nog erger...
Maar ja als je hond in 1 jaar 3000 euro kost aan dierenartskosten heb je het bedrag van ruim 3.650 euro in een hondenleven er wel snel uit.
Het valt me trouwens op, ook in deze rubriek van vragen en problemen over gezondheid, dat er heel snel naar de dierenarts wordt gegaan. Waarschijnlijk veel verzekerde mensen...of rashonden met grote gevoeligheden. Al kan een ongeluk (aanrijding bijvoorbeeld) natuurlijk ook zomaar in een klein hoekje zitten en dan wil je er natuurlijk alles aan doen.
Ik dank god op mijn blote knieën dat ik van die lekkere sterke slanke gezonde taaie spaanse honden heb.
Mijn mexicaanse stamboomhond heeft wel rasgerelateerde ongemakken zoals een gebit dat wat gevoelig is. Maar ja, daarvoor hoef je ook niet naar de tandarts, tandsteen kan ik makkelijk zelf weghalen en elke dag even poetsen is ook een kleine moeite.
Eigenlijk hebben ze nooit iets gehad de afgelopen 5 jaar waar ik zelf niet een oplossing voor had of wat het hondenlichaam niet zelf kon oplossen (klop, klop). Op 1 uitzondering na, ik heb ooit 1 hond geadopteerd die tijdens een controle na 5 weken een gigatumor in haar darm bleek te hebben, geopereerd is, niet operabel bleek en die op advies van de dierenarts is ingeslapen. Dat was vreselijk en heeft ook veel geld gekost. Maar dat was het enige. Toch was ik veel goedkoper uit dan als ik voor de zekerheid voor alle honden een dure verzekering had afgesloten al die jaren.
Ik heb een vrij groot vertrouwen in het herstellend vermogen van een relatief gezond lichaam. Wanneer je dan op de hoogte bent van zaken waarvoor je accuut een arts nodig hebt om grote schade te voorkomen, dan hoef je nu eenmaal niet vaak naar de dierenarts.
Als ik soms lees waarvoor mensen allemaal naar de dierenarts gaan, kale plekjes, anaalklieren, tandjes, wondjes, sneetjes, wat afwijkend gedrag. Met een paar goede medische handboeken voor honden en een klein arsenaal aan eerste hulp middelen (vaak op basis van natuurlijke middelen) kom je een heel eind.
Maar het is natuurlijk ook een zaak van een beetje geluk hebben!