Tara heeft hormonale suikerziekte en ligt nu op de operatietafel/update pag 35

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Tara heeft hormonale suikerziekte en ligt nu op de operatietafel

tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

henneke schreef: waarom wil je haar bloedsuikerwaardes verlagen als je niet weet of dat wel nodig is ? is het niet zo dat ze een baarmoederontsteking had en er dus geen sprake is van evt diabetes ?
Bij ons eerste bezoek aan de Da is duidelijk suikerziekte vastgesteld doormiddel van urine en bloedonderzoek.
Bij de castratie kwam pas aan het licht dat de baarmoeder ontstoken was.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

fijn dat ze zich wat beter voelt!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hee, dat is interessant, Glucobest om bloedsuikerwaardes te verlagen! Welke stof in glucobest zorgt daarvoor, heb je enig idee?

Fijn dat het goed gaat met Taraatje :-*

Je hebt met je paarden trouwens ook wel weer het nodige meegemaakt zeg :o
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

tieneke schreef: Bij ons eerste bezoek aan de Da is duidelijk suikerziekte vastgesteld doormiddel van urine en bloedonderzoek.
Bij de castratie kwam pas aan het licht dat de baarmoeder ontstoken was.
ok dat snap ik maar dan nu de volgende vraag ( ik weet van mensen met diabetes , niet van honden ) als je iets wil verlagen dan moet toch eerst duidelijk zijn dat het te hoog is ? en niet van 1 meting maar van elke keer meten ?
ik moet er niet  aan denken om bij iemand zijn glucose nivo te verlagen zonder te weten hoe hoog het op dat moment is , daar zouden in ieder geval bij mensen wel eens hele akelige resultaten door kunnen ontstaan zoals een coma  :o
ga je dan het glucose nivo eerst controleren voor je het gaat verlagen of ga je er bij honden vanuit eens te hoog altijd te hoog ??
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

henneke schreef: ok dat snap ik maar dan nu de volgende vraag ( ik weet van mensen met diabetes , niet van honden ) als je iets wil verlagen dan moet toch eerst duidelijk zijn dat het te hoog is ? en niet van 1 meting maar van elke keer meten ?
ik moet er niet  aan denken om bij iemand zijn glucose nivo te verlagen zonder te weten hoe hoog het op dat moment is , daar zouden in ieder geval bij mensen wel eens hele akelige resultaten door kunnen ontstaan zoals een coma  :o
ga je dan het glucose nivo eerst controleren voor je het gaat verlagen of ga je er bij honden vanuit eens te hoog altijd te hoog ??

Bij honden moet je de diagnose altijd bevestigen door de fructosamines in het bloed te meten, dat is de enige juiste manier om aan te tonen dat er langdurig sprake is geweest van een te hoge bloedsuikerspiegel.
Als dat zo is dan ga je zeker niet zomaar insuline spuiten. Het beste is te starten met een lage dosis insuline en dan ieder uur de bloedsuikerspiegel te meten. Op die manier krijg je inzicht in de glucose spiegel en kun je de hond instellen. Dan is het ook nog eens zo dat veranderingen in eetpatroon en tijdstippen schommelingen geven in de bloedsuikerspiegel. Het is behoorlijk lastig om een hond echt goed in te stellen op insuline.
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

*Dorothea* schreef:
Bij honden moet je de diagnose altijd bevestigen door de fructosamines in het bloed te meten, dat is de enige juiste manier om aan te tonen dat er langdurig sprake is geweest van een te hoge bloedsuikerspiegel.
Als dat zo is dan ga je zeker niet zomaar insuline spuiten. Het beste is te starten met een lage dosis insuline en dan ieder uur de bloedsuikerspiegel te meten. Op die manier krijg je inzicht in de glucose spiegel en kun je de hond instellen. Dan is het ook nog eens zo dat veranderingen in eetpatroon en tijdstippen schommelingen geven in de bloedsuikerspiegel. Het is behoorlijk lastig om een hond echt goed in te stellen op insuline.
dank je voor de uitleg Dorothea , dit is hoe ik het had bedacht ja ... het lijkt mij levensgevaarlijk om te sleutelen aan een glucose spiegel zonder het te meten  :-\ :-\ :-\
het werkt dus hetzelfde als bij mensen .
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

henneke schreef: ok dat snap ik maar dan nu de volgende vraag ( ik weet van mensen met diabetes , niet van honden ) als je iets wil verlagen dan moet toch eerst duidelijk zijn dat het te hoog is ? en niet van 1 meting maar van elke keer meten ?
Bij honden is het jammergenoeg net als bij mensen.
Omdat Tara nog geen insuline ingespoten krijgt ga ik dit middel (Glucobest) geven en dan vooral ter ondersteuning, had zij inmiddels wel insuline gekregen dan had ik echt wel voorzichtiger geweest  ;) , iedere dag (waarschijnlijk meerdere keren) moeten meten en dan vooral 6 a 7 uur na de maaltijd, immers dan is de kans op een hypo= laag gewoon erg aanwezig.
As dinsdag heb ik oa de allernieuwste en kleinste glucosemeter in huis, er is slechts 0,1 micronliter bloed voor nodig ,in 5 seconden meteen testresultaat.
http://www.bayerdiabetes.nl/producten-v ... cosemeter/
De huidige glucosemeters hebben 0,3 tot zelfs 0,6! micronliter bloed nodig en zijn minder snel met 30 seconden eer er testresultaat is.
Met 1 speldeprik in haar binnenlip heb ik in zeer korte tijd de juiste waarden.
Uiteraard mocht ze toch insuline nodig hebben dan wordt ze bij onze Da behandeld tot ze juist ingesteld is met nodige dosis insuline, daarna ga ik het zelf bijhouden om haar de stress van de Da te onthouden.
Met onze vorige Leonberger Kobus hebben wij een hypo meegemaakt en echt dit is verschrikkelijk.... ik doe dan ook niet zomaar iets.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Lizzy schreef: Hee, dat is interessant, Glucobest om bloedsuikerwaardes te verlagen! Welke stof in glucobest zorgt daarvoor, heb je enig idee?

Fijn dat het goed gaat met Taraatje :-*

Je hebt met je paarden trouwens ook wel weer het nodige meegemaakt zeg :o
Ehhh Het is geen Glucobest maar Pro Gluco van Bonusan  :-[  :biggrin2: http://www.bonusan.nl/vademecum/pro_gluco.html
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

*Dorothea* schreef:
Bij honden moet je de diagnose altijd bevestigen door de fructosamines in het bloed te meten, dat is de enige juiste manier om aan te tonen dat er langdurig sprake is geweest van een te hoge bloedsuikerspiegel
Bij Tara was het een kleine 3 weken dat de klachten aanwezig waren, doordat de gehele hormoonhuishouding nu plat ligt zal de schade hopelijk niet/ nauwelijks aanwezig zijn.
Een intakte teef met hormonale suikerziekte is niet goed of helemaal niet in te stellen, dit gaf mij het laatste zetje tot castratie met nog een extraatje (baarmoederontsteking) tot gevolg.
Pfff een volgende hond (teef) durf ik niet eens meer intakt te laten na dit alles  :-\
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Wat een schrik voor jullie! Sterkte met jullie meisje...Ik duim mee dat het hiermee klaar is :-*
Ike
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ike »

Sterkte met jullie meisje Tieneke  :-* :-*
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Tara knapt echt op van al de beterschapsberichten  :-* .....vanmorgen klokslag 5.30 moest ze plassen....Jaco slaapt zelfs door natuurgeweld heen dus ook van zijn hondje die naast ons bed lag maar duidelijk liet merken dat ze een zeer strakke plasser had  ::) Meteen hierna wilde ze eten  :P nog maar effe gewacht tot een uur of 7.30 voor haar kleine ochtenmaaltijd bestaand uit 2 grote biologische kippennekken.Haar plasjes worden steeds kleiner, haar ontlasting is super, ze krijgt voorlopig heel weinig lichtverteerbaar botwerk en kompleet gemalen vlees plus groenten omdat ze niet/nauwelijks beweegt.Ze drinkt nu echt nog maar heel weinig  :D
Wondvocht was wederom weer aanwezig dus Jaco is vanmiddag een nieuwe rolladestring en extra wondgaas gaan halen bij onze Da.
Normaal zou ik een t-shirt omdoen maar lijkt me nu niet zo prettig en zeker vies omdat er best veel wondvocht vrijkomt en ik om de paar uur alles moet verversen.
Moest haar vandaag aardig intomen om rustig te houden, .... nu ligt ze weer lekker naast mijn stoel te snurken.
Haar speciale schuimrubberkap die wij gehuurd hebben zit net achter haar nek en is zeer diervriendelijk.....een plastic lampenkap is zo zielig.....ze kan nu niet bij haar buik maar toch vertrouw ik het niet helemaal dus om toerbeurten is er konstant iemand bij haar sinds afgelopen vrijdagmorgen.Die hechtingen moeten er gewoon inblijven tot ze er volgende week uitmogen.
Heb de kap er nu voor een paar uurtjes afgehaald, ligt toch een stuk prettiger en ook de druk om haar nek is weg, we zitten er kontant bij dus geen risico.
Straks voor we naar bed gaan moet ze hem echt weer om.... nog 3 dagen antibiotica en dan hebben we dit ook weer gehad, de wond ziet er vreselijk mooi en kalm uit dus komt helemaal goed.
Gisteren was Jaco zijn verjaardag en door alle commotie niets kunnen vieren behalve een fles champ plus etentje thuis.....zijn mooiste cadeautje is dat zijn meisje het heeft overleefd aldus Jaco  :smitten:
ashley
4-sterren
4-sterren

Bericht door ashley »

Fijn dat het weer beter gaat met Tara  :-* :bigarmhug:
sella

Bericht door sella »

Fijn dat ze lekker opknapt. Nog gefeliciteerd met Jacco. Ik geloof heel graag, dat er geen beter kado te wensen valt, als je griet haar leven aan zo een zijden draadje heeft gehangen.
Ruby/Billy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruby/Billy »

Fijn dat het zoveel beter gaat met Tara.  :-*

Plaats reactie