Dogmeat of goedkopere kvv

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Plaats reactie

Lob
1-ster
1-ster

Bericht door Lob »

Hoi

Iemand ervaring met het merk dogmeat.
Mijn hond heeft gisteren de geit variant gekregen. Nu valt mij op dat de keutel kleur erg donker is en op ze laatst waterdun. Nu net rommelde ze buik wat. Kan het zijn dat hij gewoon moet wennen aan het merk. Of is jullie ervaring niet goed. De keren dat hij kvv hiervoor kreeg. Kivo en naturis. Ging het helemaal op kivo goed. Nu speelt alleen budget ook een rol. En ben ik gaan kijken naar andere kvv. Dus dogmeat. Verbaast mij dat de dag erna alles al minder is.

Groetjes Lobke en Moos
pike
5-sterren
5-sterren

Re: Dogmeat of goedkopere kvv

Bericht door pike »

Ik ken het niet maar heb eens op de site gekeken. Daar staat:

"Gemalen geit bestaat alleen uit delen van dit dier.
100 % Geit
60% Geit - Vlees | 10% Geit - Hart | 15% Geit - Long | 5% Geit - Luchtpijp | 10% Geit - Lever"

Er zit dus een hoog gehalte aan orgaan in waaronder 10% lever. Orgaan, en met name lever. werkt laxerend. Daarnaast is mij niet duidelijk of er ook bot in verwerkt is. Luchtpijp is kraakbeen. Dus ik zou gewoon even heel goed de samenstelling in de gaten houden als je een ander merk/diersoort gaat bestellen.
Lob
1-ster
1-ster

Bericht door Lob »

pike schreef:Ik ken het niet maar heb eens op de site gekeken. Daar staat:

100 % Geit
60% Geit - Vlees | 10% Geit - Hart | 15% Geit - Long | 5% Geit - Luchtpijp | 10% Geit - Lever"

Er zit dus een hoog gehalte aan orgaan in waaronder 10% lever. Orgaan, en met name lever. werkt laxerend. Daarnaast is mij niet duidelijk of er ook bot in verwerkt is. Luchtpijp is kraakbeen. Dus ik zou gewoon even heel goed de samenstelling in de gaten houden als je een ander merk/diersoort gaat bestellen.
Hoi hoi.
Bedankt voor je reactie!
Is 10% lever altijd teveel bij honden,
Of echt verschillend per hond. Bedoel kan het ook zijn dat ze lichaam deze hoeveelheden niet is gewend? En het de tijd nodig heeft ze lichaam hier goed op doet? Want orgaanvlees kan weet ik ook veel voordelen hebben

Uiteindelijk wil ik afwisselen met meerdere merken. En de diersoorten natuurlijk. Alleen zobiezo geen rund en kip. En als basis het liefst niet te duur kvv.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Als je dat dagelijks zou voeren dan zou dat zeker teveel zijn. Lever bevat veel vit. A en die wordt opgeslagen in het vet. Een teveel kan gezondheidsklachten geven (ook bij mensen).
Normaal gesproken bevat een barfmenu 45-50% vleesbot, 20-25% spiervlees, 20% orgaanvlees en 10% groente. Dat orgaanvlees mag daarbij voor de helft uit pens bestaan, 10% dus. De overige 10% wordt verdeeld over lever, hart en nier. Dan maakt lever dus max. 3,3% uit van je menu.
Zit er in je rol 10% lever dan is dat geen ramp als er in je andere rollen dan maar minder zit. Zodat je het gemiddelde omlaag brengt naar een aanvaardbaar niveau. Maar reageert je hond niet goed op die 10% dan kan je beter een ander merk uitzoeken. En misschien zou het met 10% lever wel goed gaan bij je hond als niet al dat andere orgaan er ook bij zat. En de rol van dogmeat, ik zei het al, je weet niets over het botgehalte lees: calciumgehalte. Zonder voldoende calcium krijg je ook dunne ontlasting.

Als je kvv voert is het handig om te proberen de barfverhoudingen aan te houden. Niet per rol, want dat lukt je nooit, maar van alle soorten die je voert tel je de percentage bot-vlees-orgaansoorten bij elkaar op en deelt dat totaal door het aantal soorten. Je hebt dan het gemiddelde en dan kan je zien of en hoeveel dat afwijkt van de barfpercentages. En of het verstandig is een bepaalde rol weg te laten of te vervangen door een andere. Het is even wat werk. Barf voeren is eenvoudiger ::)
Sommige fabrikanten geven nauwelijks info, andere geven veel info. Zelf voer ik geen rollen waarvan de inhoud en de analyse niet fatsoenlijk wordt opgegeven. Ik voer voornamelijk Kiezebrink en daarnaast Tammenga. En ik zag dat die rol geit van Degomeat evenveel kost als de rol geit van Tammenga (met 15% orgaan).
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: vr 05 sep 2025, 20:23 Ik ken het niet maar heb eens op de site gekeken. Daar staat:

100 % Geit

Als er geen bot in zit, dan lijkt het me wel logisch dat de hond dunne ontlasting krijgt... Ik zou dit ook niet te vaak voeren. Veel lever, mogelijk geen bot.... Ik zou Tammenga nemen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou dit kunnen combineren met een botmix. Op zich is de verhouding spier en orgaan niet verkeerd. Als je er een gemalen vleesbot ( dus 40-50% kaal bot) bij geeft aan 40% van het voer, dan komt dat best mooi uit. Dus voor elke 600gr van dit moet er ongeveer 400gr botmix bij. Maw 2/3e deze mix en 1/3e vleesbot.

Alleen zo zou ik ook niet voeren, maar je voert ook nog andere merken. En dan kan het wel zo.

Plaats reactie