Ik ben ook niet zo precies, of toch niet relatief gezien tot de porties.
Ik kijk wel op 10gr, simpelweg omdat 1 kat vb grofweg 40gr spier nodig heeft, en dan is 10gr verschil best wel veel.
Maar als ze iets niet eten, maak ik me er ook niet zo druk in als daardoor de percentage's wat verschuiven. Ik probeer het wel te compenseren, maar dan op de dag zelf. Als er eentje vb op dinsdag geen bot gegeten heeft, geef ik misschien woensdag ietsje meer, maar niet veel, anders kan die kat weer niet goed naar toilet. Ik vind het belangrijker dat het bot op de dag zelf klopt, zodat de ontlasting goed zit. Dat ze calcium tekort zouden komen zie ik niet gebeuren. Maar ik probeer het dus gewoon met de tweede maaltijd op te vangen en te compenseren.
Het is vooral lastig omdat ik met 3 katten zit en je zal zien dat er altijd eentje iets anders laat liggen dan een ander en je moet in het oog houden dat ze alledrie ongeveer het juiste binnenkrijgen en niet de ene altijd hart en de ander al de lever of de ene altijd meer bot omdat de andere dat laat liggen.
Als je dan vasthoudt aan je menu, dan lukt dat gewoon niet want wordt het zo rommelig na een paar dagen dat je er helemaal niet meer aan uit kan wie wat nu moet krijgen of gehad heeft.
Dus zo snel mogelijk op de bal spelen en aanpassen zodat hun menu blijft kloppen, zo doe ik het toch.
Als er eentje vb 2 dagen moeilijk heeft gedaan over wat bot of spier dat ik steeds weer aanbood (als ze vb moeilijk doen over bot, krijgen ze hier ook minder spier, zodat het in evenwicht blijft), dan sla ik eens een dagje orgaan over. Omdat anders het orgaan procentueel hoger komt te liggen als ze minder vlees en bot gegeten heeft.
Als het echt een groot verschil wordt en een kat een aantal dagen na elkaar lastig doet met eten waardoor niets meer klopt, dan voer ik de andere twee gewoon wat kuikens bij (compleet voer) tot ik die ene lastige kat zijn menu weer een beetje in evenwicht gevoerd gekregen heb.
Ik hoop dat je aan mijn uitleg een beetje uitkan...
Ik houdt er dus wel rekening mee en probeer het te compenseren, maar ik ga het niet lopen uitrekenen. Ik doe dat op het gevoel in de vorm van: iets meer van dit of wat minder van dat.
Ik weet ook dat als ze een keertje wat minder nier binnenkrijgen (omdat ze de dag dat er nier op het menu staat minder vlees en bot heeft willen eten), dat niet erg is. Ten eerste is er veel kans dat het de volgende keer wat anders is dat ze minder krijgen en dat het dus compenseert, en ten tweede komt het zo nauw niet in percentage's.
Ik heb ook gemerkt dat toen ik mijn ideale menu opstelde (de percentage's) er best veel speling op zit voor je menu er fout uit gaat zien. Het hoeft niet perfect 18% orgaan te zijn, ookal ga ik daar vb vanuit, 15% is ook goed en 20% is ook goed. Zolang er maar niet te veel lever in gaat zitten. Maar dat gebeurt dus minder snel dan je zou denken als je je focust op je gewichten. Weet dat je die gewichten wel wat los mag laten, dat het maar richtlijnen zijn. Probeer ze te volgen, maar het is niet nodig dat erg strikt te doen.
Je kan anders eens uitrekenen tussen welke grenzen je zeker wil zitten in je percentage's. Dus wat het max en wat het minimum is dat je vb van vleesbot wil gevoerd hebben (hopelijk ligt het percentage in je normale menu dan in het midden hiervan) en wat dat in gewichten voor je hond zegt. Dan weet je welke speling erop zit.