IBS flare up.

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

IBS flare up.

Lisa green
1-ster
1-ster

IBS flare up.

Bericht door Lisa green »

M'n hondje sukkelt al jaren met IBS,

(Oude topic is hier:
viewtopic.php?f=8&t=140638&start=45)

maar het ging al een hele tijd echt heel goed met hem. In 2025 had hij nog af en toe last, maar dit is met de tijd eigenlijk vanzelf weer meer in balans gekomen. Ik heb hem niet meer terug op rauwe voeding kunnen zetten want dan ging het weer mis, dus ik hoop dat ik hier nog welkom ben.

Hij krijgt nu butternutbox met algenolie (met dha en epa), besjes, broccoli kiemen, gepureerde groentemix (met voornamelijk pompoen), af en toe wat groenlipmossel en elke dag een beetje veendrenkstof. De rest van de supplementen heb ik met de tijd achterwege gelaten want ik heb hier helaas niets van gemerkt en dit werd op ten duur wat te prijzig.

Nu had ik juist het idee dat het beter ging met hem want ook z'n vacht is veel beter deze zomer, normaal krijgt hij heel veel last van schilfers als het warm word maar dit viel reuze mee dit jaar, dus ik dacht dat er vooruitgang was, ook z'n stoelgang was weer normaal en geen gerommel meer in z'n buikje.

Nu is het een dag of 10 geleden in 1 keer omgeslagen en krijgt hij op willekeurige tijden opeens veel aandrang en zit er heel veel slijm op z'n ontlasting. Ook snachts gebeurd dit vaak en dan poept hij in huis.

Ik ben met alle supplementen en extra's even gestopt om te kijken of dit het probleem was en hem alleen even de meest licht verteerbare variant van butternutbox gegeven (kip) maar dit heeft niets geholpen.

Misschien dat dit gewoon even een flare up is en dit vanzelf weg trekt, maar ik probeer ook na te gaan wat de oorzaak is en het enigste wat ik kan bedenken is dat hij niet meer elke dag uit wordt gelaten. Ik ben zelf sinds Maart heel ziek geworden en kon niet meer lopen. Ik ben al langere tijd ziek dus ik weet hoedat ik m'n hondje vervangende bezigheden en wat beweging kan geven zonder te hoeven wandelen, maar misschien dat dit niet genoeg is geweest en het wandelen heel belangrijk is geweest voor z'n darmgezondheid.

Ik heb hem in april en mei helemaal niet uit kunnen laten, in juni en juli 2 tot 4 keer per week 10 tot 20 minuutjes (ik weet het, belachelijk) en daarna ging het weer mis met mij en deze maand weer helemaal niet kunnen wandelen. Al die maanden heb ik goed in de gaten gehouden of hij nog wel happy was en ik heb niets aan hem gemerkt.

Ik kan het wandelen ook niet uitbesteden want meneer is heel angstig voor vreemden dus dit gaat hem nog meer in de stress werken.

Ik heb hem gisteren wel even een kort 15min rondje uit kunnen laten maar vandaag was het erger dan gisteren met z'n IBS dus dit kan het probleem niet zijn of wat denken jullie?

Ik heb al zo veel geprobeerd dat ik echt niet meer weet wat te doen. Misschien dat de ouderdom ook meespeeld want hij is nu 11.

Ik heb wel een mail gestuurd naar butternutbox om te vragen of er wat is veranderd in de voeding/samenstelling maar daar hadden ze naar eigen zeggen niet genoeg verstand van ::) (shocking) dus krijg ik zaterdag een gratis 15minuten consult met hun DA assistent. I'm not holding my breath, maar misschien dat deze persoon wel weet of er iets is veranderd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: IBS flare up.

Bericht door Lizzy »

Ohww, wat ontzettend jammer dat je hond een terugval heeft gekregen.... En de oorzaken kunnen echt legio zijn. Maar aangezien jouw hond nog steeds hetzelfde te eten krijgt en naar alle waarschijnlijkheid geen gekke dingen heeft gegeten: denk ik dat het probleem wel neurologisch, psychosomatische of beweeglijkheid kan zijn en dus ook beweging die hij op het moment niet krijgt. Of dan juist weer wel krijgt (en de onvoorspelbaarheid daarvan). Angst en stress werkt ook niet perse mee. Ik denk zelfs dat veranderingen van het weer invloed kunnen hebben. Die hebben we genoeg gehad, weersveranderingen :-X . Parasieten in de darmen kan ook nog. Maar lijkt me vrij onwaarschijnlijk, als ik jouw verhaal zo lees. Toch misschien niet gek om de ontlasting te laten controleren op wormen en giardia?
Lisa green
1-ster
1-ster

Hey Lizzy! Daar had ik nog niet aan gedacht, weersveranderingen, ik heb dan wel een airco aangeschaft dit jaar maar dan nog was het wel heftig.

Ik denk dat ik het beste voor de zekerheid ga testen op gardia en wormen, ik heb dit een keer eerder gedaan en dit was via een website ipv DA, weet jij misschien welke test het meest betrouwbaar is?

Het lijkt mij ook vrij onwaarschijnlijk maar wel opvallend is dat hij amper gerommel heeft in z'n buik en buikkrampen heeft hij nu ook niet. Het enigste dat ik aan hem merk is de aandrang en het slijmerige ontlasting. Hij is ook wel wat afgevallen dus misschien toch beter om even uit te sluiten.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik vind Het Woud nog steeds prima: https://wormbestrijding.nl/
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Lisa green schreef: vr 28 aug 2026, 09:36 Hey Lizzy! Daar had ik nog niet aan gedacht, weersveranderingen, ik heb dan wel een airco aangeschaft dit jaar maar dan nog was het wel heftig.

Ik denk dat ik het beste voor de zekerheid ga testen op gardia en wormen, ik heb dit een keer eerder gedaan en dit was via een website ipv DA, weet jij misschien welke test het meest betrouwbaar is?

Het lijkt mij ook vrij onwaarschijnlijk maar wel opvallend is dat hij amper gerommel heeft in z'n buik en buikkrampen heeft hij nu ook niet. Het enigste dat ik aan hem merk is de aandrang en het slijmerige ontlasting. Hij is ook wel wat afgevallen dus misschien toch beter om even uit te sluiten.
Juist de klappen van binnen naar buiten zijn groot met airco. Denk ik. Wij hebben hier ook airco. Sjoerd heeft ook 3 weken problemen gehad met z'n ontlasting (niet zo erg maar het laatste beetje van zijn ontlasting is gewoon 3 weken niet top geweest en pas sinds een kleine week weer OK).
Lisa green
1-ster
1-ster

Arme Sjoerd, zo te horen zijn z'n darmen niet compleet hersteld na de Giardia en blijven z'n darmen gevoelig?

Bij Bodhi is het juist andersom qua weer, van de zomer ging het juist super goed met hem, maar nu dat het weer af begint te koelen krijgt hij opeens last. Toch echt weer heel lastig om na te gaan wat het probleem kan zijn, zit er de hele tijd over te denken. Vandaag ging het heel slecht met hem, 4 keer slijmpoep gehad :(

Heb uit paniek dan toch maar weer de "leaky gut" formule van I herb besteld en een potje probiotica en verteringsenzymen van Mercola.
Weet niet of dit wel zo verstandig was als ik nog niet weet wat er aan de hand is maar ben ook wat bezorgd dat het in de tussentijd te ver achteruit gaat en dat hij nu juist wat ondersteuning nodig heeft. Ga niet alles tegelijk starten maar denk je dat het kwaad kan om de enzymen of leaky gut te geven nu?

Op de test (ik heb Giardia plus besteld) ga ik nog even moeten wachten want die ontvang in na het weekend en dan raden ze aan om vrijdag en het weekend een monster van de ontlasting te nemen en maandag op te sturen. Dus in de tijd dat ik daar de uitslag van heb..
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Lisa green schreef: vr 28 aug 2026, 19:39 Arme Sjoerd, zo te horen zijn z'n darmen niet compleet hersteld na de Giardia en blijven z'n darmen gevoelig?

Bij Bodhi is het juist andersom qua weer, van de zomer ging het juist super goed met hem, maar nu dat het weer af begint te koelen krijgt hij opeens last. Toch echt weer heel lastig om na te gaan wat het probleem kan zijn, zit er de hele tijd over te denken. Vandaag ging het heel slecht met hem, 4 keer slijmpoep gehad :(

Heb uit paniek dan toch maar weer de "leaky gut" formule van I herb besteld en een potje probiotica en verteringsenzymen van Mercola.
Weet niet of dit wel zo verstandig was als ik nog niet weet wat er aan de hand is maar ben ook wat bezorgd dat het in de tussentijd te ver achteruit gaat en dat hij nu juist wat ondersteuning nodig heeft. Ga niet alles tegelijk starten maar denk je dat het kwaad kan om de enzymen of leaky gut te geven nu?

Op de test (ik heb Giardia plus besteld) ga ik nog even moeten wachten want die ontvang in na het weekend en dan raden ze aan om vrijdag en het weekend een monster van de ontlasting te nemen en maandag op te sturen. Dus in de tijd dat ik daar de uitslag van heb..
Nee, zijn darmen zijn nooit meer helemaal hersteld. Maar ik ben op zich wel trots op hem, hoe hij het doet.

Eerste waar ik naar grijp als zijn darmen niet lekker gaan? Kuurtje Leaky Gut :biggrin2: . Verteringsenzymen kan hij niet tegen dus die skip ik maar anders was ik die gaan geven en misschien zelfs wel blijven geven. Dus nee, dat kan geen kwaad.

Ja, dat is dus puur door die ruk post. Misschien heb je de test vandaag al in huis, dan zou het nog dinsdag weg kunnen....
Lisa green
1-ster
1-ster

Kan Sjoerd nog wel gewoon rauw vlees verdragen of heb je hem ook over moeten zetten op iets anders?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Lisa green schreef: za 29 aug 2026, 09:32 Kan Sjoerd nog wel gewoon rauw vlees verdragen of heb je hem ook over moeten zetten op iets anders?
Sjoerd eet rauw.

Plaats reactie