Slecht eten

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Slecht eten

Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

[quote="Esther en Reza"]
Ik denk dat het slechte eten ook met de hoeveelheid carnibest te maken had. Ik heb altijd 50 gram per kilo lichaamsgewicht gegeven. Nu blijkt Reza te dik te worden, ik heb de carnibest verlaagd naar 500 gram per dag, ze is al afgevallen en ik kan haar ribben nu wel goed voelen. (volgens de richtlijnen van carnibest zou ze nu 850 gram moeten hebben) wel een groot verschil. Ik heb dus echt het idee dat ze gewoon vol zat en daarom slecht at.
Ze eet nu als een bootwerker, super
[/quote]

Gelukkig dat je de oorzaak van het slechte eten hebt gevonden: geen honger! :D Die richtlijnen van CB zijn de richtlijnen voor pups, jouw hond is ruim een half jaar oud, dus al een tijdje pup af en niet iedere hond eet volgens de richtlijnen ;).
Esther en Reza
2-sterren
2-sterren

Bericht door Esther en Reza »

Ja dat is grappig want ik had carnibest gemaild met de vraag hoelang ik de hoeveelheid moet ophogen, hun advies was tot 10 maanden, pfffff
FosseMargelle
1-ster
1-ster

Bericht door FosseMargelle »

Hoi Esther,

Blij dat je de oorzaak van slecht eten gevonden hebt. Ik denk dat het ook wel erg moeilijk kan zijn om "op het oog" te voeren en de hoeveelheid van voer bij een jonge hond af te bouwen als je nog niet zoveel ervaring hebt ( sorry als ik het mis heb). Ik snap dat je snel de angst hebt een jonge hond te kort te doen. Gelukkig heb je snel ontdekt dat ze te dik werd, dat is ook een soort van "tekort doen". Ook ik heb gemerkt dat 50 gr. carnibest na 6 mnd. veel te veel is. Ook Rumba eet nu 500 gr. per dag. Groeit nog steeds, en blijft prima op gewicht. Ik voel wekelijks hoe ze "aanvoelt" en pas daarop de hoeveelheid aan. Dat doe ik ook bij de volwassen honden.

Fijn dat alles goed gaat met je blonde meid!

Groetjes, Caroline
Esther en Reza
2-sterren
2-sterren

Hoi Caroline,
Je hebt het helemaal goed, Reza is mijn eerste grote hond. je omschrijft precies hoe mijn gevoel was.
Rumba is nu 8 maanden toch!!
Hoelang heb je haar al op 500 gram staan?
Leuk om jou ook hier te lezen
Groetjes Esther
Laatst gewijzigd door Esther en Reza op vr 07 nov 2008, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Wat fijn Esther dat je er achter bent gekomen wat de oorzaak van het slechte eten was. Ik heb dit topic denk ik gemist, want mijn eerste tip bij slechtetende honden is altijd probeer de hond wat minder eten te geven en kijk wat er gebeurt.

Ik heb nl mijn honden zelf ook een tijd te veel gegeven, waardoor ze niet meer aten, achteraf bleek dat ze veel te veel kregen, toen ik ze minder ben gaan voerden lusten ze ineens alles (daarvoor lusten ze alleen geitenribben :-[).

Succes!!!
Esther en Reza
2-sterren
2-sterren

Het is alleen vervelend dat ze van de trainings koekjes ook dik wordt, en ik train veel met haar, zou de carnibest dan weer kunnen verlagen maar vraag me dan af of ze wel de voedingsstoffen binnen krijgt die ze nodig heeft?
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

kun je de trainingskoekjes niet veel kleiner maken ? Wat geef je als beloninkjes ??
Esther en Reza
2-sterren
2-sterren

Ik gebruik frolic en die doe ik al in 4 stukjes
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

[quote="Esther en Reza"]
Ik gebruik frolic en die doe ik al in 4 stukjes
[/quote]

je hebt ook minifrolicjes, die kun je ook weer in 4 stukjes maken  :) :) :)  het lijkt mij dan niet dat je de hoeveelheid CB daar op aan hoeft te passen  :-\ :-\ 
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

je kan ze ook belonen met een spelletje, balletje weggooien of een bal in een sok en dan effies lekker eraan trekken, werkt hier ook super!
Esther en Reza
2-sterren
2-sterren

Op wat voor leeftijd gaan honden naar 2% van hun lichaamsgewicht voeren.
Want ik krijg bijna het idee dat ik dat al moet gaan doen bij Reza, is dat normaal???
Ze is nu 7 maanden
Laatst gewijzigd door Esther en Reza op zo 09 nov 2008, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="Esther en Reza"]
Op wat voor leeftijd gaan honden naar 2% van hun lichaamsgewicht voeren.
Want ik krijg bijna het idee dat ik dat al moet gaan doen bij Reza, is dat normaal???
Ze is nu 7 maanden
[/quote]

Ja hoor, dat kan. Even uit de Barfplaats bieb:

Een volwassen hond eet gemiddeld 2% tot 7% van het ideale lichaamsgewicht. En de 2% is dan voor een hond van een groot ras. De 7% is voor een hond van een heel klein ras. Een hond die ouder is, gecastreerd is, weinig beweging heeft: die zou aan 1,5% van het lichaamsgewicht voldoende kunnen hebben. 2% tot 7% is staat gelijk aan 20 gram tot 70 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer. De juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog.

Een pup eet gemiddeld 5% tot 10% van het huidige gewicht. En de 5% is dan voor een pup van een groot ras. De 10% is voor een pup van een heel klein ras. Ook hier geldt dat de juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog. 5% a 10% staat gelijk aan 50 gram tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer.

Wanneer pups bij 4 weken worden afgespeend met BARF, dan kun je de pups naar behoefte voeren. Voer ongeveer 4 a 5 keer per dag. Houd je ervan om gerichtere hoeveelheden te voeren: voer dan ongeveer 5% a 10% van het huidige lichaamsgewicht. Dat staat gelijk aan 50 gram a 100 gram per kilo lichaamsgewicht. De juiste hoeveelheid voer, voer je op het oog.

Opgroeiende pups: de pup groeit en hoe ouder pup wordt, de minder je gaat voeren. Mijn pup (dalmatier) at op 8 weken en 10 weken zo'n 7% van haar lichaamsgewicht (van haar huige lichaamsgewicht dus dat was zo'n 8 a 11 kilo). Bij 5 maanden at ze nog maar 5% van haar lichaamsgewicht (ze woog toen ongeveer 20 kilo en dus at ze zo'n 1000 gram per dag). Toen ze 7 maanden was, at ze ongeveer 3% van haar lichaamsgewicht. Ze woog toen vast een kilo of 26 en dus at ze nog maar een gram of 700 a 800 per dag. Voor een pup van een kleiner ras geldt dat je de hoeveelheid voer al eerder kunt verlagen. Voor een pup van een groter ras geldt dat je mogelijk de hoeveelheid voer langer hetzelfde houdt. Maar, ook hier geld weer: de juiste hoeveelheid voer, voer je op het oog. Wordt je pup te dik, groeit hij/zij te snel: geef je minder. Wordt je pup te mager: geef je meer.

En Linga was en is nog steeds een zeer energieke hond. Dus zij heeft wel wat meer voer nodig (merk ik) dan de gemiddelde hond van ongeveer haar grootte.
Esther en Reza
2-sterren
2-sterren

Thanks,
Als ik uit ga van 2% dan zou ze nu 340 gram per dag moeten hebben.
Ik was overgegaan naar 500 gram maar ze blijft nog steeds te dik.
Ga nu toch naar de 400 gram

Het lijk zo weinig voor een grote hond, maar dat is het dus toch niet!!
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

[quote="Esther en Reza"]
Thanks,
Als ik uit ga van 2% dan zou ze nu 340 gram per dag moeten hebben.
Ik was overgegaan naar 500 gram maar ze blijft nog steeds te dik.
Ga nu toch naar de 400 gram

Het lijk zo weinig voor een grote hond, maar dat is het dus toch niet!!
[/quote]

Je schrijft 7 november (zie quote hieronder) dat Reza te dik was geworden maar ik denk dat je 2 dagen later niet kunt verwachten dat ze al afgevallen is ;). Maar als je haar ribben kan voelen is het toch goed? Of voel je op de ribben ook nog een dikke speklaag? 2% van het lichaamsgewicht van het lichaamsgewicht lijkt me voor een jonge hond veel te weinig.
Hoeveel weegt ze nu? 17 kilo? Dat lijkt mij niet erg te veel :-\.
Als je haar nou gewoon een hele tijd 500 gr blijft geven, dat zou dan nu zo'n 3% zijn, dan valt ze vanzelf af want ze groeit ook nog steeds en wordt het percentage in de loop van de groei vanzelf aangepast (500 gr voor een hond van 20 kilo is 2,5%). Ik vind een jonge hond in de groei op dieet zetten niet zo'n goed plan (tenzij ze moddervet is natuurlijk, maar ook dan lijkt het me beter om het geleidelijk te doen).

[quote="Esther en Reza"]
Ik denk dat het slechte eten ook met de hoeveelheid carnibest te maken had. Ik heb altijd 50 gram per kilo lichaamsgewicht gegeven. Nu blijkt Reza te dik te worden, ik heb de carnibest verlaagd naar 500 gram per dag, ze is al afgevallen en ik kan haar ribben nu wel goed voelen. (volgens de richtlijnen van carnibest zou ze nu 850 gram moeten hebben) wel een groot verschil. Ik heb dus echt het idee dat ze gewoon vol zat en daarom slecht at.
Ze eet nu als een bootwerker, super
[/quote]
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

100gr minder geven is wel veel hoor, dan gaat ze straks alles lopen snaaien wat los en vast zit...
ik ga met anne marie mee, gewoon dit blijven voeren, ze groeit ook nog dus komt het wel weer in de juiste proporties :D
en als je de ribben voelt is het toch prima!

Plaats reactie