slechte ontlasting

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

slechte ontlasting

Romaloo
1-ster
1-ster

slechte ontlasting

Bericht door Romaloo »

Hallo,
mijn Border Collie heeft sinds een tijdje ongeveer om de twee à drie dagen een zeer slechte ontlasting. Toen ik het voor het eerst opmerkte, wilde ik even een dagje of twee afwachten maar het bleef zich herhalen. Wat ik in mijn tuin inzamelde, deed mij erg denken aan Giardia dus heb ik stalen van drie dagen laten onderzoeken en (gelukkig) was Giardia negatief. Ook een algemeen onderzoek op parasieten was negatief en ik kreeg te horen dat ik niet hoefde te ontwormen. Ik kreeg zakjes probiotica voor 6 dagen mee en gedurende die dagen was de ontlasting wel normaal.
De hond eet, net als mijn andere twee honden ook 's ochtends brok (Grandorf Kalkoen/Konijn) en 's avonds KVV van Tammenga. De andere twee hebben geen ontlastingsprobleem.
Als tussendootje krijgen ze af en toe konijnenoor of een gedroogde eendennek en verder niets.
Nu gaf ik al ongeveer een half jaar elke ochtend olie van zwarte komijn over hun eten (2 druppels per kilo lichamsgewicht) omdat ik in tekenland woon en voornamelijk de Border in kwestie een echte tekenmagneet is. Iemand uit de hondenclub adviseerde om die olie achterwege te laten omdat olie volgens die persoon bij te harde ontlasting net het effect heeft, deze zachter te maken. Volgens haar zou dat de soms zelfs "vloeibare" ontlasting kunnen verklaren, dus ben ik met die olie gestopt.
Toch blijft het probleem nog altijd en zag ik net deze ochtend weer een ontlasting die je liever bij je hond niet wil zien.
Oh, ja: hond is bijna 2 jaar oud en hyperactief ondanks heel wat activiteiten en bezigheden. Ik merk dus ook niet dat die sloom of lusteloos is, alleen die ontlasting wil ik graag fatsoenlijk hebben.
Heeft iemand een idee waar ik het nog kan zoeken?
Mijn excuses voor de foto maar dat is wat ik deze middag vond..... :(
Bijlagen
251012.jpg
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: slechte ontlasting

Bericht door Lizzy »

Ja, dit is niet OK. Ik denk ook aan Giardia, als ik dit zie. En zo te lezen heb je een monster ingestuurd van 3 dagen ontlasting. Heb je dat goed gemengd? En waar naartoe gestuurd? Want fout negatief bestaat wel met Giardia.

Als het geen Giardia is, dan is de darmflora op z'n minst niet OK op dit moment. Als het met probiotica wel OK is, is het dan niet een goed idee om dat langer te geven en om daarbij ook prebiotica te gaan geven? Misschien heeft de darm langer nodig om weer stabiel te worden.

Eet je hond wel eens gekke dingen? Is de diarree na inspanning? Heeft je hond last van stress op de dag van de diarree of de dag ervoor stress gehad? (training, oppas, langer alleen thuis, etc. etc.). Krijgt je hond nog andere supplementen? Medicatie?

Ja, verder zou het echt alles kunnen zijn.
Romaloo
1-ster
1-ster

Bericht door Romaloo »

De ontlasting had ik bij mijn dierenarts afgegeven en die heeft een 'snaptest' gedaan.
Wat die stress aangaat, is dat iets waar ik ook heb zitten aan denken, het probleem is alleen dat de hond voor het minste erg opgefokt is :'(
Dat "gekke dingen" eten is er zo goed als niet meer.
Ik zal inderdaad de probiotica voorlopig blijven geven en nog even afwachten......
Bedankt voor je reactie :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Romaloo schreef: ma 13 okt 2025, 06:54 De ontlasting had ik bij mijn dierenarts afgegeven en die heeft een 'snaptest' gedaan.
Wat die stress aangaat, is dat iets waar ik ook heb zitten aan denken, het probleem is alleen dat de hond voor het minste erg opgefokt is :'(
Dat "gekke dingen" eten is er zo goed als niet meer.
Ik zal inderdaad de probiotica voorlopig blijven geven en nog even afwachten......
Bedankt voor je reactie :)
Ik ken eerlijk gezegd nu best wel veel Border Collie's die stress diarree hebben.... :-\ . Maar, ik zou zelf voor de zekerheid nog een keer ontlasting naar Het Woud sturen: https://wormbestrijding.nl/ of de ontlasting naar dierenfaculteit Utrecht voor een flotatie test. Dat doet Pike altijd en zij is daar zeer over te spreken (er staan meerdere topics op Barfplaats van haar, oa hier: viewtopic.php?f=10&t=141005)
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik vind een flottatiemonster van een driedaags mengmonster voor Giardia inderdaad betrouwbaarder dan de antigeen(snap)test. Je dierenarts kan het monster opsturen naar Utrecht. Kost wel wat meer dan een snaptest. Zelf neem ik van alle ontlastingsmomenten van die drie dagen een klein monster. Dus niet maar 1x per dag.
Als het met een probiotica supplement wel goed gaat zou ik dat ook langer blijven geven en zeker ook prebiotica bij gaan geven (voedt de probiotica).
Romaloo
1-ster
1-ster

Bericht door Romaloo »

nog eens bedankt voor de reacties :)
Vroeger stuurde ik inderdaad altijd naar Het Woud, dus ken het wel......
Ik zal voor alle veiligheid nog eens drie nieuwe stalen nemen en die inderdaad naar daar sturen. Ik heb een aantal jaren geleden een Deerhound met Giardia gehad en dat is echt wat je niet wil hebben, niet waar?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Het Woud doet geen monsters flotteren maar doet ook een gewone antigeen test, en ze vragen ook niet om verzamelmonsters. De kans dat je dan wat mist is groot.

Plaats reactie