Ik overweeg om een wormentoren aan te schaffen. Hebben hier mensen ervaring ermee?
Hij zou in de keuken komen en ik lees dat je het niet ruikt, maar is dat ook echt zo?
Ik lees ook dat je niet te veel citrus of ui er mag in gooien. Nu denk ik dat dat naast toiletvulling van de ratten en koffiefilters wel het grootste deel is. Niet overdreven, maar van de andere zakern heb ik eigenlijk quasi geen afval. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wormentoren ervaringen
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
frodo quin
- 5-sterren

Re: Wormentoren ervaringen
Ik lees geïnteresseerd mee!
Ik ken die dingen niet maar wat is het verschil met een compostton??
In de keuken zou ik het nooit zetten. Je gooit er afval in en dat ruikt. Compost ruikt ook. En alles daar tussen in ruikt ook.
Ui en citrusschillen doe iknooit in de ton want die zetten bij te lage temperaturen niet om. Koffieprut wel maar koffieprut blijft koffieprut. Ik weet niet waar je rattentoilet uit bestaat en heb geen flauw idee of het erin kan.
Vergeet niet dat wormen planteneters zijn en dat voor compostering vooral ook bacterieen nodig zijn.
In de keuken zou ik het nooit zetten. Je gooit er afval in en dat ruikt. Compost ruikt ook. En alles daar tussen in ruikt ook.
Ui en citrusschillen doe iknooit in de ton want die zetten bij te lage temperaturen niet om. Koffieprut wel maar koffieprut blijft koffieprut. Ik weet niet waar je rattentoilet uit bestaat en heb geen flauw idee of het erin kan.
Vergeet niet dat wormen planteneters zijn en dat voor compostering vooral ook bacterieen nodig zijn.
-
frodo quin
- 5-sterren

Nogal veel blijkbaar. Onder andere dat je het wel binnen kan zetten omdat het niet zou ruiken. De wormen eten het op.
Blijkbaar heeft hier niemand nog zo’n ding. Ik heb eens zitten googelen, de info die ik in de gauwigheid vind komt allemaal van verkopers van de tonnen, dus die is uiteraard allemaal positief. Deze site geeft wel veel nuttige info lijkt me over wat wel en wat niet te doen en waar het fout kan gaan. Misschien heb je die zelf al gevonden, zo niet heb je er mogelijk wat aan:
https://www.permacultuurnederland.org/p ... 6cfa21c26c
https://www.permacultuurnederland.org/p ... 6cfa21c26c
Ik heb in de bijkeuken een bokasi-emmer staan. Als de wormentoren toch niet zo blijkt te bevallen is dat misschien een alternatief voor je? De emmer is luchtdicht afgesloten, dus je ruikt alleen even wat als hij open gaat en wanneer je het vocht aftapt. Ik vind het goed te doen.
-
frodo quin
- 5-sterren

Bedankt voor de tip. Ik las wel dat het niet echt composteerd, als in dat het niet afbreekt en gewoon stukjes gft blijft. Heb jij die ervaring ook?Doranto schreef: za 08 feb 2020, 12:05 Ik heb in de bijkeuken een bokasi-emmer staan. Als de wormentoren toch niet zo blijkt te bevallen is dat misschien een alternatief voor je? De emmer is luchtdicht afgesloten, dus je ruikt alleen even wat als hij open gaat en wanneer je het vocht aftapt. Ik vind het goed te doen.