Nog steeds GIARDIA.... en nu??

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: Nog steeds GIARDIA.... en nu??

Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

Lizzy schreef: Ik zou ook 1 capsule Canadese Geelwortel geven. Ik zou trouwens zelf geen knoflook tabletten/capsules geven maar verse knoflook. Ik vind dat dit beter werkt dan capsules. Je geeft dan 1/2 tot 1 klein teentje knoflook per dag.
duidelijk, dat wordt voor het eerst van mijn leven knoflook (vers) kopen en een knoflookpers halen ;-)

dank!
Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

Lizzy schreef: Als ik jou was zou ik de ontlasting de komende dagen heel goed in de gaten houden. En dan desnoods wat ontlasting naar de DA brengen die gewoon met de ELISA test kan testen of er nog giardia in de ontlasting zit. Zou het kunnen dat jouw hond een zogenaamde asymptomatische drager is geworden? Ik zou dat even overleggen met een DA.

Heb je naast de hele ruimte waar je hond in leeft ook de hond zelf gewassen? Want dat schijnt ook nodig te zijn. Ik ken zelfs iemand die de tuin heeft ontdaan van planten en de hele tuin (die was niet zo groot) heeft gestoomreinigd. Ik vind het wel raar hoor, met die giardia. Hoorde je daar 10 jaar geleden nooit van, heeft nu ongeveer iedere hond met diarree giardia :g:. Kan iemand mij dat uitleggen?
heb nog zo'n testding van het woud liggen, die zal ik dan nog maar gebruiken toch al betaald ;-)

ik ga eens ff idd verder googlen op die asymtomastische drager en hoe we daar wellicht achterkomen volgende week ga ik naar Tannetje misschien heeft ze wat dat betreft tips/richtingen. Dank.

Alles is geboende met schoonmaak azijn, morgen weer, bedden gewassen buiten laten drogen niet in de droger...
stoomreiniger op een novilon vloer?? lijkt me iets te warm.....

oh diarree kan zoveel redenen hebben.... zolang het niet door een dierenarts bevestigd is...

de parasiet compositum stonk enorm.. maar... ze aten het beiden gewoon!!
Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

klopt het dat ik haar beter 2 x per dag eten kan geven en bij beide maaltijden groenten erbij? omdat het de darmen/maag volhoud en ze kan de voedingsstoffen beter opneemt?

klopt het ook dat ze dan vet eten slecht verdragen omdat door de giardia de ontlasting sowieso al vetter van zichzelf is?
3 borders en een cairn
1-ster
1-ster

Bericht door 3 borders en een cairn »

Bien schreef: klopt het dat ik haar beter 2 x per dag eten kan geven en bij beide maaltijden groenten erbij? omdat het de darmen/maag volhoud en ze kan de voedingsstoffen beter opneemt?

klopt het ook dat ze dan vet eten slecht verdragen omdat door de giardia de ontlasting sowieso al vetter van zichzelf is?
hoi bien,

ik heb ze daarom toen ook 2 x pe dag eten gegeven ,en ben toen tijdelijk overgegaan van barf naar kvv omdat ze dat beter konden verdragen .
ik had idd de indruk toen ik ze weer geleidelijk om heb gezet van kvv naar barf dat bv eend een iets vettere soort minder goed verdagen werd als kippie's .
Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

3 borders en een cairn schreef: hoi bien,

ik heb ze daarom toen ook 2 x pe dag eten gegeven ,en ben toen tijdelijk overgegaan van barf naar kvv omdat ze dat beter konden verdragen .
ik had idd de indruk toen ik ze weer geleidelijk om heb gezet van kvv naar barf dat bv eend een iets vettere soort minder goed verdagen werd als kippie's .

waaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh alles valt op z'n plek dit is eng.. maar ook goed :D :D :D :D

daarom gaat de lam steeds fout!! plakpoep e.d....

ze krijgen hier haas, konijn, geit en lam (ivm allergie voor gevogelte.. van de oudste, dus niet die met giardia)
De haas valt het het beste....

daarom kreeg ik de ontlasting ook niet ok met barf... waahh.. daar ben ik meegestopt omdat 1 van de twee veel te gulzig is en er bijna in stikte.. (heimlich toe moeten passen, geen lolletje)

ik maak zelf barf-kvv.. dwz, ik koop barfspullen maal het zelf en meng het ook zelf.. dus wat dat betreft zit het wel goed... ok gaan we tijdelijk naar 2 maaltijden per dag geen probleem!!

wederom dank, super al die reacties... en steun.. heb ik ff nodig.. tis niet niks...
Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

3 borders en een cairn schreef: ik zou voor de zekerheid een testje laten doen bij de da,
moet wel zeggen wij hebben vorig jaar dit gehad met 4 honden 1 daarvan heeft enige tijd daarna toch steeds dunne ontlasting gehad , toen heb ik ook een testje laten doen en hij was vrij van giardi .blijkt dat dit toch wel een aanslag op het lichaam is .
ze kregen bij mij voor de giardia 1 x daags het eten dat konden ze niet verdragen tijdens en na de giardia 2x daags gevoerd in het begin probeerde ik de hoeveelheid wel is op te schroeven maar dan kwam het er dunnner uit als normaal .
nu geen last meer. maar ik weet hoe je je vloelt .
oops sorry die had ik niet goed genoeg gelezen.. morgen ga ik alles nog een keer doorspitten of ik alles heb ;-) joehoe... jippie dit gaat goed komen. ik voel het!
Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

Senta schreef: Jeetje wat een pech dat het terug is gekomen na 2 panacur kuren, ik denk dat het likken van zn achterste ook een probleem is, herbesmetten. Ik dweilde in die tijd de vloer met dettol, bakken werden ook hiermee schoongemaakt en na een panacur kuurtje was het echt weg. Kleden werden heet gewassen (Zo heet mogelijk als is toegestaan)

Ik denk dat je in de tussentijd goede tips heb gekregen altijd handig voor iemand die ook zo'n probleem heeft, en wie weet kan je tijdelijk een mooncollar overwegen?
tis denk ik niet terug gekomen... tis nooit weggeweest denk ik :(

met de schoonmaak azijn moet het ook kunnen, dettol heb ik niet....

alles wordt om de dag al gewassen.... ze zijn nooit hele dagen thuis... dat scheelt...

mevrouwtje heeft nu 1,5 dag een MPS (Medial Pet Shirt) aan, vooral 's avonds en 's nachts en dat gaat goed.. zo kan ze niet likken..
Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

Hoe lang blijf ik die Canadese geelwortel en de parasiet compositum geven eigenlijk?
Op de pot vd parasiet compositum staat iets van niet langer dan drie weken geven.

Iemand een idee?
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door yvette_van_alert »

De cystes van de giardia gaan dood door 30 minuten aan chloor te zijn bloot gesteld, aan DROGE hitte of aan strenge vorst.  Dettol etc dood bij mijn weten de giardia niet. Soms herbesmet de hond zich zelf weer of hebben bijv. de buurhonden het ook en krijg je via die weg herbesmetting maar vaak liggen er gewoon cystes op de plekken waar je hond ligt, zit en poept. Helaas kunnen we die cystes niet zien. Dierenartsen vertellen vaak wel dat de hond geen contact met andere hond mag hebben maar niet dat de hond cystes achterlaat die andere honden weer opsnuffelen waarna die ook ziek worden. Ook wordt er mi onvoldoende verteld dat alles goed schoongemaakt moet worden. Er zijn ook DAP die alleen het ene dier behandelen wat klachten heeft en de rest van de aanwezige katten en honden niet.

In sommige gevallen zijn meerdere kuren nodig op de giardia weg te krijgen of zelfs een combi panacur met metronidazol.

De reden waarom we het vroeger nooit tegen kwamen is in mijn ogen deels het bovenstaande maar ook het gesleep met dieren en de vele contacten onderling. Daarnaast heerst het ook in vele kinderdagverblijven. Het kan dus ook zijn dat je zelf de besmettingsbron bent en dan zul je zelf ook aan de medicatie moeten.  Welke dierenarts verteld je dit? Het RIVM heeft al enige tijd een onderzoek lopen omdat het nog steeds niet 100% duidelijk is of de giardia een zoonose is of dat mens en dier verschillende stammen oid hebben. Voorals nog wordt er vanuit gegaan dat het een zoonose is.

En andere reden dat het zoveel voorkomt is dat mensen EN DIERENARTSEN het nog weinig serieus nemen. Bij mij mag een hond niet op les met diarree, dunnere ontlasting is ook diarree!! En heeft de hond giardia gehad dan moet er een hertest komen waaruit blijkt dat hij giardia vrij is. Helaas is er 1 praktijk hier in de buurt die vind dat onzin. Dus dat is keer op keer strijd met klanten.  :(  Ook de WHO steld dat een hertest na giardia nodig is.  Pups die diarree hebben werden in het verleden en helaas nog steeds door die bewuste DAP als zijn lijden aan stress van de overgang aangemerkt. Helaas zijn de pups dan soms al weken/maanden verder voor er een keer getest gaat worden.  Ik heb al honden meegemaakt die 5 kuren waarvan de laatste een gecombineerde kuur was panacur en metronidazol voor het weg was. En ook een hond die al voor de 2de keer opgenomen was bij een dierenartsenpraktijk met leverfalen.. dierenarts wist niet waar die nu vandaan kwam, Ik hoorde het verhaal en zei: O een extreme giardia hond... 2 keer voor de doodweggehaald. Maar men was niet op het idee gekomen om op giardia te testen. Daarom ben ik er heel fel op. Op de hondenschool wordt bij diarree eigenlijk standaard getest, blijkt de hond negatief te zijn. Krijgt men een les kado waardoor ik  als het ware de helft van de test betaal.

Maar goed aan de andere kant is het ook weer zo van leven ga je dood... 

Heb je het echter een keer zelf gehad bij je eigen honden dan kijk je er anders tegenaan. En ja mijn honden hebben het jaren geleden gehad en die hadden toen 5 kuren nodig. Bij sommige honden kwam er gewoon onder hoge druk alleen nog maar bloed uit tijdens het poepen. VRESELIJK!!
Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

Yvette, bedankt voor je informatie, alle info is welkom, dit is een heel vervelend iets en het vergt veel inzet van dierenarts en eigenaar om het weg te krijgen!

Ergens denk ik ook dat die maffe hondenpoepveldjes, de mensen die de ontlasting niet opruimen, er ook flink aan bijdragen dat Giardia vaker voorkomt dan voorheen.

De voorlichting van de dierenarts is, uit mijn ervaring, minimaal, kreeg de medicatie en een extra blad over wat het is en wat te doen, er stond ook in alles schoonmaken. Kan me niet herinneren of erin stond waarmee.... e.d. Er wordt naar mijn idee te weinig nadruk gelegd op het schoonmaken/wassen van hond en omgeving.
Ook het geven van een kuur aan de andere honden wordt niet genoeg benadrukt, dwz er wordt geadviseerd de andere honden gelijk te behandelen... maar niet "verplicht" door er genoeg uitleg bij te gven waarom e.d... besmettelijk...
Ja besmettelijk staat er wel in genoemd maar er gingen, ook bij mij, toch echt niet genoeg belletjes rinkelen om HEEEEEEL grondig te werk te gaan. Alles heb ik van internet/barfplaats "moeten" halen.

Na hoeveel dagen/weken heb je je honden laten hertesten of de giardia verdreven was?
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ik heb elke keer 5 dgn kuur gegeven, dan 5 dgn rust en daan een hertest en dat dus keer op keer....  :'(

Omdat ik toen nog een opvang had met wilde dieren en alles behandeld moest worden kostte dit meer als 1000 euro aan medicatie.  :-\ :-X
Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

yvette_van_alert schreef: Ik heb elke keer 5 dgn kuur gegeven, dan 5 dgn rust en daan een hertest en dat dus keer op keer.... :'(

Omdat ik toen nog een opvang had met wilde dieren en alles behandeld moest worden kostte dit meer als 1000 euro aan medicatie. :-\ :-X
phew... dat is een duur grapje ja!!

denk dat ik over een weekje, als het goed gaat qua ontlasting... eens een test laat doen.. dank Yvette!
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

ik zou niet te lang er tussen laten zitten want als het niet over is heb ik ook weer darmschade. een deel van mijn honden poepten echt alleen maar bloed, water dun. vreselijk. Vandaar dat ik er zo pietluttig op ben.  8)
Bien
5-sterren
5-sterren

Bericht door Bien »

yvette_van_alert schreef: ik zou niet te lang er tussen laten zitten want als het niet over is heb ik ook weer darmschade. een deel van mijn honden poepten echt alleen maar bloed, water dun. vreselijk. Vandaar dat ik er zo pietluttig op ben. 8)
kortom, morgen testen is misschien beter...

maar van bloedpoepen is hier geen sprake, gelukkig....

hoe bedoel je als het niet over is heb je ook weer darmschade? als het niet over is moet je sowieso aan de panacur of die andere.. dus weer slecht voor dat lijfje... hmmm snap dat ff niet wat je zegt.
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bien schreef: kortom, morgen testen is misschien beter...

maar van bloedpoepen is hier geen sprake, gelukkig....

hoe bedoel je als het niet over is heb je ook weer darmschade? als het niet over is moet je sowieso aan de panacur of die andere.. dus weer slecht voor dat lijfje... hmmm snap dat ff niet wat je zegt.
als het niet over is ga ik verder met de panacur en/of de metronidazol.
Ook niet goed maar als je leverfalen krijgt door de giardia of een blijvend beschadigde darm ben je verder van huis. Ik neem geen risico's met giardia.

Plaats reactie