Ziekenhuizen en afspraken

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Plaats reactie

me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

Ik ben bij het zh in Dirksland..
Voor long polie, ortho, reumatoloog, bloedprikken(iedere mnd)en radiologie...
Helemaal prima hoor maar werken met een portaal waarin hun de afspraken zetten.
Aangezien ik geen auto heb ben ik afhankelijk van vervoer, mn kids of aanhang of vriendlief gaan dan mee.
Maar aangezien ze uiteraard het niet leuk vinden(laat staan ik) als ze iedere week mij brengen..
Dus een week of wat geleden het zh gebeld en ja het lukte!
Alle afspraken op 1 dag, ideaal!
Tot ik woensdag werd gebeld met de vraag of ik er 1 kon verzetten naar later, nou nee zei ik aangezien ik niet voor niks halswerk had om het op 1 dag te zetten, dat snapte gelukkig en liet het zo.
Tot mijn stomme verbazing zag ik gisteren dat er 2 afspraken, zonder mijn weten gewoon op 2 andere data s zijn gezet!!!
En dan niet voor een weekje later nee, ze zetten de longpolie gewoon een maand later!
Woest was ik, dus gebeld en ja pech dus.....
Was niet meer te veranderen...
Ziekenhuizen, je kan niet zonder, gelukkig zijn ze er maar dit vind ik echt ruk

Zo klaagmodus weer uit, ik ga ff een rondje lopen...
Ronald
5-sterren
5-sterren

Re: Ziekenhuizen en afspraken

Bericht door Ronald »

Ja, bizar hè?

Ik weet nog dat ik maandenlang elke woensdag naar Groningen moest met zoonlief. Woensdag, omdat ik dan vrij was. Dus daar gingen we.
Op een gegeven moment was er een keer geen mogelijkheid op woensdag.
Kan het ook op donderdag dan?
Nee, dat kon niet, want dan had de arts spreekuur in Leeuwarden........
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Echt best wel schandalig he. Ik snap wel, het is een ziekenhuis en dingen gaan ad hoc. Maar tjonge jonge, hier zakt toch best je broek van af :-\
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Breek me de bek niet open. :-X
Ik moet elke 4 maanden een CT-scan ter controle. Dat moet met contrastvloeistof, dus moet er een infuus geprikt worden. Ik ben erg lastig te prikken en het is daardoor al een keer misgegaan met een dikke blauwe arm tot gevolg. En dat is niet fijn als je aan die kant ook al een okselkliertoilet hebt. Ik heb daar immers geen lymfeklieren meer die dat vocht moeten afvoeren. De oncoloog heeft daarom in mijn dossier gezet dat infusen bij mij echogeleid moeten worden geprikt. Voor zo'n scan moet dus een afspraak voor een echo ingepland worden met aansluitend een afspraak voor de CT-scan.
Onlangs kreeg ik weer een bericht dat mijn controlescan is ingepland. En voor de 6e keer op rij heb ik er achteraan moeten bellen omdat de afspraak voor de echo ontbreekt. En elke keer is het :"O ja, wat stom! Het staat echt duidelijk in uw dossier!"
En dat is nog maar 1 voorbeeld...
Ik ben er intussen wel aan gewend en maak me er niet druk meer over. Zolang de verleende zorg maar op orde is. Hoewel ik daarin ook dingen heb meegemaakt. Zo heb ik tijdens een opname meegemaakt dat ik in de achterste kamer van de gang kwam te liggen en dat ze me steeds vergaten met de maaltijden. Ook hebben ze me na een onderzoek in een rolstoel in een gang geparkeerd zonder alarmknopje. Ik zou opgehaald worden om teruggebracht te worden naar mijn kamer. Maar er kwam helemaal niemand, want ze waren me vergeten. En dat 2x. En als klapper op de vuurpijl kreeg ik bij ontslag een tasje met medicatie mee. Thuis kwam ik er achter dat ze me medicatie hadden verstrekt waarvan ik had aangegeven dat ik er hartstikke allergisch voor ben. Best bizar. Het stond in mijn dossier en dan kijkt niet alleen de arts die het voorschrijft daar overheen, maar ook de apotheek die het verstrekt. Er zat nota bene gewoon een overzichtje bij van de ziekenhuisapotheek met in de linker bovenhoek "Allergisch voor: amoxicilline" en dan daaronder een overzichtje van de verstrekte medicatie met in dat rijtje "amoxicilline". Ik had verwacht dat het computersysteem al een waarschuwing zou geven bij zoiets, maar kennelijk niet. :-\
Ronald
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ronald »

Verbaas u niet, verwonder u slechts...

Allergisch voor bepaalde hartmedicatie. Voor een CT-scan moest mijn hartritme omlaag en raad eens wat ik krijg... En ook nog eens in een heel hoge dosering.

"Nou meneer, het is maar goed dat u zo oplet!"
Misschien hadden jullie dat moeten doen?
rosmin
5-sterren
5-sterren

Bericht door rosmin »

Vanwege ernstige nekhernia (al jaren geleden) heeft u een spoed MRI nodig....
Bij het maken van afspraak bij secretariaat, helaas over 3 maanden bent u aan de beurt...
Eindelijk bij neurochirurg en dan binnen 1 dag met spoed worden geopereerd,
als u was doorgelopen had u verlamd geraakt mevrouw...

En op allergische reacties op medicatie wordt slecht gelet.
En het is zo vermoeiend om zelf overal alert op te moeten zijn.
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Ronald schreef: za 22 apr 2023, 11:48 Verbaas u niet, verwonder u slechts...

Allergisch voor bepaalde hartmedicatie. Voor een CT-scan moest mijn hartritme omlaag en raad eens wat ik krijg... En ook nog eens in een heel hoge dosering.

"Nou meneer, het is maar goed dat u zo oplet!"
Misschien hadden jullie dat moeten doen?
:o :o :o
Inderdaad goed dat je oplet. Maar er zijn genoeg mensen die dat niet doen. Die vertrouwen op de arts. Dit moet toch regelmatig fout gaan? :-\
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

rosmin schreef: za 22 apr 2023, 14:10 Vanwege ernstige nekhernia (al jaren geleden) heeft u een spoed MRI nodig....
Bij het maken van afspraak bij secretariaat, helaas over 3 maanden bent u aan de beurt...
Eindelijk bij neurochirurg en dan binnen 1 dag met spoed worden geopereerd,
als u was doorgelopen had u verlamd geraakt mevrouw...

En op allergische reacties op medicatie wordt slecht gelet.
En het is zo vermoeiend om zelf overal alert op te moeten zijn.
3 maanden! :o
Gelukkig dat het goed is afgelopen.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Sonja schreef: zo 23 apr 2023, 00:54 :o :o :o
Inderdaad goed dat je oplet. Maar er zijn genoeg mensen die dat niet doen. Die vertrouwen op de arts. Dit moet toch regelmatig fout gaan? :-\
Ja, dit gaat fout. Paradoxaal genoeg is het soms het aantal waarschuwingen dat een probleem is, want als er ‘tig opduiken die niet relevant zijn (en dat gebeurt in het echt) worden ze veel te snel weg geklikt. Het is best lastig om een goed systeem te ontwikkelen dat alarmeert als het nodig is en niet als het niet nodig is.

Tegelijk: ernstige allergieën zouden een goede alarmering moeten hebben. Punt. Voorbeeld hoe het niet moet : in een van de ziekenhuizen waar ik gewerkt heb in NL waren verschillende plekken waar je een allergie in kon voeren. Alleen als je dat op plek X deed met code Y kwam die in het controle systeem van de apotheek. En lang niet alle artsen wisten dat, kwamen wij achter.

Nou gaat het antibiotica allergieën vaak goed omdat a) de meeste allergieën die gemeld worden dat niet zijn (bv diarree, maar ook huiduitslag is niet altijd een allergie), 2) allergische reacties na een jaar of 10 voor een groot deel weer verdwenen zijn. Van alle allergieën die gemeld worden en bv. bij huisartsen in het systeem staan, is maar een paar procent echt een gevaarlijke allergie, dus de kunst is om die eruit te filteren en goed te registreren. Als je zomaar alle allergieën in zou voeren van huisarts naar ziekenhuis, krijg je ook problemen dat mensen de antibiotica die ze nodig hebben, niet krijgen. Ik heb nog ooit meegewerkt aan een project waarbij elke melding allergie gecheckt werd door een infectioloog en dan kon je in het systeem zien of het een echte was of niet. Dat vond ik een super project. Hopelijk vindt dat navolging / uitbreiding.

Maar nogmaals, er zit zeker een hoop ruimte voor verbetering, zowel met ICT als met klantvriendelijkheid in ziekenhuizen, denk hier in Noorwegen alleen wel eens met heimwee naar Nederland. Het is hier zeker niet beter……
Robian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Robian »

Zo heeft mijn tante één van de eerste type hartklep, van metaal, dus magnetisch
Omdat ze toch behoorlijk ritme stoornissen had wilden ze aanvullende onderzoeken doen.
Hadden ze haar gepland voor een MRI

Heeft ze toch maar even gevraagd of ze dat wel heeeeel zeker wisten .
Reactie: "Oh... nee mevrouw... dat lijkt ons misschien toch niet handig" ::)
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Siberienne schreef: zo 23 apr 2023, 14:08 Ja, dit gaat fout. Paradoxaal genoeg is het soms het aantal waarschuwingen dat een probleem is, want als er ‘tig opduiken die niet relevant zijn (en dat gebeurt in het echt) worden ze veel te snel weg geklikt. Het is best lastig om een goed systeem te ontwikkelen dat alarmeert als het nodig is en niet als het niet nodig is.

Tegelijk: ernstige allergieën zouden een goede alarmering moeten hebben. Punt. Voorbeeld hoe het niet moet : in een van de ziekenhuizen waar ik gewerkt heb in NL waren verschillende plekken waar je een allergie in kon voeren. Alleen als je dat op plek X deed met code Y kwam die in het controle systeem van de apotheek. En lang niet alle artsen wisten dat, kwamen wij achter.

Nou gaat het antibiotica allergieën vaak goed omdat a) de meeste allergieën die gemeld worden dat niet zijn (bv diarree, maar ook huiduitslag is niet altijd een allergie), 2) allergische reacties na een jaar of 10 voor een groot deel weer verdwenen zijn. Van alle allergieën die gemeld worden en bv. bij huisartsen in het systeem staan, is maar een paar procent echt een gevaarlijke allergie, dus de kunst is om die eruit te filteren en goed te registreren. Als je zomaar alle allergieën in zou voeren van huisarts naar ziekenhuis, krijg je ook problemen dat mensen de antibiotica die ze nodig hebben, niet krijgen. Ik heb nog ooit meegewerkt aan een project waarbij elke melding allergie gecheckt werd door een infectioloog en dan kon je in het systeem zien of het een echte was of niet. Dat vond ik een super project. Hopelijk vindt dat navolging / uitbreiding.

Maar nogmaals, er zit zeker een hoop ruimte voor verbetering, zowel met ICT als met klantvriendelijkheid in ziekenhuizen, denk hier in Noorwegen alleen wel eens met heimwee naar Nederland. Het is hier zeker niet beter……
In mijn geval betrof het destijds wel echt een heftige reactie waarbij ik last kreeg van zwellingen en jeuk. Ik moest op mijn vaders badslippers naar de HAP omdat ik mijn schoenen niet meer aankon. :o Het is wel meer dan 10 jaar geleden, dus misschien zou ik er nu minder heftig op reageren, maar ik ga het liever niet uitproberen. :-\
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Robian schreef: ma 24 apr 2023, 11:58 Zo heeft mijn tante één van de eerste type hartklep, van metaal, dus magnetisch
Omdat ze toch behoorlijk ritme stoornissen had wilden ze aanvullende onderzoeken doen.
Hadden ze haar gepland voor een MRI

Heeft ze toch maar even gevraagd of ze dat wel heeeeel zeker wisten .
Reactie: "Oh... nee mevrouw... dat lijkt ons misschien toch niet handig" ::)
Ik kan me soms best voorstellen dat medische dossiers zo groot worden dat het volledige dossier lezen gewoon heel veel tijd gaat kosten. Dan lezen ze vluchtig en kijken ergens overheen. Ik heb dat vaak met mijn nefrodrains. Dan vragen ze bijvoorbeeld wanneer ik voor het laatst geplast heb. En dan antwoord ik: "Op 14 augustus 2020, ergens rond 14.30 uur." :biggrin2:
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Sonja schreef: di 25 apr 2023, 00:59 In mijn geval betrof het destijds wel echt een heftige reactie waarbij ik last kreeg van zwellingen en jeuk. Ik moest op mijn vaders badslippers naar de HAP omdat ik mijn schoenen niet meer aankon. :o Het is wel meer dan 10 jaar geleden, dus misschien zou ik er nu minder heftig op reageren, maar ik ga het liever niet uitproberen. :-\
Nee dat zou ik in jouw geval ook zeker niet doen. En voor de goede orde; met zo’n reactie is uitproberen ook niet zomaar ‘geven en we zien wel wat er gebeurt’ maar een bewaakte test met een kleine dosis volgens een bepaald protocol
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Sonja schreef: di 25 apr 2023, 01:11 Ik kan me soms best voorstellen dat medische dossiers zo groot worden dat het volledige dossier lezen gewoon heel veel tijd gaat kosten. Dan lezen ze vluchtig en kijken ergens overheen. Ik heb dat vaak met mijn nefrodrains. Dan vragen ze bijvoorbeeld wanneer ik voor het laatst geplast heb. En dan antwoord ik: "Op 14 augustus 2020, ergens rond 14.30 uur." :biggrin2:
Ik mag jouw gevoel voor humor wel. :biggrin2: Maar tegelijk is het triest dat men er niet goed in slaagt een overzichtelijk dossier te maken met goede info. Ipv lappen tekst die gecopy-paste worden waardoor ook foute info eindeloos herhaald blijft en essentiële verdrinkt in de brei

Plaats reactie