Ervaring met gehoorbescherming of geïsoleerde bench ivm vuurwerk

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Plaats reactie

- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Wie heeft er ervaring mee en wil er wat over vertellen?

Tola is heel erg geluidsgevoelig, de vuurwerktraining (en storm/regen/onweer-) gaat heel goed (en hij krijgt Adaptil Chews en ik ga volgende week Pexion halen) maar de gedragstherapeut kwam nog met iets anders, namelijk een bench isoleren of gehoorbescherming (Tola is geen bench gewend, heb er ook geen in huis, maar goed wie weet...)
Qua gehoorbescherming heb je ook verschillende, Mutt Muffs of bijv de soort sjaal die echt helemaal over de hond z'n kop zit.
Wie o wie?
kiara
5-sterren
5-sterren

Re: Ervaring met gehoorbescherming of geïsoleerde bench ivm vuurwerk

Bericht door kiara »

Ervaring nog niet, maar wel aangeschaft.
Ze vinden het allebei wel rustgevend ( liggen ermee te slapen op de bank)

Heb ook bench met speciale hoes eromheen maar nog niet gebruikt.
Denk dat ik die bij me bed ga zetten
Bijlagen
IMG_1382.png
IMG_1383.png
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

kiara schreef: ma 16 dec 2024, 19:28 Ervaring nog niet, maar wel aangeschaft.

Vegen/wrijven ze die dan niet van h?un hoofd?? Ik denk dat Ties op zijn kop zou gaan staan om het kwijt te raken ::)
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

kiara schreef: ma 16 dec 2024, 19:28 Ervaring nog niet, maar wel aangeschaft.

Wat is er speciaal aan die hoes? Dat het dan een soort hol wordt?
Waar heb je die bandage gekocht?
En die band om hun kop?
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

pike schreef: ma 16 dec 2024, 22:38 Vegen/wrijven ze die dan niet van h?un hoofd?? Ik denk dat Ties op zijn kop zou gaan staan om het kwijt te raken ::)
Nou dat dacht ik dus ook
Maar nee ze vinden het lekker en gaan ermee slapen ( niet zonder toezicht hoor )
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

- pien - schreef: di 17 dec 2024, 08:38 Wat is er speciaal aan die hoes? Dat het dan een soort hol wordt?
Waar heb je die bandage gekocht?
En die band om hun kop?
Nou die hoes zorgt ervoor dat ze de licht flitsen niet zien , en inderdaad soort hol.
Maar je kan ook een donkere deken nemen.

Die bandage komt bij de welkoop vandaan ( is voor paarden) gaan per 4 en zijn in wit en zwart.
Maar als je een kleinere hond heb kan een sjaal ook. Paste niet bij mijn honden.

De muts bij Temu
Dacht probeer eerst is iets goedkopers , want dacht dus ook dat wordt niks.
Maar tot mijn verbazing vinden ze het allebei heerlijk. En ook de bandage, komen zelfs al naar me toe om om te doen :biggrin2:

Maar wat ik al zei: of het helpt weet ik nog niet en zal ook per hond verschillen. Maar heb er al veel goede verhalen van gehoord
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Het verschilt uiteraard per hond, ik moet zeggen dat ik bij Joepie wel 's een wrap zoals bij jouw honden te zien is, heb geprobeerd maar ik merkte er niks van.
Ik heb ook geen idee of Tola het fijn/aangenaam vindt en het laat zitten, de 'oorwarmer'.
Maar ik wil hem naast de Pexion en de training, met van alles proberen te helpen omdat het kind zó bang/gevoelig is.
Ik ga 's kijken bij de Welkoop voor een bandage.
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Ik denk dat een bench wel iets moet zijn waar hij zich al fijn en veilig in voelt, om die goed in te kunnen zetten. Als je een bench (open) met zo’n hoes of een deken erover neerzet dan kan het natuurlijk wel zijn dat hij dat als een veilig “hol” zal zien. Ik zou hem er zelf in ieder geval niet in opsluiten als hij daar niet 200% okee mee is. En de bench dan ook al eerder neerzetten zodat hij er al aan kan wennen.

Voor 31 december om 0.00 uur heb ik hier altijd een hele grote doos met proppen papier en wc rolletjes en echt een heleboel gedroogde voertjes en vleesjes en botjes. Dan kunnen ze al snuffelend en smikkelend het nieuwe jaar in en dat leidt wel wat af van het geknal.
(Maar als hij zo bang is dat hij geen lekkers wil dan is dat geen optie natuurlijk.)
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

De gehoorbeschermende sleeves worden door trimmers ook gebruikt voor honden die bang zijn van de waterblazer. Het zou dus wel enig effect hebben.

Mijn vorige hond was panisch. Destijds bestond zoiets als een thundershirt nog niet. Of ik had er in ieder geval nooit over gehoord. Gelukkig werd er toen veel minder vuurwerk afgestoken en was het echt klokslag 24u dat de eerste pijl de lucht in ging en ten laatste om 1u de laatste. Verder enkel met de nationale feestdag. Goed te voorspellen en beperkt.

Bij haar was het heel belangrijk dat je bij haar was en met haar bezig was. Iets met eten hielp. Je moest wel voor de eerste knal beginnen, tv ook op om het geknal een beetje weg te moffelen en dan samen banaan eten ofzo. Dat gaf afleiding en hielp.

1 keer max een minuut te laat thuis, zelfs dat niet denk ik. Twee pijlen waren al de lucht in gegaan. De muren en deuren waren stuk gekrabt, de zetels lagen omver, stoelen ook rn zelfs een kast. Overal gebroken glas, zelfs versplinterde stukken hout en dat op nog niet 1 minuut. De laatste keer dat ik met oudejaar de deur ben uitgeweest dus. Ik was bij mijn tante een paar huizen verder en was het uur uit het oog verloren. Ik weet dus hoe gruwelijk het voor een dier kan zijn. Toen zij door ouderdom doof werd was dat eigenlijk een verademing. Ze was ook bang voor onweer, maar niet zo extreem.

Emma is niet bang, maar sinds ze nogal waaks geworden is heeft ze er wel een beetje een probleem mee. Het geluid komt vanuit de tuin en dan moet ze met veel kabaal de potentiële indringer gaan weg jagen. Eens ze ziet dat er niemand in onze tuin is en het vuurwerk is vindt zij het prima. Quin moet van mij ook gaan kijken als ze begint te blaffen. Zij vindt veel dingen spannend maar is gelukkig niet echt bang. Hier wordt op rare momenten geknald. Ook als het nog licht is en er zijn al weken af en toe knallen. Ook al regelmatig vuurwerk gehad tijdens een losloopwandeling doorheen het jaar. Wolf was wel bang, maar door telkens samen te gaan kijken is dat gelukkig snel over gegaan. Samen gaan kijken kan helpen, maar niet als ze panisch zijn. Mijn vorige hond zou zichzelf in gevaar gebracht hebben en het zou niets geholpen hebben, maar nog een groter trauma erbij zijn.

Succes! Ik hoop dat jullie deze nate periode eo goed mogelijk door komen.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

- pien - schreef: di 17 dec 2024, 10:00 Het verschilt uiteraard per hond, ik moet zeggen dat ik bij Joepie wel 's een wrap zoals bij jouw honden te zien is, heb geprobeerd maar ik merkte er niks van.
Ik heb ook geen idee of Tola het fijn/aangenaam vindt en het laat zitten, de 'oorwarmer'.
Maar ik wil hem naast de Pexion en de training, met van alles proberen te helpen omdat het kind zó bang/gevoelig is.
Ik ga 's kijken bij de Welkoop voor een bandage.
Tja hier ook 2 die erg bang zijn
Dacht ik probeer het
Daarnaast train ik elke dag met sterretjes en klappertjes pistool
Dat gaat goed
Maar ja dat verdomde vuurwerk >:(
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Kim_S schreef: di 17 dec 2024, 10:09 Ik denk dat een bench wel iets moet zijn waar hij zich al fijn en veilig in voelt, om die goed in te kunnen zetten. Als je een bench (open) met zo’n hoes of een deken erover neerzet dan kan het natuurlijk wel zijn dat hij dat als een veilig “hol” zal zien. Ik zou hem er zelf in ieder geval niet in opsluiten als hij daar niet 200% okee mee is. En de bench dan ook al eerder neerzetten zodat hij er al aan kan wennen.

Voor 31 december om 0.00 uur heb ik hier altijd een hele grote doos met proppen papier en wc rolletjes en echt een heleboel gedroogde voertjes en vleesjes en botjes. Dan kunnen ze al snuffelend en smikkelend het nieuwe jaar in en dat leidt wel wat af van het geknal.
(Maar als hij zo bang is dat hij geen lekkers wil dan is dat geen optie natuurlijk.)
Klopt kwa bench
De mijne zijn er aan gewend en liggen er zelf in ( deur open)
Sowieso sluit ik de deur niet met oud en nieuw.

Hier ook genoeg lekkers in huis maar als het echt te erg is kwa vuurwerk moeten ze dat ook niet.

Verleden jaar heb ik klein beetje advocaat met klein beetje slagroom gegeven. Het haalde de scherpe randjes eraf.
Maar denk dat dat met alles is wat je evt gebruikt
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Ik heb jaren geleden ook wel 's een lepeltje advocaat gegeven, en eerst nog Alprazolam. Dat hielp goed bij Rocco en Joepie.
Rocco overleed, en Joepie werd doof, dat was echt een zegen wat vuurwerk betreft!

De bench gaat 'een veilige haven' bieden hopelijk, in plaats van onder een kastje te kruipen waar hij eigenlijk niet eens onder past :-X
Opsluiten zal ik al helemaal niet doen, de bench blijft open mocht hij er in gaan. Met een slaapzak of deken er overheen voor het holletjesgevoel.
Inmiddels is Tola meer 'geland' en worden we steeds meer een team, ik merk dat alles wel een tandje beter gaat sinds hij hier in het begin was. Bij het wandelen is hij zich niet meer 10x of meer aan het uitschudden.
Ik gok wel dat hij 'verbouwlawaai' heeft meegemaakt in z'n leven want klinkt er een schuurmachine of gehamer dan schiet hij meteen naar me toe/in de stress :-X

De doos-met-wc-rollen en lekkers staat hier al klaar!
Ik wil zoveel mogelijk voorbereid zijn/paraat hebben.
En ik las dat je zo'n oorwarmer ook kunt maken van een mouw van een oud shirt bijvoorbeeld, dus die gaan we 's opzoeken.
Een bandage ben ik ook naar op zoek en ik denk dat ik eerst een lange sjaal om hem heen knoop en kijk of dat eventueel wat doet.
De tv gaat sowieso hard, ik heb gordijnen waar geen licht doorheen komt, uiteraard ben ik de hele avond bij hem en hou ik me bezig met hem, hij is slim en heel voergericht dus ik heb hoop dat hij aardig af te leiden is.

Dankjewel voor het meedenken & meeleven.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Het is wat allemaal voor dat klote vuurwerk
En dan vindt ik het zielig voor alle dieren tam of wild.

En waar ik ook vaak aan denk: De dieren in oorlogsgebied :(
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

kiara schreef: di 17 dec 2024, 16:21 Het is wat allemaal voor dat klote vuurwerk
En dan vindt ik het zielig voor alle dieren tam of wild.

En waar ik ook vaak aan denk: De dieren in oorlogsgebied :(
Yup die hebben al helemaal vuurwerk :(
Voor mij mag het afgeschaft worden. Zoveel dieren staan zware angsten uit. Heel veel sterfte vooral bij wilde dieren. Slecht voor het milieu ook. Het richt zoveel schade aan, waarom, omdat het leuk is om naar te kijken? Ik zie er zelf het leuke niet meer van in als er zoveel leed aan vast hangt. Er zijn steden die lichtshows doen om dus iets gelijkaardig te hebben en zonder de nare gevolgen of toch minimale hinder.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

frodo quin schreef: di 17 dec 2024, 18:50 Yup die hebben al helemaal vuurwerk :(
Voor mij mag het afgeschaft worden. Zoveel dieren staan zware angsten uit. Heel veel sterfte vooral bij wilde dieren. Slecht voor het milieu ook. Het richt zoveel schade aan, waarom, omdat het leuk is om naar te kijken? Ik zie er zelf het leuke niet meer van in als er zoveel leed aan vast hangt. Er zijn steden die lichtshows doen om dus iets gelijkaardig te hebben en zonder de nare gevolgen of toch minimale hinder.
Ja dat zeg ik ook al jaren. Maar ze willen zelf die zooi afsteken en meestal ook nog dat illegale spul.
Vindt het zo erg voor de dieren, alle dieren waar ook ter wereld :'(

Plaats reactie