Percentage
Moderator: Lizzy
Percentage
Ik heb 3 honden
-Ongecastreerde reu van 2,5 jaar. Weegt 8 en train met gen 2 keer per week agility.
- Ongecastreerde reu van 10, weegt 9 en krijgt normale beweging. Doe ik speuren mee en hij hartprobleem waarvoor hij medicatie krijgt.
- Gecastreerde reu van 11, weegt 8,5 kilo. Word al opaatje maar geen grote problemen
Alle drie zijn het cavaliertje
Ik heb al veel gelezen maar loop beetje aan tegen het percentage voeding waar ik mee moet gaan rekenen. Ik snap dat je met oog moet voeren maar kunnen jullie iets van tips geven qua start percentage?
-Ongecastreerde reu van 2,5 jaar. Weegt 8 en train met gen 2 keer per week agility.
- Ongecastreerde reu van 10, weegt 9 en krijgt normale beweging. Doe ik speuren mee en hij hartprobleem waarvoor hij medicatie krijgt.
- Gecastreerde reu van 11, weegt 8,5 kilo. Word al opaatje maar geen grote problemen
Ik heb al veel gelezen maar loop beetje aan tegen het percentage voeding waar ik mee moet gaan rekenen. Ik snap dat je met oog moet voeren maar kunnen jullie iets van tips geven qua start percentage?
Re: Percentage
Zeker hebben we die!esther schreef: wo 15 apr 2026, 13:46 Ik heb 3 honden
Stap 2: Bepaal hoeveel je hond eet:
•Volwassen honden eten tussen de 2% en 7% van hun lichaamsgewicht, dit is afhankelijk van de grootte van de hond en de energiebehoefte. Kleine honden eten meer dan grote honden. Voor volwassen honden van een middelgroot tot groot ras is 2% van het lichaamsgewicht aan voeding veelal voldoende. Voor een hond van een klein ras heb je meestal meer dan 2% van het lichaamsgewicht nodig. Hele kleine zeer energie honden kunnen op deze manier dus aan de 7% van hun lichaamsgewicht komen.
Ik denk dat jij moet denken aan zo'n 4% van het lichaamsgewicht moet denken voor je jongste. Misschien zelfs 5%. En voor je twee wat oudere hondjes denk ik dat je rond de 3% moet denken.
Hier kun je het gewicht van je hond en het percentage invullen:
https://www.barfplaats.nl/rekenhulp/
Super bedankt hiermee kan ik weer verder!
-
Noa Kuipers
- 1-ster

Ik raad aan te beginnen met 2,5% / 1,5–1,8% / 1,5–1,7%, en laat de honden de rest maar bepalen.esther schreef: wo 15 apr 2026, 13:46 Ik heb 3 honden
-Ongecastreerde reu van 2,5 jaar. Weegt 8 en train met gen 2 keer per week agility. Trees Hate You
Vind dat erg weinig voor kleine hondjes.... Nog minder dan de aanbevolen 2% voor volwassen honden (en dat is meestal voor de wat grotere). Mag ik vragen waarom je zo weinig adviseert?
Ik wil nog laten weten dat ik voor nu gekozen heb voor 4,5 voor de jongste en 3 voor de oudste boys.
Voor de allemaal in de verhouding:
45% vleesbot
20% orgaan waarvan 10% pens
25% spiervlees
10% groente
De jongste is op dit eten erg fanatatiek en fel maar kippen en eenden nekken gaan goed. Een karkasje zou ik ook nog wel durven maar verder weet ik het niet zo goed. Een eitje of stuk vis tel ik als extra en niet mee in de percentages. De groentes heb ik gepureerd en in ijsblokvormpjes ingevroren. De andere producten per zakje per hond voor een dag en dat verdeel ik dan door 2. dat lijkt goed te werken.
45% vleesbot
25% spiervlees
10% groente
De jongste is op dit eten erg fanatatiek en fel maar kippen en eenden nekken gaan goed. Een karkasje zou ik ook nog wel durven maar verder weet ik het niet zo goed. Een eitje of stuk vis tel ik als extra en niet mee in de percentages. De groentes heb ik gepureerd en in ijsblokvormpjes ingevroren. De andere producten per zakje per hond voor een dag en dat verdeel ik dan door 2. dat lijkt goed te werken.
Nou prachtig! Goed bezig!esther schreef: do 23 apr 2026, 15:17 Ik wil nog laten weten dat ik voor nu gekozen heb voor 4,5 voor de jongste en 3 voor de oudste boys.
45% vleesbot
25% spiervlees
10% groente
Ja, kip en parelhoen en kwartel en konijnkarkasjes zijn hartstikke geschikt!
Een “stuk” vis schrijf je. Wat is dat? Een stuk filet? Dat gaat namelijk voor spiervlees. Alleen hele visje kan je extra geven want dat zijn complete prooidieren.
- Inge en Bono
- 5-sterren

Ik geef een stuk wilde zalmfilet ook als extra, tel dat niet mee als spiervlees, gaat hier primapike schreef: do 23 apr 2026, 19:26 Een “stuk” vis schrijf je. Wat is dat? Een stuk filet? Dat gaat namelijk voor spiervlees. Alleen hele visje kan je extra geven want dat zijn complete prooidieren.
Ja, vaak gaat dat om zulke kleine hoeveelheden dat het prima is om als extraatje te rekenen (en niet mee te rekenen dus).