Lazy Garfield schreef:Betaal never nooit zoveel geld voor een hond.
Saartje kwam uit een gelegenheidsnestje in Limburg en nog van marktplaats ook.
Uit de advertentie sprak zoveel liefde dat ik dat wel vertrouwde en heb daar een bezoek gebracht.
Toen wist ik zeker dat het goed zat. De vader van Saartje was een kaninchen met zeer goede stamboom. De moeder had geen stamboom omdat die bij één van de ouders van de moeder ontbrak.
Ik betaalde 350 euro voor Saartje en zeg eens eerlijk: wat is ze mooi!!
Het is je goed recht om dit er niet voor te willen betalen en inderdaad: er is geen relatie tussen het aankoop bedrag en de looks van een hond.
Kleine kanttekening: ik weet zeker dat de hond die ik ga aanschaffen
voor zover dat mogelijk is gescreend is op een aantal aandoeningen, waarbij ‘mijn’ fokker meer onderzoeken heeft laten doen dan de rasvereniging verplicht stelt. Ik vraag me af of dat bij het gelegenheidsnestje waar Saartje vandaan komt ook gedaan is? Tel daarbij op de shows die gelopen moeten worden en waarbij de hond tenminste 3x gekwalificeerd moet zijn, de kosten van al die onderzoeken, de kosten van dekmeldingen, dierenartsbezoeken tijdens de loopsheid, het dekgeld, de kosten voor chippen en DNA-onderzoek en de dierenartskosten voor de pups, de kosten voor het laten opstellen van de stamboom, de tijd die de fokker erin steekt, de kosten van verwarming, eten, en algemene hygiëne- en verzorgingsmaatregelen en ik vind 1000,- voor mijn pup niet te veel.
En de kosten voor bloedonderzoeken tijdens de loopsheid en het dekgeld is de fokster sowieso kwijt, ongeacht het aantal pups dat eventueel geboren wordt. Dat kunnen er ook nul zijn. En een hond geboren in een gelegenheidsnestje is geen rashond, en daar is waar door TS naar gevraagd wordt. Neemt niet weg dat Saartje goddelijk knap is.