Portioneren orgaanvlees

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Portioneren orgaanvlees

Kirsten vt
1-ster
1-ster

Portioneren orgaanvlees

Bericht door Kirsten vt »

Hoi, ik ben nog hardstikke nieuw als het op barf aan komt, ik merk dan ook dat ik met het portioneren vaak onhandig bezig ben. Nu heb ik eenden hartjes, eenden lever en konijnen niertjes besteld van elk een kilo. Dat kwam natuurlijk aan als een bonk en heb ik ze stuk voor stuk ingepakt nadat ze iets ontdooid waren. Dit lijkt me misschien toch niet helemaal de bedoeling :doh: maar hoe doen anderen dit. De vis en het runderkopvlees kwam mooi in los ingevroren zakken wat me voor het orgaanvlees ook een stuk handiger lijkt.
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Re: Portioneren orgaanvlees

Bericht door Cindy de Wolf »

Dat ligt eraan hoe je orgaan voert. Voer je 1 orgaansoort per keer of een mix ervan? Zelf doe ik 1 orgaansoort per keer. Er gaat hier per orgaansoort 500g doorheen dus dat is vrij makkelijk. Ik leg het uit de vriezer onder in de koelkast in de avond. De volgende ochtend doe ik dan met een vleessnijder door de midden snijden. Het is dan nog 80-90% bevroren en leg terug in de vriezer wat ik niet gebruik. Dat kan je natuurlijk doen met elke hoeveelheid die je gebruikt. Dan maak je dus zakjes van die orgaansoort. Ik heb deze vleessnijder ervoor. De small versie; https://nl.aliexpress.com/item/10050087 ... in_prod%3A
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik heb per maaltijd 100 gram nodig. Ik ontdooi een kilo licht en snijd hem dan met een stevig mes in stukken en maak zakjes van 100 gram die de vriezer ingaan. Konijnenniertjes is een ander verhaal. Meer dan 40% van de inhoud is vet. Dat haalde ik er vóór het portioneren af en dan had ik nog 6x 100 gram niertjes :-X die dingen zijn een dure grap. Iets om rekening mee te houden als je die besteld.
Kirsten vt
1-ster
1-ster

Bericht door Kirsten vt »

pike schreef:Konijnenniertjes is een ander verhaal. Meer dan 40% van de inhoud is vet. Dat haalde ik er vóór het portioneren af en dan had ik nog 6x 100 gram niertjes :-X die dingen zijn een dure grap. Iets om rekening mee te houden als je die besteld.
Het vet heb ik eraan laten zitten ik heb gemist dat dat eraf moet. Dan doe ik dat wel weer naar het ontdooien. Wel zonde dat je zoveel weg kunt gooien
Chouka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Chouka »

Kirsten vt schreef: di 26 aug 2025, 20:03 Het vet heb ik eraan laten zitten ik heb gemist dat dat eraf moet. Dan doe ik dat wel weer naar het ontdooien. Wel zonde dat je zoveel weg kunt gooien
Als je hond wel wat extra vet kan gebruiken, dan kan je dat ook laten zitten.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Dan moet je alleen de helft meer van de nieren voeren om goed te zijn. Al is 2 of 3% nier in een menu ook wel genoeg. Dat zijn de kleinste organen in een prooidieren vergeleken met hart en lever.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Chouka schreef: di 26 aug 2025, 20:14 Als je hond wel wat extra vet kan gebruiken, dan kan je dat ook laten zitten.
Nou, zoveel vet zou ik echt niet durven geven. Ik haal er 400 gram af en dan nog zit er vet aan de niertjes want ik maak ze niet 100% schoon want de hond heeft natuurlijk ook vet nodig voor zijn energievoorziening.
Kromfohrlanders
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kromfohrlanders »

Ik portioneer het idd in grammen.
Voor mijn honden weet ik hoeveel gram orgaan ze nodig hebben in 2 weken. Die hoeveelheid weeg ik af. Idd beetje laten ontdooien en dan met een scherp mes in blokken snijden.

Konijnennier heeft idd veel vet, ik laat het eraan zitten. Wel varieer ik qua diersoorten dus ze hebben dan 2 weken konijnennier en de daarop volgende 2 weken nieren van een andere diersoort. En dan weer 2 weken konijn, en zo wissel ik dat wat af.
Mijn honden hebben nooit last van dat vet. Maar dat is een kwestie van uitproberen denk ik.
Chouka
5-sterren
5-sterren

Bericht door Chouka »

pike schreef: di 26 aug 2025, 22:51 Nou, zoveel vet zou ik echt niet durven geven. Ik haal er 400 gram af en dan nog zit er vet aan de niertjes want ik maak ze niet 100% schoon want de hond heeft natuurlijk ook vet nodig voor zijn energievoorziening.
O.K. en ik denk dat we niet dezelfde situatie hebben. Ik geef vooral rundernieren (zonder vet) en af en toe koop ik 1 kg nieren van iets anders. Als dat dan konijnennieren zijn, dan maak ik mee geen zorgen over dat vet. Dan vind ik het te duur om weg te gooien.
Ooit gaf ik vooral lamsnieren en toen redeneerde ik op dezelfde manier voor de konijnennieren, terwijl ik het van de lamsnieren wel afhaalde. Dat was trouwens weinig vet.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Chouka schreef: wo 27 aug 2025, 14:48 O.K. en ik denk dat we niet dezelfde situatie hebben. Ik geef vooral rundernieren (zonder vet) en af en toe koop ik 1 kg nieren van iets anders. Als dat dan konijnennieren zijn, dan maak ik mee geen zorgen over dat vet. Dan vind ik het te duur om weg te gooien.
Ooit gaf ik vooral lamsnieren en toen redeneerde ik op dezelfde manier voor de konijnennieren, terwijl ik het van de lamsnieren wel afhaalde. Dat was trouwens weinig vet.
Niervet dient in principe ter bescherming van het orgaan. Is dan ook stevig vet. Dat zie je bij lamsnier heel goed. Maar ook bv bij lamshart en runderhart. Maar bij die konijnenniertjes zit heel veel flubberig vet. Gewoon losse klodders vet bevinden zich in de verpakking tussen de niertjes :-\
Mijn situatie op dit moment: één barfdag in de week en op die dag krijgt hij als spiervlees wilde zalm en als orgaan om de andere week niertjes. Wilde zalm zit niet in zijn kvv en nier heel weinig. En dan wil ik dus niet dat de helft van zijn portie nier die ik hem geef uit vet bestaat. Want dan krijgt hij nog geen nier. Los van het feit dat zoveel vet niet goed valt.
paul29
1-ster
1-ster

Bericht door paul29 »

Direct portie-verpakken bij aankomst
Als het vlees nog niet één grote klomp is:
Verdeel het meteen in porties van bijvoorbeeld 50g of 100g.
Gebruik diepvrieszakjes, bakjes of siliconen muffinvormpjes.
Label ze duidelijk met datum en soort orgaan.

Plaats reactie