Mijn hond eet barf, maar tot voor kort heeft hij kvv gegeten. Hoe koos ik mijn kvv:
Om te beginnen streepte ik alles weg wat een supplement bevat of welke toevoeging dan ook. Als ik iets toegevoegd wil zien dan doe ik dat zelf wel. Vervolgens schrap ik ook alles wat door de plaatselijke slager of poelier in elkaar gedraaid wordt. Ze hebben te weinig kennis van zaken, je hebt geen flauw idee wat er door gedraaid wordt en je hebt geen voederwaardes.
Groente in kvv vind ik ook geen goed plan. I.h.a. komt dat neer op elke dag dezelfde paar groentesoorten. Dus de groente maak ik zelf.
Dan ga ik vervolgens kijken naar de merken die bij de barfshops, die bij mij komen leveren, aanbieden. Belangrijk is dan ook dat de leverancier betrouwbaar is en ook daadwerkelijk komt op de dagen dat hij zegt te komen.
Ik schrap dan vervolgens alles waar meer dan één diersoort inzit. Ik kies voor enkelvoudige kvv zoals dat heet. En dan kijken naar wat de fabrikant zegt dat hij er in stopt. En dan wordt bij voorkeur vermeld hoeveel procent vleesbot, hoeveel procent vlees, hoeveel procent orgaan er in zit. En dat orgaan, daarvan is het wel heel erg prettig als er ook opstaat welk orgaan en in welke verhoudingen. Zodat je kan nagaan of je hond in een of twee weken wel voldoende lever binnenkrijgt, nier en hart, en er dus niet alleen maar long of uier doorgemalen wordt.
Voor mij ook van belang: Het vetpercentage. Ik hield als max ca. 15% aan, gemiddeld zat ik met alle soorten op ca. 10% vet. Maar, hoeveel vet je voert is ook een beetje afhankelijk van je hond en zijn activiteit. Maar ik voer persoonlijk liever wat meer, dan dat ik wat vetter ga voeren om mijn hond op gewicht te houden. Soms hebben rollen 20% vet of meer, dan zie ik daar voor mijn ogen 200 gram vet liggen waar ik veel geld voor betaald heb. Nono.
Volgende: Het calciumpercentage. Op een laag percentage poepte mijn hond altijd veel te zacht. Dus ook daar probeerde ik een goed gemiddelde te vinden. Dat lag voor mij zo bij de 0,8%. Zo zat er een rol tussen met 0,5% Ca, maar ook een met 1,4%. Maar ook hier: Dat is heel erg hondgebonden want niet elke hond is hetzelde (gelukkig).
Sommige diersoorten heb ik nooit gekocht: Kip bijvoorbeeld. Veel honden reageren er allergisch op, ik heb het nooit uitgeprobeerd. Paard laat ik ook links liggen. Paarden, daar wordt zoveel medicatie ingestopt, en ondanks dat ze tegenwoordig een paspoort hebben waar alles in moet staan zodat het duidelijk is of ze wel of niet naar de slacht kunnen voor vlees, is dit allesbehalve een waterdicht systeem. En veel paardenvlees komt bovendien uit het buitenland.
En dan schrapte ik, na geprobeerd te hebben, rollen die ik te fijn gemalen vond en meer een slurrie waren na ontdooien dan een lekker bak met vlees. Ik noemde dat altijd een bak met olvarit. Een keer slurp en de bak was leeg. Een uitzondering maakte ik voor haas. Haas bevat altijd heel veel (metabool) vocht en is erg plakkerig na maling. Mijn hond was er gek op.
Wat voerde ik uiteindelijk:
Voornamelijk diersoorten van KBmix Raw: haas, fazant, konijn, rund, wilde duif. Voor mij een bedrijf waar ik wel veel vertrouwen in had. Ze opereren op Europees niveau en leveren ook aan dierentuinen. Dan denk ik "zo'n bedrijf kan zich niet permitteren rommel te leveren". En nee, ik heb (helaas) geen aandelen.
Kiezebrink is een producent, die redelijk duidelijk aangeeft wat er in de rollen zit en in welke verhouding, en ook een voederanalyse geeft. En met behulp van hun opgave kan je aardig berekenen hoeveel procent van alles de hond binnenkrijgt. En dan kan je ook zien waar hij misschien wat aan tekort komt.
Bij mij was dat nier. Dat zat maar in weinig rollen van KB die ik voerde (rund en konijn). En ik gaf ook geen vis kvv, dat vond ik ook zo'n vieze smurrie. Ooit heb ik zelf wel eens zalmgraten door de molen gedraaid, dat werd eenzelfde vieze smurrie

. Maar om die reden ben ik begonnen met één dag in de week barf te geven. Naast een konijnkarkasje kreeg hij dan een plak wilde zalm (uit de diepvries van de supermarkt) en konijnenniertjes. Kreeg hij dat toch allemaal netjes binnen.
Om net even wat meer variatie in soorten te kunnen geven nam ik ook nog rollen van Tammenga w.o. geit en hier maakte ik de uitzondering op de regel van enkelvoudige kvv: ik nam hert/lam op in het voer. Volgens hun opgave zit er in al hun rollen hart, lever en nier maar geven ze helaas niet aan in welke verhoudingen.
Hier een voorbeeld van een mooie opgave, in dit geval van een rol KBmix raw konijn:
Samenstelling 100% Konijn: 60% rug, 10% hart, 7% long, 5% lever, 10% oor, 4% nier, 4% vet.
Verhoudingen Vlees: 38%, Bot: 24%, Orgaan: 28%, Extra: 10%
Analyse 62% vocht, 18% eiwit, 15% vet, 0,2% celstof, 2,3% as, 0,85% calcium, 0,46% fosfor, Ca:P: 1,85, Energie: 202 kcal/100 gr.
En natuurlijk, zo'n voederanalyse is altijd slechts een momentopname. Maar als er consequent hetzelfde in dezelfde verhouding ingestopt wordt, zullen de afwijkingen niet groot zijn.