opletten? Ja natuurlijk doe ik dat dan. Dan lijn ik aan, loop ik verder en schat ik aan de andere kant van het ven in of mijn hond weer los kan ja of nee. Mijn verantwoording.
Maar als zij met haar hond op me af komt, een sociaal uitziende kruising-lab, die 30 meter voor haar uit loopt en waar mijn hond mee wil spelen en er niet meer bij weg te slaan is omdat de teef loops blijft, moet ik dan echt de wind van voren krijgen? Lijkt me niet.
Als je dan persé met je loopse teefje in het losloopgebied wil lopen om wat voor reden dan ook, ga dan in elk geval op het andere pad lopen. Daar loopt namelijk niemand want alle mensen lopen tegen de waterkant aan zodat de honden met elkaar kunnen ravotten en zwemmen. Maar ga niet tussen de drukte lopen en schreeuw de boel bij elkaar omdat mijn hond goedendag komt zeggen.