Aorta Stenose met rontgenfoto's / Definitieve uitslag sectie is binnen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Aorta Stenose met rontgenfoto's / Voorlopige uitslag sectie is binnen

Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Lizzy schreef: Moeten nu verdere onderzoeken mbt bacterieen en virussen nog volgen? Pfft, een ernstige circulatiestoornis maar ja, veroorzaakt waardoor he..? Als het geen anatomische/functionele aard is, wat is het dan wel? Nou ja, verder afwachten dus? Heb je enig idee wanneer je vervolg kunt verwachten?

Ja dat moet allemaal nog volgen. Ze hebben zoals dat zo mooi heet weefsel geïsoleerd waarmee ze aan de slag kunnen. (ik heb wat moeite met de benamingen omdat het voor mij niet om weefsels gaat maar om Lotje).

Feit is dat er aan het hart en het vatenstelsel geen afwijkingen zijn geconstateerd die het probleem hebben kunnen veroorzaken. Er is dus geen Aorta Stenose, er zijn geen afwijkingen aan de hartspier, alle vaten in en om het hart zijn waren in orde. Er wordt een functionele stoornis genoemd als oorzaak wat betekent dat er ergens in het lichaam iets fout is gegaan wat dit heeft veroorzaakt. Je kunt hierbij denken aan een bacterie/infectie als een van de mogelijkheden. Neusholte was in orde, luchtpijp was in orde. Wel is schuimig slijm in haar luchtpijp aangetroffen wat natuurlijk ook logisch is gezien de klachten die ze had. En ze had ernstig longoedeem en dat is natuurlijk ook logisch gezien de problemen. Ook het strottenhoofd was in orde.

Een virus zou je eigenlijk wel uit kunnen sluiten gezien de incubatietijd, de snelheid waarmee de problemen ontstonden en het feit dat er geen andere pups ziek geworden zijn. Daarnaast hebben we ook geen problemen met onze eigen volwassen honden gehad buiten 1 dag diarree van Fleur.

Wat voor mij nog steeds heel erg meespeelt is de beet die Lotje op zaterdagavond van Fokke heeft gekregen. Daarna zijn de problemen begonnen. Of dat ook de trigger is geweest durf ik op dit moment niet te zeggen maar het kan meespelen. En, nee niets ten nadele van Fokke. Hij heeft gehandeld zoals iedere volwassen hond zou doen tegen een pup alleen kwam zijn tand wat hard aan. Dus Fokke treft, mocht het zover komen dat het toch daaraan heeft gelegen, geen enkele blaam. Er is dan sprake van pure pech...wel heel erg zuur maar nog steeds pech.

Wanneer ik een verder uitslag kan verwachten weet ik niet. Het is maar net wat ze kunnen vinden en hoe snel. Wel weet ik dat ze daar erg grondig zijn en heel graag iets willen vinden.
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Dit topic is helemaal langs mij heen gegaan, vandaar de late reactie.  :-[

Erna, wat verschrikkelijk dat Lotje er niet meer is.  :'(  Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies, en ik hoop dat er straks toch wel duidelijkheid komt omtrent de doodsoorzaak.  :bigarmhug:
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

tristan schreef: Dit topic is helemaal langs mij heen gegaan, vandaar de late reactie.  :-[

Erna, wat verschrikkelijk dat Lotje er niet meer is.  :'(   Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies, en ik hoop dat er straks toch wel duidelijkheid komt omtrent de doodsoorzaak.  :bigarmhug:
Dat zou het mooiste zijn maar geen antwoord is natuurlijk ook een antwoord en ook daar kunnen we iets mee. We hebben hier thuis gepraat over wel of geen sectie en de meningen waren in eerste instantie verdeeld. Feit was dat we Lotje niet terug zouden krijgen en het daarom ook niet echt noodzakelijk leek om sectie te laten doen. Dood is immers dood en niets kan dat veranderen.

Feit 2 was dat Lotje natuurlijk ook een broertje en 2 zusjes heeft en zolang we niet zouden weten waaraan ze gestorven was deze ook een zeker risico liepen

Feit 3: we hebben zelf de vader en moeder, tante en ook de grootmoeder van Lotje waarvan we weten dat de grootmoeder sinds kort een hartruis heeft (niet ongewoon gezien haar leeftijd maar het had mee kunnen spelen). Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog steeds fokplannen met Fleur. Of die werkelijkheid gaan worden is op dit moment niet duidelijk maar als Lot een erfelijke hartafwijking had gehad was het verhaal sowieso over geweest.

Feit 4: mijn eigen nieuwsgierigheid. Ik heb me met fokken altijd voorgenomen dat ik daar mijn best voor wil doen en nooit achteraf moet zeggen: Had ik maar...........Ik moet dus voor mezelf weten wat er aan de hand geweest is en mocht daar geen antwoord op komen dan is dat maar zo maar dan hebben we wel alles gedaan wat in onze mogelijkheden lag.

Feit 5: is dat we op dit moment nog steeds in twijfel staan wat we met onze andere Bassets gaan doen. Gaan we wel of niet preventief bij allemaal een doppleronderzoek laten doen. Bij geen erfelijke constatering is dat in principe niet noodzakelijk. Neemt niet weg dat we er wel nog steeds over nadenken.

Dit alles bij elkaar heeft ons doen besluiten om toch sectie te laten doen.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Ook ik lees het nu pas....
Wat ontzettend verdrietig !  :'(
Ik wil jullie en de kinderen heel veel sterkte wensen met het verwerken ....
Wederom heb ik diep respect voor je keuze om sectie te laten doen !
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Jeetje wat een mysterie zeg allemaal. Maar in ieder geval geen aortastenose, dat is een hele geruststelling. Ik ben benieuwd of ze verder nog wat vinden.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

*Dorothea* schreef: Jeetje wat een mysterie zeg allemaal. Maar in ieder geval geen aortastenose, dat is een hele geruststelling. Ik ben benieuwd of ze verder nog wat vinden.
Ow ik zal jou het rapport ff sturen.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Erna schreef: Ow ik zal jou het rapport ff sturen.
Fijn, dank je ik zal het morgen eens op m'n gemak doornemen.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

*Dorothea* schreef: Fijn, dank je ik zal het morgen eens op m'n gemak doornemen.
zo lang is het nog niet hoor..twee pagina's van de eerste twee onderzoeken. De rest volgt nog zodra ze de verdere onderzoeken hebben gedaan.
Urs
5-sterren
5-sterren

Bericht door Urs »

Ach gos, Erna, helemaal langst me heen gegaan. Wat verdrietig van Lotje.

Heb ik je destijds de uitslagen van de Vlaamse reus doorgestuurd? Heb je daar nog wat aan, moet ik wel even gaan zoeken.

:bigarmhug:

xxx Urs
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Urs schreef: Ach gos, Erna, helemaal langst me heen gegaan. Wat verdrietig van Lotje.

Heb ik je destijds de uitslagen van de Vlaamse reus doorgestuurd? Heb je daar nog wat aan, moet ik wel even gaan zoeken.

:bigarmhug:

xxx Urs
Ik weet eigenlijk niet of je die gestuurd hebt. Je hebt er wel een mail over gestuurd maar niet met uitslagen volgens mij. Doe nog maar even.

Maar er is anatomisch niets mis geweest met Lotje zodat je (en dat heb ik me laten vertellen hoor) een erfelijke hartafwijking eigenlijk wel uit kan sluiten. Waarom het hart dan toch vergroot is geweest is onduidelijk en dat proberen ze nu uit te zoeken.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Urs, ik heb nog even gezocht en ik heb de uitslagen wel.

In vogelvlucht:
Jas heeft een hartruis, heeft een doppler gehad en valt op alle fronten in de A uitslag en dat is goed. Zijn hartklepje wijkt wat af waardoor er een ruis te horen is. En hij heeft een kleine terugslag bij de aortaklep wat zou kunnen wijzen op een kleine aorta stenose maar dat is niet het geval. Zijn aorta zit anatomisch perfect in elkaar. De einduitslag is dat hij een kerngezond hart heeft maar wel met een klein ruisje.

Het gekke is dat je bij Lotje ook, gezien de conditie van het hart, een ruis zou verwachten, maar dat die niet geconstateerd is. Niet bij de vaccinatie op zes weken en niet op de echo op de dag voor haar overlijden. Dat staat ook in de rapporten van het onderzoek die we meegekregen hebben. Er is met de stethoscoop geen ruis geconstateerd en ook niet op de echo.

Ik kan ook wel even het volledige rapport van de sectie plaatsen, er staan tenslotte geen staatsgeheimen in:

25-01-2011
notitie - Eerste uitslag GD
Macroscopische kenmerken
Er is sprake van een (sterk) gedilateerde linker ventrikel en excentrische hypertrofie van de linker ventrikel.
Afwijkende vaatstructuren zijn nu in eerste instantie niet aangetroffen. Echter na fixatie van hart? en
vaatstructuren volgt een tweede beoordeling.
Q Onderzoek Sectie:
Nr Identificatie Bevindingen
001 Lotje
geen afwijking(en) neusholte
geen afwijking(en) larynx
geen afwijking(en) trachea
schuimige inhoud trachea
ernstig(e) longoedeem
vergrote hart
sterk(e) dilatatie linker ventrikel(s)
hypertrofie linker ventrikel(s)
zie toelichting/conclusie
leverzwelling
Vervolgonderzoeken:
Nr Identificatie Materiaal Onderzoek Methode
Q Algemeen histologisch
onderzoek
HE?kleuring
001 Lotje
ventrikel(s) geen afwijking(en)
Q Algemeen histologisch
onderzoek
WvG?kleuring
001 Lotje
ventrikel(s) geen afwijking(en)

28-01-2011

notitie - 2e uitslag GD
Macroscopische kenmerken
Er is sprake van een (sterk) gedilateerde linker ventrikel en excentrische hypertrofie van de linker ventrikel.
Afwijkende vaatstructuren en/of hartafwijkingen zijn in eerste instantie niet aangetroffen en blijken ook nu bij
de beoordeling van het gefixeerde weefsel niet aanwezig te zijn. Reden waarom een (lichtmicroscopisch niet
zichtbare) functionele stoornis van het hart verantwoordelijk gesteld wordt voor de bij de hond aangetroffen
circulatoire veranderingen.
Conclusie
Ernstige circulatiestoornis op basis van een niet anatomische, functionele stoornis van het hart.
Een (nader) laboratoriumonderzoek wordt ingesteld, u ontvangt hierover nog een bericht.
Urs
5-sterren
5-sterren

Bericht door Urs »

De conclusie bij Jas was dat hij een "sport" hart heeft.

Je zou dan bij Lotje dan toch denken aan een bacterie door dat wondje op d'r neus.

En een hartruis op oudere leeftijd hoeft toch niet erfelijk te zijn maar slijtage, maar ik kan me voorstellen dat je nu bij alles afwijkend dan "normaal" wil weten waar het vandaan komt.

Afwachten dus wat de GD nog verder vind.

Krijgen je Lotje dan nog terug om te begraven ofzo?
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Urs schreef:
Krijgen je Lotje dan nog terug om te begraven ofzo?
Nee. Dat kon wel hoor maar we hebben ervoor gekozen om haar via de GD te laten cremeren samen met andere dieren die daar gecremeerd worden. We hadden een vermoeden dat het onderzoek misschien wel een tijd zou duren en ook grondig zou moeten gebeuren. Ik kan me niet voorstellen dat er nog veel van dat kleine lijfje intact blijft na zo'n sectie en weet van mezelf dat als ze terug zou komen ik haar ook zou willen zien. En ik denk niet dat ik dat heel fijn had gevonden. Het is voor mij belangrijker de oorzaak te weten dan haar lijfje terug te krijgen en op deze manier hoeven de onderzoekers ook niet heel voorzichtig te werk te gaan. Klinkt wel cru he.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Erna schreef:. Klinkt wel cru he.
Nee... klinkt wel verstandig !
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

De definitieve uitslag van de sectie is nu ook binnen. Het rapport heb ik nog niet aangezien het telefonisch doorgegeven is.

De laboratorium onderzoeken (de kweken) hebben helaas geen oorzaak kunnen blootleggen. Feit blijft dat er geen anatomische afwijkingen zijn aangetroffen in het hart, vaatstelsel, longen en aanverwante zaken waardoor een anatomische oorzaak uit te sluiten is en daarmee ook een erfelijke afwijking aan hart en vaatstelsel uitgesloten kan worden.

Wat het dan wel is geweest zal niet boven tafel komen. Zoals de zaken er voor staan kun je dit scharen onder de gevallen 'botte pech' en zullen we ons hierbij neer moeten leggen (wat we ook doen). Voor ons blijft staan dat Lotje ziek is geworden na een beet in de neus en is dat voor ons dan ook de trigger tot de verdere problemen geweest. Of dit DE oorzaak is zullen we echter nooit weten. Feit is dat Lot tot aan de beet in haar neus zo gezond als een vis was.

Plaats reactie