zimba/min of meer uitslag..

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: zimba/min of meer uitslag..

inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Lizzy schreef: Ik snap jouw gedachtegang maar ik zou daar in dit stadium dus niet voor kiezen. Zimba heeft al lange tijd zo weinig voedingsstoffen tot zich gekregen, dat ik denk dat je hem nu niet alleen paard moet gaan geven. Bovendien is het maar de vraag of paard nou net het vleessoort is waar hij goed mee overweg kan. Kan hij dat niet, raak je alleen verder in de problemen.

Ik zou zelf dus kiezen voor een mix van vleessoorten, tenzij je echt een eliminatie dieet wilt gaan doen.
Maar als je er enkele mixt en 't gaat niet goed wat dan?
Pffff wat een gepeuter is 't toch. Ik ken niks van de binnenkant van een hond en al zeker niks van wat een hond aan voedingstoffen nodig heeft en hoe snel hij tekorten kan krijgen.
*Nikki*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Nikki* »

poehhhhhhhhh vermoeiend hoor  :-* :-* :-*
mcSnurk
5-sterren
5-sterren

Bericht door mcSnurk »

ik zou ook niet afwisselen :-\.  En eerst die diarree onder controle proberen te krijgen en de darmen zo rustig mogelijk krijgen. Een paar dagen geen afwisseling zal niet zoveel uitmaken. Veel vezels zou je moeten uitproberen. Kan zijn dat de darm zo aangeslagen is door de voortdurende diarree dat de vezels te belastend zijn :-\

Waarom zou prednison nodig zijn? Ligt er toch maar helemaal aan waardoor het probleem veroorzaakt is?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

gemmaa schreef: ik zou ook niet afwisselen :-\.  En eerst die diarree onder controle proberen te krijgen en de darmen zo rustig mogelijk krijgen. Een paar dagen geen afwisseling zal niet zoveel uitmaken. Veel vezels zou je moeten uitproberen. Kan zijn dat de darm zo aangeslagen is door de voortdurende diarree dat de vezels te belastend zijn :-\

Waarom zou prednison nodig zijn? Ligt er toch maar helemaal aan waardoor het probleem veroorzaakt is?
Dan ga jij er nu vanuit dat de diarree onder controle te krijgen is met voeding. Ik denk persoonlijk dat je daarmee het probleem onderschat. Lees het stuk over IBD.....

De prednison is mogelijk nodig om de ontstekingen en het op hol geslagen immuunsysteem te stoppen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 15 nov 2010, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Lizzy schreef: Dan ga jij er nu vanuit dat de diarree onder controle te krijgen is met voeding. Ik denk persoonlijk dat je daarmee het probleem onderschat. Lees het stuk over IBD.....

Nee vaak kun je niet meer doen dan prednison geven  :(
mcSnurk
5-sterren
5-sterren

Bericht door mcSnurk »

er zijn verschillende vormen van IBD, food-responsive, AB-responsive en steroïde-responsive. Nu is toch nog niet duidelijk wat het is :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

gemmaa schreef: er zijn verschillende vormen van IBD, food-responsive, AB-responsive en steroïde-responsive. Nu is toch nog niet duidelijk wat het is :-\
Wat je nu opnoemt zijn de mogelijke oorzaken van IBD. En hun eventuele behandelwijze Zoals deze ook omschreven staan in het artikel. En dan zou je er nog een paar bij mogen zetten namelijk bijvoorbeeld de ontwormmiddel-responsive, schimmeldodendmiddel-responsive. Want ook parasieten en schimmels kunnen de oorzaak zijn van IBD.

Nu kunnen wij niet op de stoel van Mandigers gaan zitten maar ik denk dat hij niet anders doet dan nu het rijtje afwerken. If, then, else. Dus hij begint bij maagzuurremmers. En de volgende stap zal door hem over 2 weken bepaald worden. Nu lijkt uit de link die Olga heeft gegeven dat Zimba op bacterieeen al is gecontroleerd met het nemen van biopten. Zou Mandigers hebben gedacht dat er een AB kuur gegeven moet worden, zal hij dat of hebben gedaan. Of gaan doen. Ik neem aan dat als hij bacterieen aan zou hebben getroffen, hij Zimba direct op AB zou hebben gezet. Denk dus dat je die af kunt strepen. Aangezien Zimba's ontlasting op parasieten is gecontroleerd, denk ik (tenzij je die test nog een keer over zou willen doen Ellen) dat je ook deze af kunt strepen.

Als je voedsel af wilt strepen, heeft het geen zin om hem nu een diersoort te geven dat hij al kent en alleen dat te geven. Paard in dit geval. Dat heeft geen zin, zet geen zoden aan de dijk, je zult dan echt een eliminatie dieet moeten doen of een hypoallergeen voer moeten geven. Dus je haalt of een zak hypoallergeen voer bij de DA waarbij ze de eiwitten dusdanig hebben geknipt en bewerkt dat de hond ze niet meer als zodanig herkent. Of je begint met een eliminatie dieet waarbij je een diersoort geeft die Zimba nooit eerder gegeten heeft. Daar zit 'm dus de crux.

Dat Mandigers daar niet over begonnen is: ik kan en wil niet op zijn stoel gaan zitten maar of het is dus niet voedsel geinduceerd of hij gaat dit nog voorstellen. We moeten namelijk niet vergeten dat Ellen's Zimba bij hem nog steeds onder behandeling is. Ik ben eerlijk gezegd alleen benieuwd of dat voldoende is. Voedsel. Want zoals je ook in de link hebt kunnen lezen is dit vaak niet afdoende. Omdat het immuunsysteem op hol geslagen is. En de boel nu zo ernstig ontstoken is dat een hypoallergeen brokje zelfs niet meer helpt. Je moet dan vaak grof geschut inzetten. Immuunsysteemonderdrukkende medicijnen. Bijvoorbeeld prednison. Maar, dit is slechts mijn idee erover. Ellen zal toch af moeten wachten wat Mandigers over 2 weken te vertellen heeft en wat zijn volgende actie is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 16 nov 2010, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Decibels

Bericht door Decibels »

IBS of IBD...het verschil is eigenlijk nooit aan te tonen. Het heeft met stress, immuun systeem, etc. te maken.

Wij hebben met Suus jarenlang dezelfde problemen gehad...álles geprobeerd. Speciale diëten, voedingsupplementen, etc. Ze is door Atjo Westerhuis binnenste buiten gekeerd en ze kreeg meerdere homeopathische middelen speciaal op haar afgestemd. Het hielp allemaal niets...!
Ten einde raad hebben we haar eind augustus op de prednison gezet.....en...(laat ik het afkloppen..!) sindsdien heeft ze geen problemen meer gehad. Op het moment dat we met pred begonnen had ze vreselijke last en het duurde (met een vrij hoge dosering) een aantal dagen voordat dat over was. Ze staat op gewone KVV (meerdere merken) en krijgt dagelijks 2x 5mg pred. Dat is voor haar een halve dosering. Lager durf ik niet, want als het er doorheen breekt kan je weer van voren af aan opbouwen. 
Echt...ik ben blij dat we de knoop doorgehakt hebben en met de pred begonnen. We hadden het veel eerder moeten doen...dat had het beest (en ons) een hoop ellende bespaard.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

vanaalst schreef: nu zit ik een beetje te klooien met de hoeveelheden, normaal kreeg ie 200gr vleesbot maar dat valt nu weg, meer orgaan durf ik hem niet te geven, dus meer spiervlees?
Met Sofi heb ik voor haar nierdieet ook zitten spelen met verhoudingen, zij is erg gevoelig voor diarree en ik was bang met meer spiervlees, meer groente en minder bot dat ze slechte ontlasting zou krijgen.
Het tegendeel was waar, ze deed het er prima op.
Overigens zijn de honden hier dol op bataat, ik ben het toen voor Sofi gaan kopen, zelf vinden we het ook erg lekker  :)

Wat een gedoe he om telkens zo te stoeien met het menu, maar zelf vond ik het wel heerlijk om iets te kunnen doen.
Barfplaats is super als je met dit soort problemen zit!
Sterkte Ellen, ik blijf voor jullie duimen  :-*
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

nou id, ben ook heel blij met de bp!
het is best wel werk want ik wil het hem zo vers mogelijk geven, dus ben zo'n beetje de hele dag met zijn eten bezig ;D
en dan wil ik het nog afwisselen voor hem, dus niet heel de mikmak bij elkaar en daar iedere keer wat van geven neeeee, de ene keer met groente dan met zeewier, pompoen,bataat en dan nog zijn med erbij, eierschaalpoeder, schindler mineralen....
maar zimba vindt het tot nu toe geweldig dat ie zo vaak te eten krijgt!
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

vanaalst schreef: maar zimba vindt het tot nu toe geweldig dat ie zo vaak te eten krijgt!
Gelukkig maar, beter dan al die moeite te doen en een hond te hebben die het niet te nassen vindt  :biggrin2:
Hoe gaat het nu verder met hem?
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

het lijkt wel of ie minder gaat stinken!!!!!
en dat is heel prettig voor zijn omgeving!!!
de ontlasting is nog steeds pet...
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

vannacht alles onder gepoept, diarree... :-\
*Natasja*
5-sterren
5-sterren
Contacteer: