demodex? -> wss voedselallergie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: demodex? -> wss voedselallergie

Frummel
3-sterren
3-sterren

Bericht door Frummel »

Fijn dat het niet een besmettelijk iets is.
Jammer voor Poet dat het dan toch een allergie is.
Hopelijk lukt het met wat kleine veranderingen in het menu om haar een stuk meer jeukvrij te krijgen.
Ik zou met de prednison injecties even goed de voor en tegens afwegen.
Zo te horen zit Poet niet lekker in d'r vel en kan me voorstellen dat dat ook zo is als ze veel jeuk heeft.
Mij lijkt dan zo'n injectie best een aanslag op het systeem van Poet,
aan de andere kant, als ze helemaal gek wordt van de jeuk is ook geen doen  :-\
maddoc
5-sterren
5-sterren

Bericht door maddoc »

kun je ook geen tabletjes fijnmaken en mengen door iets heel lekkers?
het is nl  veiliger om prednison/ dexamethason tabletten te geven dan cortico injecties.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

poet is een zeer moeilijke eter, en merkt het direct als er pilletjes in haar voer zitten. ze eet trouwens ook geen mousse en geen geleiblikjes. c1000zakjes met saus wel, maar die eet ze al een half jaar. het komt een beetje haar neus uit, en ik ben bang met commercieel voer dat ze daar op de lange termijn (en dan 1 soort) tekorten van krijgen (de meeste mensen zijn juist bang dat ze op de lange termijn tekorten krijgen van barf, bij mij is t juist andersom  ;D).

ik ging net het avondeten voor ot en sien klaarmaken (ritme beetje om zeep, en met de toestanden van poet hebben ot en sien pas gistermiddag hun ontbijt gehad, en daarna ging ik slapen). voor sien een stuk nijn. dat was een stuk van ruim 200 gram, en voor sien alleen een beetje te veel, ondanks dat ze het wel weg zou krijgen. dus ik hakte het stuk in 2, en gaf poet het zachtste gedeelte (borststuk) en de botjes een beetje geplet met de vleeshakker.
poet heeft het gegeten! en met smaak!
ik had zin om haar een hele dikke kus te geven en te kroelen, maar dan wordt ze gelijk boos. de botjes heeft ze netjes helemaal kaal gevreten en naast het bordje laten liggen. dus mn moeder mag gaan hameren of een vleesmolen aanschaffen.

de smaak van vers bevalt haar wel, maar dat wist ik ergens al wel (poet doet ook graag aan dhz-barf). maar ze het het dus ook als je iets wat je zelf hebt 'gevangen' in haar bakje doet. hele botjes eet ze niet, maar dat vergt veel techniek en ook van haar spijsvertering, en met de kap is dat helemaal moeilijk eten.

een lijstje wat ze eet:
- konijnenvlees
- rodi lamshart
- makreel uit blik
- kipfilet
- rundspiervlees

smuldier kip gaat nog niet helemaal van harte, maar als ze dat ook goed eet, kan dat als vleesbot worden gerekend. ikmoet het wel zo makkelijk en logistiek het eenvoudigst maken voor mn moeder, dan wordt de kans alleen maar groter dat poet op vers zal blijven staan. nu nog poet ook wat meer orgaan laten eten.
mn moeder heeft een grote vriezer, en weet waar chubby woont, zodat ze in de mogelijkheid is om mee te bestellen met een herbybestelling.
als poet nu ook kwartels gaat eten, is dat helemaal makkelijk. mn moeder is er in het weekend niet, en zet dan normaal een grote bak brokken voor poet weg. die bak brokken kan vervangen worden voor een kwartel. kan mn moeder haar gewone weekendindeling blijven houden, en kan poet toch vers blijven eten in het weekend.

ik denk dat ik eens een menuutje voor 4 kilo poet ga maken  8)
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

wow.. dat klinkt goed..  :D

(ik moest wel lachen om het feit dat poet boos werd om een knuffel)
grinn..
arme kat..
en arme jij.. ;)

ik ben blij voor poet..
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

nog een medisch vraagje. poet heeft een eczemig plekje in haar oor, en kan daar dankzij de kap nu niet bij, maar ze heeft wel jeuk en het ziet er korstig uit.
wat voor onschuldigs kan ik erop smeren? een zalfje in het oor smeren zal ze wel toelaten denk ik.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

dat zou ik niet weten.. anderen vast wel.. :)
arme poet..  :-X
Frummel
3-sterren
3-sterren

Bericht door Frummel »

Iets als Cardiflor van VSM? Helpt bij jeuk en eczeem.
Of gewoon wat vettige zalf, zoals uierzalf of vaseline.

Fijn voor Poet dat je een menu'tje voor haar gaat maken.
Geef Poet maar geen knuffel van me  ;)
Maar jezelf wel, vind het lief zoals jij je inzet voor Poet :)
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik heb geprobeerd wat losse stukjes eczeem uit haar oorhaar te halen, en toen kreeg ik ook beetje vochtige vingers. de eczeem is in het oor nog niet opgedroogd. bahbah.
dus ik ga er nu nog niets opsmeren, moet eerst helemaal drogen.

ze heeft bijna haar bordje met wat fijngehakte nijnbotjes en smuldier (gemengd met drupje kattenmelk) leeggegeten. ikd enk dat ze smuldier gewoon niet lekker vindt. maar dan heeft ze pech, want er is nu geen andere calciumbron voor haar. eischaalpoeder heb ik hier niet, en mn vleesmolen ook niet.

als ze nu ook kippenlevers en kippenmagen gaat eten, kan ik een compleet menuutje maken.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

arme poet.

ze sjeesde net ineens heel hard door de kamer (poet is oud en heeft het warm, klopt dus niet). dus ik kijken wat er was. toen ging ze de hele tijd heel hard haar kap krabben met de achterpoot. gekmakende jeuk aan het oor. toen masseerde ik de buitenkant van het jeukende oor (ze zat nog steeds aan de kap te krabben) en voelde stukjes zitten. ik heel voorzichtig beetje in de oorschelp kriebelen, en liet er een stukje los  :-X
ik de braakneiging onderdrukt, en in het licht gaan kijken. het leek wel een prop oorsmeer. het een zacht doekje en water het oor een beetje geprobeerd uit te wassen, en er kwamen redelijk wat proppen uit. ze heeft natuurlijk al een week haar oren niet kunnen wassen.
eczeem laat zomaar niet los als stukken, dus ik denk dat de eczeemklont een groot plakkend stuk oorsmeer was. het grootste gedeelte is nu weg, maar er zit nog een laagje in de schelp. dat krijg ik zonder tetanusinjectie er nu niet uit. de huid eronder en omheen is rood, maar das vast van de jeuk en het gekriebel wat ik deed.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

zou je het niet met zinkzalf in mogen smeren?
ook als de luieruitslag vochtig is.. smeer je het in met zinkzalf..

ik klets maar wat hoor.. maar ik vind t zielig voor poet en wil graag helpen.. :shy:
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik heb boven een potje crème voor babybillen staan, ik gebruik dat ik zelf schrale plekken heb (is een grijs potje met rood etiketje).
maar ik weet niet of dat wel in kattenoren kan. ik wil het nu eerst even laten afkoelen en tot rust laten komen als het ware, want ik heb net van die oorsmeerkorsten eruit zitten pulken, dat geeft best druk op de huid.
ik wil liever niet teveel chemische dingen (of voor katten giftige dingen) erop smeren, want ze heeft vorige week een langdurige ABprik gehad, en gisteren een cortisonenprik. even niet teveel rommel.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

grijns potje met rood is volgens mij sudocreme..
dat is wel de beste creme voor babybillen.. ook die nattig zijn van de uitslag..
het is een simpel grijs potje he?
met witte creme..

ik had ooit zwitsal.. maar eigenlijk is dat hele vieze smurrie..
sano's billen werden er alleen maar erger van..
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

het is volgens mij sudocrem, geen zweetsel.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

ja dat zeg ik.. sudocreme..  :o

ik zei dat zweetsel niet zo geweldig was.. :P want dat had ik ooit..
snappie?? :P ;)
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

OOHW arme Poet, oren met klonten daar wordt je gestoord van ook zonder kap, vroeger toen de ouwe  de ouwe doos er nog was en ze oud begon te worden had ze vaak last van oor-meuk [zonder mijt] met rood gekrabte oren ik had toen een spulletje van de da [soort ear-clean] ...lekker soppen en de brokken kwamen eruit Beetje goor maar t beest was er [achteraf] blij mee Ik weet echt niet meer hoe t heet maar t reinigde en kalmeerde de flappertjes , ze liep dan nl echt met platte oren en maar klapperen.
Vaak was ze al na een uur rustig... hoop dat Poet er wat aan heeft.

Plaats reactie