blaasontsteking

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re:blaasontsteking

Kefraya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Kefraya »

Hoi Rosita,

ben het helemaal met je eens. Door al die extra toevoegingen aan brokken (dl-methionine heet dat toch?) krijg je nu weer een tegenovergesteld probleem.
Helaas is de trend 'meer brok en minder vlees', dus dat belooft wat voor die arme poezen >:(
Even uit nieuwsgierigheid: heb je een link voor dat artikel waar je uit citeert? (misschien ook zinvol voor mijn da :))

Groet,
Liesbeth
Rosita
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Rosita »

Hoi Liesbeth,

Dit zijn wetenschappelijke artikelen en meestal alleen tegen betaling ter inzage. De link van de American Journal of Veterinary Research is http://www.electronicipc.com/JournalEZ/ ... de=0429001, maar de volledige tekst is dus alleen te zien met een abonnement. Vaak heb je meer dan genoeg aan de samenvatting. In de volledige tekst staat alles wat uitgebreider (vaak ook erg saai om te lezen) dan in de samenvatting. Meestal begint een artikel met de samenvatting (abstract) daarna een inleiding, hypothese, gebruikte methode, resultaten (en gebruikte analyses) en dan de discussie/conclusie. Ik weet niet of vele DA na hun studie vaak artikelen lezen en daarom een abonnement hebben, maar ik denk dat het laten lezen van de abstract genoeg moet zijn.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Dank je, ik kende deze onderzoeken niet maar ze bevestigen wat ik al dacht!
Kefraya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Kefraya »

Enkele merken: Animonda Carny en Shinycat van Gimpet (beide merken bevatten alleen maar vlees, water,vitaminen, mineralen en geen graan), Nature's Variety Blikvoeding (95% vlees, leverbaar in Nederland tegen €7 verzendkosten bij HSTOP http://www.dierenbenodigdheden.be/N_xp_4.html) en Felidae blikvoeding (ook te leveren via HSTOP). Ik zou dus absoluut geen Whiskas, Felix of blikvoeding van Hill's of Eukanuba geven :P.

Rosita,
ken jij Almo Nature? Ik was vanochtend in Laren om voor het eerst Bandit te halen, en zag daar een heel assortiment Almo, holistisch en biologisch, in blik en brok. Blik is ook alleen vlees en vis, niets anders. Sprak me aan omdat het biologisch is en heb wat meegenomen voor Cleo.
Daar hebben ze trouwens ook Nature's Variety.

Groet,
Liesbeth
An
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door An »

Nou handig bezien toch van brokken fabrikanten? De eerste paar jaar van katten hun leven maak je een slechte brok waardoor ze zsm nierproblemen en blaasproblemen krijgen. En dan kunnen ze over op het dure dieetvoer van dat bepaald merk...ongetwijfeld komt er binnenkort het dieetvoer voor katten die het niet meer goed doen op het dietvoer ;)
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Almo is volgens mij ook wel goed (voor blikvoer dan). Ik kreeg alleen commentaar dat de kip uit Thailand zou komen. Weet niet meer van wie en of het waar is.
Kefraya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Kefraya »

De verkoopster zei ook al dat de kipvariant niet biologisch was, maar intussen staat er wel op 'free-range farms and hormone free'.
Het blikje makreel was in elk geval heel snel weg! Bedacht me alleen halverwege dat hoe meer lekker blikvoer ik voor Cleo koop, des te kleiner de kans zal zijn dat ze ooit nog went aan vers >:(
Afin, morgen de Bandit ontdooien, kijken of mevrouw dat misschien wil. Duimen jullie mee?

Groet,
Liesbeth
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Mengen! Ik zie lekker blikvoer uitsluitend als middel om versvleesvoer naar binnen te krijgen.
Monique Barte
1-ster
1-ster

Bericht door Monique Barte »

Maar dat kan ik nu niet meer doen toch??? Hij moet nu zijn hele leven lang op blaasgruisdieet. En het vlees van het dieet mog ik van de dierenarts niet mengen, want dan zou de werking verloren gaan. Zou hier dan niks meer aan te doen zijn??? Het is tamelijk lastig om hem elke keer apart eten te geven. Ook voor hem is dat niet leuk, want hij vind het prachtig om bij de andere 6 katten in de keuken te eten. In de gang zit ie heel zielig te wachten tot zijn bakje daarnaartoe wordt gebracht.
Ik kan denk ik ook niet zeggen: Ik stop met het dieet en ga hem toch gemengd voer geven?
En weet iemand of dat blaasgruisdieetvoer van Royal Canin ook in de dierenwinkel te koop is. Mijn dierenarts zegt van niet, dus moet ik elke keer voor dat voer naar de da. En die zit niet om de hoek. Weet iemand dat?
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Vlees is wel goed! En je kunt het blaasgruisdieetvoer mengen met vlees als hij dat anders niet wil eten.
En je kunt het inderdaad niet anders dan bij de dierenarts kopen.

Als je blikvoer hebt zonder granen met veel vlees of vis, kun je dat ook best proberen. Granen maken de urine basisch en vlees zuur.
WorldOfDani
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door WorldOfDani »

Kefraya schreef:Ik was vanochtend in Laren om voor het eerst Bandit te halen, en zag daar een heel assortiment Almo, holistisch en biologisch, in blik en brok. Blik is ook alleen vlees en vis, niets anders. Sprak me aan omdat het biologisch is en heb wat meegenomen voor Cleo.
Daar hebben ze trouwens ook Nature's Variety.

Groet,
Liesbeth
Liesbeth, waar in Laren is dat en welke dierenwinkel?

groetjes
Danielle
Kefraya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Kefraya »

Het is Fa. van Dijk op de Nieuweweg in Laren. Het ziet er uit als een winkel met tuingereedschappen (ik was er ook twee keer straal voorbij gelopen!), maar ze hebben een assortiment op het gebied van natuurlijke en/of biologische voeding en geneesmiddelen voor dieren.

Groetjes,
Liesbeth
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

En Bandit ;)
Urs
5-sterren
5-sterren

Bericht door Urs »

Monique Barte schreef: Maar dat kan ik nu niet meer doen toch??? Hij moet nu zijn hele leven lang op blaasgruisdieet. En het vlees van het dieet mog ik van de dierenarts niet mengen, want dan zou de werking verloren gaan. Zou hier dan niks meer aan te doen zijn??? Het is tamelijk lastig om hem elke keer apart eten te geven. Ook voor hem is dat niet leuk, want hij vind het prachtig om bij de andere 6 katten in de keuken te eten. In de gang zit ie heel zielig te wachten tot zijn bakje daarnaartoe wordt gebracht.
Ik kan denk ik ook niet zeggen: Ik stop met het dieet en ga hem toch gemengd voer geven?
En weet iemand of dat blaasgruisdieetvoer van Royal Canin ook in de dierenwinkel te koop is. Mijn dierenarts zegt van niet, dus moet ik elke keer voor dat voer naar de da. En die zit niet om de hoek. Weet iemand dat?
Dit probleem heb ik ook gehad met Luna poes. Nu is ze van de blaasdieet af en eet ze alleen maar Bandit. De ph waarde van de urine kregen we niet omlaag dus heb ik heel lang blaasdieet blikvoer gemengd met bandit . En nu gaat het heel goed met madam. Ik dacht ook het komt nooit meer goed. Ik weet nu alleen niet hoe de ph nu is. Maar ze plast normaal en ze voelt zich goed. Dat vind ik het belangrijkste.
Kefraya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Kefraya »

Helaas, dat dacht ik ook met mijn poes: ze is al bijna een jaar zonder blaasklachten. Afgelopen woensdag was ik bij mijn da en toen heeft ze Cleo eens goed nagekeken en wat bleek: er zat toch weer bloed in de urine, terwijl ze helemaal geen klachten vertoonde. Dus ik weer naar huis met een zak dieetbrokken en wat blikvoer :-\
Cleo is helaas nog niet zo snel met overstappen op vers (ze eet nog maar hele kleine beetjes verse kip) en Bandit vond ze ook niks.
Maar ik baal echt verschrikkelijk: ik had gehoopt nooit meer brokken te zien. Het goede nieuws is dat mijn da wel erg enthousiast blijkt over kvv (ze heeft een aantal poezen in de praktijk met huidproblemen spectaculair zien verbeteren door kvv!), en ze staat er voor open dat ik Cleo ook probeer over te zetten. Maar als eerste maatregel toch maar dieetvoer, aangevuld met homeopatische druppels.
In de tussentijd is mijn andere poes al helemaal om en barft, maar Cleo loopt met een grote boog om dat bordje heen....
Wees dus voorzichtig: geen klachten wil blijkbaar niet zeggen dat er geen problemen zijn!

Plaats reactie