Vroegcastratie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Vroegcastratie

Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Hallo,

Even nog een korte introduktie; Ik ben Mieuw, sinds 5 minuten lid, en ik stort me gelijk in het 'feestgedruis' van een van de meest beladen onderwerpen van tegenwoordig. Zal vast wel niet slim zijn, maar goed, ik leef ook niet met het idee dat ik dat ben  ;)

Als kattenfokster worden al mijn kittens gecastreerd alvorens ze op 13-14 weken leeftijd naar hun nieuwe baasjes gaan. Met andere woorden, ik sta hier dus volledig achter.

Inderdaad word dit in Amerika, maar ook Australie, al langere tijd gedaan. Al zeker een jaartje of 20-25. Men heeft dus ondertussen genoeg tijd gehad om katten vanaf hun geboorte tot aan hun dood te volgen en te onderzoeken op eventuele gevolgen van vroegcastratie. Tot op heden is er niets uit gekomen waaruit men zou moeten afleiden dat het beter is om niet vroeg te castreren.
  • Kittens herstellen sneller en makkelijker van de operatie, een volwassen kat kan er flink ziek van zijn zowel de narcose, als de (na)pijn.
  • Daarnaast hebben kittens minder last van bloedingen, om de simpele reden dat hun adertjes kleiner zijn.
  • Ze zullen nooit weten wat ze missen, en daardoor ook niet zo gestressed en/of gefrustreerd raken.
  • Lichamelijke problemen zijn er ook niet. Het is achterhaalt dat bij katertjes hun plasbuis zich niet of minder zou ontwikkelen.
  • De groeischijven sluiten zich over het algemeen rond het zelfde tijdstip (soms iets later) als bij niet gecastreerde dieren.

Eerlijkheidshalve is het enige waar ik zelf om in de stress zit, de narcose die de kittens krijgen. Maar als je een goeie DA hebt, die de kittens op basis van hun lichaamsgewicht een goeie narcose geeft, is er ook niets aan de hand. Mijn voorkeur gaat uit naar narcose d.m.v. een 'gasmaskertje' ipv. een injectie. Het is wat minder 'agressief' maar helaas wat minder goed te doseren.

De voornaamste reden voor dierenartsen om het niet te willen doen is het 'ach-gosh-wat-zielig-gevoel' en uit praktische overwegingen omdat ze meer moeten priegelen.
Een enkele keer wil het bij jonge katertjes niet lukken (een goeie DA begint er dan nieteens aan) omdat de balletjes nog niet helemaal ingedaalt zijn. Enkele weekjes wachten is dan het beste.

Het valt me op dat er nogal veel 'persoonlijke' meningen worden gegeven (jaja, ik doe er zelf ook aan mee...), en niet het advies om zelf op internet naar onderzoeksresultaten te zoeken. Ik zal bijgaande even wat linkjes plaatsen, zodat iedereen het zelf kan lezen. Als je zelf wil zoeken kan je het beste zoektermen als 'vroegcastratie', 'early age neuter' en/of 'early age alter' gebruiken.

Ook moet me nog even van het hart dat niet elke kater wél kan dekken en niet hoeft te sproeien. Ik als fokster ben dolgelukkig dat ik een kater heb die wel kan dekken maar niet sproeit. Met andere woorden, sproeien is dus niet altijd een indicatie. Katers kunnen al lange tijd onder invloed staan van hun hormonen zonder dat je dat als baasje merkt. Daarnaast heb je ook katers die wel sproeien maar alleen in de kattenbak, alleen buiten of alleen als er een krols poesje in de buurt is.
Ook van poesjes hoef je niet altijd in de gaten te hebben dat ze al vruchtbaar zijn. Katers ruiken vaak al een paar dagen voordat het poesje krols word, dat ze krols gaat worden en zijn er dus als de kippen bij. Ook heb je poesjes die last hebben van zgn. 'stille krolsheid'. Daar merk je dus helemaal niets aan. Een poesje te lang of te vaak de (prik)pil geven is slecht voor haar. Ze kan er ernstige mamatumoren en/of baarmoeder ontsteking van krijgen.
Abortus bij katten bestaat niet. Als je een zwangerschap wilt afbreken moet het poesje dus gecastreerd worden. Dit is voor het poesje een vervelende ervaring omdat ze dan flink onder invloed staat van zwangerschapshormonen.

Dit voor zover de praktische kant van vroegcastratie. Ik heb bewust mijn eigen beweegredenen weg gelaten (in belang van de lengte van het verhaal) maar als mensen dat ook weten willen, geef ff een gil, dan licht ik het toe.

Groeten,
Mieuw
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Trixie-Garfield schreef:
Oh hemel wat een trauma voor de 3 zusjes  ???
Meer een trauma voor ons....over een week of 9  :-X
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Mieuw schreef: Hallo,

Even nog een korte introduktie; Ik ben Mieuw, sinds 5 minuten lid, en ik stort me gelijk in het 'feestgedruis' van een van de meest beladen onderwerpen van tegenwoordig. Zal vast wel niet slim zijn, maar goed, ik leef ook niet met het idee dat ik dat ben  ;)

Als kattenfokster worden al mijn kittens gecastreerd alvorens ze op 13-14 weken leeftijd naar hun nieuwe baasjes gaan. Met andere woorden, ik sta hier dus volledig achter.
Ik vind het alleen maar hartstikke goed, om ook de andere kant van het verhaal te belichten. Maar ik zou wel graag willen weten waarom je dan persee de kittens laat castreren voordat ze naar hun nieuwe baasje gaan.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Gisteren is poes nr 2 geholpen en wat een drama zeg!
Met vangen ging het al mis,ze greep Jaco door de tralies heen in zijn hand >:( snel in de auto en richting Da...ze brak de tent af en gelukkig was het kooitje er net tegen bestand,daar aangekomen mocht ze meteen de operatiekamer in en een paar uur later mochten wij haar alweer ophalen,dit was om 18.00.
Terwijl de Da de operatiekamer uitkwam zag ik het al....hij was aardig gegrepen in zijn duim  ::)....door mijn kleine wilde meisje  ::) :-[ :-X
Gisteravond heeft ze heel de avond lekker warm in de kamer wakker kunnen worden maar vannacht leek het wel een panter wat in het kooitje zat  :o
Vanmorgen om 10.30 hebben we haar maar losgelaten en met het open maken wilde ze Jaco weer grijpen!
Vandaag of maandag gaat nummer 3...zucht...hebben we dit ook weer gehad,ik moet echt geen kittens meer hoe leuk ze ook zijn.

In de eerste instantie werden wij weggestuurd met de eerste poes,zij was met haar ruim 7 maanden veel te jong zei de Da,pas met 1 jaar castreren zij katten,dat hoor je niet vaak  :)
Prikpil was geen optie want ik vang ze maar 1 keer en dan komen ze echt niet meer in de buurt van de kooi.
In ons geval hebben ze een uitzondering gemaakt maar het is wel geheel op eigen risico.
Het is ongelooflijk hoe de 2 poezen(de ene nog met haar hempje) alweer rondrennen en vreten hun barfhap ook als bootwerkers,echt taaie rakkers.
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Lizzy schreef: Ik vind het alleen maar hartstikke goed, om ook de andere kant van het verhaal te belichten. Maar ik zou wel graag willen weten waarom je dan persee de kittens laat castreren voordat ze naar hun nieuwe baasje gaan.
Om meerdere redenen laat ik ze castreren.

De belangrijkste en meest voor de hand liggende reden is om te voorkomen dat ze zich voort kunnen planten.
Ik fok Noorse Boskatten, een ras wat tegenwoordig nogal 'in' is. Veel mensen willen een kitten (m/v), en tegen de tijd dat dat kitten oud genoeg is denkt men dat het wel leuk is om het katje een keer een nestje te laten krijgen alvorens het gecastreerd word. De redenen waarom men dat denkt zijn divers. Ze hebben zelf destijds tussen de 300 en 500 euro voor het kitten betaald en denken wellicht dat het makkelijk verdienen is (think again!). Misschien denkt met wel 'Ach gos, wat leuk een nestje'. Misschien denkt men wel dat het beter is voor het poesje om haar eerst een nest te laten krijgen voordat ze gecastreerd word. Ik weet niet wat men denkt. Maar het resultaat is wel dat de catteries tegenwoordig als paddestoelen uit de grond knallen.

Nou ben ik op zich niet tegen fokkers. Ik zie het niet als 'concurenten' oid. Ik vind wel dat kattenfokken iets is waar je niet lichtzinnig over moet denken. Het is niet simpel poes + kater = kittens. Vanuit de vereniging waar je je stambomen haalt heb je een paar regels waar je aan moet voldoen: moederpoes mag niet jonger zijn dan 12 maanden en mag niet vaker dan 3 keer in 2 jaar een nestje krijgen. Daarnaast mogen de kittens niet eerder weg dan 12 weken, en moeten ze 1 keer gevaccineerd zijn. De meeste 'fokkers' houden zich hieraan, maar ik vind deze regels te summier.
Fokken is een hele verantwoordelijkheid, zeker als je het zo goed mogelijk probeert te doen. Dat houd in de ouderdieren qua uiterlijk/lichaam, qua stamboom en qua karakter op elkaar uitzoeken. Dat houd in ouderdieren en andere dieren uit het huishouden laten testen op besmettelijke en erfelijke ziektes. Het houd in het gehele kattenleven beschikbaar te zijn voor de kopers om ze met raad en daad bij te staan. Het houd in de kittens sociaal en zelfverzekerd laten opgroeien. En dan doe ik er nog een schepje bovenop door de kittens ook te laten chippen, wormenkuurtje, preventief vlooienkuurtje en ja, castreren. Om de simpele reden dat iemand die niet bereid is (of kan) de verantwoordelijkheid van kattenfokken op zich te nemen, die kans al nieteens te geven. Als iemand met een in mijn cattery geboren kitten tzt een nestje wil fokken is dat prima, maar (zeker als het beginnende/onervaren fokkers zijn) wel dat ik over de schouder meekijk.
Ben je geen verantwoordelijke fokker, dan ben je simpelweg bezig de wereldkattenpopulatie te vermeerderen. Enige verschil is dat die katten nu wel een stamboom hebben. Het word nog een stapje erger als men het niet via de 'officiele' weg doet, en Poes gewoon laat dekken door Hese Kees van 2 huizen verderop. Of hun katertje alle poesjes uit de wijk van een nestje laat voorzien.

Je kan inderdaad afspraken maken met kopers. En zelfs die afspraken in contracten laten vastleggen, maar mét of zonder contract, als men zich niet aan die afspraken wilt houden, dan kan je er niet veel tegen doen. Als je je op je werk niet aan je contract houd, kan je ontslagen worden, maar wat kan ik als fokker doen als kopers zich niet aan hun contract houden? Ik kan niet zeggen 'Lever de kat maar weer in'. Alsof men dat zou doen trouwens...

Ik leef ook niet met het idee dat ik nou zo nobel ben om 'mijn' ras voor uitsterven te behoeden. Daar is het fokprogramma 25-30 jaar geleden wel om gestart, maar inmiddels zijn er zoveel Noorse Boskatten dat men echt niet meer bang hoeft te zijn dat het ras zal uitsterven. Met andere woorden, ik fok ook omdat het zo schattig is om jonge kittens te hebben. Maar ik tracht het nog wel enigsinds met beleid te doen. En om te onderstrepen dat ik me ook verantwoordelijk voel voor de kattenpopulatie in het algemeen, krijgt men als ze bij mij een kitten kopen korting op de koopprijs als ze diezelfde week een kat uit het asiel adopteren.

De andere reden om mijn kittens te laten castreren zijn veelal de redenen die ik in mijn eerdere post al genoemd heb. Gezondheidsbelangen (tumoren, ontstekingen, etc.) en hormonale invloeden. Zowel katers als poesjes kunnen uitermate gefrustreerd raken als ze zich wel willen voortplanten, maar er geen kans voor hebben. En ik heb geen zin om later klachten te krijgen van kittenkopers omdat hun kat uit frustratie/protest de deuren uit de sponningen krabt, gaat wildplassen of agressief word.

Ik weet dat het nogal 'gemeen' over komt, maar ik heb dit besluit niet over 1 nacht ijs genomen en me er goed in verdiept. Als ik ook maar enige twijfel zou hebben over het welzijn van de kittens, zou ik het niet doen.

Excuus voor het lange verhaal.

Groeten,
Mieuw
jumanah
1-ster
1-ster

Bericht door jumanah »

Mieuw schreef: Hallo,

Inderdaad word dit in Amerika, maar ook Australie, al langere tijd gedaan. Al zeker een jaartje of 20-25. Men heeft dus ondertussen genoeg tijd gehad om katten vanaf hun geboorte tot aan hun dood te volgen en te onderzoeken op eventuele gevolgen van vroegcastratie. Tot op heden is er niets uit gekomen waaruit men zou moeten afleiden dat het beter is om niet vroeg te castreren.
  • Kittens herstellen sneller en makkelijker van de operatie, een volwassen kat kan er flink ziek van zijn zowel de narcose, als de (na)pijn.
  • Daarnaast hebben kittens minder last van bloedingen, om de simpele reden dat hun adertjes kleiner zijn.
  • Ze zullen nooit weten wat ze missen, en daardoor ook niet zo gestressed en/of gefrustreerd raken.
  • Lichamelijke problemen zijn er ook niet. Het is achterhaalt dat bij katertjes hun plasbuis zich niet of minder zou ontwikkelen.
  • De groeischijven sluiten zich over het algemeen rond het zelfde tijdstip (soms iets later) als bij niet gecastreerde dieren.

Eerlijkheidshalve is het enige waar ik zelf om in de stress zit, de narcose die de kittens krijgen. Maar als je een goeie DA hebt, die de kittens op basis van hun lichaamsgewicht een goeie narcose geeft, is er ook niets aan de hand. Mijn voorkeur gaat uit naar narcose d.m.v. een 'gasmaskertje' ipv. een injectie. Het is wat minder 'agressief' maar helaas wat minder goed te doseren.

De voornaamste reden voor dierenartsen om het niet te willen doen is het 'ach-gosh-wat-zielig-gevoel' en uit praktische overwegingen omdat ze meer moeten priegelen.
Een enkele keer wil het bij jonge katertjes niet lukken (een goeie DA begint er dan nieteens aan) omdat de balletjes nog niet helemaal ingedaalt zijn. Enkele weekjes wachten is dan het beste.

Het valt me op dat er nogal veel 'persoonlijke' meningen worden gegeven (jaja, ik doe er zelf ook aan mee...), en niet het advies om zelf op internet naar onderzoeksresultaten te zoeken. Ik zal bijgaande even wat linkjes plaatsen, zodat iedereen het zelf kan lezen. Als je zelf wil zoeken kan je het beste zoektermen als 'vroegcastratie', 'early age neuter' en/of 'early age alter' gebruiken.

Ook moet me nog even van het hart dat niet elke kater wél kan dekken en niet hoeft te sproeien. Ik als fokster ben dolgelukkig dat ik een kater heb die wel kan dekken maar niet sproeit. Met andere woorden, sproeien is dus niet altijd een indicatie. Katers kunnen al lange tijd onder invloed staan van hun hormonen zonder dat je dat als baasje merkt. Daarnaast heb je ook katers die wel sproeien maar alleen in de kattenbak, alleen buiten of alleen als er een krols poesje in de buurt is.
Ook van poesjes hoef je niet altijd in de gaten te hebben dat ze al vruchtbaar zijn. Katers ruiken vaak al een paar dagen voordat het poesje krols word, dat ze krols gaat worden en zijn er dus als de kippen bij. Ook heb je poesjes die last hebben van zgn. 'stille krolsheid'. Daar merk je dus helemaal niets aan. Een poesje te lang of te vaak de (prik)pil geven is slecht voor haar. Ze kan er ernstige mamatumoren en/of baarmoeder ontsteking van krijgen.
Abortus bij katten bestaat niet. Als je een zwangerschap wilt afbreken moet het poesje dus gecastreerd worden. Dit is voor het poesje een vervelende ervaring omdat ze dan flink onder invloed staat van zwangerschapshormonen.

Dit voor zover de praktische kant van vroegcastratie. Ik heb bewust mijn eigen beweegredenen weg gelaten (in belang van de lengte van het verhaal) maar als mensen dat ook weten willen, geef ff een gil, dan licht ik het toe.

Groeten,
Mieuw
Mieuw,

Heel mooi en duidelijk verwoord en onderbouwt. Zelf castreer ik mijn kittens ook voor ze naar hun nieuwe eigenaar gaan. Ik laat met 12 weken enten en met 14 weken castreren. Ik ervaar dit als prettig voor zowel de koper als de verkoper. En de kittens zijn heel snel hersteld en tot nu toe heb ik nog geen nadelige gevolgen ondervonden. Mijn oudste vroeg castraties worden komende maand 10 jaar en zie ik ze nog met grote regelmaat. Kittens die bij mij gekocht worden als huisgenootje en niet met de intentie om daar in de toekomst mee te gaan fokken worden met 14 weken geholpen en mogen met 16 weken weg. Zelf vind ik het voor de kittens ook beter om ze pas met 15/16 weken weg te doen ipv 12 weken. 12 weken vind ik net even te vroeg.
Laatst gewijzigd door jumanah op vr 26 jan 2007, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
panthera
3-sterren
3-sterren

Bericht door panthera »

Ik heb 2 Sphynxen, die met 13 weken gecastreerd en gesteriliseerd zijn, en heb daar geen enkel probleem mee.
Mede door bovenstaand verhaal, en ik ook geen enkele fok aspiraties heb.
De kleintjes waren zo weer op de been, en hebben er totaal geen last van gehad.
Prima dus.
Er zijn al genoeg katten, dus waarom zou ik gaan "vermeerderen" ?
Zie ik het nut niet van in.

Panth.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Mieuw schreef: Om meerdere redenen laat ik ze castreren.

De belangrijkste en meest voor de hand liggende reden is om te voorkomen dat ze zich voort kunnen planten.
Ik fok Noorse Boskatten, een ras wat tegenwoordig nogal 'in' is. Veel mensen willen een kitten (m/v), en tegen de tijd dat dat kitten oud genoeg is denkt men dat het wel leuk is om het katje een keer een nestje te laten krijgen alvorens het gecastreerd word. De redenen waarom men dat denkt zijn divers. Ze hebben zelf destijds tussen de 300 en 500 euro voor het kitten betaald en denken wellicht dat het makkelijk verdienen is (think again!). Misschien denkt met wel 'Ach gos, wat leuk een nestje'. Misschien denkt men wel dat het beter is voor het poesje om haar eerst een nest te laten krijgen voordat ze gecastreerd word. Ik weet niet wat men denkt. Maar het resultaat is wel dat de catteries tegenwoordig als paddestoelen uit de grond knallen.

Nou ben ik op zich niet tegen fokkers. Ik zie het niet als 'concurenten' oid. Ik vind wel dat kattenfokken iets is waar je niet lichtzinnig over moet denken. Het is niet simpel poes + kater = kittens. Vanuit de vereniging waar je je stambomen haalt heb je een paar regels waar je aan moet voldoen: moederpoes mag niet jonger zijn dan 12 maanden en mag niet vaker dan 3 keer in 2 jaar een nestje krijgen. Daarnaast mogen de kittens niet eerder weg dan 12 weken, en moeten ze 1 keer gevaccineerd zijn. De meeste 'fokkers' houden zich hieraan, maar ik vind deze regels te summier.
Fokken is een hele verantwoordelijkheid, zeker als je het zo goed mogelijk probeert te doen. Dat houd in de ouderdieren qua uiterlijk/lichaam, qua stamboom en qua karakter op elkaar uitzoeken. Dat houd in ouderdieren en andere dieren uit het huishouden laten testen op besmettelijke en erfelijke ziektes. Het houd in het gehele kattenleven beschikbaar te zijn voor de kopers om ze met raad en daad bij te staan. Het houd in de kittens sociaal en zelfverzekerd laten opgroeien. En dan doe ik er nog een schepje bovenop door de kittens ook te laten chippen, wormenkuurtje, preventief vlooienkuurtje en ja, castreren. Om de simpele reden dat iemand die niet bereid is (of kan) de verantwoordelijkheid van kattenfokken op zich te nemen, die kans al nieteens te geven. Als iemand met een in mijn cattery geboren kitten tzt een nestje wil fokken is dat prima, maar (zeker als het beginnende/onervaren fokkers zijn) wel dat ik over de schouder meekijk.
Ben je geen verantwoordelijke fokker, dan ben je simpelweg bezig de wereldkattenpopulatie te vermeerderen. Enige verschil is dat die katten nu wel een stamboom hebben. Het word nog een stapje erger als men het niet via de 'officiele' weg doet, en Poes gewoon laat dekken door Hese Kees van 2 huizen verderop. Of hun katertje alle poesjes uit de wijk van een nestje laat voorzien.

Je kan inderdaad afspraken maken met kopers. En zelfs die afspraken in contracten laten vastleggen, maar mét of zonder contract, als men zich niet aan die afspraken wilt houden, dan kan je er niet veel tegen doen. Als je je op je werk niet aan je contract houd, kan je ontslagen worden, maar wat kan ik als fokker doen als kopers zich niet aan hun contract houden? Ik kan niet zeggen 'Lever de kat maar weer in'. Alsof men dat zou doen trouwens...

Ik leef ook niet met het idee dat ik nou zo nobel ben om 'mijn' ras voor uitsterven te behoeden. Daar is het fokprogramma 25-30 jaar geleden wel om gestart, maar inmiddels zijn er zoveel Noorse Boskatten dat men echt niet meer bang hoeft te zijn dat het ras zal uitsterven. Met andere woorden, ik fok ook omdat het zo schattig is om jonge kittens te hebben. Maar ik tracht het nog wel enigsinds met beleid te doen. En om te onderstrepen dat ik me ook verantwoordelijk voel voor de kattenpopulatie in het algemeen, krijgt men als ze bij mij een kitten kopen korting op de koopprijs als ze diezelfde week een kat uit het asiel adopteren.

De andere reden om mijn kittens te laten castreren zijn veelal de redenen die ik in mijn eerdere post al genoemd heb. Gezondheidsbelangen (tumoren, ontstekingen, etc.) en hormonale invloeden. Zowel katers als poesjes kunnen uitermate gefrustreerd raken als ze zich wel willen voortplanten, maar er geen kans voor hebben. En ik heb geen zin om later klachten te krijgen van kittenkopers omdat hun kat uit frustratie/protest de deuren uit de sponningen krabt, gaat wildplassen of agressief word.

Ik weet dat het nogal 'gemeen' over komt, maar ik heb dit besluit niet over 1 nacht ijs genomen en me er goed in verdiept. Als ik ook maar enige twijfel zou hebben over het welzijn van de kittens, zou ik het niet doen.

Excuus voor het lange verhaal.

Groeten,
Mieuw
OK. Duidelijk. Overigens: juist bedankt voor je lange en uitgebreide verhaal. En als dit is zoals jij katten wilt fokken: prima. Iemand die een kat wil hebben kan kiezen om een andere fokker te zoeken, een die niet castreert voordat de kittens geplaatst worden. Ik vind overigens basically 1 artikel (op de NL sites wordt steeds ongeveer 1 en hetzelfde artikel gebruikt) dat schrijft "oh, plasproblemen en skeletproblemen zijn niet aan de orde" een beetje weinig. En alle Amerikaanse artikelen bekijk ik (als ik heel eerlijk ben en dat komt door mijn ervaring met vroegcastratie van honden, iets waar ik falikant op tegen ben) met de nodige arwaan.
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Hoi Lizzy,

Ben ik het inderdaad mee eens. Als men om wat voor reden dan ook niet bij mij een kitten wil kopen, dan niet, even goeie vrienden  :)

Over plasproblemen heb ik bij katten nog niet gehoord dat er eventueel een verband zou zijn met vroegcastratie. Inderdaad heb je wel gruis of nierstenen oid maar zoals Susan54 al zei, dat ligt vaak meer aan het type eten wat de kat krijgt.

Over die groeischijven is men nog niet helemaal uit. Vooralsnog is er geen aanwijsbare reden om aan te nemen dat het beter is om kittens niet jong te laten castreren (en misschen wegen eerlijkheidshalve de voordelen wel op tegen de risico's), maar ik heb wel eens her en der gehoord dat sommige mensen vermoeden dat de kat een iets grotere kans heeft op botbreuken omdat de botten langer zouden doorgroeien en daardoor minder sterk zouden zijn. In hoeverre dit waar is zou ik niet weten, ik weet wel dat er op dit moment een onderzoek naar gaande is (om een voorbeeld te noemen, ik heb ook weleens verhalen gehoord dat men zo graag grote Maine Coons (en ook wel Noorse Boskatten) wil fokken dat men zich zo toespitst op het formaat van de kat, dat de kwaliteit van het bottenstelsel er bij in schiet en de kat dus een grotere kans heeft op breuken).

Wat Susan54 ook zei, over Epifysiolyse en/of de zeldzame vorm van kanker, daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Maar goed, dat ik het niet weet, zegt natuurlijk niets over het wel of niet voorkomen ervan.

Ik heb wel even gezocht op Epifysiolyse en dan krijg ik enkele hits over de aandoening bij mensen. Het blijkt een heupafwijking te zijn die voornamelijk voorkomt bij pubers (11-16 jaar) waarschijnlijk na een snelle/grote groei van het kind. Blijkbaar kunnen mensen het dus ook krijgen, en het lijkt me sterk dat deze kinderen het krijgen omdat ze jong zijn gecastreerd...
Ik zeg dit niet om Susan54 er onderuit te halen, maar juist om de verschillen aan te geven. Twee verschillende 'diersoorten' kunnen dus heel anders op hetzelfde reageren. Idem dito met het vroegcastreren van honden. Ik heb hier geen ervaring mee, en weet er ook niets vanaf, maar het klinkt mij in elk geval niet onwaarschijnlijk in m'n oren dat het voor honden heel andere effecten zou kunnen hebben en inderdaad juist af te raden is.

Ik had (jammergenoeg bestaat het niet meer) nog een heel interessant artikel over de effecten van vroegcastratie bij katten (ja, Amerikaans onderzoek... ::)). Het ging over 4 groepen katten. De eerste groep werd gecastreerd op 6 weken leeftijd, de tweede groep op 14 weken leeftijd, de derde groep op 8 maanden leeftijd, en de laatste groep was een controle groep en werd niet gecastreerd.
In algemene zin waren er tussen de groepen geen grote verschillen in gedrag en (lichamelijke) ontwikkeling. Met andere woorden, de kittens die gecastreerd werden op 6 weken leeftijd waren net zo gezond en gedroegen zich hetzelfde als de controle groep. Het enige verschil was dat de onderzoekers bij de katten die op 6 weken gecastreerd waren, minder uiterlijke kenmerken van het geslacht konden zien, maar de katten zelf leken hier verder geen hinder van te hebben. Bijv. de vulva van het poesje was kleiner en minder ontwikkeld. Bij de katten die op 14 weken gecastreerd zijn waren de uiterlijke kenmerken hetzelfde als bij de ongecastreerde groep. Met name dit artikel heeft mij destijds overtuigd.
Ik weet dat het op de website van de Winn Foundation stond, maar die hebben juist enkele weken geleden hun website geheel in een nieuw jasje gestoken en spijtig genoeg is dit artikel toen verdwenen.

Ik ben wel geïntereseerd in het artikel waar jij het over hebt, wil je mij een link doorgeven?

Groeten,
Mieuw
Laatst gewijzigd door Mieuw op za 27 jan 2007, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Het artikel waar ik op doelde is dat ik op google een zoektocht deed naar "vroegcastratie gevolgen" en steeds hetzelfde artikel tegen kwam als dat jij al gegeven had. En dat overtuigt me dan niet echt (echt niet) 1 artikel, op 20 websites. Maar, ik geef direct toe dat ik, in relatie tot de kat, veel te weinig weet/gelezen heb over vroegcastratie. Mij komt het alleen gevoelsmatig allemaal heel onnatuurlijk en eng over. En ik zou zelf al zeker nooit een kitten willen hebben dat bij 6 weken gecastreerd is en waarbij de sexe-kenmerken dus minder duidelijk zijn. Ik vind dat helemaal heel eng en ik wil ook beslist geen infantiele kat in huis. Vroegcastratie bij 14 weken zou ik dus zelf over na moeten denken, of dat voor mij persoonlijk acceptabel zou zijn.... En om dat te kunnen bepalen (voor mij persoonlijk) zou ik dieper de materie in moeten duiken. Ik vind het wel een boeiende discussie, eerlijk gezegd.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Poes nr 3 ligt nu onder het mes,met heel veel moeite heb ik haar gevangen.
Om 18.00 gaan we haar weer ophalen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

tieneke schreef: Poes nr 3 ligt nu onder het mes,met heel veel moeite heb ik haar gevangen.
Om 18.00 gaan we haar weer ophalen.
Sterkte. Ik duim!
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Lizzy schreef: Sterkte. Ik duim!
Bedankt  ;)
Er is hier echter een probleempje met het poesje wat verleden week is geholpen,haar gazen verbandhesje heeft ze nog om  :-X
De poep en pies zit echt onder haar buik omdat alles eraan/erin blijft hangen...zucht...als dat maar niet gaat ontsteken  :-X en ik krijg haar NIET te pakken.
Zijn vanmorgen bezig geweest en gisteren en eergisteren maar ze komt dus niet in de buurt...zelfs met het kooitje vangen is geen optie,ik hoop dat ze het eerdaags zelf eraf krijgt,stomme Da ook om dit bij wilde buitenkatten om te doen,heb net uitdrukkelijk vermeld dat wij een groot probleem hebben tegen de Da en ze doen bij het poesje wat nu geholpen word gelukkig niet zo'n stom vestje aan  >:(
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Kan je ze niet lokken met eten?
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Truus schreef: Kan je ze niet lokken met eten?
Ben ik al dagen mee bezig  :-\
Het beestje is gewoon bang om in mijn buurt te komen,schijnbaar is ze aardig tekeer gegaan met eruit halen/verdoven bij de Da,de Da lag dan ook aardig open  :-X
Het hesje is niet zo erg maar de pies/poep wat erin zit,hoop dat het niet gaat ontsteken.

Plaats reactie