De cystes van de giardia gaan dood door 30 minuten aan chloor te zijn bloot gesteld, aan DROGE hitte of aan strenge vorst. Dettol etc dood bij mijn weten de giardia niet. Soms herbesmet de hond zich zelf weer of hebben bijv. de buurhonden het ook en krijg je via die weg herbesmetting maar vaak liggen er gewoon cystes op de plekken waar je hond ligt, zit en poept. Helaas kunnen we die cystes niet zien. Dierenartsen vertellen vaak wel dat de hond geen contact met andere hond mag hebben maar niet dat de hond cystes achterlaat die andere honden weer opsnuffelen waarna die ook ziek worden. Ook wordt er mi onvoldoende verteld dat alles goed schoongemaakt moet worden. Er zijn ook DAP die alleen het ene dier behandelen wat klachten heeft en de rest van de aanwezige katten en honden niet.
In sommige gevallen zijn meerdere kuren nodig op de giardia weg te krijgen of zelfs een combi panacur met metronidazol.
De reden waarom we het vroeger nooit tegen kwamen is in mijn ogen deels het bovenstaande maar ook het gesleep met dieren en de vele contacten onderling. Daarnaast heerst het ook in vele kinderdagverblijven. Het kan dus ook zijn dat je zelf de besmettingsbron bent en dan zul je zelf ook aan de medicatie moeten. Welke dierenarts verteld je dit? Het RIVM heeft al enige tijd een onderzoek lopen omdat het nog steeds niet 100% duidelijk is of de giardia een zoonose is of dat mens en dier verschillende stammen oid hebben. Voorals nog wordt er vanuit gegaan dat het een zoonose is.
En andere reden dat het zoveel voorkomt is dat mensen EN DIERENARTSEN het nog weinig serieus nemen. Bij mij mag een hond niet op les met diarree, dunnere ontlasting is ook diarree!! En heeft de hond giardia gehad dan moet er een hertest komen waaruit blijkt dat hij giardia vrij is. Helaas is er 1 praktijk hier in de buurt die vind dat onzin. Dus dat is keer op keer strijd met klanten.

Ook de WHO steld dat een hertest na giardia nodig is. Pups die diarree hebben werden in het verleden en helaas nog steeds door die bewuste DAP als zijn lijden aan stress van de overgang aangemerkt. Helaas zijn de pups dan soms al weken/maanden verder voor er een keer getest gaat worden. Ik heb al honden meegemaakt die 5 kuren waarvan de laatste een gecombineerde kuur was panacur en metronidazol voor het weg was. En ook een hond die al voor de 2de keer opgenomen was bij een dierenartsenpraktijk met leverfalen.. dierenarts wist niet waar die nu vandaan kwam, Ik hoorde het verhaal en zei: O een extreme giardia hond... 2 keer voor de doodweggehaald. Maar men was niet op het idee gekomen om op giardia te testen. Daarom ben ik er heel fel op. Op de hondenschool wordt bij diarree eigenlijk standaard getest, blijkt de hond negatief te zijn. Krijgt men een les kado waardoor ik als het ware de helft van de test betaal.
Maar goed aan de andere kant is het ook weer zo van leven ga je dood...
Heb je het echter een keer zelf gehad bij je eigen honden dan kijk je er anders tegenaan. En ja mijn honden hebben het jaren geleden gehad en die hadden toen 5 kuren nodig. Bij sommige honden kwam er gewoon onder hoge druk alleen nog maar bloed uit tijdens het poepen. VRESELIJK!!