telgang lopen - heupen herder?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: telgang lopen - heupen herder?

C@rine
5-sterren
5-sterren

Bericht door C@rine »

Brumby wil ook nog al eens makkelijk in telgang lopen.
Stapje erbij Brumby en dan gaat hij weer goed.
Zelf merk- vindt ik- voel ik dat telgang ook te maken heeft met het tempo dat je zelf loopt.
Als jezelf heel langzaam loopt met een grote hond dan kan je hond onmogelijk "draven " op de plaats toch, dus valt hij terug!
Probeer eens een langere lijn en geen spanning op de lijn, kijk eens wat dat opleverd ;)
Do

Bericht door Do »

vind het altijd heel moelijk om te zien :-[
ik kan gewoon niet 4 poten tergelijk bijhouden
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Als je ziet dat de rug van je hond duidelijk van links naar rechts swingt tijdens het sneller gaan dan is hij wsch aan het telgangen. Bij draf blijft de rug in een rechte lijn. Dat ligt ook voor de hand: bij telgang schuift het zwaartepunt telkens van de twee linkerbenen naar de twee rechterbenen heen en weer; bij draf gebruikt de hond de diagonaal tegenover elkaar geplaatste benen tegelijk. Daarom heet draf een diagonale gang en telgang een laterale gang.

Bij paarden met tölt en telgang zie je vaak een bouw met een korte rug en een afvallend kruis. Ik zie telgang ook vaker bij honden met een korte rug. Overigens lopen de meeste honden in wat we bij de IJslandse paarden schweinepass noemen, dwz een langzame nogal stijve telgang. Bij versnellen valt zo'n hond meestal in draf. Dat wijst op een stramme vastgezette rug. Bij IJslandse paarden zie je als het goed is alleen telgang in zeer snel tempo.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Mijn katten lopen ook vaker in telgang, Sien meer dan Ot. Sien vooral als ik haar roep en ze naar mij komt vanuit de andere kant van het huis.
Als ze gaan rennen, doen ze dat beiden wel verschillend. Bij Sien gaan de beiden voorpoten gelijk en de achterpoten gelijk er dan achteraan. Bij Ot is het meer als bij een paard. Sien kan heel hard rennen op rechte stukken en Ot kan beter tussendoor springen en bokkesprongen maken. Sien is duidelijk minder atletisch dan Ot; Ot kan zo hard rennen dat je alleen een witte streep voorbij ziet komen en haar amper hoort stampen. Dat komt enerzijds door Siens bouw (korte dunne pootjes en een te dik lijf; Ot is rank en slank met vrij grove stevige en gespierde poten) en anderzijds door de operatie aan haar kippenpoot (traumatische patella luxatie graad 4 wat geopereerd is en nieuwe kniebanden zijn gemaakt).
pallas
5-sterren
5-sterren

Bericht door pallas »

Persoonlijk ken ik het niet. Wel kunnen ze lang in draf blijven lopen naast de fiets, maar dan nemen ze zulke lange stappen dat de achterhand de voorhand raakt. Dit lossen ze op door wat scheef te lopen. Ik zorg er dan voor dat ze evenveel tijd naar links danwel naar rechts lopen met de achterhand.

Als je vaker dan eens per week of op- hoger niveau gaat behendigen met een hond is het altijd raadzaam om eens te laten kijken en ook een rontgen te laten maken.
Bij herders komen nogal wat problemen met de achterhand en rug voor, dus extra uitkijken. ;)
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

Darky van mij is een zeer goede telganger als hij moe wordt.
Dit doet ie van jongs af aan al. Ik weet dan ook dat het klaar is voor hem en dat we terug moeten.
Bij hem is het dus echt om energie te besparen.

@Pallas, de meeste honden kunnen inderdaad goed in draf meelopen aan de fiets. Al is Darky daar echt een uitzondering in. Hij gaat met 9-10 km al in galop. Ik moet zowat stapvoets gaan fietsen, wil ie in draf blijven.
De meiden lopen zeer vlot mee, die lopen rustig in een mooi draftempo op 15-16 km per uur.

Darky is wel geröntgend en heeft hele mooie heupen. Hij heeft nu wel spondylose in zijn rug, maar dat speelde nog niet met bovenstaand verhaal.
pallas
5-sterren
5-sterren

Bericht door pallas »

choopy schreef: @Pallas, de meeste honden kunnen inderdaad goed in draf meelopen aan de fiets. Al is Darky daar echt een uitzondering in. Hij gaat met 9-10 km al in galop. Ik moet zowat stapvoets gaan fietsen, wil ie in draf blijven.
De meiden lopen zeer vlot mee, die lopen rustig in een mooi draftempo op 15-16 km per uur.
Didot is een aantal keren bij een manueeltherapeut geweest en na de eerste behandeling liep hij vlekkeloos in hoog tempo in draf.
Daarvoor wou hij ook altijd zo vlot mogelijk in galop overgaan.
Lil

Bericht door Lil »

Hier een hond die altijd draafde en stapte en opeens ging telgangen. Hij had een hernia ;)
Ik weet dat met name duitse herders vaker van jongs af aan zonder medische oorrzaken telgangen. Het is alleen opletten als je hond het eerder niet deed en dan wel gaat doen.
lightning
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door lightning »

Ok bedankt voor jullie uitleg. Dan ga ik toch eens opletten hoe mijn border loopt. in telgang of in draf
Do

Bericht door Do »

ben meteen gaan kijken
maar ja ze lopen zo snel....
gelukkig had ik nog een foto
Afbeelding
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

hier eentje die vanaf ie kon lopen volgens mij telt, ik ken hem niet anders, kerngezond, rent en vliegt het leven door!
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Indy liep nooit in telgang tot ie last kreeg van z'n rug, toen liep ie haast alleen nog maar in telgang. Zodra ie gaat telgangen wordt het weer tijd voor een bezoekje aan de osteopaat, dan loopt ie vlot weer in draf.
Else
4-sterren
4-sterren

Bericht door Else »

C@rine schreef: Brumby wil ook nog al eens makkelijk in telgang lopen.
Stapje erbij Brumby en dan gaat hij weer goed.
Mijn hond kan telgangen tot aan de galop. Vanuit galop valt hij wel in een normale draf terug dus dat is meestal mijn tactiek met fietsen (eerst even aansporen en daarna terug laten vallen). Het ziet er in mijn ogen toch ongemakkelijker uit zo snel in telgang lopen (al denk m'n hond daar blijkbaar anders over).

Het telgangen doet hij al wel vanaf pup af aan.

Ik ben zelf fysiotherapeut dus kan eindeloos naar die achterpoten van m'n herder kijken als die voor mij loopt (beetje geoebserdeerd  ::)).... In mijn ogen roteert die wat meer mijn zijn linker achterpoot dan rechts maar heb wel eens andere mensen laten kijken en die zien er dan weer niks aan, inclusief de dierenarts. Zijn moeder loopt behoorlijk koehakkig (noem je dat zo?). De moeder hond is van mijn schoonouders. Toen we onze hond uitkozen had ik nog geen verstand van honden en heb daar dus niet zo op gelet. Nu zou ik niet snel meer een pup kopen van een moeder die zo loopt.... (moeder en vader zijn trouwens wel geröntgent, al geeft dat natuurlijk geen garantie)

Misschien toch eens goed om voor de zekerheid zijn heupen te laten roöntgenen of een fysio/ manueel er naar te laten kijken. Wie weet als die daardoor behandeld is dat ie z'n paaltjes-moves met de behendigheid ook kan doen zonder houten kont (pfff ziet er echt niet uit, maar goed onze reu is ook wel erg groot en kan de paaltjes nog niet zo heel lang dus misschien dat het er vanzelf nog ietsje soepeler uit gaat zien)
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Alba's favoriete gang is draf, maar als dat aan de riem niet langer lukt doordat ze aan het eind van de riem is gekomen gaat ze over in telgang. Dat kan ze van heel rustig, bijna stap, tot héél hard! Haar oma is ook een fanatieke telganger, die moest ik in de ring vaak even in de gaten houden.
Tijdens het los wandelen merk ik aan Alba dat ze gaat telgangen als draf wat te 'zwaar' wordt, bv in los zand, dan vraagt draf teveel energie en is telgang blijkbaar makkelijker. Ook als we al iets langer lopen of als er niets 'bijzonders' is (andere hondjes, geritsel in de struiken) gaat ze telgangen om zodra er iets is wat haar aandacht trekt héél soepel in draf over te gaan.

Alba kan de overgang tussen draf en telgang heel erg goed, 'schakelen' kost geen enkele moeite en valt ook bijna niet op. Daar kan ik ook aan zien dat het voor haar gewoon normaal is. Voordat we voor het eerst naar de osteopaat gingen, had ze een periode waarin ze meer telgangde, op momenten dat ze normaal zou draven en de overgang was niet zo soepel maar wat schokkerig (waarschijnlijk was dit alleen voor ons zichtbaar hoor, wij zijn allebei gangwerkfreaks en kijken heel veel naar Alba).
Na de behandeling was dat direct helemaal over, ik zag direct dat ze weer de voorkeur gaf aan draf en ook in draf weer parallel was. Er waren toen wat blokkades in haar rug gevonden, wat ik ook wel verwachtte aangezien haar rugbelijning als jonge hond niet heel sterk was.

Ik vind telgang een enorm lelijke gang, het hele lijf schommelt (bij Alba lijkt dat natuurlijk meer door haar vacht ook) en we noemen haar dan ook wel een kameel  ;D.
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door yvette_van_alert »

Ik denk bij telgang ook direct aan kamelen  ;D

Ik denk dat als je hond 'ineens' meer gaat telgangen dat er wat aan de hand is. Varierend van een verrekte spier tot artrose etc. Mogelijk heeft telgang ook te maken met temperament.. wel lekker makkelijk dat telgangen.  Rontgenfoto's sluiten natuurlijk niet uit dat er wat aan de hand is. het skelet kan er mooi uit zien maar bijv. de rugspieren kunnen vast zitten of een broekspier die te kort is. Als ik het op les zie adviseer de eigenaar dringend zijn hond na te laten kijken. Mijn ervaring is dat er toch vaak wat uitkomt bij de DA of de dierenfysio.

Plaats reactie