Kosten per maand...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Kosten per maand...

Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Hoe groter de hond hoe minder ze eten..geloof ik  Het varieert hier.. ze eten tussen de 600 en 800 gram per dag ( Leonbergers) De honden zelf wegen ( tussen de 50 en 55 kg) Ze zijn eigenlijk op dieer want ze worden hier gauw veel te zwaar
Ik krijg meer het idee dat het hoe "aktiever de hond, hoe meer ze eten" is. Ik dacht dat Falco bovengemiddeld veel at, maar de honden van pallas en crutz eten in verhouding dus ongeveer evenveel. Ik ga nu zelfs weer wat meer geven, ik vind hem weer wat schraler worden, en hij krijgt ook duidelijk meer honger. Zal de kou wel zijn.

Toen ik nog dieetbrok van de da gaf, was ik trouwens ongeveer hetzelfde bedrag kwijt per dag, als nu met barf. Alleen toen ik carnibest gaf was ik fors duurder uit.
*Nicole*
3-sterren
3-sterren

Bericht door *Nicole* »

Ik ben gemiddeld voor mijn hond kwijt € 60 euro
hij eet gemiddeld 1,5 tot 2 kg vlees per dag.
Ik combineer het spiervlees prijs rond de 1 a 2 euro en vleesbot aardig goedkoop en dat komt doordat ik 2 keer in de week kip geef wat 50 cent de kg is en 1 vaste pensdag heb en daarna een vasten dag

Organen betaal ik gemiddeld 0.50 of 1 euro de kilo
cairodyn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door cairodyn »

Ik ben voor twee honden ongeveer 58 euro per maand kwijt. Maar als ik het hier en daar zo lees kan dat goedkoper.
Ze krijgen bij mij 50% barf en 50%kvv
Huskymeisje
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Huskymeisje »

cairodyn schreef: Ik ben voor twee honden ongeveer 58 euro per maand kwijt. Maar als ik het hier en daar zo lees kan dat goedkoper.
Ze krijgen bij mij 50% barf en 50%kvv
kvv is over het algemeen echt een stuk duurder.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik heb hier en daar de vergelijking met brok weer gezien. er zijn toch geen mensen zeker die puur alleen om de centen vers zijn gaan voeren?
voor mij was het een prettige bijkomstigheid dat ik met zelf samenstellen goedkoper uit was (ook goedkoper dan kvv), maar dat is zeker niet de hoofdmoot geweest om er op over te stappen.
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

koekje schreef: ik heb hier en daar de vergelijking met brok weer gezien. er zijn toch geen mensen zeker die puur alleen om de centen vers zijn gaan voeren?
Ik niet in ieder geval want ik ben juist met brok goedkoper uit dan met vers. Maar..... is het zo erg als mensen vanwege het geld vers zouden gaan voeren? Voor een aantal mensen die er inderdaad in slagen om met vers goedkoper uit te zijn zal het een leuke bijkomstigheid zijn, maar wie vanwege het geld voor vers kiest mag daar m.i. niet om veroordeeld worden.
Beppie1
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Beppie1 »

Huskymeisje schreef: kvv is over het algemeen echt een stuk duurder.
Ik weet dat Tanja steeds meer barf geeft, en de kvv ook niet te duur inkoopt.
Maar het is wennen.

Ik blijf zeggen dat wij voor kvv/barf barf/kvv willen geven omdat het gewoon beter is, dus gingen van de hoofdprijs uit.
Alles wat minder is is meegenomen! ;)
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

BSS schreef: Ik niet in ieder geval want ik ben juist met brok goedkoper uit dan met vers. Maar..... is het zo erg als mensen vanwege het geld vers zouden gaan voeren? Voor een aantal mensen die er inderdaad in slagen om met vers goedkoper uit te zijn zal het een leuke bijkomstigheid zijn, maar wie vanwege het geld voor vers kiest mag daar m.i. niet om veroordeeld worden.
ik veroordeel niemand, maar ik denk dat mensen die alleen vanwege het geld versvoeren een risico bestaat dat die menu's maken met alleen het allergoedkoopste spul. dit kan volgens mij zeker leiden tot vlees voeren van mindere kwaliteit en zeker ook een karig menu.
zou ik een uiterst goedkoop menu voor mn katten maken, dan verlies ik daar 3/4 van mn variatie op. minder variatie is gewoon minder gezond, en volgens mij niet in overeenstemming met alle gezondheidsvoordelen van barfen. ik zou dan me moeten beperken tot kip, rund, misschien witvis, en af en toe wat goedkope eendenonderdelen misschien. dit zijn 2 tot 4 diersoorten, tot de 8 tot 10 die ik nu voer.
ik vind dat mensen die puur alleen het financiele aspect bekijken niet optimaal het welzijn van hun huisdier nastreven. ik denk ook dat het risico groot is dat mensen dan het totale plaatje uit oog verliezen, en zich minder goed inlezen en informeren.

versvoeren heeft voor mij ook een besparing gebracht, en ik ben ik nog steeds blij mee. ik ben minder geld kwijt aan kattengrit, dokterskosten (ze zijn eigenlijk zowat nooit ziek en siens pica is er meer mee onder controle), voer, antiparasitaire middelen en allerlei speeltjes om ze maar bezig te houden. dit zijn allemaal prettige bijkomstigheden, maar het belangrijkste is toch echt het welzijnsverhogende effect wat barfen heeft op mn katten.
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Ik ben kvv gaan voeren, omdat ie het op brok gewoon erg slecht deed. Ik had er nog nooit van gehoord, maar door de problemen ben ik gaan zoeken en kwam toen bij CB uit. Kant en klaar, alles zit er in en met mijn hond ging het ineens stukken beter. Wat wil je nog meer?

Maar vooral ook door de prijs van CB, ben ik erover na gaan denken of je dat dan ook niet zelf kan samenstellen. En met steun van alle berichten van mensen hier, de overstap naar barf gemaakt. En dat bevalt nog veel beter.

Maar als CB niet zo duur was geweest, had ik de overstap niet gewaagd, denk ik. Zo hoog was die drempel om niet "kant en klaar = compleet" te voeren, nog wel.
Let wel; Ik gun mijn hond het allerbeste, en als dat voor hem CB was geweest, als er geen (andere of nog betere) alternatieven waren geweest, had ik dat nog gevoerd. Maar een pup die dan voor 6,12 per dag aan CB eet, is dan toch een behoorlijke aanslag op je portemonnee. I.i.g. wel op de mijne.
Voor mij was de prijs dus een duwtje in de rug, om verder te gaan kijken, en me beter in te lezen en logisch na te gaan denken.
Met andere woorden, zelf moeite gaan doen i.p.v. klakkeloos allerlei reclame voor waar aannemen.
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

Dat je inlevert op kwaliteit en/of variatie als je goedkoper vers kunt voeren dan brok is lang niet altijd waar. Kijk maar naar de berichten van de mensen die hier enthousiast vertellen dat ze met vers goedkoper uit zijn dan met brok... Maar misschien moeten die mensen hun mening wel herzien als ze de prijs van een kilo vlees gaan vergelijken met de prijs van een HALVE kilo brok. Dat zou ik wel graag willen weten van degene die hier de vergelijking tussen een kilo vlees en een kilo brok hebben getrokken.

Ik ben met brok nog steeds goedkoper uit en dat speelt absoluut mee in mijn overweging om slechts part-time vers te geven. Toen mijn honden nog volledig brokken kregen waren ze in ieder geval ook nooit ziek en zagen ze er ook prima uit. En met een geperste brok heb je ook niet veel ontlasting.

Feit voor mij is in ieder geval dat ik mijn financiën wèl laat meespelen in de vraag wat ik mijn honden voer. Evenals in de vraag wat ik zelf eet.
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Als je dieet voer van 69 euro per 10 kilo moet betalen is dus 3.45 per pond brokken ben je met gemiddeld 1.75 a 2 euro per kilo vlees goedkoper .

En daarbij is het veel leuker en natuurlijker om ze vers rauw vlees te geven.
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Ik weet niet meer precies wat de brok toen kostte. Wel dat ik ongeveer 2,00 euro per dag kwijt was. Daar zit ik nu ook aan, en dan rijd ik niet eens stad en land af voor adresjes en voer toch heel gevarieerd.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Voor mij zijn de kosten eigenlijk ook niet zo relevant, mits het niet te gek wordt.
De honden en katten zijn een hobby en dat mag geld kosten.
Ik heb veel vriezers, dus kan groot inkopen en dat is voordeliger.

Verder is het met binnenkatten zeker zo dat als je kwalitatief goed voert, je minder kosten krijgt aan kattenbakgrit en daar ik duur grit gebruik, is dat dus winst voor mij. Ze hebben simpelweg op Bandit veel minder ontlasting dan op Carnibest en veeeeeel minder dan op brokken!

Ik denk dat je beter wat eenzijdiger vers kunt voeren dan vers met brok, zo moeilijjk is het niet om meer diersoorten te voeren.

Ik zal wel een hoop kritiek over me heen krijgen - maar ik blijf erbij dat je een verantwoording hebt naar je dieren voor je kwaliteit van voeding (ook naar jezelf). Dus als dat niet lukt met je budget, dan past de hoeveelheid dieren niet bij het budget. Dat is natuurlijk wel heel zuur als je door een wijziging in je leven opeens geen geld meer hebt, dat snap ik ook wel....
BSS
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door BSS »

Borke schreef: Ik zal wel een hoop kritiek over me heen krijgen - maar ik blijf erbij dat je een verantwoording hebt naar je dieren voor je kwaliteit van voeding (ook naar jezelf). Dus als dat niet lukt met je budget, dan past de hoeveelheid dieren niet bij het budget. Dat is natuurlijk wel heel zuur als je door een wijziging in je leven opeens geen geld meer hebt, dat snap ik ook wel....
Die verantwoordelijkheid naar je dieren laat je echt niet alleen zien door het voer dat je geeft! Triest hoor, dat mensen met een uitkering geen recht meer hebben op een huisdier, omdat ze het niet kunnen betalen om het dier volledig vers te geven of omdat ze geen geld en ruimte hebben om de daarvoor benodigde vriesruimte te financieren...  :'( :'( :'(
Laatst gewijzigd door BSS op do 30 okt 2008, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Die verantwoordelijkheid naar je dieren laat je echt niet alleen zien door het voer dat je geeft! Triest hoor, dat mensen met een uitkering geen recht meer hebben op een huisdier, omdat ze het niet kunnen betalen om het dier volledig vers te geven of omdat ze geen geld en ruimte hebben om de daarvoor benodigde vriesruimte te financieren...   
Dat wordt helemaal niet gezegd. Of je nu vers voert, of een kwalitatief goeie brok, als je daar liever voor kiest. Dat is qua prijs vrijwel gelijk. Maar het kan geen kwaad om van te voren dan even naar de te verwachten kosten te kijken. Niet alleen voer maar ook dierenartskosten. En als je dat niet kunt betalen neem je geen 3 grote honden, maar 1 kleintje b.v. Dat scheelt nogal in de kosten.

Plaats reactie