Nieuw hier met meteen een vraagje

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Nieuw hier met meteen een vraagje

doebas
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door doebas »

Maar goed over die paketten...ik ben een praktijk leerster....met andere woorden ik leer met wat ik zie en theorie daar heb ik heel veel moeite mee en die 34 Euro voor een pakket ben ik nu ook kwijt aan brokjes. Het leek mij gewoon een handige start zo'n eerste maand. Ik kan dan kijken wat werkt en wat mijn teckel lekker vind...zie ook wat de pakket inhoudt en die 7e dag vul ik dan alvast zelf in...Nu ja dat ga ik proberen.
Ik kan samen met hulp van jullie leren wat het juiste menu is en nog eens op theorie fouten maken met een menu.
Het gaat mij dus voor de start en even niet om de kosten maar ik denk dat ik er wel in een klap veel van leert en die pakketten zijn zo gemaakt dat ik mij dus even geen zorgen hoeft te maken of de teckel genoeg binnenkrijgt.

Wel heel lief van jullie om mee te denken. Dank jullie wel vast...ik kom zeker nog met een heleboel vragen langs :)
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Nou... kom maar op met je vragen... ;)
enne gekookte graten zijn heel veel scherper en akeliger dan rauwe.... doe dat maar niet meer!
doebas
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door doebas »

Nee zal het niet meer doen :-[ :-[

En voor de vragen ik ga eerst lezen en zoeken voor ik iets ga vragen waar ik een antwoord op kan vinden hier.

En als ik zo'n pakket heb zal ik vertellen hoe het er uitziet en jullie licht er over laten schijnen. Ik zal in ieder geval vragen of hij de procenten aan wil passen zoals dat al eerder langs kwam ;)
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Hihi, herkenbaar.. Dat je met goede bedoelingen de graten wat zachter wilt koken oid...
Hebben veel mensen ook met kippenbotten.. DIE zijn toch hartstikke scherp!! :O:O Dan zeg ik altijd, buig maar eens met een kippenpootje.. Of breek het eens, zo'n botje is hartstikke zacht.. Behalve als je het kookt.. Dan is het vlijmscherp..
Dus ook met de zalm.. Maar geen man overboord..

Succes met die pakketen.. Ben benieuwd hoe het je bevalt..
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Om mee te beginnen en uit de praktijk te leren zijn zulke barfpakketten natuurlijk wel fijn...maar als ik naar de prijzen kijk:  :o :-X
Dan zou ik voor de grootste hond nog meer kwijt zijn op 4 weken dan dat ik nu kwijt ben voor alle 3 de honden.

Wat je ook kunt doen is eens iets bestellen. Ik mag aannemen dat je weet hoeveel je honden wegen en hoeveel zij in gewicht gaan eten.

Even een makkelijk voorbeeld. Jouw honden wegen samen 100kilo en hebben dus per dag 2kilo nodig (als je 2% gaat voeren). Per maand is dat dus (30dagen) 60kilo. 50% daarvan moet uit vleesbotten bestaan, dus 30kilo vleesbot. 20% spiervlees is 12kilo, 15%orgaan is 9kilo.
Dus bestel je bijv 10kilo kipkarkas, 10kilo konijnkarkas/poten, 5kilo eendennekken en 5kilo zalmkoppen. (samen 30kilo)
Bestel 4kilo lamsvlees, 4kilo paardenvlees en 4kilo rundervlees (samen 12kilo)
Dan kun je bijv 2kilo kalkoenlevertjes bestellen, 2kilo lamsnieren, 4kilo pens, 1kilo kiporgaan.

Uiteindelijk heb je dan 7verschillende diersoorten + vis. Ga er mee stoeien dat je iedere week minimaal 5verschillende diersoortenvoert+vis voert. Zet je menu hier op het forum en je krijgt te horen of het goed is of niet.
Je kunt ook op het forum neerzetten wat je gekocht hebt en of iemand zich de moeite zou willen nemen om een menu voor jou zou willen samenstellen. Dan portioneer je het zelf en leer je het nog beter uit een werkelijke praktijkles ;)

Als je merkt dat je bijv wat veel kalkoen hebt gevoerd de eerste 2 weken en tekort komt, is dat geen ramp want je hebt nog 6 verschillende diersoorten over, of je koopt gewoon wat extra kalkoenorgaan bij.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Volgens mij is het zelfs zo dat als je binnen die 60 dagen alles hebt gevoerd je niet eens echt druk hoeft te maken per dag menu. Maar een beetje controle over is zeker erg fijn :)

Maar het is een fijn rekenmiddeltje wat Jol je heeft gegeven ;)
doebas
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door doebas »

Ik wil voornamelijk eerst mijn teckel op barfvoer. De andere honden zijn ook van mijn vriendin en die heb ik nog niet om dus eerst maar laten zien wat mijn teckel doet.

Nu heb ik met behulp van leesvoer want ik lees al langer hier dan dat ik lid ben.. ::) ::) en de rekenhulp een menu vastgesteld. Zo variërend mogelijk.  Ik kan maar wenig bestellen want groter is onze diepvries niet en voor meer hebben we geen ruimte.

nu heb ik met de rekenhulp berekend voor mijn teckel dat ze 200 gram per dag krijgt
dat is;
rauwvleesbotten 50 %
Groentemix 10%
Orgaanvlees 10%
Pens 10%
Spiervlees 20%

Okee een menu samengesteld ook maar een probeersel van een leek Dit is de eerste keer
Maandag: eendennek 60 gram + 100 gram rundvlees + 40 gram groentenmix
Dinsdag: Runderhart 50 gram + 110 gram Kippennek + 40 gram pens
Woensdag: eendennek 70 gram + 100 gram geitenvlees + 30 gram Groentenmix
Donderdag: Konijnennier 40 gram + 160 gram zalmkarkas
Vrijdag: Kippennek 80 gram + 80 gram paardenvlees + 40 gram groentenmix
Zaterdag: eendennek 100 gram + 100 gram pens
Zondag: Runderlever 50 gram + 120 gram kippenvleugel + 30 gram Groentenmix

Zijn kleine porties nog...wellicht te ielig maar goed dat kan ik over 4 weken verspreiden als ik uiteindelijk maar op 100% uitkom. Kijk ik kan om maar eens een voorbeeld noemen de ene zaterdag 200 gram eendennek nemen en de andere week 200 gram pens
Er zal wel niets van kloppen maar goed...af en toe aangevuld met ei of karnemelk

Dan bestel ik voor een maand circa 12 kilo waar ik met sommige dan 2 of meer maanden mee kan doen.
Dan bestel ik de eerste maand voor circa 33 euro maar de maanden daarna kost het mij 18 Euro per maand en dat vind ik heel niet gek.

Nou ja dit was mijn eerste bedenking...en okee schiet maar in de lach nu :biggrin2: :D
doebas
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door doebas »

Oja het probleem is alleen...hoe maak ik van al die bevroren pakken kleine porties.... ::) ::)
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Je zou evt ook een menu per 2 weken kunnen maken, dan heb je per dag van 1 soort al wat grotere portie's.
En dan gewoon ontdooien en in zakjes doen en invriezen.
doebas
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door doebas »

Ik heb altijd geleerd dat vlees ontdooien en opnieuw invriezen niet mag ??? ???
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

5 verschillende diersoorten + vis is netjes.
Ik zelf tel de pens niet appart, dat tel ik dus gewoon als orgaan...

Je zou de runderlever beter kunnen omruilen voor bijv lamslever want runderlevers worden volgens mij niet zo graag geven (ivm afvalstoffen in de lever zoals medicijnen) en je hebt 1 diersoort meer  ;)

En het lever meer verdelen over de week. Lever laxeerd en als je dus veel lever op 1 dag geeft, heeft je hondje de dag erna dunne ontlasting. Dus verdeel het dan bijv over 3 dagen. Dan doe je ipv op dinsdag 50gr runderhart 40gr runderhart en 10gr lever, op donderdag ipv 40gr konijnennier 20gr en 20gr lever en op zondag ipv 50gr lever 20gr lever 10gr runderhart en 20gr konijnennier.

Oh ja, het portioneren, doe het wat jou het makkelijkste lijkt. Ontdooien, deel er vanaf halen wat je nodig hebt en opnieuw invriezen. Voor ons mensen niet helemaal oke, maar voor de honden maakt het niet uit. Het vlees hoeft ook niet helemaal ontdooit te zijn voordat je er een deel vanaf snijd  ;)
sandrra
5-sterren
5-sterren

Bericht door sandrra »

doebas schreef: Ik heb altijd geleerd dat vlees ontdooien en opnieuw invriezen niet mag ??? ???
Voor dieren maakt dat niet uit. En een hoop kan je al half ontdooit van elkaar halen.
doebas
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door doebas »

Dank jullie wel en Jol ik heb het menu aangepast met jouw tips...nu nog bestellen en dan wachten op de bestelling en dan kan ik beginnen en tante Veer uiteraard. Kan ik in die tussentijd mooi verder lezen :)
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ikzelf tel de pens ook niet apart, maar ik zie wel wat je gedaan hebt, 20% orgaan, waarvan de helft pens. Dat is helemaal prima.
Ik zie dat je best veel kip hebt, en ook veel nekken voert, waarom kijk je niet dat je een dag een prooidier voert?? Bijv. een kwarteltje?
Dan heb je het op een dag lekker makkelijk en weer een extra dier ;)
doebas
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door doebas »

Om mee te beginnen heb ik dier zat volgens mij en kwartels kan later nog als ze aan barf is gewend. het is ook voor de eerste maand en dan kan ik altijd nog uitbreiden met andere dingen. Voor mij is het ook de eerste keer en nek daar is de tante al aangewend dus eerst maar eens kijken wat ze daarmee doet. :)
Maar ik kan het alvast in de gaten houden op de markt of ze iets in de aanbieding hebben en dan kan ik alsnog een keer de nek omwisselen voor een karkasje als blijkt dat de tante goed op het menu reageert ;)

Plaats reactie