topic mag weg

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: foto maken onder narcose?

*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

evds schreef: narcose voor een rontgen foto is in de meeste gevallen niet nodig. Gewoon loden jas aan en de hond rustig en stil in positie houden.
Nou dat ben ik niet met je eens, neem een ED foto, de meeste honden blijven echt niet lekker stil liggen met hun ellebogen ingedraaid en gestrekt. Zelfde verhaal voor een HD foto van een hond met pijnlijke heupen. Of ga maar eens een rug strekken van een hond die pijn in z'n rug heeft. Resultaat een worstelpartij en onscherpe foto's of foto's vanuit een verkeerde positie. Nou ja dan schieten we er gewoon nog 3 over, voor hond en baas niet zo'n probleem, maar wel voor degene die dag in dag uit al die foto's moet maken en al die straling opvangt.
Nadat m'n collega bijna haar voortanden kwijt was tijdens het maken van een hd foto met als gevolg een hele dikke gezwolle pijnlijke lip, heb ik besloten dat ik geen foto's meer maak zonder sedatie, alleen maar omdat het baasje dat wil.
edit: volgens de wet mogen eigenaren niet eens aanwezig zijn tijdens het maken van de foto.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op do 03 nov 2011, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
*Natasja*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Natasja* »

Nadat bij Beau een paar jaar geleden foto's van zijn rug zijn gemaakt zonder narcose, waaruit LSI zou blijken, maar later bij de orthopeed bleek dat helemaal niet het geval te zijn (de foto was gewoon vanuit de verkeerde hoek genomen en was wat bewogen), heb ik me voorgenomen dat ik met dit soort dingen niet meer twijfel en gewoon meteen een roesje laat geven. Dan weet ik tenminste zeker dat de hond stil ligt, en de DA de tijd heeft om de foto meteen goed te nemen.
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

*Dorothea* schreef: Nou dat ben ik niet met je eens, neem een ED foto, de meeste honden blijven echt niet lekker stil liggen met hun ellebogen ingedraaid en gestrekt. Zelfde verhaal voor een HD foto van een hond met pijnlijke heupen. Of ga maar eens een rug strekken van een hond die pijn in z'n rug heeft. Resultaat een worstelpartij en onscherpe foto's of foto's vanuit een verkeerde positie. Nou ja dan schieten we er gewoon nog 3 over, voor hond en baas niet zo'n probleem, maar wel voor degene die dag in dag uit al die foto's moet maken en al die straling opvangt.
Nadat m'n collega bijna haar voortanden kwijt was tijdens het maken van een hd foto met als gevolg een hele dikke gezwolle pijnlijke lip, heb ik besloten dat ik geen foto's meer maak zonder sedatie, alleen maar omdat het baasje dat wil.
edit: volgens de wet mogen eigenaren niet eens aanwezig zijn tijdens het maken van de foto.
als er worstelpartijen en gevaar voor de mensen bij komt kijken snap ik de sedatie. Mijn honden hebben zonder uitzondering allemaal (een stuk of 5) HD foto's gehad zonder sedatie. Ik was er dan wel bij om ze rustig te houden. Buik foto en foto van een voorpoot imv breuk gingen ook zonder narcose. Dus met mijn honden wil ik echt graag dat het zo kan (zijn ook nog gevoelig voor ketamine), maar nood breekt wet natuurlijk  :)

ED heb ik geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door evds op vr 04 nov 2011, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

evds schreef: als er worstelpartijen en gevaar voor de mensen bij komt kijken snap ik de sedatie. Mijn honden hebben zonder uitzondering allemaal (een stuk of 5) HD foto's gehad zonder sedatie. Ik was er dan wel bij om ze rustig te houden. Buik foto en foto van een voorpoot imv breuk gingen ook zonder narcose. Dus met mijn honden wil ik echt graag dat het zo kan (zijn ook nog gevoelig voor ketamine), maar nood breekt wet natuurlijk  :)

ED heb ik geen ervaring mee.
we hebben het over een roesje, geen narcose.  ;)
pallas
5-sterren
5-sterren

Bericht door pallas »

Hier alle foto's voor rug enz met een spierverslapper en het baasje erbij voor extra handjes en de rust. Na 10 min staan ze weer overeind.
Ik vind dat ze erg lang moet blijven hoor, voor een foto :-\
En bij mij gaan ze niet zonder mij erbij, einde discussie.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

pallas schreef: Hier alle foto's voor rug enz met een spierverslapper en het baasje erbij voor extra handjes en de rust. Na 10 min staan ze weer overeind.
Ik vind dat ze erg lang moet blijven hoor, voor een foto :-\
En bij mij gaan ze niet zonder mij erbij, einde discussie.
Wat is de naam van die spierverslapper??
Naar mijn weten is dit gewoon een populaire manier van een eigenaar geruststellen en noemt de één het een roesje en de ander een spierverslapper.

Het hart is namelijk ook een spier, zou die niet graag verslapt willen zien  ;) ;) ;) ;)
tess06
4-sterren
4-sterren

Bericht door tess06 »

Donderdag gaan we foto's maken bij mijn nieuwe dierenarts.

omdat mijn computer is gecrasht kan ik alleen op mijn werk internetten,
dus ik laat waarschijnlijk pas op maandag de uitslag weten.

duimen jullie mee dat het allemaal niets ernstig is?
luka en kira
5-sterren
5-sterren

Bericht door luka en kira »

Natuurlijk duimen we voor je.
Sterkte!  :-*
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Brenda Ooms schreef: soms is het wel nodig om een goede foto te krijgen om de hond een roesje te geven. Zeker bij elleboogfoto's. Die zijn heel lastig om daar bv LPA, LPC of OCD op te zien. Ik heb vaak genoeg foto's gezien die slecht van kwaliteit waren omdat ze zonder sedatie gemaakt waren. Natuurlijk heb je liever zonder omdat dat beter voor de hond is...maar soms is het beter met om de beste diagnose te krijgen.
Hoe oud is je hond?
Met handigheid en snelle apparatuur kom je toch een heel eind.. Ik weet dat in ieder geval in Eersel (Maarten Kappen) en Best (Erik Noorman) succesvol ook officiele ED foto's gemaakt worden zonder roesje.
Ik heb dat zelf altijd bij Maarten laten doen en die is naast heel kalm en zeker, wat natuurlijk al helpt, ook gewoonweg verschrikkelijk handig om een hond in de juiste houding stil te laten liggen. Hij wist exact in te schatten wat daarvoor bij mijn verschillende maatjes nodig was. En een snel rontgenapparaat doet de rest ;)

Ik zou zeker geen roesje laten geven zonder noodzaak en sowieso kiezen voor een arts die ook uit gaat van dat het zonder kan. Die heeft de handigheid/ervaring en het zelfvertrouwen om het in de regel ook voor elkaar te krijgen.
aalsmeer
3-sterren
3-sterren

Bericht door aalsmeer »

tess06 schreef: Tess loopt kreupel, en hiervoor moeten misschien foto's worden gemaakt,
maar dat doen ze onder narcose.
Is dit normaal dat een hond onder narcose gaat voor een foto?

toevallig heb ik gister de dierenarts gebelt voor jack omdat ie last heeft van zijn rug.
ik zei dat ik geen narcose wil en dat ik er anders wel bij blijf dan ligt ie wel stil.
kan je niet zeggen dat je geen narcose wil?
valt toch wel te overleggen?

of wilen hun dat echt dat ie onder narcose gaat?

ze zij a doen w eomdat ie dan stil ligt.
maar kan zij niet op jouw comando stil liggen??
zal het zeker  overleggen.

succes ;)
aalsmeer
3-sterren
3-sterren

Bericht door aalsmeer »

Irish schreef: Is dat toevallig de Ranzijn in Aalsmeer Erma?
Daar gaan ze standaard voor een foto onder narcose  :-X
zou niet bij de ranzijn gaan erma.
daar wa sik ook geweest met me vragen voor jack zijn rug.
kost een vermogen.
nu weet ik dat geld geen rol speelt bij een gezondheid.
maar nu ben ik naar me eigen dieren arts gegaan en dat scheelt ff een hele boel.
in de ranzijn zou ik op de 160 euro komen voor 2 fotos.zonder narcose(met kost 25 euro meer)
en bij me eigen dierenarts zou ik op 95 euro komen voor 2 fotos.
scheelt wel ff.
welke da ben je geweest?
aalsmeer
3-sterren
3-sterren

Bericht door aalsmeer »

tess06 schreef: Donderdag gaan we foto's maken bij mijn nieuwe dierenarts.

omdat mijn computer is gecrasht kan ik alleen op mijn werk internetten,
dus ik laat waarschijnlijk pas op maandag de uitslag weten.

duimen jullie mee dat het allemaal niets ernstig is?

sterkte meis.
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

aalsmeer schreef: toevallig heb ik gister de dierenarts gebelt voor jack omdat ie last heeft van zijn rug.
ik zei dat ik geen narcose wil en dat ik er anders wel bij blijf dan ligt ie wel stil.
kan je niet zeggen dat je geen narcose wil?
valt toch wel te overleggen?

of wilen hun dat echt dat ie onder narcose gaat?

ze zij a doen w eomdat ie dan stil ligt.
maar kan zij niet op jouw comando stil liggen??
zal het zeker  overleggen.

succes ;)
Roesje ;)
Heb je mijn eerdere reactie in dit topic gelezen toevallig? Zonder roesje had ze zware spondylose, met roesje niets aan de hand. :o
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Parelridder schreef: Met handigheid en snelle apparatuur kom je toch een heel eind.. Ik weet dat in ieder geval in Eersel (Maarten Kappen) en Best (Erik Noorman) succesvol ook officiele ED foto's gemaakt worden zonder roesje.
Ik heb dat zelf altijd bij Maarten laten doen en die is naast heel kalm en zeker, wat natuurlijk al helpt, ook gewoonweg verschrikkelijk handig om een hond in de juiste houding stil te laten liggen. Hij wist exact in te schatten wat daarvoor bij mijn verschillende maatjes nodig was. En een snel rontgenapparaat doet de rest ;)

Ik zou zeker geen roesje laten geven zonder noodzaak en sowieso kiezen voor een arts die ook uit gaat van dat het zonder kan. Die heeft de handigheid/ervaring en het zelfvertrouwen om het in de regel ook voor elkaar te krijgen.
enig idee hoe lang de belichtingstijd is bij een rontgenapparaat?
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

*Dorothea* schreef: enig idee hoe lang de belichtingstijd is bij een rontgenapparaat?
Even heeeeeeeel diep nadenken  :g:
Iets met milliseconden?

Plaats reactie