De ondervacht krijg ik prima weggeborsteld, maar de dekharen niet.
Op internet heb ik al gezocht, maar het enige dat ik vind over dekharen bij herders is dat die het hele jaar door mondjesmaat loskomen en niet dat daarvoor een ruiperiode is...
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nou, aan die regel hield Oscar zich niet! Hij heeft een keer zijn hele bovenvacht eraf gegooid, zijn hele kraag was weg. Bij hem kwam het wel vanzelf los, ik heb er qua borstelen niet veel aan gedaan. Is een waterblazer een idee?src_esther schreef:Ko is in de rui en zowel ondervacht als dekharen metname in hals en op de rug laten los. De haren zijn 3 tot 5 cm lang, aan de huidkant wit, aan de andere kant zwart/roodbruin.
De ondervacht krijg ik prima weggeborsteld, maar de dekharen niet.Als ik aan die dekharen pluk, komt er heel veel uit en nee ik trek geen haren uit de huid los, maar pluk de loszittende haren uit zijn vacht. Maar Ko heeft zover ik weet geen plukvacht, hoewel niemand weet wat voor kruising het is... Uiterlijk lijkt hij op een herder. Bestaan er hulpmiddelen waarmee die losse dekharen uitgeborsteld kunnen worden?
Op internet heb ik al gezocht, maar het enige dat ik vind over dekharen bij herders is dat die het hele jaar door mondjesmaat loskomen en niet dat daarvoor een ruiperiode is...

Dit! Niet meer borstelen want dat doet zijn vacht geen goed. Of een keer naar de trimmer die met de was/blaas methode werktmizzsylver schreef:wassen. Ik herken het, en wat bij mijn Duitsers helpt is wassen. Ik heb een dogwash in de buurt en daar gaan ze in de rui doorheen, neem wel eigen shampoo mee want die wat daar uitkomt schuimt niet goed, en je moet het juist heel goed inzepen en laten weken. Dan goed uitspoelen en uitblazen met de waterblazer. Na een week herhalen en indien nodig na een week weer. Tussentijds niet borstelen.
Is Ko gecastreerd? Dat kan ook van invloed zijn op de rui, dan ruien ze het hele jaar een beetje.

Wassen=hel volgens Ko. Dus dat beperken we tot de momenten dat hij óf stinkt óf zwart ziet (en stinkt) van een slootduik omdat er aan de andere kant een haas/kat/konijn zat en hij de sloot over het hoofd zag in zijn jacht*.mizzsylver schreef:wassen. Ik herken het, en wat bij mijn Duitsers helpt is wassen. Ik heb een dogwash in de buurt en daar gaan ze in de rui doorheen, neem wel eigen shampoo mee want die wat daar uitkomt schuimt niet goed, en je moet het juist heel goed inzepen en laten weken. Dan goed uitspoelen en uitblazen met de waterblazer. Na een week herhalen en indien nodig na een week weer. Tussentijds niet borstelen.
Ko is niet gecastreerd.mizzsylver schreef:Is Ko gecastreerd? Dat kan ook van invloed zijn op de rui, dan ruien ze het hele jaar een beetje.
Niet meer borstelen? Toen ik een keer langere tijd niet had geborsteld, ontwikkelde meneer dreads, dat lijkt me niet de bedoeling. Toch? Ik doe dat eigenlijk alleen als hij heel veel losse haren heeft tijdens de rui en dan hooguit 1x tot 2x (liever niet) per week, daarbuiten hooguit 1x per maand en hij vindt het heerlijk.bloemetje schreef:Dit! Niet meer borstelen want dat doet zijn vacht geen goed. Of een keer naar de trimmer die met de was/blaas methode werkt