Tot hoever is een (levend!!) konijn vorstbestendig??

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Tot hoever is een (levend!!) konijn vorstbestendig??

Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

65 gram ja  ;),maar toen wij haar net hadden was ze maar 35 gram en de eerste 2 dagen is ze alleen maar afgevallen...
Nu is Bikkel al ruim een jaar oud en zal wel ongeveer een kilootje wegen, denk ik.
Nee, Bikkel is niet tam....Bikkel is een getemd wild konijn  ;) Voor een snoepje wil ze nog wel naar de toekomen, maar verder is het echt een vluchtdier....
Ze heeft ook nooit in een hokje gezeten (alleen toen ze nog blind was, maar zelfs toen wurmde ze zich er al uit), dan sprong ze namelijk steeds tegen de tralies aan, dus kooi maar snel afgeschaft. Ze heeft ruim een half jaar in mijn huis gewoond, overdag beheerste ze de bovenverdieping, s nachts de onderverdieping....(daar zocht ze contact met mijn eigen tamme konijn, maar die was daarvoor niet echt ontvankelijk...ze had meer aansluiting met de katten en Yuki.
Toen ze nog melk kreeg kon ik haar roepen en dan kwam ze. Later werd dat minder en eigenlijk wilde ik haar weer terug de natuur in helpen. Vandaar dat we vorig voorjaar een groot hok in de tuin bouwden, om haar van daaruit weer geheel op groenvoer te kunnen zetten en ze zou kunnen graven. Graven deed ze echter niet en daardoor heb ik besloten haar niet uit te zetten (en konijn zonder hol is volgens mij kansloos). Het hok vond ze te klein (3,5mtr bij 1,5mtr), dus gaas open geknipt. Mevrouw heeft nu de hele tuin en een vriendje erbij, Bo.
Mocht ze aankomend voorjaar nog proberen haar grenzen te verleggen (ze is een paar keer 'weggelopen' door over een muurtje te klimmen (ca. 1,50mtr hoog)), dan overweeg ik opnieuw haar uit te zetten...
brie
5-sterren
5-sterren

Bericht door brie »

yuki13 schreef: 65 gram ja  ;),maar toen wij haar net hadden was ze maar 35 gram en de eerste 2 dagen is ze alleen maar afgevallen...
Nu is Bikkel al ruim een jaar oud en zal wel ongeveer een kilootje wegen, denk ik.
Nee, Bikkel is niet tam....Bikkel is een getemd wild konijn  ;) Voor een snoepje wil ze nog wel naar de toekomen, maar verder is het echt een vluchtdier....
Ze heeft ook nooit in een hokje gezeten (alleen toen ze nog blind was, maar zelfs toen wurmde ze zich er al uit), dan sprong ze namelijk steeds tegen de tralies aan, dus kooi maar snel afgeschaft. Ze heeft ruim een half jaar in mijn huis gewoond, overdag beheerste ze de bovenverdieping, s nachts de onderverdieping....(daar zocht ze contact met mijn eigen tamme konijn, maar die was daarvoor niet echt ontvankelijk...ze had meer aansluiting met de katten en Yuki.
Toen ze nog melk kreeg kon ik haar roepen en dan kwam ze. Later werd dat minder en eigenlijk wilde ik haar weer terug de natuur in helpen. Vandaar dat we vorig voorjaar een groot hok in de tuin bouwden, om haar van daaruit weer geheel op groenvoer te kunnen zetten en ze zou kunnen graven. Graven deed ze echter niet en daardoor heb ik besloten haar niet uit te zetten (en konijn zonder hol is volgens mij kansloos). Het hok vond ze te klein (3,5mtr bij 1,5mtr), dus gaas open geknipt. Mevrouw heeft nu de hele tuin en een vriendje erbij, Bo.
Mocht ze aankomend voorjaar nog proberen haar grenzen te verleggen (ze is een paar keer 'weggelopen' door over een muurtje te klimmen (ca. 1,50mtr hoog)), dan overweeg ik opnieuw haar uit te zetten...
Wat ontzettend bijzonder om te lezen hoe jullie dit aan hebben gepakt! Denk je dat ze als "wild" konijn gelukkig is bij jullie?
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

hee meis,

ik denk dat als je overweegt om haar uit te zetten in de natuur, dat je dan wel een plekje moet zoeken waar geen honden komen en geen oto's  :-X :-X  en zet haar dan wel in de goede maand van het jaar uit, dat ze gewend is om zelf voedsel te zoeken voordat het winter wordt  ::) en misschien kun je zelfs een soortement nestje maken wat veel hooi bevat  :P waar ze op terug kan vallen  ::)

misschien is het wel overdreven bezorgdheid van me  :-[ :-\ :-[
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Wat je met deze temperaturen niet moet doen met een buiten konijn is het hok schoonmaken, alleen maar hooi er bij doen dan maken ze daar zelf een warmte isolerend hol van.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

sylvia schreef: Wat je met deze temperaturen niet moet doen met een buiten konijn is het hok schoonmaken, alleen maar hooi er bij doen dan maken ze daar zelf een warmte isolerend hol van.
Die van mij maken met al dat hooi van zichzelf een isolerend hol ;D ;D
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

bij mij is er net 1 dood gegaan...
en we houden ze echt goed in de gaten :-\

ik weet niet of t door de kou is, ze was de oudste :(
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

danielle1980 schreef: bij mij is er net 1 dood gegaan...
en we houden ze echt goed in de gaten :-\

ik weet niet of t door de kou is, ze was de oudste :(
zitten ze bij elkaar Daan ? Want ze houden elkaar dan toch echt wel warm  ::) ::)  Hoe oud was ze ??
Henkje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Henkje »

Ik heb de rest van het topic even gemist.
Wat een slim idee om honing in het water te doen! Ga ik morgen meteen proberen! Ik geef nu de konijnen wat extra wortels en appels 'voor het slapen gaan'.
De stenen drinkbak is gisteren ook helaas kapotgevroren... Morgen ook meteen een nieuwe halen!

Over het wilde konijntje; ik vind het super goed dat je een konijn redt, maar ik krijg regelmatig in de zomer jonge haasjes, reeen, merels e.d. binnen omdat mensen denken dat de ouders er niet meer voor zorgen. Bij dit soort dieren (die geen hol hebben en waar de ouders hun jong in het open veld verstoppen) komen de ouders 1-2 keer per dag voeden en worden ze verder aan hun lot overgelaten.
Jonge konijnen is inderdaad een ander verhaal omdat die normaal in een hol zitten waar de moeder komt voeden. Ik vind het echt knap dat het je gelukt is om zo'n jong konijntje in leven te houden! Ik bedoelde het ook niet verkeerd of als aanval, maar in Nederland is er een regel over het houden van inheemse dieren.
Bij de opvang hier hebben we een uitwenren, waar de jonge konijnen ingaan als ze voor zichzelf kunnen zorgen. Echt wonderlijk genoeg zijn ze binnen een week allemaal helemaal mensenschuw.
Ik geloof dat je er goed voor zorgt, dus dit konijntje heeft echt veel geluk gehad :) alleen wilde dieren blijven echt in hun hart wilde dieren. Daarom vind ik het heel goed van je dat haar weer wil gaan uitzetten  :hug2:
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

Nynke F schreef: zitten ze bij elkaar Daan ? Want ze houden elkaar dan toch echt wel warm  ::) ::)  Hoe oud was ze ??
ja is een groep vrouwtjes allemaal bij elkaar...
we hebben groot binnenhok ( 2 bij 2 of zo )
waar zeg maar nog 2 kleinere binnenhokken inzitten
helemaal vol met hooi en stro en zaagsel
dan de buitenren en in de buiten staan nog 2 gewone konijnenhokken ook waar ze in kunnen springen,
ze hebben heel gangenstelsel ook nog s onder de grond en bloempotten waar ze inkunnen enz enz...

ze was ongeveer 3 'pas' al zijn er genoeg konijnen die minder oud werden bij mij.
haar zusje is al tijdje terug overleden, haar andere doet t nog...

ze was niet mager, niets speciaal aan dr te zien, opeens lag ze dus dood in hok vanmiddag :-\
gisteravond en vanmorgen tijdens voeren en drinken geven rende ze nog gewoon mee met de rest :(
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

he getver, 3 jaar is inderdaad te jong om te sterven  :-X :-X :-X
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Nynke F schreef: hee meis,

ik denk dat als je overweegt om haar uit te zetten in de natuur, dat je dan wel een plekje moet zoeken waar geen honden komen en geen oto's  :-X :-X  en zet haar dan wel in de goede maand van het jaar uit, dat ze gewend is om zelf voedsel te zoeken voordat het winter wordt  ::) en misschien kun je zelfs een soortement nestje maken wat veel hooi bevat  :P waar ze op terug kan vallen  ::)

misschien is het wel overdreven bezorgdheid van me  :-[ :-\ :-[
Haha, diezelfde bezorgdheid heb ik ook en dan x factor 10 misschien  :D.
Weet ook niet of ze overlevingskans heeft....ze komt dan ook als eenling en onbekende in een vreemde konijnenfamilie, dus moet haar op voldoende afstand zetten van een reeds bestaande kolonie, want die konijnen kunnen vechten...dat wil je niet weten  :(
Ik heb al gewikt en gewogen; wel een drukke plek, zodat ze niet zo opvalt als semi schichtig konijn of juist een bijna uitgestorven plek.

@Brie; ik weet niet zeker of ze gelukkig is in de situatie zoals ie nu is. Hoe zou je dat kunnen zien aan een wild konijntje??
Ik geloof wel dat ze wel redelijk gelukkig is met haar nieuwe konijnenvriendje....ze was eerst wat afstandelijk, maar met de kou zocht ze hem toch wel op  ;)

Het voorjaar zal moeten uitwijzen of ze blijft of dat we haar alsnog gaan uitzetten...

Plaats reactie