BPWR Klimboom,is klaar!

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: BPWR Klimboom,is klaar!

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Wij laten een vriendin hier 1 keer per dag komen om te voeren. Ideaal is het niet, maar onze vogels hebben elkaar, dus dan moet dat maar even. Wij gaan normaal gesproken 1 keer per jaar een weekje op vakantie en hooguit her of der nog eens een weekend. Dus het is nooit lang.
Ik heb de voerplateaus speciaal laten maken, zodat de vogels van buitenaf gevoerd kunnen worden. Dit omdat ze lang niet altijd even lief tegen hun vakantieoppas zijn. Dan hoeft de oppas geen handen in de kooi te steken.

In het verleden heb ik ze ook wel eens bij vrienden gebracht. Toen had ik ze nog in kooien, dus dan bracht ik ze met kooi en al weg. Nu hun kooi 2 bij 1 meter is gaat dat niet meer  ;D.
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Nee dat lukt idd niet meer met een kooi van 2 bij 1 ;D. En dat ze elkaar hebben dat scheelt enorm!
Dat ze niet zo lief zijn tegen hun oppas,daar heb je een goed punt! Om iemand hier bijvb een paar uurtje te laten komen om meneer gezelschap te houden,zou hij eerst aan diegene moeten wennen :-\, maar daar ga ik wel over nadenken!

Ik weet dat een evt vakantie nog ver weg is,maar ik heb dat soort dingen heel graag alvast geregeld ::)
Thea
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Thea »

Leuk een papegaaientopic op een Barf forum :) :)
Ik heb ook een Bonte boer helaas is daar een stuk bovensnavel vanaf gebeten. En een Kakariki.
Maar hij kan goed eten en is inmiddels al een jaar of 9.
10 jaar geleden kon ik een edelpapegaai overnemen, helaas heb ik die weer weg moeten doen vanwege het schreeuwen.
Ik werd toen ook lid op papegaaienforums en idd kortwiekte ik ze dus aan 2 kanten.
Zodat er geen rondjes gevlogen hoefde te worden en ze alleen in neergaande lijn gevlogen werd.
Heb meegedaan met wandelingen en werd grote voorstander van pellets de Harrissons want ja daar zat alles in en je voerde honden en katten toch ook brokken juist omdat alles erin zat en je beest dus geen tekorten kreeg.

Maar sinds een jaar of 4 begon kwam ik hier terecht en kreeg een andere mening over voeren.
Intussen zover zelfs dat ik er een webshop in begonnen ben ;D
Maar ik ging toen ook anders denken over de voeding van de gaaien.
Want ja voor hond en kat zo natuurlijk mogelijk en voor de vogels brokjes vond ik toch vreemd.
Onze vogels krijgen nu dus groente, fruit en noten en wat duurder zaad.
Ik droog vaak verschillende soorten groenten en fruit en eieren.
Of neem diepvriesgroente die ik ff laat weken in warm water.
Ook koop ik die zakjes met gedroogde groente en fruit en pasta die je in de magnetron kan warmen (ik doe het gewoon in warm water wellen)
Ik denk dat dit soort voer dichter bij de natuur staat.

Wat betreft de wandelingen ben ik ook van terug gekomen.
Het is vooral leuk en gezellig voor de eigenaren, maar ik denk dat de meeste gaaien toch veel stress hebben dan.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Radja schreef: Ik ben zo blij dat we de klimboom hebben gemaakt :D, we hadden al een heel tevreden,lieve papegaai,maar nu is hij intens tevreden en super gelukkig! Ik verstop nootjes in zijn tentje en in kieren en spleten van de boom en dat vindt hij super!!

Maar toch nog een vraagje aan jullie ::)

Hoe doen jullie het met vakantie(s)?
De laatste keer dat wij meer dan een lang weekend zijn weggeweest,woonde beide jongens nog thuis en gingen wij tijdens de bouwvak/schoolvakanties en konden zij oppassen. Maar nu willen wij in juni/september. De thuiswonende is dan op zijn werk en de uithuiswonende zit in Utrecht aan zijn studie, en werk,dus onmogelijk hier op te passen.

Naar een papegaaienopvang brengen,zie ik niet zitten,omdat je nooit weet hoe de papegaai terugkomt ivm evt ziektes ed :-\

We hebben toen we nog met z'n allen op vakantie gingen,CoCo wel eens naar vrienden gebracht,maar de 1 heeft longemfyseem,daar staat hij merendeels in de garage :'(en de anderen worden gillend gek,omdat hij daar niet uit zijn kooi kan,schreeuwt hij bijna de hele dag :-X

Dus iemand nog tips?
Hier niet echt tips, wij zijn een uitzonderlijk gezin. 8)
Wij gaan niet op vakantie als er geen opvang is. Nu is/was vakantie voor ons al iets heel gecompliceerds ivm onze kinderen dus echt jaarlijks gaan we niet. De laatste keer is meneer een weekje geweest met 3 pubers en daarna ik een weekje met diezelfde pubers. Wij volwassenen dus ook alletwee een weekje vrij, zal ik maar zeggen. :biggrin2:
Ik moet echt opvang hebben hier thuis anders gaat het gewoon niet door. Luna gaat trouwens mee, Keet en Shauna daarvoor ook. We gaan dan in een huisje en in de buurt, Hooguit België op zijn verst. Liever niet ivm de Rabiës.
De pubers zijn zolangzamerhand geen pubers meer dus meneer en ik hebben besloten volgend jaar een weekje met z'n tweetjes weg te gaan. De dan niet echt meer pubers zullen dan de honneurs hier thuis moeten waarnemen. Dat zal dan gaan met schriftjes en etiketjes. Dat gaat vast goed komen want daar zijn mijn kinderen dan wel weer erg goed in, schriftjes en etiketjes. :)
Radja
5-sterren
5-sterren

Re: BPWR Klimboom,is klaar!Foto's van CoCo.

Bericht door Radja »

Leuk nog iemand erbij met papegaaien :)

Haha, gisteren zat ik me ook te bedenken dat pellets eigen de hondenbrokken voor papegaaien zijn :o
Maar meneer hier krijgt meer dan genoeg andere natuurlijke dingen te eten. "Veel"gevarieerd fruit en noten,groente en zaden.
Ik geef de groente eigenlijk altijd rauw. Een stuk rauwe winterwortel vindt hij fantastisch. Knaagt hij de buitenkant vanaf en snoept het lekkerste op. Sperzieboontjes eet hij ook alleen de zaden uit. Bloemkool daar pikt hij wanneer ik die aan het snijden ben,het buitenste blad van.en snijbiet vindt hij overheerlijk.
Rode bietjes krijgt hij wel wanneer ze gaar uit de oven komen.

Hij lust alleen niet alle fruitsoorten,braam,aardbei,framboos het lijkt wel alsof hij daar bang voor is :-\
Ananas wilt hij ook niet! Palmnoot is ook niet zo in trek.

Keetje zo doe ik het ook! Overal papiertjes en lijsten met hoe en wat! En dan zuchten ze!! Mam het is niet de eerste keer dat we op CoCo passen
Leuk met z'n tweetjes op vakantie. Hebben wij in 2012 voor het eerst gedaan,samen met Radja natuurlijk,ik ging echt niet zonder mijn meissie ;)
In 2012 heeft CoCo waarschijnlijk ook op sommige momenten te lang in zijn kooi gezeten! Ik kreeg een foto toegestuurd dat hij bezig was met een uitbraakpoging, hij had de lasnaad kapot gebeten plaats vanavond wel de foto.
Laatst gewijzigd door Radja op wo 16 sep 2015, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Die pellets zijn dus, volgens de kenners, compleet en gaat selectief eten tegen. Hier werkt het voor geen meter. Ik ga me verdiepen in natuurlijke voeding voor papegaaien, hoewel ik denk dat ik dat al een heel stuk doe, en laat die pellets voor wat z e zijn als ze op zijn. Ik heb verschillende soorten premium voer, groente fruit en palmnoten, ken jouw Coco palmnoten Radja? Dat vinden die van mij zelfs lekker en ze schijnen verrekte gezond te zijn. In ieder geval voor Grijsjes. In hun eigen habitat schijnen ze er grotendeels van te leven. Je bewaard ze gewoon in de vriezert en haalt er om de zoveel tijd wat uit en doet die in een doosje in de koelkast. Gaat hartstikke goed. (Oeps, ga even Zembla kijken)
Radja
5-sterren
5-sterren

Re: BPWR Klimboom,is klaar!Foto's van CoCo.

Bericht door Radja »

Ja CoCo kent palmnoten/olienoten, hij vond ze lekker,maar nu ff niet! Ja ik bewaar ze in de vriezer. Dat heeft hij ook met ander voedsel! Grijsjes staan erom bekent dat ze gek zijn op palmnoten! In Afrika bestaat hun voedsel meerendeels uit palmnoten!
Ik geef het gewoon een week niet en kijk volgende week of hij ze dan weer lekker vindt! Maar hij krijgt meer dan genoeg andere vette/olie achtige noten!

Wegen jullie de papegaaien? CoCo woog vandaag 405 gram,hij mag tussen de 400 en 450 gram wegen,dus voor mijn gevoel is dit keurig!

Hierbij de ontsnappings foto van meneer! Mijn kinderen hebben daarna wel direct maatregelen genomen,omdat wij en zij bang waren voor ophanging!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Radja op wo 16 sep 2015, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Tjee, wat eng, hij zou niet de eerste papegaai zijn die zich ophangt.

Geen idee wat Jacoba weegt, maar die ziet er perfect uit. Chico is veel te licht, ik zal morgen eens de papieren van die DA zoeken waar hij onder narcose geweest is, daar stond zijn gewicht ook bij. Ik had alles op de pjoeter maar die is gecrashd en ik snap niet zo goed wat ik met die externe opslag moet. We hebben alles nog wel maar geen idee hoe ik erbij kan. Moet het dus maar met papieren doen.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Oh oh, stoute CoCo, ontsnappen uit zijn kooi!

Kaela weegt 140/145 gram, wat normaal is voor een BB en Charlie zit net iets boven de 500 gram, wat fors is voor een Grijsje.

Op zich zie ik pellets ook als papegaaienbrokjes. Maar ik vind het veel te moeilijk om in zulke piepkleine maaltjes zelf een uitgebalanceerde samenstelling te maken. Dan zou je echt een grote variatie groente en fruit moeten aanbieden en daar zijn de hoeveelheden te klein voor. Dus geef ik voor een deel pellets, om een basis te hebben. Maar omdat pellets "doodgekookte meuk" zijn, geef ik er wel altijd dingen naast. Groente, fruit, noten, zaden, kiemzaden, eivoer. Levend voer, om het zo maar te zeggen. Kaela krijgt ook gedroogd fruit, Charlie lust dat niet.

Palmnoten vind Kaela verrukkelijk en Charlie is er bang van. Jammer, want ze zijn inderdaad juist voor grijsjes erg goed.
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Ik weet niet of jullie al een daglichtlamp hebben,maar bij de Lidl verkopen ze deze week daglichtlampen 6500K voor 19,95
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Toch ook nog ff een vraagje! Weten papegaaien instinctief dat een daglichtlamp goed voor hun is? Want ik heb dat ding er vanmiddag neergezet en aangedaan en hij ging er direct bijzitten en is zijn boom niet meer uit geweest! Hij ging zich heerlijk schoonmaken,vleugels open,genietend knorren,enz.
Dus zou dat kunnen?
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Radja schreef: Toch ook nog ff een vraagje! Weten papegaaien instinctief dat een daglichtlamp goed voor hun is? Want ik heb dat ding er vanmiddag neergezet en aangedaan en hij ging er direct bijzitten en is zijn boom niet meer uit geweest! Hij ging zich heerlijk schoonmaken,vleugels open,genietend knorren,enz.
Dus zou dat kunnen?
Geen idee. Er wordt wel aangeraden om de lamp zo op te hangen dat de vogel er voor kan kiezen er bij of er vanaf te gaan zitten. Dus dan zou het best kunnen dat ze dat bewust doen.

Ik ga ook even bij de lidl kijken, ik heb er geen een en roep al veels te lang dat ik er eens een moet kopen  :-[
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Vandaag weer! Lamp aangezet en bam hij gaat er zitten,spelen,lamp geeft geen warmte dus daar ligt het niet aan! Hij eet zelf zijn pellets!

Plaats reactie