Kosten per maand...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Kosten per maand...

Edelgrijsje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Edelgrijsje »

BSS schreef: Die verantwoordelijkheid naar je dieren laat je echt niet alleen zien door het voer dat je geeft! Triest hoor, dat mensen met een uitkering geen recht meer hebben op een huisdier, omdat ze het niet kunnen betalen om het dier volledig vers te geven of omdat ze geen geld en ruimte hebben om de daarvoor benodigde vriesruimte te financieren...  :'( :'( :'(
Ik vind het triest dat ik een kat die bijna dood was door niet naar een dierenarts te kunnen en verkeert voer  ( voor hem )kreeg, moest weghalen bij iemand met een kleine uitkering en dat er wel nog een grote hond rondloopt die het moet doen met een pakje pens van smuldier en 6 boterhammen en nog wat restjes....die  veeeeeel te dik is  van die zooi >:( :-X!
De kat heb ik op eigen kosten naar de DA gebracht en daarna met vers voer opgelapt zo`n 4 weken lang. Nu leeft hij bij familie van mij en gaat alles goed :)  ik heb al een paar keer gezegt dat het zo niet lang goed zal gaan met de hond, maar er veranderd niks, maar wel zelf 3 pakjes shag á 5 euro wegpaffen per week :-X  Sorry, ik kan hier niet zo goed tegen...

Houd altijd in de gaten of je een dier ook kunt onderhouden vind ik, ze zijn afhankelijk van je...
Edelgrijsje
4-sterren
4-sterren

Ik heb het nu kunnen uitrekenen wat ik per maand kwijt ben aan  alleen m`n honden...3 euro per dag dus zeg maar 90 euro exl. groenten en fruit.  Met het vorige voer wat ik gaf ( br**n) zou dat ongeveer 50 euro zijn.
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

jalukrifa schreef: Dat wordt helemaal niet gezegd. Of je nu vers voert, of een kwalitatief goeie brok, als je daar liever voor kiest. Dat is qua prijs vrijwel gelijk. Maar het kan geen kwaad om van te voren dan even naar de te verwachten kosten te kijken. Niet alleen voer maar ook dierenartskosten. En als je dat niet kunt betalen neem je geen 3 grote honden, maar 1 kleintje b.v. Dat scheelt nogal in de kosten.
Ah.... dus nu mag een kwalitatief goede brok ineens weer wel? Ik meende toch echt te hebben gelezen dat het kiezen voor brokken afbreuk doet aan de verantwoordelijkheid die je voor je hond hebt. Brokken worden hier immers niet als kwaliteitsvoer beschouwd...

Als je geen grote honden kunt betalen neem je niet ter vervanging dan maar een kleintje. Dan kun je beter géén hond nemen. Als jouw oog op een dog is gevallen maar je kunt dat niet betalen, neem je dan als goedmakertje maar een chihuahua???

Het refereren aan verhalen over trieste situaties is het zoeken naar uitzonderingen. Zo zijn er ook mensen die het financieel royaal hebben maar die hun huisdieren verwaarlozen. Er zijn massa's mensen met een uitkering die huisdieren hebben en er gewoon goed voor zorgen. En goed voor je huisdier zorgen kan ook als je gewoon brokken geeft.

Dit topic ging over de kosten per maand en er werden vergelijkingen getrokken tussen kiloprijzen vlees en kiloprijzen brokken. Die vergelijkingen gaan niet op zoals ik hiervoor al heb geprobeerd aan te geven. Het advies om dan maar eenzijdig vlees te gaan geven omdat dat beter zou zijn dan half (gevarieerd) vlees en half complete brok, schuif ik van harte van tafel.

En voor trieste verhalen over huisdieren in verkeerde situaties ben je bij mij precies aan het juiste adres. Als je tenminste de moeite wilt nemen om te kijken waar ik mij mee bezig hou en waar mijn honden vandaan komen. Ik herplaats liever honden op een liefdevolle plek waar ze brokken krijgen, dan bij mensen die vers geven maar hun honden zien als 'hobby die geld mag kosten'.
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

Edelgrijsje schreef: Houd altijd in de gaten of je een dier ook kunt onderhouden vind ik, ze zijn afhankelijk van je...
Precies! Maar onder onderhouden wordt óók verstaan het geven van brokken! Niet alleen barf valt onder onderhouden.

Overigens wil het feit dat iemand om o.a. financiële redenen niet voor volledig barf kiest, niet zeggen dat diegene niet in staat is z'n honden te onderhouden. Als je namelijk dat soort mensen gaat bekritiseren en/of veroordelen, verkondig je indirect de mening dat mensen alleen een hond mogen hebben als ze het kunnen betalen om volledig te barfen. Ronduit onzin!
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

Aan brokken is veel vocht onttrokken, aan vers vlees juist niet. Qua gewicht (en er werden hier nu eenmaal kilo's met kilo's vergeleken) geef je een hond ca. 2 maal zoveel vlees als brokken. Daarbij maakt het niet uit of het een pup, een puber of een volwassen hond is.

Als jij je hond meer brokken gaf dan wat je nu aan vlees geeft, dan zal 'ie nu op vlees ook bijzonder veel minder ontlasting hebben, denk ik  ;) Dat heb je met vlees sowieso al, dus zeker als je minder vlees geeft dan je eerder aan brokken gaf...
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

kojak schreef: ik denk dat 90% van de honden van het forum niet de keus hebben tussen brok en vers, je kunt goed voor je hond zorgen als je brok geeft, maar je moet wel een hond hebben die het er goed op kan doen.
Als 90% van de honden hier barft omdat ze het slecht doen op brokken (en onder slecht verstaan we dan kennelijk 'medisch slecht') dan is dat iets dat volledig ondersneeuwt in alle argumenten die worden gebruikt om mensen over de streept te halen om ook te gaan barfen. Ik kan me niet voorstellen dat er maar 10% van de mensen hier barft zonder medische redenen. En dit is dan ook zeker iets wat duidelijker vermeld moet worden in een discussie die gaat om de kosten per maand. Van de reacties in dit topic was zeker niet 90% van mensen die om medische redenen barfen.

De gemiddelde hond doet het doorgaans prima op brokken en diezelfde gemiddelde hond heeft 2* zoveel vlees nodig als brokken. Uitzonderingen kun je nooit met elkaar vergelijken. Maar degene die dit topic heeft gestart was volgens mij ook niet op zoek naar die uitzonderingen.
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

kojak schreef: ... maar als je brokken geeft betekend het niet dat je goed voor je huisdier zorgt.
Doorgaans m.i. wèl. Het gaat alleen niet op in die gevallen dat je hond het niet goed op brokken zou doen.
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

Borke schreef:
Ik zal wel een hoop kritiek over me heen krijgen - maar ik blijf erbij dat je een verantwoording hebt naar je dieren voor je kwaliteit van voeding (ook naar jezelf). Dus als dat niet lukt met je budget, dan past de hoeveelheid dieren niet bij het budget. Dat is natuurlijk wel heel zuur als je door een wijziging in je leven opeens geen geld meer hebt, dat snap ik ook wel....
Nee Astrid, wat mij betreft geen kritiek maar instemming. Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken. Ik ontzeg niemand het recht op een huisdier en ik gun iedereen het plezier dat je van huisdieren kunt hebben. Maar je schrijft heel terecht: als je kiest voor het hebben en houden van een huisdier dan kies je ook voor de verantwoordelijk die dat met zich meebrengt. Het wordt dan jouw verantwoordelijkheid om het dier datgene te geven wat hij nodig heeft, goede voeding is daar een onderdeel van, zeker niet het enige maar wel een belangrijk onderdeel. Naar mijn persoonlijke mening is droogvoer voor een hond geen goede voeding.

Zoals ik al eerder schreef: bezint eer ge begint!

In een grijs verleden voerde ik mijn honden ook brokken en qua voeding was ik in  dat brokkentijdperk echt veel maar dan ook veel voordeliger uit (ik voerde Cavom). Ik ben niet overgestapt om medische redenen, maar omdat ik naarmate ik me meer in voeding ging verdiepen er van overtuigd ben geraakt dat rauwe voeding in de juiste samenstelling de meest logische manier van voeren is.
Laatst gewijzigd door Antonia op do 30 okt 2008, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Edelgrijsje
4-sterren
4-sterren

Ik herplaats liever honden op een liefdevolle plek waar ze brokken krijgen, dan bij mensen die vers geven maar hun honden zien als 'hobby die geld mag kosten'.
[/quote]

Hier ben ik het ook mee eens hoor, zelf heb ik ook een aantal honden herplaatst, die kwamen uit de hel en hebben nu de hemel met brok. Wel moedig ik mensen aan om vers te voeren.
Edelgrijsje
4-sterren
4-sterren

BSS schreef: Precies! Maar onder onderhouden wordt óók verstaan het geven van brokken! Niet alleen barf valt onder onderhouden.

Overigens wil het feit dat iemand om o.a. financiële redenen niet voor volledig barf kiest, niet zeggen dat diegene niet in staat is z'n honden te onderhouden. Als je namelijk dat soort mensen gaat bekritiseren en/of veroordelen, verdat mensen alleen een hond mogen hebben als ze het kunnen betalen omkondig je indirect de mening  volledig te barfen. Ronduit onzin!
Tuurlijk heb je daarin gelijk, dat was ook niet mijn punt
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

Oké, nu er de nodige extra randvoorwaarden duidelijk zijn, wordt het realistischer om te gaan vergelijken.

Ik heb 2 honden, zelfde ras, niet dezelfde bouw, maar ze eten wel even veel
Mijn honden deden en doen het prima op brokken (natuurlijke brok, geperst)
Ik barf niet om medische redenen en zeker niet vanwege een medische noodzaak
Ik heb tot nu toe niet aantoonbaar medische of andere kosten bespaard door te barfen

Situatie brok:
Per hond per dag voer ik 300 gram brokken. De brokken kosten mij incl. btw € 28.65 per 15 kilo en dus € 0.57 per dag.

Situatie vlees:
Per hond per dag voer ik 600 gram vlees. Het vlees kost mij incl. btw gemiddeld € 1.75 - € 2.00 per kilo en dus gemiddeld € 1.05 - € 1.20 per dag.

Aangezien ik 50-50 doe kost het voer van mijn honden mij per hond per dag  € 0.81 - € 0.89.

In mijn situatie is vers voeren dus een keer zo duur als brokken voeren.
Sylvi@
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Sylvi@ »

Ik wil niet eens weten wat ik kwijt ben/zou zijn met brokken, het boeit me niet, het interesseert me niet ::)
En ik denk dat ik heus duurder uit ben nu, want ik voer best duren dingen (oa prooidieren en biologisch vlees) maar ik weet dat dit beter voor ze is!

Wat mij betreft mag je dat vergelijk dus gewoon achterwege laten, want over het algemeen zitten hier overtuigd versvoeders op het forum, die never nooit niet meer brok gaan voeren, dus waarom zullen we dat vergelijk willen maken ;)
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Dit is een vers vlees forum en geen brokken forum, dus de kosten van brokken boeien me niet, daarvoor om ik niet hier.
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

kojak schreef: ik denk dat 90% van de honden van het forum niet de keus hebben tussen brok en vers,
Oké Sylvi@ en Borke, jullie horen dus duidelijk bij die 10% die wel de keus heeft. Maar ook al boeit het jullie niet, er zijn kennelijk mensen op het forum die het wèl boeit. Als het je niet boeit reageer dan gewoon niet, dan blijft het voor de mensen die het wèl boeit tenminste ook leuk. Met dit soort argumenten heb je in ieder geval niets zinnigs toe te voegen voor mensen die hier komen omdat ze meer informatie willen over barfen.
Laatst gewijzigd door BSS op do 30 okt 2008, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

nou ben 'k toch even de originele vraag kwijt...

Ik heb net eens zitten rekenen en "schrok" toch wel een beetje van de uitkomst.
Ik voer mijn hond dagelijks en dan krijgt hij om en de nabij 600 gr per dag.

Ik ben per maand voor mn hond van 30 kilo zo'n 40 euro kwijt alleen aan vlees, bot en orgaan.

Is dit gemiddeld of heb ik vrij dure produkten?

ah,... 't ging toch om vlees-product vergelijking?

Plaats reactie