gemmaa schreef:
er zijn verschillende vormen van IBD, food-responsive, AB-responsive en steroïde-responsive. Nu is toch nog niet duidelijk wat het is
Wat je nu opnoemt zijn de mogelijke oorzaken van IBD. En hun eventuele behandelwijze Zoals deze ook omschreven staan in het artikel. En dan zou je er nog een paar bij mogen zetten namelijk bijvoorbeeld de ontwormmiddel-responsive, schimmeldodendmiddel-responsive. Want ook parasieten en schimmels kunnen de oorzaak zijn van IBD.
Nu kunnen wij niet op de stoel van Mandigers gaan zitten maar ik denk dat hij niet anders doet dan nu het rijtje afwerken. If, then, else. Dus hij begint bij maagzuurremmers. En de volgende stap zal door hem over 2 weken bepaald worden. Nu lijkt uit de link die Olga heeft gegeven dat Zimba op bacterieeen al is gecontroleerd met het nemen van biopten. Zou Mandigers hebben gedacht dat er een AB kuur gegeven moet worden, zal hij dat of hebben gedaan. Of gaan doen. Ik neem aan dat als hij bacterieen aan zou hebben getroffen, hij Zimba direct op AB zou hebben gezet. Denk dus dat je die af kunt strepen. Aangezien Zimba's ontlasting op parasieten is gecontroleerd, denk ik (tenzij je die test nog een keer over zou willen doen Ellen) dat je ook deze af kunt strepen.
Als je voedsel af wilt strepen, heeft het geen zin om hem nu een diersoort te geven dat hij al kent en alleen dat te geven. Paard in dit geval. Dat heeft geen zin, zet geen zoden aan de dijk, je zult dan echt een eliminatie dieet moeten doen of een hypoallergeen voer moeten geven. Dus je haalt of een zak hypoallergeen voer bij de DA waarbij ze de eiwitten dusdanig hebben geknipt en bewerkt dat de hond ze niet meer als zodanig herkent. Of je begint met een eliminatie dieet waarbij je een diersoort geeft die Zimba nooit eerder gegeten heeft. Daar zit 'm dus de crux.
Dat Mandigers daar niet over begonnen is: ik kan en wil niet op zijn stoel gaan zitten maar of het is dus niet voedsel geinduceerd of hij gaat dit nog voorstellen. We moeten namelijk niet vergeten dat Ellen's Zimba bij hem nog steeds onder behandeling is. Ik ben eerlijk gezegd alleen benieuwd of dat voldoende is. Voedsel. Want zoals je ook in de link hebt kunnen lezen is dit vaak niet afdoende. Omdat het immuunsysteem op hol geslagen is. En de boel nu zo ernstig ontstoken is dat een hypoallergeen brokje zelfs niet meer helpt. Je moet dan vaak grof geschut inzetten. Immuunsysteemonderdrukkende medicijnen. Bijvoorbeeld prednison. Maar, dit is slechts mijn idee erover. Ellen zal toch af moeten wachten wat Mandigers over 2 weken te vertellen heeft en wat zijn volgende actie is.