Giardia

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Giardia

Djarah
2-sterren
2-sterren

Giardia

Bericht door Djarah »

Onze pup 12 weken vandaag, had vanacht iets dunnere ontlasting en vanmorgen gal spugen en niet willen eten. Het laatste vond ik voor haar wel verontrustend ,dus naar de dierenarts geweest.
Hij testen op giardia en dat blijkt ze te hebben.

Nu krijgt ze een natuurlijk middel om stevigere ontlasting te krijgen en een kuur panacur en heb ik een middel tegen misselijkheid die ik alleen mag geven als ze blijft spugen.

Mijn vraag is wat voor schonmaakspullen kan ik gebruiken voor haar om af te vegen als ze gepoept heeft en waarmee ik haar dag 3 kan wassen. En welke is goed voor in huis.

Ik heb me wel ingelezen maar informatie overspoelt een beetje, en ik wil graag spul zo snel mogelijk gaan gebruiken.

Ze slaapt veel maar heeft gelukkig gegeten en drinken doet ze ook. En ze had grote mond tegen een ridgeback in de wachtkamer .... toen er nog 2 grote honden bij kwamen ,waar wij tussen door moesten ,was ze opeens het schatje zelve ; ;D
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Giardia

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: di 11 nov 2025, 13:52 Onze pup 12 weken vandaag, had vanacht iets dunnere ontlasting en vanmorgen gal spugen en niet willen eten. Het laatste vond ik voor haar wel verontrustend ,dus naar de dierenarts geweest.
Hij testen op giardia en dat blijkt ze te hebben.

Nu krijgt ze een natuurlijk middel om stevigere ontlasting te krijgen en een kuur panacur en heb ik een middel tegen misselijkheid die ik alleen mag geven als ze blijft spugen.

Mijn vraag is wat voor schonmaakspullen kan ik gebruiken voor haar om af te vegen als ze gepoept heeft en waarmee ik haar dag 3 kan wassen. En welke is goed voor in huis.
Het afspoelen met warm water en wassen met hondenshampoo is belangrijker dan het goedje dat je gebruikt. Giardia is nauwelijks dood te krijgen, dus je kunt haar echt niet wassen met iets dat de Giardia dood maakt. Je moet het wegspoelen. Voor in huis eigenlijk idem dito. Het is gewoon nauwelijks dood te krijgen en dan moet je aan de gang met echt gif. Ik vind het niks. Ik heb daarom een UV-C lamp (van Philips) aangeschaft. Deze zette ik iedere dag aan, als ik met m'n honden naar het bos ging. Je moet planten en andere huisdieren wel weghalen uit de ruimte waar je de lamp gebruikt want alles gaat dood van dit licht. Ik zette de lamp ook om de paar dagen in de auto, in de ruimte van de honden.
Ik heb me wel ingelezen maar informatie overspoelt een beetje, en ik wil graag spul zo snel mogelijk gaan gebruiken.

Ze slaapt veel maar heeft gelukkig gegeten en drinken doet ze ook. En ze had grote mond tegen een ridgeback in de wachtkamer .... toen er nog 2 grote honden bij kwamen ,waar wij tussen door moesten ,was ze opeens het schatje zelve ; ;D
Ik weet niet hoe je de Panacur moet geven van je dierenarts? Maar het beste geef je er gelijk een goeie klap op. Vijf dagen toedienen (en niet op een minimale dosering gaan zitten), vijf dagen pauze en weer vijf dagen toedienen.

En ja, dan ben je er met mazzel vanaf. En met pech niet... Ik had pech. Ik heb zo aan getobd dat ik je niet even een adviesje kan geven. Het is bijna een levensverhaal geworden.

Geef in deze fase geen probiotica.
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Ik moet nu 5 dagen geven en dan 10 dagen niet en dan weer 5 dagen. Tabletten zijn 500 mg Behalve als ze te weinig opknapt dan moet ik voor het weekend bellen en kijkt die wat we dan gaan doen, zodat ze het weekend goed door komt.

Vandaag lijkt ze de oude. Ze doet weer heerlijk dramatisch als ik te lang bezig ben met eten klaar maken, en de poep is stevig. En niet misselijk meer. Maar dat kan misschien nog komen door prik die ze gister heeft gehad.

Ik heb stoommachine gekocht , en gooi alles in kokend water. Alle kleden eruit gegooid, alleen van matras nog niet.

Gelukkig heb ik haar vandaag nog geen kefir gegeven , dat stop ik dus.
Mag dat pas na de kuur weer of als ze weer getest is... heeft da het niet over gehad eigenlijk om te testen. Maar lijkt me wel handig.

Ga kijken naar de lamp en of ik dat voor elkaar ga krijgen... 1 van de katten krijgt het voor elkaar om door luik van gang naar kamer te komen. Dus eerst kijken hoe we dat kunnen oplossen.

Bedankt :)
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Ik heb huisdierendokter gemailt voor de chinese kruiden. Heb bij mijn vorige honden bij atrose ook chinese kruiden gegeven , en dat heeft echt wonderen gedaan.
Hoop dat dat dus ook zo zal zijn bij dit.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: do 13 nov 2025, 07:32 Ik heb huisdierendokter gemailt voor de chinese kruiden. Heb bij mijn vorige honden bij atrose ook chinese kruiden gegeven , en dat heeft echt wonderen gedaan.
Hoop dat dat dus ook zo zal zijn bij dit.
Ik heb mijn hond Giardia vrij gekregen op de pillen van de huisdierendokter! Helaas raakte hij (doordat hij een ongeluk met een stok kreeg en onder narcose moest) daarna weer besmet... Ik zal het topic van Sjoerd er even bij zoeken voor je.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik was het even vergeten maar op de eerste pagina schrijft Siberienne het al: vezels! Echt, je doet er goed aan om naast de KVV nu gestoomde groenten en psylliumhusk te geven. Giardia heeft een pest hekel aan vezels!
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Wat sneu dat hij ongeluk met stok kreeg, en balen dat hij het weer opliep. Ben blij dat ik ze besteld heb dus, nu ik hoor dat het bij hem geholpen heeft. Echt fantastisch hoe goed die kruiden helpen.

Ik ga psylliumhusk kopen. Ze krijgt elke dag groente, moet het nu dus alleen stomen.

Bedankt voor het antwoord en de link.
Al even gekeken en veel informatie, heel fijn. Zo alles even lezen.

Het gaat gelukkig goed met haar.Sinds donderdag poep goede kleur en stevigheid. Vandaag laatste panacur. Ze is fit en haar actieve en ondernemende zelf. Wel vaker poepen en heeft jeuk. Niet overmatig jeuk maar af en toe , en dat had ze niet.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jeuk kan een bijwerking zijn van Panacur. En wat ook kan is dat de Giardia parasieten die nu afsterven zorgen voor een reactie in haar lichaam. Waardoor ze jeuk krijgt. De zogenaamde Jarisch-Herxheimer reactie. Wat je kunt doen : geef haar lekker wat bone broth te drinken, gedurende de dag. Je kunt deze zelf maken van runderbotten (graag bio of grasgevoerd). Of lamsbotten. Of andere botten waar je goed aan kunt komen. Bone broth geeft bescherming aan de darmen en door wat meer te drinken voert ze ook beter stoffen af.
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Zal ik doen. Hoop dat het helpt, ze heeft nu meer jeuk. Gelukkig zijn de chinese kruiden vandaag eindelijk binnen gekomen, na vertraging post.nl Dus ze heeft de eerste binnen.

Ben je topic over Sjoert nog aan het lezen. Interessant, veel informatie.
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Vandaag uitslag gekregen van Van het woud over wormenkuur en giardia (3 dagen opgevangen) Geen giardia meer :biggrin2: Zo blij :biggrin2: wormen ook niet :biggrin2:
Bedankt voor je hulp en je hele verhaal over Sjoerd, heb er veel aan gehad.
Laatst gewijzigd door Djarah op wo 21 jan 2026, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Wat een fijne update!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Wat een superrrr fijne update!!!!
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Goed nieuws, fijn om te horen!
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Dank jullie wel :biggrin2:
Het zit nu nog zo in ons systeem dat we elke keer tegen elkaar zeggen als ze heeft gepoept.... ze heeft gepoept hoor... prachtige drol ... hahaha

Plaats reactie