KVV menu feedback

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Plaats reactie

KVV menu feedback

Bionda2308
1-ster
1-ster

KVV menu feedback

Bericht door Bionda2308 »

::) al erg lang niet op het forum geweest...had met persoonlijke omstandigheden te maken. Nu gelukkig alles weer een beetje op de rit en probeer ik de draad weer op te pakken met hondenvoeding!

Door de omstandigheden is de Ier uit logeren geweest al die tijd :'( nu komt ze eind september weer bij ons terug. Is ze van pup ineens een grote meid van een jaar!!

Ik wil eerst KVV gaan starten en heb een bestelling geplaatst. Daarbij geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met verschillende merken en dieren om zodoende een goede balans te hebben. Als ik dat dan aanvul met 1 of 2x per week een rauw ei met schil, een stuk wilde zalm en wat rauwe, ongezouten gemalen noten, hoop ik dat ik mijn huiswerk goed gedaan heb!

Alle feedback, positief en negatief is welkom.

Alroda: bosduif, geit, eland
Barfmenu: vis
KBRaw: wilde gansmix, kalkoen/konijnmix, konijnmix, paardmix, eendmix, fazantmix, kalkoenmix, haasmix, zalm, groentennuggets (ik weet...ik kan het zelf maar mijn blender is overleden)
Kivo: 4 vissoorten mix
Tammenga: vleesmix deluxe , vleesmix hert/lam, vleesmix geit/rund/kip

Dank jullie wel alvast voor het meedenken :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: KVV menu feedback

Bericht door Lizzy »

Bionda2308 schreef: wo 19 aug 2026, 18:12 ::) al erg lang niet op het forum geweest...had met persoonlijke omstandigheden te maken. Nu gelukkig alles weer een beetje op de rit en probeer ik de draad weer op te pakken met hondenvoeding!

Door de omstandigheden is de Ier uit logeren geweest al die tijd :'( nu komt ze eind september weer bij ons terug. Is ze van pup ineens een grote meid van een jaar!!

Ik wil eerst KVV gaan starten en heb een bestelling geplaatst. Daarbij geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met verschillende merken en dieren om zodoende een goede balans te hebben. Als ik dat dan aanvul met 1 of 2x per week een rauw ei met schil, een stuk wilde zalm en wat rauwe, ongezouten gemalen noten, hoop ik dat ik mijn huiswerk goed gedaan heb!

KBRaw: wilde gansmix, kalkoen/konijnmix, konijnmix, paardmix, eendmix, fazantmix, kalkoenmix, haasmix, zalm, groentennuggets (ik weet...ik kan het zelf maar mijn blender is overleden)

Welkom terug! En fijn voor je dat je hond weer terug komt in september :-*

Ik vind je KVV menu perfect! Zoveel diersoorten, daar droomt iedere hond van! Met de aanvullingen die je er dan ook nog eens bij geeft, zoals zalm (ik zou wel voor de wilde versie kiezen, die bevat meer vitamine D. Veel meer), ei, groenten, etc. gaat het echt he-le-maal goed komen :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik zit te denken: ik weet niet hoeveel diersoorten jouw hond tot nu toe heeft gegeten maar misschien moet je 1 diersoort, die ze nog niet eerder gegeten heeft, niet geven. Moet je ooit elimineren : dan heb je tenminste nog iets. Bosduif of eland ofzo.
Bionda2308
1-ster
1-ster

Dank je wel Lizzy!! Fijn om te horen dat ik redelijk op weg ben. Voor zover ik weet voedt deze fokster Barf. Maar ik heb aan haar gevraagd wat ze momenteel krijgt en de hoeveelheid. Ze woont in Frankrijk dus ik gooi alles maar door ChatGPT ;D

Wilde zalm...top! Die heb ik bij de Appie gezien. Gewoon rauw geven? Is er een manier om te berekenen hoeveel?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bionda2308 schreef: do 20 aug 2026, 10:20 Dank je wel Lizzy!! Fijn om te horen dat ik redelijk op weg ben. Voor zover ik weet voedt deze fokster Barf. Maar ik heb aan haar gevraagd wat ze momenteel krijgt en de hoeveelheid. Ze woont in Frankrijk dus ik gooi alles maar door ChatGPT ;D

Wilde zalm...top! Die heb ik bij de Appie gezien. Gewoon rauw geven? Is er een manier om te berekenen hoeveel?
Graag gedaan! Thank God for Chat :biggrin2:

Ja, ik geef dat gewoon rauw. Er loopt een topic waar in staat hoeveel je moet geven om aan de minimale hoeveelheid vitamine D te voldoen. Ik zoek m er even bij. Dat is een richtlijn he. Beetje meer is helemaal niet erg.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

viewtopic.php?f=1&t=138034&hilit=vitamin+D+cancer

Het is wel zo'n irri topic met cijfertjes en nog meer cijfertjes :biggrin2:
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Er staan ook een paar merken vis kvv in de lijst. Zorg dat je daar niet te veel van geeft in verband met afbraak van thiamine. Zalm vormt daarbij geen probleem maar bv haring, sardine, makreel wel. Daarom wordt altijd gezegd: Vis niet meer dan max 10% van het menu.
Bionda2308
1-ster
1-ster

Dank je wel!!! Ik ga me daar in verdiepen. Dat is wel belangrijk om te weten.
De zalm berekening ga ik er ook even bij zoeken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bionda2308 schreef: wo 19 aug 2026, 18:12 ::) al erg lang niet op het forum geweest...had met persoonlijke omstandigheden te maken. Nu gelukkig alles weer een beetje op de rit en probeer ik de draad weer op te pakken met hondenvoeding!

BarfMenu Vis zit in: Verse makreel, verse zalm, vers kippenvlees, verse kippenbotten, verrijkt met vezels van konijn, zalmolie, vitaminen en mineralen.

Kivo 4 vissoortenmix zit in: 35% Zalmlijven, 35% hele makreel, 20% palinglijven en 10% hele haring.

Ik denk niet dat je boven de 10% vis uit zal komen, vis waar Thiaminase in zit, maar twee keer per week gekweekte zalm.... Ik zou daar zelf niet perse blij van worden. Geloof dat ik er 1 zou laten schieten (van deze vis versies) en 1 keer per week wilde zalm zou geven.
Bionda2308
1-ster
1-ster

::) middagje bezig geweest om alle etiketten online te bekijken en naast elkaar te leggen wat ik gevonden heb. Geen idee of ik op het goede pad ben...maar met name voor de Ier die nog in de groei zit vind ik het echt belangrijk!

Ca:P verhoudingen (bovenste getal is steeds CA, middelste is P en onderste de verhouding)

Alroda bosduif
1,1–1,4 CA
0,70–0,97 P
1,44–1,60 : 1 CA:P
Alroda geit
0,61

Alroda eland
0,65
0,45
1,44 : 1
Barfmenu vis
0,58
0,46
1,26 : 1
KB wilde gans
1,83
0,92
1,99 : 1
KB kalkoen/konijn
1,03
0,70
1,47 : 1
KB konijn
0,85
0,46
1,85 : 1
KB paard
0,43
0,22
1,95 : 1
KB eend
0,93
0,58
1,60 : 1
KB fazant
0,85–1,22
0,56
1,52–2,18 : 1
KB kalkoen
0,77
0,72
1,07 : 1
KB haas
1,27
0,75
1,69 : 1
KB zalm
1,58
0,65
2,43 : 1
Kivo 4-vis
1,3
0,8
1,63 : 1
Tammenga Deluxe
0,76
0,46
1,65 : 1
Tammenga hert/lam
0,74
0,42
1,76 : 1
Tammenga geit/rund/kip
0,75
0,49
1,53 : 1

In mijn achterhoofd wat ik allemaal op dit forum geabsorbeerd heb :-)) zegt dat nog niets over het feit dat een voeding compleet is. Daarvoor moet ik ook de mineralen per hoeveelheid energie/voer bekijken en de micronutriënten.

Dan valt mij op dat de KBRaw producten qua bot/orgaan behoorlijk verschillend zijn. Bijvoorbeeld: KB kalkoen
13% bot
30% orgaan
Ca 0,77%
P 0,72%
Daar zit relatief weinig calcium tegenover fosfor.
Ter vergelijking:
KB wilde gans
15% bot
20% orgaan
Ca 1,83%
P 0,92%
En:
KB zalm
36% bot
géén orgaan
Ca 1,58%
P 0,65%

Dus alle KBRaw mixen zijn absoluut niet hetzelfde.

Ik wil geen extra calcium toevoegen aan wat ik ga voeren. Ik heb namelijk producten met behoorlijk wat calcium en een Ca:P verhouding die prima in de buurt ligt van wat je zou mogen verwachten van een prooidiermenu.

Maar wat ik dan interessant vindt, alles wat ik heb bevat vlees, bot, orgaan...maar geen premix. Levert mijn menu voldoende op aan o.a. vitamine D
vitamine E
vitamine A
B-vitamines
jodium
zink
koper
mangaan
selenium
essentiële vetzuren

Dat haal ik niet uit de etiketten.

Vis wil ik maar 1x per week gaan voeren. week A: Kivo 4-vis
week B: KB RAW zalm
week C: Barfmenu Vis
week D: Kivo 4-vis

wilde gans: maximaal 1× per week
fazant: maximaal 1× per week
haas: maximaal 1× per week

Voor de Ier wil ik beginnen met 5% van de totale hoeveelheid aan groenten.

Volgens mij heb ik ook heel veel verschillende eiwitten. Voor de Ier wil ik een rustig, overzichtelijk rotatieschema maken.
Basis
Tammenga / KB RAW / Alroda
Variatie
geit – paard – konijn – kalkoen – eend – hert – lam – eland
Wild
gans / fazant / haas → beperkt
Vis
1 gepland vismoment
Extra
ei 1–2× per week
groenten in kleine hoeveelheid
eventueel wilde zalm als apart vismoment

ik mis voor sommige producten nog belangrijke gegevens, met name vitamine/mineralen-informatie en bij Alroda geit de fosforwaarde.

::) ::) ::) nou dat is mijn eerste leermoment geweest. ;D ;D
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bionda2308 schreef: do 20 aug 2026, 17:24 ::) middagje bezig geweest om alle etiketten online te bekijken en naast elkaar te leggen wat ik gevonden heb. Geen idee of ik op het goede pad ben...maar met name voor de Ier die nog in de groei zit vind ik het echt belangrijk!

Ca:P verhoudingen (bovenste getal is steeds CA, middelste is P en onderste de verhouding)

Alroda bosduif
1,1–1,4 CA
0,70–0,97 P
1,44–1,60 : 1 CA:P
Alroda geit
0,61

Alroda eland
0,65
0,45
1,44 : 1
Barfmenu vis
0,58
0,46
1,26 : 1
KB wilde gans
1,83
0,92
1,99 : 1
KB kalkoen/konijn
1,03
0,70
1,47 : 1
KB konijn
0,85
0,46
1,85 : 1
KB paard
0,43
0,22
1,95 : 1
KB eend
0,93
0,58
1,60 : 1
KB fazant
0,85–1,22
0,56
1,52–2,18 : 1
KB kalkoen
0,77
0,72
1,07 : 1
KB haas
1,27
0,75
1,69 : 1
KB zalm
1,58
0,65
2,43 : 1
Kivo 4-vis
1,3
0,8
1,63 : 1
Tammenga Deluxe
0,76
0,46
1,65 : 1
Tammenga hert/lam
0,74
0,42
1,76 : 1
Tammenga geit/rund/kip
0,75
0,49
1,53 : 1

In mijn achterhoofd wat ik allemaal op dit forum geabsorbeerd heb :-)) zegt dat nog niets over het feit dat een voeding compleet is. Daarvoor moet ik ook de mineralen per hoeveelheid energie/voer bekijken en de micronutriënten.

Dan valt mij op dat de KBRaw producten qua bot/orgaan behoorlijk verschillend zijn. Bijvoorbeeld: KB kalkoen
13% bot
30% orgaan
Ca 0,77%
P 0,72%
Daar zit relatief weinig calcium tegenover fosfor.
Ter vergelijking:
KB wilde gans
15% bot
20% orgaan
Ca 1,83%
P 0,92%
En:
KB zalm
36% bot
géén orgaan
Ca 1,58%
P 0,65%

Dus alle KBRaw mixen zijn absoluut niet hetzelfde.
Nee klopt. Maar omdat je afwisselt, maakt dat ook niet uit. Je hoeft niet iedere dag perfect alles te voeren en ook niet een perfecte hoeveelheid calcium. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder. Visgraat bevat trouwens minder Ca.
Ik wil geen extra calcium toevoegen aan wat ik ga voeren. Ik heb namelijk producten met behoorlijk wat calcium en een Ca:P verhouding die prima in de buurt ligt van wat je zou mogen verwachten van een prooidiermenu.
Precies.
Maar wat ik dan interessant vindt, alles wat ik heb bevat vlees, bot, orgaan...maar geen premix. Levert mijn menu voldoende op aan o.a. vitamine D
vitamine E
vitamine A
B-vitamines
jodium
zink
koper
mangaan
selenium
essentiële vetzuren
Vitamine D is een complexe. Het zit in lever. En dat zit in KVV. Maar naar mijn mening niet genoeg. Zeker niet volgens de richtlijnen uit dat topic wat ik gegeven heb over vitamine D en wilde zalm. Maar, daarom ga je wilde zalm voeren. Vitamine A zit ruimschoots in lever en lever zit ruim voldoende in KVV. Vitamine E is krap maar zit in groenten. Maar je gaat ook noten voeren (overigens merk je aan de vruchtbaarheid van de reu snel of hij te weinig vitamine E binnen krijgt en ik ken dan dek reuen - en die ken ik echt - die al generaties Lotgering eten, geen groenten krijgen, geen extra's krijgen en vruchtbaar zijn als de neten). Maar jij zit met je groenten en nootjes dus goed. B vitamines zitten in vlees. B1 is krap maar het zit er in. Jodium zit in vis. Als je graag wat extra bij wilt geven, geef dan af en toe een snufje zeewier! Zink zit in vlees en orgaanvlees. En dat zit in KVV. Ik geef graag wat extra door 2 oesters (ongeveer), uit blik (en wat ik niet gebruik in de vriezer), in de week. Mangaan zit in groenten (en die vind ik echt echt echt essentieel). Selenium zit in groenten, in eieren, in vis, in schaaldieren, in vlees. Essentiele vetzuren zitten in wild vlees (omega 6 zit genoeg in vlees, erg veel zelfs maar wild bevat weer meer omega 3) en wilde vette vis.
Dat haal ik niet uit de etiketten.

Vis wil ik maar 1x per week gaan voeren. week A: Kivo 4-vis
week B: KB RAW zalm
week C: Barfmenu Vis
week D: Kivo 4-vis

wilde gans: maximaal 1× per week
fazant: maximaal 1× per week
haas: maximaal 1× per week

Voor de Ier wil ik beginnen met 5% van de totale hoeveelheid aan groenten.

Volgens mij heb ik ook heel veel verschillende eiwitten. Voor de Ier wil ik een rustig, overzichtelijk rotatieschema maken.
Basis
Tammenga / KB RAW / Alroda
Variatie
geit – paard – konijn – kalkoen – eend – hert – lam – eland
Wild
gans / fazant / haas → beperkt
Vis
1 gepland vismoment
Extra
ei 1–2× per week
groenten in kleine hoeveelheid
eventueel wilde zalm als apart vismoment

ik mis voor sommige producten nog belangrijke gegevens, met name vitamine/mineralen-informatie en bij Alroda geit de fosforwaarde.

::) ::) ::) nou dat is mijn eerste leermoment geweest. ;D ;D
Dat klopt. Maar dat komt uit de KVV. Maar ik vind dus al sinds jaar en dag dat je hond dat niet alleen uit de KVV kan halen maar extra's nodig heeft. In de vorm van groenten. En ja gut, in de eerste populaire BARF jaren ben ik daardoor verguist door grote groepen NRV'ers (die nu vrijwel allemaal weer brokjes voeren), vanwege die mening over groenten (en extra's). Maar je hond heeft groenten nodig. Niet alleen voor micronutrienten maar ook voor de vezels (darmflora van honden die groenten eten is wetenschappelijk vastgesteld beter dan honden die geen groenten eten). En liefst rauwe eieren. Rauwe vis. En een mooie aanvulling : rauwe noten, pitten en zaden. En wilde zalm, voor vitamine D. En een snufje zeewier is mooi meegenomen. Geef je dat niet, overleeft je hond ook wel hoor, maar beter geef je de extra's dus wel.

Ik let verder niet op Ca/F, nooit gedaan en ga ik ook nooit doen, ook niet met een eventuele pup. De ene keer krijgen ze meer, de andere keer krijgen ze minder: het middelt zich wel uit. Als je maar genoeg merken en diersoorten afwisselt (iets waar wij hier ook zo op hameren, al sinds 2003).

Deze is wel heel mooi en daar sta ik achter: https://kivopetfood.nl/blogs/onze-nieuw ... vlees-zit/.

Kivo heeft hun producten ook echt laten analyseren op vitamines : https://kivopetfood.nl/p/hert-geit-compleet/. Mooi werk van Kivo. Ze stijgen daarmee gelijk in mijn achting ;D. Ben benieuwd of de vitamine D in hun voer voldoende is. Dit staat op de website: Vitamine D3: <100 IE/kg. Dus dat moeten we dan een keer uit gaan rekenen als we zin hebben. Maar misschien redeneren zij ook "je moet ook de KVV versie vis voeren" en daar zit dan in: Vitamine D3: 15850 IE/kg!
Bionda2308
1-ster
1-ster

Zoooo fijn dat je zo uitgebreid en onderbouwd reageert (deze zin klinkt vreemd ;D maar je begrijpt wat ik bedoel). Net als veel beginners zal ik het TE goed willen doen, dat moet ik loslaten, het nuchterder bekijken over een periode van een maand...als het dan maar goed zit. Ik eet ook niet iedere dag of iedere week dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen :o
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bionda2308 schreef: vr 21 aug 2026, 10:17 Zoooo fijn dat je zo uitgebreid en onderbouwd reageert (deze zin klinkt vreemd ;D maar je begrijpt wat ik bedoel). Net als veel beginners zal ik het TE goed willen doen, dat moet ik loslaten, het nuchterder bekijken over een periode van een maand...als het dan maar goed zit. Ik eet ook niet iedere dag of iedere week dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen :o
Graag gedaan en nee hoor, klinkt prima ;D . En weet je, ik vind het zooooo leuk als er iemand is hier die dit soort moeilijke vragen stelt! Maakt dat ik denk "we zijn nog steeds nuttig, met het forum". Dus dank je wel, voor je vragen!

En zeker te weten dat wij ook niet iedere dag compleet eten! Ik denk zelf zelfs dat dat helemaal niet eens zo goed is....

Plaats reactie