Tuin afzetten met stroomdraad, welk merk/ type ?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Tuin afzetten met stroomdraad, welk merk/ type ?
Liever doe ik het natuurlijk niet, maar aangezien ik erg bang ben dat mijn noorse boskatjes mee genomen worden of aangereden wil ik onze tuin gaan afzetten. Daarbij is een van de katten ook nog eens een heuze houdini die zich niet zómaar laat tegen houden...
Heeft iemand ervaring met bepaalde merken/types ?
Heeft iemand ervaring met bepaalde merken/types ?
Re: Tuin afzetten met stroomdraad, welk merk/ type ?
Ik heb zelf geen katten, maar kun je dan niet beter een mooie ren voor ze maken ipv stroomdraad te gebruiken.
Het lijkt me dat katten daar toch gewoon overheen springen.
Het lijkt me dat katten daar toch gewoon overheen springen.
Als mensen je kat willen stelen zal een stukje stroomdraad ze niet tegenhouden vrees ik. En ik durf er geld om te verwedden dat de katten er ook wel een weg omheen vinden
Ik zou dan inderdaad ook liever kiezen voor een mooie grote buitenren met ingegraven gaas en een dakje van gaas ofzo.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ik wilde ooit ook met stroomdraad werken, maar de ellende is dat je heel strikt moet zorgen dat er geen gras oid tegen de draad komt, anders geleidt de stroom niet meer. Ik heb daarom uiteindelijk ervoor gekozen de hele tuin af te zetten met kattennet, en op de palen van de afzetting naar binnen vallende boekenplank dragers van 50 cm lang te bevestigen en daar ook kattennet overheen te spannen. Je kunt, als je houten palen neemt, ook gewoon latjes van 50 cm vastschroeven. Bij ons zijn de palen 1,5 meter hoog, en doordat we de hele tuin hebben afgezet, is het kattennet ook niet zichtbaar en gaat het geheel gewoon op in het tuingroen.
Wij hebben een flinke tuin (heb ongeveer 120 meter kattennet nodig gehad), maar het is toch helemaal goed dicht geworden. In het begin wist Vaya (ook een ontzettende Houdini) nog een paar gaatjes te vinden, maar toen we die dicht hadden, is het haar nooit meer gelukt uit te breken.
Wij hebben een flinke tuin (heb ongeveer 120 meter kattennet nodig gehad), maar het is toch helemaal goed dicht geworden. In het begin wist Vaya (ook een ontzettende Houdini) nog een paar gaatjes te vinden, maar toen we die dicht hadden, is het haar nooit meer gelukt uit te breken.
Kijk eens hier voor inspiratie, wij hebben ons net hier ook vandaan:
https://nettenlijn.nl/kattennetten
Mijn katten zijn niet bang van stroom. Ze staan vaak niet met de poten op de grond, maken dus geen aarde, en kruipen dan gewoon tegen de draad omhoog.
Of ze springen eroverheen en áls ze dan een tik krijgen durven ze niet meer terug. Stroom en katten is niet zo simpel als het lijkt...
Of ze springen eroverheen en áls ze dan een tik krijgen durven ze niet meer terug. Stroom en katten is niet zo simpel als het lijkt...
Borke schreef:Kijk eens hier voor inspiratie, wij hebben ons net hier ook vandaan:
Daar hebben we op zit moment het net wat op ons balkon hangt van,fijn spul!
Een net over heel de tuin heeft niet onze voorkeur omdat de (toekomstige) buren 2 flinke bomen in de tuin hebben en me dit niet handig lijkt ivm bladeren etc.
We willen graag met lekker weer de deur 'gewoon' open kunnen laten staan, dus een ren zal dan ook niet geschikt zijn. Daarbij vind ik een net over heel de tuin of een ren niet bepaald mooi... Heel egoïstisch ik weet het
Ik had gehoopt met een aantal draden welke schuin naar binnen staan met eventueel een strook net erachter voldoende zou zijn om ze binnen tehouden. Zoals hier
https://nettenlijn.nl/kattennetten/tuinstroken
Wij hebben ca 60 cm netstroken met staalkabels gespannen, vastgemaakt aan ons stalen hek. Ooit gedaan voor de katten, maar helaas zijn die overleden.
We hebben die stroken laten zitten, want het is ook voor inbrekers onhandig en ik vind het niet opvallend die horizontale netstroken
We hebben die stroken laten zitten, want het is ook voor inbrekers onhandig en ik vind het niet opvallend die horizontale netstroken
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

O, maar wij hebben ook geen net over de hele tuin, hoor!TamaraDBZ schreef:Daar hebben we op zit moment het net wat op ons balkon hangt van,fijn spul!
Een net over heel de tuin heeft niet onze voorkeur omdat de (toekomstige) buren 2 flinke bomen in de tuin hebben en me dit niet handig lijkt ivm bladeren etc.
We willen graag met lekker weer de deur 'gewoon' open kunnen laten staan, dus een ren zal dan ook niet geschikt zijn. Daarbij vind ik een net over heel de tuin of een ren niet bepaald mooi... Heel egoïstisch ik weet het![]()
Ik had gehoopt met een aantal draden welke schuin naar binnen staan met eventueel een strook net erachter voldoende zou zijn om ze binnen tehouden. Zoals hier
https://nettenlijn.nl/kattennetten/tuinstroken
Edit: dit idee
En dan moet je je dus voorstellen dat op die naar binnen stekende latjes kattennet ligt, dus met de schutting mee.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ander voorbeeld. Ons kattennet is dunner en minder zichtbaar aanwezig.

- pearlsofpassion
- Moderator
Mijn man wilde geen afzetting zoals Anne aangeeft. Hij vond dat niet mooi.
Wij zijn dus ook voor een schrikdraad gegaan.
Wij hebben bij schrikdraad-online.nl besteld.
Je moet uiteraard zorgen dat ze er nergens zomaar overheen kunnen springen zonder de draad te raken.
En je moet voor aarding zorgen omdat de kat geen contact maakt met de aarde bovenop de schutting.
Je kan een gaasje bovenaan de schutting en net onder de schrikdraad bevestigen en aarden. Dan staan ze daar met hun pootjes op wanneer ze over de draad proberen te klimmen.
Of je kan met een zogenaamd plus-min systeem werken. Dan werk je met afwisselend stroom- en aardingsdraadjes. Als ze dan twee draden tegelijk raken krijgen ze een schok. Wij hebben het laatste gedaan.
Het is bij ons voor de katten en vossen tegen te houden. Dieven knippen een draad gewoon door denk ik.
Tot nu toe zijn de katten nog niet ontsnapt. Ze kunnen vanaf juli de tuin in.
Je moet uiteraard zorgen dat ze er nergens zomaar overheen kunnen springen zonder de draad te raken.
En je moet voor aarding zorgen omdat de kat geen contact maakt met de aarde bovenop de schutting.
Je kan een gaasje bovenaan de schutting en net onder de schrikdraad bevestigen en aarden. Dan staan ze daar met hun pootjes op wanneer ze over de draad proberen te klimmen.
Of je kan met een zogenaamd plus-min systeem werken. Dan werk je met afwisselend stroom- en aardingsdraadjes. Als ze dan twee draden tegelijk raken krijgen ze een schok. Wij hebben het laatste gedaan.
Het is bij ons voor de katten en vossen tegen te houden. Dieven knippen een draad gewoon door denk ik.
Zo hebben wij het ook gedaan, toch hebben we nu nog een extra beveiliging met een bandje want ergens in juli dit jaar geraakte Princi er toch ergens over. Nu dus dubbel systeem...pearlsofpassion schreef:Mijn man wilde geen afzetting zoals Anne aangeeft. Hij vond dat niet mooi.
Dubbel gaat het hier ook soweiso worden. Duvel is eerder bij mijn schoonmoeder al eens 2 hoog van het balkon gesprongen ondanks dat (wij dachten) het hermetisch was afgesloten. Ook hangt hij regelmatig nog bovrn in het net
@pearlsofpassion, jullie hebben dus een plus mun systeem als ik het goed begrijp?
@pearlsofpassion, jullie hebben dus een plus mun systeem als ik het goed begrijp?
- pearlsofpassion
- Moderator
Ja. 4 draadjes. Waarvan het eerste echt vlak op de bovenzijde van de schutting en het 4e op 20cm.
Maar het kan ook met kortere afstanden.
Maar het kan ook met kortere afstanden.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik ben toen bij jou komen kijken he.kaszi schreef:Zo hebben wij het ook gedaan, toch hebben we nu nog een extra beveiliging met een bandje want ergens in juli dit jaar geraakte Princi er toch ergens over. Nu dus dubbel systeem...
Ik denk dat sommigen van mijn katten over jouw schutting ook gesprongen zouden zijn. Ze kunnen in de hagen landen he.
Hier is alles een stuk hoger gemaakt en ze kunnen bijna nergens echt naartoe springen... Juist de afdaken is een minsder puntje. Een echte acrobaat kan zich vanop de dakgoot misschien over de draad lanceren. Ookal staat die daar schuin over de goot heen... In dat geval moet er toch een overhangende draad over de dakgoot heen komen.