Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Dat is geen argument hoor..gezondheid boven uiterlijk, zeggen "we" dan ::)  Grote kans op compleet lekke teven met 5 jaar doet het misschien beter.
Joh, maar incontinentie is toch geen probleem? Daar hebben we pilletjes voor!

En dat die pilletjes vervelende bijwerkingen hebben....

Als je toch een beetje wilt weten waar die bijwerkingen over gaan (incontinentie medicatie, dat spul waar sommige dierenartsen zo geweldig luchthartig over doen):

Enurace bijwerkingen:
Cardiovasculaire effecten (tachycardie, atriumfibrillatie, stimulatie van de hartactiviteit en vasoconstrictie), stimulatie van het centrale zenuwstelsel (slapeloosheid, excitatie, angst en spiertrillingen), hijgen, mydriasis, cystitis, bronchodilatatie met verminderde slijmproductie, afname van darmwandmotiliteit en -tonus. Bijwerkingen eigen aan de werking van efedrine treden vaak op, meestal zijn dit cardiovasculaire effecten en angst.

Propalin bijwerkingen:
Sympaticomimetica kunnen vele bijwerkingen hebben (cardiovasculair, gastro-enteraal) ten gevolge van de prikkeling van het sympatisch zenuwstelsel. Voorzichtigheid is geboden bij de toediening van fenylpropanolamine aan dieren met cardiovasculaire aandoeningen, lever- en nierinsufficiëntie, diabetes mellitus, hyperadrenocorticisme, glaucoom, hyperthyroïdie en andere metabole stoornissen.

Incurin bijwerkingen:
Vooral bij hogere doseringen kunnen de volgende, reversiebele, bijwerkingen voorkomen: gezwollen vulva, gezwollen melkklieren en/of aantrekkelijkheid voor reuen, en braken. In zeldzame gevallen kan vaginaal bloedverlies optreden. De bijwerkingen verdwijnen na het verlagen van de dosis. Oestriol vertoont niet de typische bijwerkingen van andere oestrogenen zoals beenmergsuppressie of inductie van pyometra. Hoge dosissen oestrogenen kunnen leiden tot neoplasieën in de doelorganen die oestrogeenreceptoren bezitten zoals de melkklieren. Oestriol bezit in vergelijking met 17-beta-oestradiol echter geen of een zeer geringe carcinogeniciteit.

Ik heb Linga uit gemak laten castreren, omdat ik ook met een oude ongecastreerde reu zat (en met haar dus) en ik er gek van werd. En ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van. Het karakter veranderd door de castratie. Dat is 1. En het karakter is nog een keer veranderd onder invloed van die kl*te medicatie tegen incontinentie. En ja, ze is incontinent geworden, ondanks dat ze laparoscopisch gecastreerd is.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Lizzy schreef: Ik heb Linga uit gemak laten castreren, omdat ik ook met een oude ongecastreerde reu zat (en met haar dus) en ik er gek van werd. En ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van. Het karakter veranderd door de castratie. Dat is 1. En het karakter is nog een keer veranderd onder invloed van die kl*te medicatie tegen incontinentie. En ja, ze is incontinent geworden, ondanks dat ze laparoscopisch gecastreerd is.
Maar goed je hoeft in ieder geval niet meer te vrezen voor een baarmoederontsteking.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

*Dorothea* schreef: Maar goed je hoeft in ieder geval niet meer te vrezen voor een baarmoederontsteking.
Nee. Dat is ook na iedere loopsheid een ramp. Tenminste, ik vind dat een ramp. Ik heb daar een gigantische angst voor. Maar, ik realiseer me dat ik daar misschien niet helemaal normaal in ben, niet helemaal spoor. Ja, de kans op baarmoederontstekingen is aanwezig, is na iedere loopsheid groter, maar er worden zat honden oud met baarmoeder. Neemt niet weg dat vliegen ook de veiligste manier van transport is en ik niet echt durf te vliegen.

Maar dat neemt verder ook niet weg dat incontinentie ook een ramp is en daar niet over mag worden gepraat. Dat is geen argument. Daar hebben we leuke pilletjes voor.
sella

Bericht door sella »

Ik vindt incontinentie bij teef en reu onderbelicht qua incontinentie na castratie.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Lizzy schreef: Maar dat neemt verder ook niet weg dat incontinentie ook een ramp is en daar niet over mag worden gepraat. Dat is geen argument. Daar hebben we leuke pilletjes voor.
En toch vliegen die pilletjes niet over de toonbank. Wij kennen dan heel veel dalmaten die incontinent zijn, volgens recent onderzoek zelfs 20%! Maar ik vind het in de praktijk enorm meevallen hoor, de verkoop van die medicijnen in relatie tot het aantal gecastreerde teven. Ik durf te zeggen dat het aantal teven dat een baarmoederontsteking krijgt of mammatumoren hoger ligt dan het percentage dat incontinent wordt.
Neemt niet weg dat ik ook twijfel als ik een dalmatierteefje zou nemen. 20% is echt een enorm aantal. Het zou wel interessant zijn om uit te zoeken op welke leeftijd ze zijn gecastreerd. Want volgens recent onderzoek geeft castratie voor de eerste loopsheid de meeste kans op incontinentie. Nu kennen we natuurlijk zat teven die later zijn gecastreerd en incontinent zijn geworden. Maar voor zo'n hele grote groep zou ik toch erg nieuwsgierig zijn naar de uitkomst daarvan.
Zou ik een ras hebben dat weinig kans had op incontinentie, dan zou ik zeker gaan voor castratie na de 1e loopsheid.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hier even een eerste honden- en reu - reu eigenaar ervaring... ik wil je echt adviseren om nog ff te wachten met de tweede.
Achteraf best spijt van Gijs, nu al. Joep was 1 en 3 maanden toen Gijs erbij kwam. Kwam vol in de pubertijd. Met als gevolg, Joep peerde hem voor het eerst echt in het bos, kwijt. En ik zat daar met mn puppenkind. Helemaal niet leuk.
Pubertijd betekend ook alles weer opnieuw moete leren, met regelmaat. Dus alles was Gijs ook moest leren. Dus regelmatig vloekend over straat gelopen, omdat ik weer es in de knoop zat met twee honden.

En nu is Gijs 1, begint pas echt met puberen nu, en Joep is er ook nog steeds niet mee klaar. Met als gevolg, twee honden die niet luisteren en elkaar ophitsen erin. Of er luisterd er maar 1. Maar om ze allebei te laten luisteren moet ik kwa timing precies zijn, en dat kan niet met twee...

Ik heb aan Joep kwa opvoeding ook geen ene moer gehad, die wist echt niet wat ie met een pup moest, en ging soms maar een beetje blij liggen doen, om vervolgens maar op de bank te gaan liggen. Joep heeft Gijs dus nooit gecorrigeerd als kleine pup. Met als gevolg dat Gijs nu met grote regelmaat over hem heen dendert (en hij weet echt dat hij dat kan maken bij Joep, want bij andere honde ndiet hij dat niet zo) en dat voor Joep niet meevalt, 70 kilo op zn rug...

Echt hoor, ik zou even wachten, en kijken was er gebeurd als Storm de puberteit in schiet. Storm is ongeveer net zo oud als Gijs toch?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik vind dit trouwens een prima artikel. Voor en nadelen netjes op een rij. Geschreven door dierenartsenpraktijk WHG:

http://www.dogcity.nl/0-algemeen/artike ... treren.pdf
Sammy1980
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sammy1980 »

Lizzy schreef: Ik heb Linga uit gemak laten castreren, omdat ik ook met een oude ongecastreerde reu zat (en met haar dus) en ik er gek van werd. En ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van. Het karakter veranderd door de castratie. Dat is 1. En het karakter is nog een keer veranderd onder invloed van die kl*te medicatie tegen incontinentie. En ja, ze is incontinent geworden, ondanks dat ze laparoscopisch gecastreerd is.
Hier ook 1 die qua gedrag is veranderd, en helaas niet ten goede  :-X :-[
Ook is ze mega incontinent, zo erg dat ze inmiddels door haar medicatie heen komt.
Wat inhoudt dat ik dus elke dag aan het wassen ben en aan het dweilen.

En geloof me, ik doe het met liefde, maar als ik het kan terug draaien dan doe ik dat meteen!!
Als dat koppie me dan aankijkt als ze doorheeft dat heel haar mand nat is dan breekt mijn hart  :'( :'(
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Sammy1980 schreef: Ook is ze mega incontinent, zo erg dat ze inmiddels door haar medicatie heen komt.
Wat inhoudt dat ik dus elke dag aan het wassen ben en aan het dweilen.
ja hier ook, maar bij Sita is haar incontinentie ook grotendeels toe te schrijven aan haar rug. Ze heeft gewoon een zwakke achterhand en een dikke spondylosebrug ter hoogte van haar blaas dus dat speelt ook zeker mee.
En geloof me, ik doe het met liefde, maar als ik het kan terug draaien dan doe ik dat meteen!!
tsja ik vind dat altijd lastig redeneren, tuurlijk draai je het liever terug, aan de andere kant al had je haar nu verloren aan een baarmoederontsteking, dan wenste je dat je haar had laten castreren. Het blijft gewoon altijd moeilijk dit soort beslissingen omdat je niet in de toekomst kan kijken en ook nooit zal weten wat er was gebeurd als je haar niet had laten castreren.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

dat vindt ik ook wel een goeie, een 2de of 3de enz hond erbij nemen als de andere stabiel is....
heb ik ook gedaan en was daar heeeeeeeeel blij mee!
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Wij wilden ook toen Borke 1 jaar was er een pup bij nemen en ik ben zo blij dat we dat niet hebben gedaan.
Want met een reu van 1.5 heb je best nog wel wat te stellen en dat vraagt alle aandacht en met 3 jaar stabiliseert zich dat allemaal meer.
Toen Sofi uiteindelijk kwam was hij 3 jaar en hij trok zich dus niets aan van alle rare dingen die zij deed, Sofi wilde gaan jagen en Borke de jachthond die ik het jagen had afgeleerd, bleef luisteren naar de fluit en bleef in de buurt.

@Dorothea, wat je zegt over verhoogd risico op incontinentie bij sterilisatie voor de eerste loopsheid, dan zouden dus vrijwel alle rasteefjes in de US en alle labradoodles een enorm hoge incontinentie tonen? Immers daar is vroegcastratie de norm?
mysmoothcollies
4-sterren
4-sterren

Bericht door mysmoothcollies »

sella schreef: Ik vindt incontinentie bij teef en reu onderbelicht qua incontinentie na castratie.
Ik ook, zwaar onderbelicht in ieder geval. incontinentie bij een reu lijkt minder voor te komen...... :o
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Is er eigenlijk geweten waarom de gevolgen zo drastisch zijn bij teven die voor de eerste loopsheid geholpen worden?
Gewoon uit interesse hoor.
Bij poezen is het namelijk beter om de eerste krolsheid voor te zijn omdat ze dan geen last hebben van het wegvallen van de hormonen (als die er nog niet zo erg zijn).  En dan wordt het risico op kanker en baarmoederontstekingen ook gewoon nihil (ze laten de baarmoeder zitten bij jonge poezen, halen enkel de eierstokken weg).  Op latere leeftijd castreren geeft veel meer problemen (en halen ze de baarmoeder wel weg), zowel ivm gezondheid als met karakterverandering. 
Nu zit er bij castratie bij katten gewoon niet zo'n nadelen als bij honden. Integendeel, het is belastender voor de gezondheid om ze intact te houden, maar ik vroeg me af hoe dat dan zou komen. Ik vind dat gewoon vreemd. Kan iemand dat verklaren?
Wat er bij honden dan zo anders is dat ze er zoveel last van krijgen, ook op jonge leeftijd. Vooral op jonge leeftijd lijkt het zelfs.

En weet er iemand hoe het komt dat intacte teven zoveel kans hebben op baarmoederontstekingen? Sommige wolvinnen in een roedel krijgen toch ook nooit pups? Hoe zit dat dan? Is dat dan omdat ze nooit loops worden?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 05 jan 2012, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

Zelf zou ik niet gaan snijden in een gezonde hond, eerst de situatie maar eens aankijken.
Er zijn meerdere gemengde roedels die goed met elkaar samen gaan, al zul je extra moeten opletten tijdens de loopsheid.

Maar iedereen heeft het over nu nog geen pup. Als ik TS goed begrijp zit dat einde van het jaar pas in de planning, dan is Storm dus 2 jaar.
2 jaar tussen 2 honden vind ik een mooie tijd.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Ik zit een beetje met een soortgelijk toekomstig probleem.

Guinnie was vrij snel na aankomst  ' geholpen'  dus daar hadden we meteen geen probleem meer over. Bij haar moest het wel: een vergevorderde baarmoeder onsteking.

Toch, we denken in de toekomst en aan een tijd " na Guinnie" ..... en reutje lijkt ons met Merlijn niet handig hoewel hij ook naar Tristan nooit lelijk heeft gedaan en ook toen " moest hij al geen andere reuen" . Een teefje lijkt ons niet zo handig omdat wellicht de beide vriendjes op elkaar gaan klappen tijdens har loopsheid.

Maar, welke van de twee het ook wordt, in de basis laat ik de hele boel intact, tenzij dat om medische redenen niet (meer) kan.

Vraag hier blijft dus ook: reutje of teefje erbij....? Gelukkig is de vraag nog niet actueel ;-)

Suzanne

Plaats reactie