Mijn huidige BARF-menu

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Mijn huidige BARF-menu

Jasper Visser
1-ster
1-ster

Mijn huidige BARF-menu

Bericht door Jasper Visser »

Hoi allemaal,
Ik ben Jasper en ik BARF nu ongeveer vier maanden met mijn hond, een kruising van 28 kilo met behoorlijk veel energie. Ik heb in het begin heel wat gelezen hier op het forum en ondertussen mijn menu wat stabieler gekregen, maar ik wil graag jullie mening horen, misschien zie ik nog iets over het hoofd.
Mijn huidige weekmenu:
Maandag: kippennekken + runderpens
Dinsdag: eendenrug + groentenmix (wortel, courgette Pips NYT, beetje appel)
Woensdag: rundvlees (spiervlees) + sardientjes
Donderdag: konijnenkarkas + ei + klein beetje yoghurt
Vrijdag: kalkoenvleugels + pens
Zaterdag: lamshart + runderlever
Zondag: kipkarkas + restjes groentenmix
Verhoudingen:
Ongeveer 45% vleesbot, 35% spiervlees, 15% orgaan (waarvan de helft pens), en 5% groente/fruit.
Mijn hond doet het er goed op: mooie ontlasting, glanzende vacht, veel energie, maar ik twijfel nog of ik niet wat meer variatie in orgaanvlees moet brengen, of af en toe een vette visdag inplannen.
Wat denken jullie? Ziet dit er een beetje gebalanceerd uit, of missen jullie iets belangrijks? Alle suggesties of verbeteringen zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Jasper Visser op di 14 okt 2025, 03:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Mijn huidige BARF-menu

Bericht door Lizzy »

Jasper Visser schreef: ma 13 okt 2025, 05:49 Hoi allemaal,
Ik ben Jasper en ik BARF nu ongeveer vier maanden met mijn hond, een kruising van 28 kilo met behoorlijk veel energie. Ik heb in het begin heel wat gelezen hier op het forum en ondertussen mijn menu wat stabieler gekregen, maar ik wil graag jullie mening horen, misschien zie ik nog iets over het hoofd.
Mijn huidige weekmenu:
Maandag: kippennekken + runderpens
Dinsdag: eendenrug + groentenmix (wortel, courgette, beetje appel)
Woensdag: rundvlees (spiervlees) + sardientjes
Donderdag: konijnenkarkas + ei + klein beetje yoghurt
Vrijdag: kalkoenvleugels + pens
Zaterdag: lamshart + runderlever
Zondag: kipkarkas + restjes groentenmix
Verhoudingen:
Ongeveer 45% vleesbot, 35% spiervlees, 15% orgaan (waarvan de helft pens), en 5% groente/fruit.
Mijn hond doet het er goed op: mooie ontlasting, glanzende vacht, veel energie, maar ik twijfel nog of ik niet wat meer variatie in orgaanvlees moet brengen, of af en toe een vette visdag inplannen.
Wat denken jullie? Ziet dit er een beetje gebalanceerd uit, of missen jullie iets belangrijks? Alle suggesties of verbeteringen zijn welkom!
Je afwisseling in diersoorten is heel mooi! Persoonlijk vind ik dat je de hoeveelheid orgaanvlees wel iets omhoog mag brengen, naar zeker 10%, zonder de de pens. En daar mag inderdaad wat variatie in. Ik mis nier. Of iets als hersenen.

Een hele vette visdag: let op dat je niet boven de 10% van je totale menu aan vis gaat geven (ligt het er wel aan welke vette vis - zie daarvoor dit topic: viewtopic.php?f=11&t=135229). Er zit in rauwe vis thiaminase. Dat breekt vitamine B1 af. Maar goed, daarnaast: als ik dat zou doen, dan gingen ze hier allemaal aan de diarree (ook de honden die er niet meer zijn). Of ze moeten overgeven. Het is gewoon teveel, 1 hele vette vis maaltijd. Hoewel zalmkop dan wel weer kan. Het nadeel van zalmkop: dit is altijd van gekweekte zalm en heel eerlijk? Ik vind het rotzooi.... (het bevat veel medicijnresten en de zalmen leven in erbarmelijke omstandigheden).

Geef je ook een keer of twee een rauw eitje met schil? Van mij mag de hoeveelheid groenten ook omhoog, ik vind 5% groenten/fruit (vooral blauwe bessen zijn heel gezond) iets karig.

Maar verder vind ik het echt prachtig!
Plaats reactie