Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?

choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

*Dorothea* schreef: Geen castratenvacht door vroeg castratie?
Hier ook een teef die op een leeftijd van 9 maanden is gecastreerd (medische redenen) maar ook geen castratenvacht.
Daarentegen hebben Darky en Djilly dit allebei wel, ondanks dat die op latere leeftijd zijn "geholpen"
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

Lizzy schreef: Ja, dit weet je dus niet, of jouw teefjes geen karakter veranderingen hebben ondergaan, omdat je te vroeg hun hormoon apparaat eruit hebt laten halen. Teefjes ontwikkelen zich in de regel qua karakter pas als ze een jaar of anderhalf a 3 zijn. Jouw teefjes hebben deze verandering dus, door het ontbreken van hormonen, niet doorgemaakt.

En dat is natuurlijk jouw keuze, ik zou 'm nooit maken.
Ik hoor wel eens dat teefjes na castratie agressiever worden,dat is bij die van mij iig absoluut
niet het geval.De minst agressieve honden die je je maar voor kunt stellen. :D
bosliefje
4-sterren
4-sterren

Bericht door bosliefje »

Castreren is een operatie, een verminking, dat doe je mijns inziens ALLEEN om medische reden.
Mijn teefje moest "geholpen" worden wegens eeuwige loopsheid en daarbij een baarmoederonsteking en nu zitten we met een enorm veel vacht te kijken, die ook nog eens enorm klit.
Dus neem 2 reuen als je de kleine ongemakken van een reu en een teef niet voor lief wilt nemen,  is mijn advies.
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door yvette_van_alert »

ik zou de reu laten sterilliseren. geen nakomingen meer en verder geen nadelen en normaal reuen gedrag
Laatst gewijzigd door yvette_van_alert op di 10 jan 2012, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

yvette_van_alert schreef: ik zou de reu laten sterilliseren. geen nakomingen meer en verder geen nadelen en normaal reuen gedrag
Mij staat alleen bij dat je door "zinloze" dekkingen de kans op baarmoederontsteking bij de teef vergroot....
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat m'n reu zich lekker kan uitleven op m'n teef.  :-\
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

dat lijkt me ook niks, ook niet voor de teef....
sella

Bericht door sella »

*Dorothea* schreef: Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat m'n reu zich lekker kan uitleven op m'n teef.  :-\
Helemaal mee eens
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Geen benul in hoeverre kans op baarmoederontsteking werkelijk toe neemt nav dekking, maar dat de reu zich 'uit leeft' op een loopse teef.. ??? Tenzij je een combinatie hebt van een erg brute reu mete en bordvoordekop en een zodanig sub-assertieve teef dat die zelfs tav haar eigen huisgenoot niets durft te zeggen, zal er toch alleen gedekt worden als óók de teef wil. En die kunnen heel graag willen hoor.. :biggrin2:
Nou kan ik me er vanalles bij voor stellen dat je (men) geen zin heeft om dat alsmaar te aanschouwen, in de woonkamer, maar het beeld van een teef die willoos slachtoffer is dat is echt niet juist.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

of de reu is een willoos slachtoffer.....geen fut meer om nog een keertje..
Decibels

Bericht door Decibels »

maar de teef is maar 2x3 weken per jaar ' vervelend', terwijl de reu om de haverklap vervelend is...( loopse buurthonden, teven van vrienden die loops zijn, etc.)
btw: hier wordt niet zomaar in een hond gesneden
Laatst gewijzigd door Decibels op do 12 jan 2012, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Maar toch niet alle reuen hebben er zoveel last van?
Aan de reu van mijn ouders merk je helemaal niets.  ???

Maar alle teven worden wel loops...
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Parelridder schreef: Geen benul in hoeverre kans op baarmoederontsteking werkelijk toe neemt nav dekking, maar dat de reu zich 'uit leeft' op een loopse teef.. ??? Tenzij je een combinatie hebt van een erg brute reu mete en bordvoordekop en een zodanig sub-assertieve teef dat die zelfs tav haar eigen huisgenoot niets durft te zeggen, zal er toch alleen gedekt worden als óók de teef wil. En die kunnen heel graag willen hoor.. :biggrin2:
Nou kan ik me er vanalles bij voor stellen dat je (men) geen zin heeft om dat alsmaar te aanschouwen, in de woonkamer, maar het beeld van een teef die willoos slachtoffer is dat is echt niet juist.
Dat dacht ik ook...alsof die teef dan niet wil :P
De meeste teven zijn dan toch of nog een bitch, en dan is het ook wel duidelijk, of een slettebak. Als een teef niet wil, zouden er toch ook geen puppy's komen? Puppy's maken gebeurd meestal toch wel op vrijwillige basis vanuit beide partijen.

Maar volgens mij verschilt het ook weer per hond hoe dat allemaal werkt. Joep raakt helemaal hotel de botel van alle geurtjes, terwijl het Gijs amper wat kan boeien, die kijkt liever naar alle autos die ondertussen voorbij komen. Terwijl Gijs het weer wel belangrijker vind om met zijn poot omhoog te plassen, en Joep dat nog steeds 'op zijn teefjes' doet.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Bij paarden is het zo dat als je een hengst met merries samen houdt, de behoefte aan sex bij de hengst na enkele weken fors afneemt. Wordt de merrie hengstig, dan gebeurd er nog eens wat, maar dan heeft absoluut de merrie het voor het zeggen.
Ik kan me best voorstellen dat dit bij honden iets anders werkt, omdat er minder vaak een periode is dat de teef vruchtbaar is. Maar mits de teef geen grote risico's op bijv baarmoederontsteking ed heeft, zou ik niet inzien waar om de reu sterriliseren geen goede oplossing zou kunnen zijn. Tenslotte is 1 van de redenen om een reu te castreren "het is zo zielig als hij wel wil maar niet mag". En ik kan me dat vanuit de teef ook goed voorstellen, wel willen maar niet mogen.

Het is alleen nogal onacceptabel in onze maatschappij, dat onze dieren een sexuele behoefte hebben. Ruinen die merries dekken worden vaak ook angstvallig gescheidden gehouden. Castratie gebeurd aan de lopende band, bij de meeste van onze huisdiersoorten. Terwijl bij sterrilisatie heel veel problemen van castratie helemaal niet opspelen, zoals de veranderde hormoonhuishouding.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Kaela schreef: Castratie gebeurd aan de lopende band, bij de meeste van onze huisdiersoorten. Terwijl bij sterrilisatie heel veel problemen van castratie helemaal niet opspelen, zoals de veranderde hormoonhuishouding.
Maar meestal als je overgaat tot castratie, wil je toch net die sexuele drift wegnemen?  Niet enkel onvruchtbaar maken. Zeker bij een intacte reu die 'er last van heeft'.  Als je hem gewoon steriel wil hebben omdat je geen pups wil, maar er niets op tegen hebt dat ze 'het' doen, is dat wat anders.  Maar blijkbaar geeft dat meer kans op baarmoederontstekingen, en dan is dat ook geen goed idee.
Bij katten is het toch ook dat er net tot castratie overgegaan wordt om de drift weg te nemen. Omdat zowel  katers als poezen gaan zwerven (met alle gevaren van dien en uithongering), vechten (of midden in een gevecht terechtkomen) en enge ziekten (zoals kattenaids en leukemie)oplopen.  Bovendien is het gewoon niet leuk voor kater om steeds zijn driften achterna te moeten ipv te doen waar hij zelf zin in heeft. En poezen liggen ook liever voor de haard dan tussen vechtende katers op de grond te gaan kruipen. Bovendien is krols worden gewoon erg belastend voor het lichaam.  Er is hie rechtover een poes die steriel is maar nog krols wordt. Elke maand is die dus een paar dagen aan het huilen en jammeren.  Ze wil die katers helemaal niet bij zich, want ze doen haar pijn bij de dekking en ze is dus steeds razend op hen, maar kan het niet laten hen te roepen. Heel zielig. Je zou haar moeten zien zitten. 1 hoopje ellende op die dagen. En maar meppen en blazen naar de katers. En waarvoor?

Bij honden zie ik in waarom er zoveel mogelijk vermeden wordt om te castreren. Maar bij katten is castratie gewoon het beste wat je kan doen. Dan kan je kat gewoon zijn leven onbezorgd genieten, luieren, spelen enz...  En het is een stuk gezonder.
Dus stellen dat er teveel overgegaan wordt tot castratie ipv sterilisatie voor ons gemak, vind ik niet kloppen. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 12 jan 2012, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie