Clostridium Perfringens

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Clostridium Perfringens

CooperFlow
3-sterren
3-sterren

Clostridium Perfringens

Bericht door CooperFlow »

Wie kan mij helpen? Mijn hond heeft momenteel wat teveel van de darmbacterie Clostridium Perfringens. Mijn vorige hond heeft dit ook gehad en ik ben er wel wat door in paniek, want als het een dysbiose wordt zijn we de klos.

Het gaat om een Rottweiler pup van zes maanden. Hij eet vanaf het begin Carnibest en Darf KVV.
Wegens diarree klachten al drie keer laten testen op Giardia. Dat was steeds negatief.
Omdat ik wat symptomen herkende (erg hard rommelende buik) heb ik hem op Clostridium laten testen. Hij heeft nog geen overschot maar is wel een grensgeval en het lab adviseerde antibiotica.
Dat gaan we niet doen.

Van ellende heb ik hem op een brok overgezet waar m’n vorige hond het toen ook goed op deed om wat met eiwitten te minderen.
Intussen gaat het erg goed. Buik is rustig. Geen diarree. Hij krijgt nu in de ochtend en middag brok en avond 4 ons Darf.
Ik heb probiotica besteld en geef hem ook wat melkkefir en visolie.
Hoe kan ik hem nog meer ondersteunen? L Glutamine? En zet ik hem evengoed terug op KVV?
Ik kan me geen betaald advies veroorloven, omdat hij ook al aan z’n elleboog moet worden geopereerd eerdaags. Zodoende probeer ik via internet te doen wat ik kan.
Ik hoop hier wat advies te krijgen. Alvast bedankt!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Clostridium Perfringens

Bericht door Lizzy »

Ja, ervaring mee....

Ik denk dat je er goed aan doet om Saccharomyces boulardii te geven. Dat wordt ook geadviseerd door AnimalBiome (USA). En verder kun je hem overzetten op vlees dat je eerst even stoomt/kookt. Ik weet dat er altijd wordt geroepen dat je KVV niet moet stomen omdat ze het bot dan niet verteren maar Sjoerd heeft hier nooit problemen gehad met de vertering ervan. Je kunt dit dan afbouwen, steeds minder gekookt en steeds meer rauw. Maar rustig aan!

Ik heb wel alleen de Saccharomyces boulardii gegeven en geen prebiotica erbij want dat ging bij Sjoerd niet goed. Ik heb wel lekker wat gestoomde groenten erbij geven (heel afwisselend, ook veel bladgroenten) om toch vezels binnen te krijgen. Met een klein beetje begonnen maar dit wel opgehoogd. Psyllium Husk schijnt ook goed te werken bij de Clostridium Perfringens. Voor Sjoerd was dat te heftig maar hij is dan ook een Giardia-pup geweest.

Wat een ellende trouwens, dat hij geopereerd moet worden :'(
CooperFlow
3-sterren
3-sterren

Dank je voor je reactie. Oké, dan ga ik die Saccharomyces bestellen. Maakt het nog uit welk merk? En hoe lang geef ik dit?
Ik heb nu net een zak brokken gekocht. Zal ik hem daar een even op laten? Dus ochtend en middag brok en dan de avond gestoomd vlees? Ook zonde van de brokken anders. Ik moet even uitvogelen hoe ik dat ga doen. Koken of stomen. Nooit gedaan. Of ik koop van een goed merk gestoomd vlees?
En als de brokken dan op zijn langzaam op gestoomd en dan naar rauw terug.
Ik zal meer groenten gaan geven inderdaad en psyllium erbij doen.
Is het wijsheid om na een tijdje de ontlasting weer te laten testen? Of gewoon kijken of de ontlasting goed blijft?
Jouw hond goed gekomen hoop ik?
Ja, hier komt er nog een elleboog operatie aan. Niet blij mee. Hij heeft een goede stamboom zonder elleboog problemen in de bloedlijnen. Ik tref weer de pechvogel helaas.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Even een paar vragen. Op zich kan clostridium perfringens ook gewoon een darmbacterie van de hond zijn maar ook soms klachten geven. Heeft je hond een acute hevige diarree met bloed, dan kan het nodig zijn met antibiotica te behandelen. Dat lees ik niet in je verhaal, maar ik check het toch even. Sommige stammen kunnen nl schadelijke stoffen produceren en dat kan een reden zijn voor antibiotica behandeling.

Het andere is, als er een grote hoeveelheid perfringens is, kan dat wijzen op een verstoorde balans in de darmflora, wat ik zo snel even lees is - en wat ik van darmflora weet - denk ik dat een vezelrijke voeding belangrijk is. Zoals psyllium en evt ook groentemix. Zou ik wel even rustig opbouwen.

Uit nieuwsgierigheid : wie heeft dit getest en hoe? Alleen een ja-Nee antwoord of kreeg je ook te horen of het veel overgroei was?
CooperFlow
3-sterren
3-sterren

Dank je voor je reactie. Het is in het Idexx laboratorium getest en het was een borderline geval.
Ik kan de tekst hier niet kopiëren en plakken zie ik.
Maar de dierenarts vond het niet nodig antibiotica in te zetten.
Ik zal dus gaan starten met extra groenten en psyllium. Hij heeft nu al een tijdje prima ontlasting gelukkig.
Mijn vorige hond is er toen echt zo ziek van geweest. Vaak bloed poepen. Alleen maar gras eten. Heeft maanden geduurd. Wat een rot bacterie als hij overgroeit! Ik dacht er nog aan Berberine in te zetten. Die werkt ook tegen deze bacterie.

Plaats reactie