Blaasproblemen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Blaasproblemen

Gizmo
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Blaasproblemen

Bericht door Gizmo »

Hallo allemaal,

Afgelopen Februari had onze Gizmo (malshi , 11 jaar oud) struviet stenen waaraan ze geopereerd is. Ik heb daarover geschreven op Barfplaats.

Helaas gaat het verhaal nu weer verder... Ik hou al die maanden netjes de Ph bij en die waarde was elke keer mooi tussen de 6 en 6,5. Ook heeft ze verder geen problemen met het plassen etc. Maar de afgelopen week lag de Ph opeens hoger, en ik heb daar meteen op gereageerd door een plasje bij de DA te laten testen. De Ph was daar wel goed (6,5) dus mijn digitale Ph meter is waarschijnlijk gewoon kapot. Maar ze hadden toch weer enkele ontstekingscellen en rode bloedcellen gevonden en ze zagen onder de microscoop kristallen. Dus vervolgens weer een echo laten doen, gelukkig waren daar geen blaasstenen op te zien, maar wel een andere structuur/weefsel bij de urinehals. Volgens de DA was dit in Februari niet te zien. Het kan 3 dingen zijn: littekenweefsel van de struvietoperatie, een bloedprop/stolsel of een tumor. Ik kon nu kiezen om het verder te laten onderzoeken d.m.v. scopie waarbij een biopt van het weefsel word genomen (het was nog maar de vraag of dat lukte begreep ik eruit) of over een week of 4 opnieuw een echo om te kijken of het weefsel bijvoorbeeld gegroeid is...

De huidige dierenarts stopt ermee dus we zitten momenteel ook nog in de overgang naar een andere dierenarts. Ik neig ernaar om het voorlopig even aan te zien of ze geen gekke symptomen krijgt, en dan bij de nieuwe dierenarts een second opinion/ echo te laten doen over een paar weken.

Wat zouden jullie doen? Ik vind het allemaal wat lastig omdat Gizmo ook een hartruisje heeft, is het dan wel verstandig om haar dan weer een roesje te geven voor scopie? Of als we weten wat dat weefsel is en het in het ergste geval weer geopereerd moet worden (met narcose)? En wat zou ik nu kunnen doen tegen die ontstekingwaardes bijvoorbeeld?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Blaasproblemen

Bericht door Lizzy »

He bah, wat vervelend joh! Hier zit je dan niet op te wachten hee......

Ik zou met de dierenarts bespreken: stel het is littekenweefsel? Wat dan? Kan dat weggehaald worden? Of loop je weer het risico dat nieuw littekenweefsel zich vormt? Stel het is een bloedprop (geloof ik eigenlijk niet in hoor)? Wat dan? Moet je daar wat mee? Gaat dat vanzelf weer weg? Stel het is een tumor? Kun je daar nog wat mee of is de kans dik aanwezig dat het kwaadaardig is en moeilijk weggehaald kan worden, etc? Nou, stel dat je met de wetenschap van alle 3 deze dingen niks kunt verder: dan liet ik ook geen biopt nemen.....
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Ik denk dat ik even zou aankijken en over een paar weken terug controle.

Wat Lizzy zegt kan ik mij in vinden. Als je bespreekt wat er met de uitslag van de biopt kan gebeuren kan je vervolgens beslissen om het wel of niet te doen. Zeker bij een hond die je liever niet onder narcose hebt is het wel fijn dat je dat niet doet als je niets of weinig kan met de uitslag.

Ik vermoed dat je door even af te wachten en dan weer een echo al meer zal weten over de mogelijke oorzaak.

Plaats reactie