Gezondheidsuitslagen Jazz
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Gezondheidsuitslagen Jazz
4 oktober opgeroepen voor de jonge honden keuring van de markiesjesvereniging. Precies tussen alle Corona maatregelen door. Wel anders dan anders ipv een leuke nestreunie, was het een soort teststraat. Eerst foto, druppelen voor de ecvo, PL keuring, opmeten, keuring exterieur door de keurmeester, bloedafname voor de DNA testen PD en PRA/PRCD, gevolgd door de daadwerkelijk Ecvo en daarna snel wegwezen. Dus met 30min stond je weer buiten.
Ik wist al dat Jazz PL vrij was (had Maarten Kappen eerder laten kijken) en zo geschiedde PL vrij. Ecvo ook helemaal vrij van alles. En afgelopen week vielen de laatste uitslagen op de mat PD vrij en PRA/PRCD ook vrij. Ook exterieur voldeed ze. Ze is wat groot en grof maar dat vind ik helemaal prima. Nu eens rustig bedenken of ik haar wel/niet ga inzetten.
Na toch veel ellende gehad te hebben met erfelijke aandoeningen is dit een zeer welkome afwisseling. Revy haar vader, heeft exact dezelfde uitkomsten. Moeders is wel drager van PD en PRA/PRCD dus we wisten dat dit nest dragers en vrije honden zou geven. Zo geschiedde van de 3 van de 5 (de andere 2 gaan op volgend jaar maar helaas is daarvan 1 reu al gecastreerd) zijn nu 2 vrije honden en 1 drager.
Ik wist al dat Jazz PL vrij was (had Maarten Kappen eerder laten kijken) en zo geschiedde PL vrij. Ecvo ook helemaal vrij van alles. En afgelopen week vielen de laatste uitslagen op de mat PD vrij en PRA/PRCD ook vrij. Ook exterieur voldeed ze. Ze is wat groot en grof maar dat vind ik helemaal prima. Nu eens rustig bedenken of ik haar wel/niet ga inzetten.
Na toch veel ellende gehad te hebben met erfelijke aandoeningen is dit een zeer welkome afwisseling. Revy haar vader, heeft exact dezelfde uitkomsten. Moeders is wel drager van PD en PRA/PRCD dus we wisten dat dit nest dragers en vrije honden zou geven. Zo geschiedde van de 3 van de 5 (de andere 2 gaan op volgend jaar maar helaas is daarvan 1 reu al gecastreerd) zijn nu 2 vrije honden en 1 drager.
Re: Gezondheidsuitslagen Jazz
Wat een mooi nieuws Cindy! Maar je hebt toch niet al die moeite gedaan om haar vervolgens niet in te zetten??!??
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

In dit geval was het niet mijn moeite. Revy heeft alleen zijn zaad "gedoneerd"...alle eer komt Annemiek toe. Die heeft er het werk aan gehad...Lizzy schreef: ma 23 nov 2020, 12:57 Wat een mooi nieuws Cindy! Maar je hebt toch niet al die moeite gedaan om haar vervolgens niet in te zetten??!??
Iemand anders op FB zei iets soortgelijks ik zal even mijn antwoord hieronder kopieeren;
Jazz is 37cm en heeft een hele dikke mooie vacht maar ze is inderdaad wat grof/vierkant gebouwd. Voor mij ideaal dan is ze ook minder kwetsbaar. En idd ik vind ze ook steeds kleiner en schrieler worden. Tsja weet je we hebben ook nog het nest van Amy/Revy waaruit ........ Nikkie heeft en wij zelf Scooby welke we potentieel willen laten aankeuren als vers bloed. Dat heeft meer waarde dan een nest met Jazz maar als ik dat doe en stel dat Scooby goed gekeurd wordt en de gezondheidsonderzoeken oke zijn dan wil ik er op zeker daar (ook) 1 van aanhouden. En ik heb echt een partner die heel veel ver met me mee gaat maar ergens is er letterlijk en figuurlijk een grens.
Wat fijn zeg dat al die uitslagen goed zijn!
Ik ben wel benieuwd naar hoe Jazz nu eruit ziet....

Ik ben wel benieuwd naar hoe Jazz nu eruit ziet....
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

- jannie.van-mastrigt
- 1-ster

Lijkt mij zo te zien een leuk en gaaf teefje.
Mooi meisje Cindy, zit er Stabij in?
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Ja het is een mooi meisje, ze heeft enorme humor.
Nee Jazz is een raszuiver markiesje. Revy van mij is de vader en Yuna van Annemiek (hier op BP) is de moeder.
Scooby is de kruising Stabij. Revy is daar de vader van en de stabij(na) van mijn ouders is de moeder.
- pearlsofpassion
- Moderator
Als je zegt dat Scooby waardevoller is bedoel je dat ze dan als outcross kan dienen om de markiesjes gezonder te krijgen? Denk je dat dat goedgekeurd gaat worden?
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Dat klopt. In dit geval komt er dan vers bloed in het ras vanuit de Amy (welke ook nog eens getest is dus we weten vrij veel). De kans dat zeker Nikkie goed gekeurd wordt is zeer groot. Ook Scooby maakt veel kans.pearlsofpassion schreef: ma 23 nov 2020, 17:20 Als je zegt dat Scooby waardevoller is bedoel je dat ze dan als outcross kan dienen om de markiesjes gezonder te krijgen? Denk je dat dat goedgekeurd gaat worden?
En ja ze zitten erom te springen vanuit de rasvereniging op vers bloed. Het stamboek van de markiesjes is (nog) niet gesloten waardoor het gebruik van nieuwe honden veel makkelijker is dan bij een ras met een FCI stamboom. Je krijgt bij het markiesje ook een afstammingsbewijs met een VR registratie nummer (voorlopige registratie) van de raad van beheer. In afwachting van ooit een FCI erkenning. Die krijgen ze nu niet omdat de genenpoel domweg te klein is. Ze zijn dus naarstig op zoek naar vers bloed ook om de gezondheid min of meer te kunnen waarborgen en het karakter stabieler te krijgen. Feit is namelijk dat (te) veel markiesjes instabiel zijn/erg snel overprikkeld zijn en extreem kefferig. Revy van mij is echt heel stabiel. Jazz is dat minder.
Wat een fijne uitslagen!
Ja, ik snap dat wel... Dan zou je het echt echt echt puur voor het ras moeten willen doen en dan een teefje bij iemand moeten plaatsen die er mee wilt fokken, idem voor reu en dan zelf niks aanhouden. En ja dat is wel pittig. Maar je moet jezelf dan voorhouden dat je het doet voor het ras, niet voor jezelf. Lastig. Succes met de beslissing!Cindy de Wolf schreef: ma 23 nov 2020, 13:07 In dit geval was het niet mijn moeite. Revy heeft alleen zijn zaad "gedoneerd"...alle eer komt Annemiek toe. Die heeft er het werk aan gehad...
Iemand anders op FB zei iets soortgelijks ik zal even mijn antwoord hieronder kopieeren;
Jazz is 37cm en heeft een hele dikke mooie vacht maar ze is inderdaad wat grof/vierkant gebouwd. Voor mij ideaal dan is ze ook minder kwetsbaar. En idd ik vind ze ook steeds kleiner en schrieler worden. Tsja weet je we hebben ook nog het nest van Amy/Revy waaruit ........ Nikkie heeft en wij zelf Scooby welke we potentieel willen laten aankeuren als vers bloed. Dat heeft meer waarde dan een nest met Jazz maar als ik dat doe en stel dat Scooby goed gekeurd wordt en de gezondheidsonderzoeken oke zijn dan wil ik er op zeker daar (ook) 1 van aanhouden. En ik heb echt een partner die heel veel ver met me mee gaat maar ergens is er letterlijk en figuurlijk een grens.