KVV kitten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

KVV kitten

Ammie1984
1-ster
1-ster

KVV kitten

Bericht door Ammie1984 »

Hoi,

Morgen worden wij trotste eigenaars van 2 ragdoll kittens (poes en kater). De beestjes zijn vanuit de fokster al gesteriliseerd en gecastreerd.
Vanuit de fokster krijgen ze royal canin brokken. Lang nagedacht wat ik wil doen qua voeding en uiteindelijk voor kvv gekozen.
Ik heb nu een voorraadje barf menu en bibi in de vriezer. Misschien laat ik ze de eerste paar dagen nog even op de RC brokjes, gezien de verhuizing misschien wat stressvol kan zijn.

Mijn man en ik werken beiden fulltime en de kinderen gaan naar school. Hoeveel voermomenten is het meest geschikt voor kvv? Ze zijn nog klein, dus ik heb gelezen dat ze dan vaker en meer mogen eten. Maar ze zijn ook al geholpen en dan geven ze juist aan weer minder te geven.
Ze krijgen nu volgens mij onbeperkt brok. Het zijn ragdoll katten, dus die worden sws best flink. Van de fokster begreep ik dat wij de meest forse exemplaren uit het nestje hebben gekozen. Het katertje is momenteel bijna 2 kg en het poesje 1800 gram en ze zijn 15 weken oud.

Aangezien we fulltime werken vraag ik me af of 2 voermomenten per dag voldoende is op zo'n jonge leeftijd? Op maandag en woensdagen ben ik wel eerder thuis en het weekend is er ook meer tijd om tussendoor nog te voeren. Maar er zijn ook dagen dat we van half 8 tot 5 de deur uit zijn.

Ik hoor graag jullie aanbevelingen :)
pearlsofpassion
Moderator

Re: KVV kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, dat lijkt me niet.

Er bestaan voederautomaten met een koelelement. Die kan je dan instellen dat ze op een bepaald moment open gaan en door het koelelement blijft de voeding koel.
Je kan natuurlijk ook bevroren kvv in een gewone automaat leggen. Een paar uur later is dat dan ontdooit.

Laatste optie is gewoon brok laten staan en aanvullen met 2x per dag kvv. Maar dat gaat enkel werken als kvv verkiezen.
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

Ja misschien laat ik de brok idd dan voorlopig nog wel even staan.
Wat zou je dan aanbevelen qua porties? 50% KVV per dag verdeeld over 2 maaltijden en 50% brokken gedurende de dag laten staan?

Vanaf wanneer zijn 2 voedingsmomenten per dag genoeg en kunnen de brokken weggelaten worden?
Rik01
4-sterren
4-sterren

Bericht door Rik01 »

Ja, nadeel van brok is dat ze volgespoten zijn met smaakmakers. Lekker verslavend voor katten :-\ Gelukkig heb ik mijn katten nog wel bij 8 tot 10 maanden over kunnen schakelen van natvoer+brok naar kvv. Maar veel langer moet het denk ik niet zijn. Na 2 jaar zijn ze wel 'hooked' ::)

2 voermomenten per dag is voor kittens wel te weinig. Maar zelfs met fulltime werken heb je 3 voermomenten hoor (8:00, 18:00 en 23:00). Maar ook dat is niet veel voor kittens.

(Hier zitten ze aan 3 maaltijden per dag sinds dat ze zo'n 7 á 8 maanden zijn en ik de brokken er echt uitgedaan heb)
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

Rik01 schreef: di 26 aug 2025, 21:02 Ja, nadeel van brok is dat ze volgespoten zijn met smaakmakers. Lekker verslavend voor katten :-\ Gelukkig heb ik mijn katten nog wel bij 8 tot 10 maanden over kunnen schakelen van natvoer+brok naar kvv. Maar veel langer moet het denk ik niet zijn. Na 2 jaar zijn ze wel 'hooked' ::)

2 voermomenten per dag is voor kittens wel te weinig. Maar zelfs met fulltime werken heb je 3 voermomenten hoor (8:00, 18:00 en 23:00). Maar ook dat is niet veel voor kittens.

(Hier zitten ze aan 3 maaltijden per dag sinds dat ze zo'n 7 á 8 maanden zijn en ik de brokken er echt uitgedaan heb)
3 voermomenten is voor ons elke dag wel haalbaar, maar meer redden we niet dagelijks.
Ik heb Orijen brokken die ik de komende tijd wel naast KVV ga aanbieden en dan zodra het kan de brok weglaten.
Welke verhouding zouden jullie de KVV / brok doen?

En is 2 voermomenten als ze ouder zijn wel mogelijk? Zit even praktisch na te denken met vakanties enzo. Dan kan ik niemand vinden die drie keer per dag langs zou kunnen komen..
Rik01
4-sterren
4-sterren

Bericht door Rik01 »

Ammie1984 schreef: di 26 aug 2025, 22:33 Welke verhouding zouden jullie de KVV / brok doen?
Kittens mogen in principe onbeperkt eten. Maar in geval met wat KVV maaltijden zou ik de bakjes niet te vol proppen. Tevens is het niet erg als de bakjes af en toe leeg zijn (je wilt ook niet hebben dat de maagjes vol brokjes zitten als ze het kvv moeten vergeten).
Ammie1984 schreef: di 26 aug 2025, 22:33 En is 2 voermomenten als ze ouder zijn wel mogelijk? Zit even praktisch na te denken met vakanties enzo. Dan kan ik niemand vinden die drie keer per dag langs zou kunnen komen..
Tsja. Het kan natuurlijk wel. Maar van nature is 3 of zelfs 4, 5 of 6 maal beter. Daarom geef ik zelf gewoon 3 maaltijden (op de genoemde tijden) en mocht ik met vakantie zijn (wat bijna nooit voorkomt) dan kan tijdelijk 2 ook wel (kwestie van tijdelijk patroon aanpassen).
Strikt genomen is twee keer per dag heel onnatuurlijk. Voor veel eigenaren is het gemakkelijker om de kat(ten) twee keer per dag te voeren in plaats van meerdere keren.
Voor veel katten is dit onprettig. Er zijn katten die tegen etenstijd zo veel trek hebben dat er spanningen ontstaan met de andere katten, soms wordt er zelfs gevochten.
Een ander nadeel is dat katten uit enthousiasme gaan schrokken en vervolgens het eten weer uitspugen. Dit geldt met name voor katten die van de ene dag op de andere op een strikt dieet gezet worden en ineens slechts twee keer per dag mogen eten.
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-eten/
In de natuur eet een kat de hele dag door kleine beetjes. Een kat jaagt op prooidieren en vangt er vaak wel meer dan 10 op een dag. Het is dus heel onnatuurlijk om je kat maar 1 of 2 x per dag eten te geven. Zeker ook, omdat een kat ook ’s nachts actief is. Katten eten en slapen de hele dag en nacht door.
https://www.medpets.nl/hoe-vaak-geef-je-een-kat-eten
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Onze katten hebben altijd 2 maaltijden gekregen. Dat vonden ze zelf aangenamer dan 3. Die ene maaltijd aten ze niet op en ze hadden liever een grotere zodat ze meer voldaan waren.
Volwassen en op barf wel te verstaan. Ze hebben nooit op kvv gestaan dus dat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat ze er dan liever 3 hebben. Het is niet omdat ze in de natuur geen 3 muizen in een keer kunnen vangen, dat ze dat niet zouden willen. ;) Katten in de natuur zijn ook veel actiever en idd constant op jacht om voldoende voedsel bij elkaar te krijgen. Ragdolls zijn meestal toch liever wat rustig. Al weet ik ook dat van kat tot kat kan verschillen.
Als wij op vakantie gingen kwam er zelfs maar 1x per dag iemand. En als we maar 1 nacht weg gingen kwam er zelfs niemand. Dan zette ik bevroren voer neer met een koelelement onder. Dat ontdooide dan tegen de 2e dag. Werkt prima.

Tegenwoordig krijgen ze gewoon permanent brok en dagelijks 1 blik tijdens de vakantie omdat 1 van de katten echt regelmatig moet kunnen eten. Ze zijn al wat ouder nu. En dan lukt te lang vasten niet meer.
Maar de ander wordt daar dan weer vreselijk dik op. Niet ideaal maar beter dan eentje die ziek wordt als we weg zijn.

Maar vakantie kan dus wel een tikje anders zijn dan normaal. Dat is prima.

Wat ik in jouw geval zou doen is enkel brokken neerzetten als je ook werkelijk niet thuis bent. En vlak voor slapengaan en wanneer je wakker wordt rauw geven zodat de nacht zo kort mogelijk is. Evt als ze echt klein zijn ook 's nachts een bakje brok geven. Nadat ze kvv hebben gegeten.

Het hangt er een beetje vanaf. Mijn katten hebben altijd rauw boven brok verkozen. Ze zijn trouwens pas op 2 jaar volledig op rauw gegaan. Maar hebben wel in hun eerste levensjaar iets van rauw gekregen. Ze waren er gek op.
Maar dat geldt niet voor elke kat.
En dat maakt wel verschil uiteraard.
Als ze vlees verkiezen kan je altijd brok laten staan, ze zullen toch kvv eten. Als ze brok verkiezen, zal je die brok toch wat moeten beperken.
Je hoeft ook niet altijd een volle bak brokken te zetten. Een beperkte portie kan ook.

Dus kijk eerst eens hoe ze op kvv reageren. Of ze het graag lusten of niet.
Het is idd moeilijk inschatten hoeveel ze op een dag gaan eten. Dat is altijd zo bij kittens. Dus daarbij zijn de brokken dan nog handig als ze verder gewoon hun bakjes kvv ook opeten.
Ik zou wat uitproberen en dan misschien kijken of ze 3x50gr per dag kvv willen eten. Maar je moet zelf aanvoelen of ze hun porties groter zouden willen of niet ed.
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

pearlsofpassion schreef: do 28 aug 2025, 12:49 Onze katten hebben altijd 2 maaltijden gekregen. Dat vonden ze zelf aangenamer dan 3. Die ene maaltijd aten ze niet op en ze hadden liever een grotere zodat ze meer voldaan waren.
Volwassen en op barf wel te verstaan. Ze hebben nooit op kvv gestaan dus dat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat ze er dan liever 3 hebben. Het is niet omdat ze in de natuur geen 3 muizen in een keer kunnen vangen, dat ze dat niet zouden willen. ;) Katten in de natuur zijn ook veel actiever en idd constant op jacht om voldoende voedsel bij elkaar te krijgen. Ragdolls zijn meestal toch liever wat rustig. Al weet ik ook dat van kat tot kat kan verschillen.
Als wij op vakantie gingen kwam er zelfs maar 1x per dag iemand. En als we maar 1 nacht weg gingen kwam er zelfs niemand. Dan zette ik bevroren voer neer met een koelelement onder. Dat ontdooide dan tegen de 2e dag. Werkt prima.

Tegenwoordig krijgen ze gewoon permanent brok en dagelijks 1 blik tijdens de vakantie omdat 1 van de katten echt regelmatig moet kunnen eten. Ze zijn al wat ouder nu. En dan lukt te lang vasten niet meer.
Maar de ander wordt daar dan weer vreselijk dik op. Niet ideaal maar beter dan eentje die ziek wordt als we weg zijn.

Maar vakantie kan dus wel een tikje anders zijn dan normaal. Dat is prima.

Wat ik in jouw geval zou doen is enkel brokken neerzetten als je ook werkelijk niet thuis bent. En vlak voor slapengaan en wanneer je wakker wordt rauw geven zodat de nacht zo kort mogelijk is. Evt als ze echt klein zijn ook 's nachts een bakje brok geven. Nadat ze kvv hebben gegeten.

Het hangt er een beetje vanaf. Mijn katten hebben altijd rauw boven brok verkozen. Ze zijn trouwens pas op 2 jaar volledig op rauw gegaan. Maar hebben wel in hun eerste levensjaar iets van rauw gekregen. Ze waren er gek op.
Maar dat geldt niet voor elke kat.
En dat maakt wel verschil uiteraard.
Als ze vlees verkiezen kan je altijd brok laten staan, ze zullen toch kvv eten. Als ze brok verkiezen, zal je die brok toch wat moeten beperken.
Je hoeft ook niet altijd een volle bak brokken te zetten. Een beperkte portie kan ook.

Dus kijk eerst eens hoe ze op kvv reageren. Of ze het graag lusten of niet.
Het is idd moeilijk inschatten hoeveel ze op een dag gaan eten. Dat is altijd zo bij kittens. Dus daarbij zijn de brokken dan nog handig als ze verder gewoon hun bakjes kvv ook opeten.
Ik zou wat uitproberen en dan misschien kijken of ze 3x50gr per dag kvv willen eten. Maar je moet zelf aanvoelen of ze hun porties groter zouden willen of niet ed.
Dank voor je reactie. Ja, ik vind het echt lastig allemaal. Liefst zou ik volledig vers geven, maar dat gaat het eerste jaar gewoon niet, gezien ze nog in de groei zijn en dus vaker en meer eten. 3 voermomenten lukt wel, ook op de dagen dat we werken, maar meer niet.
We hebben ze sinds gisteren in huis. Ze zijn nog een beetje aan het wennen en heb de brokjes staan die ze vanuit de fokker kregen. Vanavond zal ik eens een klein stukje kvv aanbieden, kijken hoe ze daarop reageren.
Rik01
4-sterren
4-sterren

Bericht door Rik01 »

Ammie1984 schreef: do 28 aug 2025, 14:44 We hebben ze sinds gisteren in huis.
Leuk... :D

Inderdaad alleen KVV is moeilijk als ze gewoon mogen eten wat ze willen eten. Maar aanvullen met brokjes kan gewoon.

Wat overigens ook heel leuk is zijn eendagskuikens. Ik weet niet hoe oud ze daarvoor moeten zijn... maar hier worden ze daar helemaal dol van. Heel raar dat zelfs de eerste keer dat ik ze dat gaf, ze echt eerst gingen spelen met hun prooi om het daarna op te peuzelen. Zonder dat ze het ooit gehad hadden. Ik hoef nu dus maar met die dingen in mijn hand te staan en ze worden helemaal dol :biggrin2:

Als ze ietsje ouder zijn kun je ook kippennekjes proberen. In ieder geval goed voor het knaagwerk.
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

Rik01 schreef: do 28 aug 2025, 14:54 Leuk... :D

Inderdaad alleen KVV is moeilijk als ze gewoon mogen eten wat ze willen eten. Maar aanvullen met brokjes kan gewoon.

Wat overigens ook heel leuk is zijn eendagskuikens. Ik weet niet hoe oud ze daarvoor moeten zijn... maar hier worden ze daar helemaal dol van. Heel raar dat zelfs de eerste keer dat ik ze dat gaf, ze echt eerst gingen spelen met hun prooi om het daarna op te peuzelen. Zonder dat ze het ooit gehad hadden. Ik hoef nu dus maar met die dingen in mijn hand te staan en ze worden helemaal dol :biggrin2:

Als ze ietsje ouder zijn kun je ook kippennekjes proberen. In ieder geval goed voor het knaagwerk.
Kan dat gewoon allemaal door elkaar gegeven worden? Ik lees zo vaak dat brokjes icm kvv heel slecht zou zijn (dat brokken sws niet goed zouden zijn en ze de deur uit moeten)
En die kippennekjes en eendagskuikens is toch meer richting BARF?
Rik01
4-sterren
4-sterren

Bericht door Rik01 »

Ammie1984 schreef: do 28 aug 2025, 15:25 Kan dat gewoon allemaal door elkaar gegeven worden? Ik lees zo vaak dat brokjes icm kvv heel slecht zou zijn (dat brokken sws niet goed zouden zijn en ze de deur uit moeten)
Op zich is dat inderdaad vaak het advies (apart geven omdat het op een andere manier verteert). Ik zou het niet direct achter elkaar geven maar me er ook niet zoveel zorgen om maken als het een keer gebeurd. Ik heb zo iets van "laat die maagjes maar wennen aan verschillende omstandigheden". Daar moet een maag-darm systeem zich maar op instellen. Anders krijg je van die katten die een 'delicaat' maag-darm-stelsel hebben ;) Dus zolang ze geen last krijgen van zachte ontlasting, braken of winderigheid is het geen probleem.

Uiteindelijk wil je de brokken tot een minimum beperken of zelfs helemaal weg laten als ze bv 1 jaar zijn. Ik geef hier alleen af en toe nog een brokje als (wegwerp)snoepje om achteraan te hollen.
En die kippennekjes en eendagskuikens is toch meer richting BARF?
Inderdaad, maar je kunt het prima combineren hoor. KVV is op zich ook niet zo goed voor de tanden (plak opbouw, zelfde als natvoer of nog erger bij brok). Met af en toe een snackje als eendagskuiken of kippennekjes hebben ze in ieder geval wat knauwwerk. Je kunt dat ook gewoon als extra snack zien (als ze er dol op zijn, die van mij wel maar misschien zijn niet alle katten even dol daarop, kwestie van een keer proberen).

Afbeelding
Afbeelding
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

Rik01 schreef: do 28 aug 2025, 15:44 Op zich is dat inderdaad vaak het advies (apart geven omdat het op een andere manier verteert). Ik zou het niet direct achter elkaar geven maar me er ook niet zoveel zorgen om maken als het een keer gebeurd. Ik heb zo iets van "laat die maagjes maar wennen aan verschillende omstandigheden". Daar moet een maag-darm systeem zich maar op instellen. Anders krijg je van die katten die een 'delicaat' maag-darm-stelsel hebben ;) Dus zolang ze geen last krijgen van zachte ontlasting, braken of winderigheid is het geen probleem.

Uiteindelijk wil je de brokken tot een minimum beperken of zelfs helemaal weg laten als ze bv 1 jaar zijn. Ik geef hier alleen af en toe nog een brokje als (wegwerp)snoepje om achteraan te hollen.

Inderdaad, maar je kunt het prima combineren hoor. KVV is op zich ook niet zo goed voor de tanden (plak opbouw, zelfde als natvoer of nog erger bij brok). Met af en toe een snackje als eendagskuiken of kippennekjes hebben ze in ieder geval wat knauwwerk. Je kunt dat ook gewoon als extra snack zien (als ze er dol op zijn, die van mij wel maar misschien zijn niet alle katten even dol daarop, kwestie van een keer proberen).
Ok, dus even samenvattend. Ik kan nu beginnen met KVV icm brokjes. 3x per dag kvv en in de tussentijd laat ik een bakje met brokjes staan. Rond 1 jaar kan ik de hoeveelheid brokjes afbouwen en 3x volledig kvv geven? En dan periode als we met vakantie zijn bakje brokjes en degene die de katten komt verzorgen blikje goed natvoer geven of kvv?
Rik01
4-sterren
4-sterren

Bericht door Rik01 »

Ammie1984 schreef: do 28 aug 2025, 15:48 Ok, dus even samenvattend. Ik kan nu beginnen met KVV icm brokjes. 3x per dag kvv en in de tussentijd laat ik een bakje met brokjes staan. Rond 1 jaar kan ik de hoeveelheid brokjes afbouwen en 3x volledig kvv geven? En dan periode als we met vakantie zijn bakje brokjes en degene die de katten komt verzorgen blikje goed natvoer geven of kvv?
Yep. Ik ben op 8 maanden volledig op KVV over gegaan. Ik kon de brokjes niet meer laten staan omdat Bono een vreetzakje geworden was die alles op at (ook bakje van Yuna). Dus ik moest toen wel naar maaltijden (dus toen ook naar KVV gegaan ipv natvoer).

Tot vorig jaar heb ik overigens ook een "blik weekje" per half jaar ingesteld (moet ik weer eens doen). Elke keer als ik weer nieuwe KVV moest bestellen gingen ze een weekje (of 2) over op blik. Gewoon als variatie, gewenning en inderdaad dat ze het gewoon kunnen en willen eten. Op die manier heb je inderdaad als iemand op moet passen de mogelijkheid om ze zo over te zetten op wat anders, zonder dat dat een schok is voor hun maag en darm-stelsel.

Als blik heb ik dan Animonda Carny, Mac's en Feringa. Voor KVV heb ik de KB mixen (6 soorten) en Barfmenu cattery, die laatste heeft wel premix. Ik koop wel altijd de 1kg worsten want hoe kleiner de verpakking, hoe duurder het is.
Ammie1984
1-ster
1-ster

Bericht door Ammie1984 »

Rik01 schreef: do 28 aug 2025, 16:04 Yep. Ik ben op 8 maanden volledig op KVV over gegaan. Ik kon de brokjes niet meer laten staan omdat Bono een vreetzakje geworden was die alles op at (ook bakje van Yuna). Dus ik moest toen wel naar maaltijden (dus toen ook naar KVV gegaan ipv natvoer).

Tot vorig jaar heb ik overigens ook een "blik weekje" per half jaar ingesteld (moet ik weer eens doen). Elke keer als ik weer nieuwe KVV moest bestellen gingen ze een weekje (of 2) over op blik. Gewoon als variatie, gewenning en inderdaad dat ze het gewoon kunnen en willen eten. Op die manier heb je inderdaad als iemand op moet passen de mogelijkheid om ze zo over te zetten op wat anders, zonder dat dat een schok is voor hun maag en darm-stelsel.

Als blik heb ik dan Animonda Carny, Mac's en Feringa. Voor KVV heb ik de KB mixen (6 soorten) en Barfmenu cattery, die laatste heeft wel premix. Ik koop wel altijd de 1kg worsten want hoe kleiner de verpakking, hoe duurder het is.
Net twee kleine porties van 25gr neergezet. Het poesje heeft er twee kleine hapjes van gegeten, maar de kater liep er van weg.
Ik heb het maar terug in de koelkast gezet. En nu? Over uurtje weer proberen; dan weer puur of evt mengen met natvoer?
En in de tussentijd weer brokjes neerzetten of even uurtje zonder brokjes? Ik heb de brokjes rond half 5 weggezet.
Rik01
4-sterren
4-sterren

Bericht door Rik01 »

Ammie1984 schreef: do 28 aug 2025, 17:56 Net twee kleine porties van 25gr neergezet. Het poesje heeft er twee kleine hapjes van gegeten, maar de kater liep er van weg.
Ai, ze zijn al kieskeurig ::)
Zijn ze wel natvoer gewend?
Welk merk en type KVV?

Yuna lust hier bv helemaal geen vis. Het kan dus ook net het type/soort KVV zijn. Maar gelukkig had ik dat hier niet en aten ze het KVV wel direct goed. Zit net even terug te kijken en ik was al bij 3 maanden begonnen met af en toe een KVV maaltijd (toen een haaksbarf worst).

Je kunt inderdaad de brokjes gewoon eens even weg zetten (daar krijgen ze niets van) en dan kijken of ze toch gaan knabbelen aan de KVV. Zou ik overigens standaard al wel doen hoor. Brokjes weg en dan KVV neerzetten zodat ze niet denken "O, daar staan de brokjes".

Plaats reactie