Stokoud.. Aquillo kleine update

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Plaats reactie

Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Ik heb net een update geschreven over mijn ouwetje ..
Mijn prachtige kereltje al 16 jaar oud inmiddels. 16 jaar ik had dat van te voren nooit durven dromen.
Nu heb ik het gevoel dat dit wel eens zijn laatste jaar zou kunnen zijn. :'(
Je wilt er niet aan, maar de bewustwording is nu wel geland. Hij gaat langzaam achteruit al heeft hij nog plezier in alles.
Hij vermagerde, dus moet nu vaker en meer eten om een beetje op gewicht te blijven. Meer omdat niet alle voedingsstoffen efficient worden opgenomen.
Het kereltje ging van 12 kg naar amper 11.. zag zijn ribbetjes en en zijn spieren verminderen. Het vet boven de ogen verdwenen. Het koppie heeft nu een veel beniger uitstraling. Zijn vacht wordt stoffig van aanzien ondanks de goede verzorging. Het haar op het staartje wordt steeds minder. Het wit van zijn vacht iets minder stralend. De ogen hebben grotere wazige vlekken wat op naderende blindheid kan wijzen (als hij dat al niet voor een deel is) De energie is minder.. wil minder vaak langere wandelingen. (nou ja de lange wandeling is meestal sjoktempo een uur waar we ooit een kwartier over deden) Hoewel het stuk terug soms echt verbazend wekkend op hoog tempo gaat omdat hij dan naar huis kan. Dan wil hij letterlijk keihard rennen wat mij echt niet gaat lukken met mijn niet heel jonge lijf meer :biggrin2: -
Het geheugen laat hem vaker in de steek en ik vermoed beginnende dementie. Maar dat gaan we volgende week bij de dierenarts even bespreken.. met wat opnames er bij van hem als hij zo´n tic heeft.
Hij slaapt zo ontzettend lang en diep. Zo diep dat als hij wakker wordt heel lang moet landen voordat hij weet waar hij is.. Ook is ie zo enorm schrikachtig aan het worden. Deels omdat hij doof is maar ook omdat hij dingen niet meer weet. Nageltjes knippen kan meestal niet meer.. dan wordt hij zo angstig en gaat zijn hartje zo te x en wil hij me happen uit paniek. Als hij slaapt gewoon ook niet meer proberen hem aan te raken, want hij schiet dan in paniek om hoog met alle gevolgen van dien. Zijn coordinatie laat hem regelmatig in de steek als hij ergens op wil springen.. dan gaat hij bijvoorbeeld bij de bank aan de kant van de armleuning staan. wat natuurlijk niet kan op zijn leeftijd om vanuit die kant op de zitting te komen. Of hij ligt ergens te slapen .. staat slaperig op om anders te liggen en valt van de bank. natuurlijk altijd als ik niet in de buurt ben en ik me een hoedje schrik omdat ie valt.
Eten ik moet hem met de hand voeren.. anders eet ie niet meer.. weet dan niet hoe die het op moet pakken of zo.
Maar als hij zin heeft eet ie toch weer met gemak een hazenribbetje of ribben en rugstukken van een melkbokje. Als ik het maar vasthoud..dan is ie net een wolfje. Op andere dagen eet hij het alleen als het in stukken is geknipt en heel soms moet het gemalen zijn. Dus ondanks zijn leeftijd nog geen kvv hier.
(heb trouwens een pracht van een machine staan die de portie direct fijn kan malen indien nodig) ;)
Ik heb het er voor over om hem extra aandacht te geven die hij nodig heeft. Hij heeft gelukkig nog heel vaak plezier in datgene wat hij nog kan doen. kwispelt naar andere honden en begroet ze, en gaat meestal met plezier naar buiten voor de blokje om rondjes. Samen met de andere twee. Is af en toe nog bere stout en daagt dan zelfs de nieuwste telg uit voor een kort spelletje met een knuffel of daagt mij uit. Trekt me aan mijn hand als hij een snackje wil.

kleine update:

Naar de dierenarts geweest. Was voor hem een drama. alleen maar trillen en hijgen. Hij vind dierenartsen al heel lang niets, maar laatste jaren echt erger geworden.
Goed gesprek gehad. Ze heeft zelf ook zo´n oud hondje van 16 jaar en 9 maanden.
Gewoon maar laten zoals het is. Met die angst geen bloed meer afnemen. Aangezien hij slecht reageert op reguliere medicatie. Overal zitten wel bijwerkingen in die juist op zijn snel ontregelde maag en darmsysteem reageren. En dan is hij daarna zo misselijk dat hij niet meer wil eten. Dat ik pijnstillers voor zijn arthrose ook niet meer geef. Ik hou het echt op natuurlijke supplementen en gebruik bij stijfheid etherische olie in verdunde oplossing om eventuele pijn weg te nemen. (ik weet dat dat het helpt omdat ik het zelf ook gebruik)
Ze kon ook niet horen of hij meer vocht achter de longen heeft.. door zijn angst en hijgen en trillen.
heb wel plastabletjes.. maar daar reageert hij ook niet goed op.
voor de dementie bij hem had ze geen middelen waar geen zetmelen in zitten dus ook die zijn uitgesloten. Ze heeft wel 3 namen van supplementen doorgegeven hier voor, maar of ze effectief zijn kon ze me niet met zekerheid zeggen. Ga er 1 van proberen .. Selgian.. wil alleen een hele kleine dosis zien aan te schaffen, want als hij er niet goed op reageert kan ik ze weggooien.

Maar verder gaat het zoals het gaat. Soms gaat ie mee met een wandeling, maar vaker wordt het toch een kort rondje. In huis voelt hij zich prima. :)
20200509_132039_HDR.jpg
20200430_145105.jpg
20200420_202517.jpg
Laatst gewijzigd door Aquillo op di 30 jun 2020, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Re: Stokoud.. Aquillo

Bericht door smulpaap »

Ja , het is op de foto's goed te zien dat je lieverd stokoud is :-* :-*
En een heel herkenbaar verhaal
Het laatste hoofdstuk ... vaak zie je ze per maand ouder worden , en achteruit gaan .
Aandoenlijk als ze zijn die oude besjes
Hopelijk kun je nog even genieten van je oude lieve besje :-* :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Wow, 16 jaar :smitten:

Wat een ontzettende prachthond :smitten:

Ik kan me je zorgen echt levendig voorstellen..... Het enige dat je kunt doen is wat je al doet: elke dag optimaal genieten!!
M@rina
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door M@rina »

Nog zo'n heerlijk oudje.... En ik kan me je zorgen goed voorstellen en ik heb ze ook af en toe en Saar is "nog maar"14 jaar en 5 maanden.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Wat een geweldige leeftijd heeft hij al mogen bereiken!
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Wat aandoenlijk :smitten:
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Je mooie ventje... :smitten:
Wat een leeftijd heeft hij zeg! Ik hoop dat jullie nog fijn een tijdje van elkaar mogen genieten.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

Wat een schatje :smitten: :smitten: :smitten:
En wat een mooie leeftijd :)
Hopelijk mogen jullie nog een tijd samen genieten.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Naar de dierenarts geweest. Was voor hem een drama. alleen maar trillen en hijgen. Hij vind dierenartsen al heel lang niets, maar laatste jaren echt erger geworden.
Gewoon maar laten zoals het is. Met die angst geen bloed meer afnemen. Aangezien hij slecht reageert op reguliere medicatie. Overal zitten wel bijwerkingen in die juist op zijn snel ontregelde maag en darmsysteem reageren. En dan is hij daarna zo misselijk dat hij niet meer wil eten. Dat ik pijnstillers voor zijn arthrose ook niet meer geef. Ik hou het echt op natuurlijke supplementen en gebruik bij stijfheid etherische olie in verdunde oplossing om eventuele pijn weg te nemen. (ik weet dat dat het helpt omdat ik het zelf ook gebruik)
Ze kon ook niet horen of hij meer vocht achter de longen heeft.. door zijn angst en hijgen en trillen.
voor de dementie bij hem had ze geen middelen waar geen zetmelen in zitten dus ook die zijn uitgesloten. Ze heeft wel 3 namen van supplementen doorgegeven hier voor, maar of ze effectief zijn kon ze me niet met zekerheid zeggen. Ga er 1 van proberen .. Selgian.. wil alleen een hele kleine dosis zien aan te schaffen, want als hij er niet goed op reageert kan ik ze weggooien.

Maar verder gaat het zoals het gaat. Soms gaat ie mee met een wandeling, maar vaker wordt het toch een kort rondje. In huis voelt hij zich prima. :)
doranto
5-sterren
5-sterren

Re: Stokoud.. Aquillo kleine update

Bericht door doranto »

Wat aandoenlijk zijn die oudjes hè :smitten:
Ik zou het ook van dag tot dag bekijken, en kritisch en reëel proberen te blijven. Ook zou ik alvast met de da bespreken hoe je straks het afscheid wilt. Mij gaf het rust dat ik daar, als het eenmaal zover was, dan niet meer over na hoefde te denken.
Maar hopelijk kunnen jullie nog een poosje genieten van elkaar!
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Aquillo schreef: di 30 jun 2020, 12:34 Naar de dierenarts geweest. Was voor hem een drama. alleen maar trillen en hijgen. Hij vind dierenartsen al heel lang niets, maar laatste jaren echt erger geworden.

Ach jeetje...sterkte met Aquillo en geniet van elkaar :-*
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Doranto schreef: wo 01 jul 2020, 15:49 Wat aandoenlijk zijn die oudjes hè :smitten:
Ik zou het ook van dag tot dag bekijken, en kritisch en reëel proberen te blijven. Ook zou ik alvast met de da bespreken hoe je straks het afscheid wilt. Mij gaf het rust dat ik daar, als het eenmaal zover was, dan niet meer over na hoefde te denken.
Maar hopelijk kunnen jullie nog een poosje genieten van elkaar!
Dat laatste heb ik ook besproken. Dan komt ze bij mij thuis. ;) Hij had net weer een paar goede dagen. s nachts wel benauwd en hijgen, maar overdag heeft hij van die momenten dat het net een jonge hond is. Blij na het eten en een beetje stoeien. Rennen door de tuin en weer terug het huis in. En opeens met zijn wandelingen heel hard lopen, dat ik m maar af rem en roep rustig aan jochie. Ik sta toch versteld van zijn veerkracht nog op zijn ouwe dag.

Plaats reactie