Eliminatiedieët Hope. Op vakantie

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Re: Eliminatiedieët Hope. Stapje verder.

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Voor de geïnteresseerden onder ons  ;)

Hope gaat fantastisch. Zijn darmproblemen zijn de wereld uit sinds hij meer buiten komt.
Iedere dag gaat hij een uur het bos mee in, waar hij los rond kan scheuren.

Hij eet al erg gevarieerd vind ik zelf. Momenteel eet hij konijn, haas, paard, hert, andijvie en wortel.
Sinds gisteren krijgt hij ook eend, omdat hij het zo goed doet, en ik toch nog eens wilde kijken of hij daar nu de vorige keer zo op gereageerd heeft, of op iets anders. Hij krijgt een olie bij voor zijn vacht, die maak ik gewoon op, heb nog voor een maand of 3.

Hij is onwijs energiek, heeft geen jeuk, hij ziet er werkelijk fantastisch uit.
Zijn gewicht is stiekem wat te hoog geworden, maar hij is nog niet echt dik. Ik heb het percentage iets verlaagd en met die extra beweging moet dat goed komen. Voorheen had Hope minstens 2 keer per maand oorontsteking aan beide oren. Ik zou nu niet eens meer weten wanneer de laatste keer was dat hij dat heeft gehad. Zijn oren zijn mooi wit en voelen koel aan. De huid rond de liezen en buik zijn wit, zoals ook rond zijn neus. Zijn lippen zijn zacht-rose, niet meer zo vuurrood. Zijn tanden zijn spierwit, hij heeft meer conditie en zit goed in de bespiering.
De jeuk is weg, en dat maakt het in huis een rustigere hond. Hij loopt niet meer te ijsberen, is over het algemeen veel kalmer, meer in balans. Hij kan veel meer hebben, is niet zo snel meer overstuur, waardoor wij denken dat het stressniveau in zijn lichaam is gezakt.

Al met al zijn wij meer dan tevreden en barf'en wij lekker door. Één voor één voeren we steeds iets toe aan zijn menu, waarbij ik gewoon kijk naar wat belangrijk is (verschillende diersoorten, verschillende groenten) maar ook naar wat mijn ouders leuk vinden om te voeren zodat ze het goed blijven volhouden, en niet te vergeten, naar wat makkelijk te krijgen is.

Als ik geweten had dat onze hond hier zoveel gelukkiger van zou zijn... maarja, achteraf praten is altijd makkelijk.
Het zou me echter niet verbazen als hij er wat jaartjes bij heeft gekregen door barf. 
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

hoera voor Hope en voor jullie!! hartstikke leuk  te horen dat het zo goed gaat, lekker zo door gaan. ik zou je aan willen raden om, als de eend goed blijkt te gaan (of de reactie als het mis is weer ruimschoots over is) er een lekker visje aan toe te voegen. zalmkop bijvoorbeeld, of sardientjes. (die voeren lekker makkelijk)

mooi ook dat hij zoveel rustiger is geworden en meer in balans is, dat is een goed teken!
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Om de een of andere reden heb ik geen goed gevoel bij die eend. Maar omdat ik het toch echt zeker wil weten (het is zo'n mooi bevleesd bot) wil ik het toch proberen. Is het niks, dan gaat hij aan de sardientjes of de zalmkoppen. Zalmkop is op zich misschien wel fijn, omdat ik maar 2 botsoorten heb nu, konijn en haas. Zou er graag 1 bij hebben.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

naja, dan eerst maar even afwachten hoe eend gaat! het zou, denk ik, ook nog wel kunnen dat Hope, nu het zo veel beter met hem gaat, eend wel kan hebben. ik vind dat lastig te bedenken, hoe dat werkt met allergieën. het is immers een probleem met de weerstand, hij was verzwakt door al dat gedoe aan zijn lijf, is nu tip top in orde... wellicht was de reactie op de eend geen echte allergie, maar meer een soort gevoeligheid die nu wel eens over zou kunnen zijn. (dit is zomaar wat gefilosofeer hoor, ik weet niet of het in de praktijk zo kan werken)
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik lees het nu pas, maar wat goed om te leze ndat het zo goed gaat met hem!!!!

Ik ben nog druk bezig met mijn Berner. En zit soms met mijn handen in het haar. En als ik dan lees hoe goed het gaat met Hope en Reus, dan geeft dat weer moet, haha.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Komt goed, Mirjansen! Houd moed!  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Ooooow wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat!
Heerlijk is dat hè, als je eindelijk iets gevonden hebt wat werkt.  :)

Ik heb al lang niks meer geschreven in Max zijn topicje, maar met hem gaat het ook heel goed. Ondanks dat hij af en toe echt niet van de kattenpoep af kan blijven...  :-X  :-\
Maar hij krijgt nu konijn, eend, paard en geit, en binnenkort (als hij het tenminste voor elkaar krijgt om 2 weken niet te "snacken" buiten) wil ik met zalm beginnen, want zijn huid is toch nog wel wat droog.

Heb je misschien een foto van hoe geweldig Hope er nu uitziet?  :biggrin2:
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Wat super fijn dat het zo goed gaat! Let wel op met de andijvie, daar voer je al snel te veel van!
Als de eend goed gaat dan zou ik idd wat Nienk zegt een visje voeren.. en dan?? Dan zou ik het lekker voor een hele poos zo laten! Gewoon op de 5 diersoorten met vis. Misschien nog een paar groenten erbij en dit lekker blijven voeren. Dat hij echt even een paar maanden tot rust kan komen. Zeker een jaartje ofzo. 
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="Kim_S"]
Ooooow wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat!
Heerlijk is dat hè, als je eindelijk iets gevonden hebt wat werkt.  :)

Heb je misschien een foto van hoe geweldig Hope er nu uitziet?  :biggrin2:
[/quote]

Ik zal vanmiddag eens een foto maken. Hij ziet er echt super uit vind ik.

[quote="Nadia"]
Wat super fijn dat het zo goed gaat! Let wel op met de andijvie, daar voer je al snel te veel van!
Als de eend goed gaat dan zou ik idd wat Nienk zegt een visje voeren.. en dan?? Dan zou ik het lekker voor een hele poos zo laten! Gewoon op de 5 diersoorten met vis. Misschien nog een paar groenten erbij en dit lekker blijven voeren. Dat hij echt even een paar maanden tot rust kan komen. Zeker een jaartje ofzo. 
[/quote]

Van die andijvie, dat wist ik niet Nadia. Hoe komt het dat je daar teveel van voert? Ik had juist gehoord dat het wel gezond was, omdat er veel vezels in zouden zitten en Hope snel moeilijk poept. Nu ik mijn botpercentage weet, is dat over moet ik zeggen. Hij eet ongeveer 1 krop andijvie in de maand.

Op zich kan ik het na die vis wel zo laten natuurlijk, maar ik had gehoord dat hoe meer verschillende dingen je kan voeren, hoe minder kans je hebt een allergie te ontwikkelen, klopt dat? Want als dat zo is en het blijft zo goed gaan, dan kan ik nog wel het een en ander toevoegen natuurlijk.

Nog even een update over de eend.
Hij krijgt nu vanaf zondag iedere dag eend in zijn menu. Dat doe ik expres, omdat ik niet wil dat ik zo weinig geef dat ik een eventuele reactie over het hoofd zou zien. Vandaag heeft Hope vieze, warme oren. Hij klappert ermee en krabt er aan.
Dat is echt lang geleden. Zou dat van die eend zijn, of gewoon toeval? Ik maak ze vooralsnog gewoon schoon, meer niet, en houd het goed in de gaten. De oorschelpen zijn rood.
Wat zal ik doen? Meteen alle eend in de kliko gooien, of nog even doorzetten?
De rest van zijn lijf ziet er onveranderd uit. Geen schilfers, jeuk, grijze gloed of andere gekke dingen.
nienk
5-sterren
5-sterren

Re: Eliminatiedieët Hope. Update na de eend, ontstoken oren

Bericht door nienk »

ai, vervelend.

bij Reus zou ik gelijk zeggen: eend, daar is ie dus allergisch voor. Want Reus zijn manier van reageren op eten is rode jeuk oren en veel daar aan krabben, tot piepen aan toe. de schilfers, slechte vacht, en andere toestanden aan de rest van het lijf zijn bij hem denk ik reactisch die pas komen als hij de veroorzaker lang heeft.

maar nou, of dat het geval is bij Hope, dat kan je zelf het beste in schatten....

het is inderdaad waar dat hoe minder diersoorten een hond eet, des te groter de kans is dat hij tegen een van die diersoorten een allergie op bouwt. dat is het lastige, aan de ene kant wil je natuurlijk super voorzichtig zijn, maar aan de andere kant ook zo snel mogelijk weer zo veel mogelijk voeren.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Het is lastig in te schatten, dat klopt.
Stel dat het inderdaad van de eend is, en ik voer het door, dan komen die huidproblemen waarschijnlijk vanzelf. En voor dat er weer uit is, en zijn lijf weer rustig is zijn we weer een tijd verder.

Als het geen eend is, en ik voer het verder, dan zal het waarschijnlijk wel weer over gaan.

Eerlijk gezegd ben ik me aan het afvragen hoe erg het zou zijn als ik geen eend kan voeren. Dan is er vast nog wel een andere botsoort die ik kan proberen. En hoe erg zou het zijn om alleen haas- en konijnenbot te voeren?
Zou ik die eend er af laten, dan krijgt hij nog altijd hert, paard, konijn en haas. Doe ik daar nog vis bij, dan zit ik al aan 5 diersoorten.
Kies ik dan later een veiligere soort uit (ik zat te denken aan lam of geit) dan doe ik misschien veel verstandiger...
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ja die afwisseling in bot... het zou prettig zijn natuurlijk als je daar meer afwisseling in had. maar zo'n reactie is ook een aanslag op het lijf. er zijn wel meer opties natuurlijk als eend. lees ook steeds topic over gans? misschien is dat wat? dan zijn er ook nog kwartels, bijvoorbeeld. en inderdaad lam en geit. (hoewel, Lam heeft ie misschien wel veel gehad in zijn brokken tijd?)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Heb zijn brokken-tijd nog eens uitgeplozen, en hij heeft alleen kippenmeel en mais gehad (overdreven natuurlijk, maar je snapt de strekking waarschijnlijk). Het enige 'probleem' is dat Hope snel dingen doorslikt, en ik het gevoel heb dat hij dat ook zal doen met ribben. Gans is misschien nog niet eens zo'n stom idee. Het zal even testen worden of hij niet tegen gevogelte kan, of alleen niet tegen kip en eend. Kwestie van proberen waarschijnlijk. Kalkoennekken waren hard geloof ik he? Dan heb je nog fazant, duif, parelhoen, kwartel... Behalve lam en geit dus allemaal gevogelte.

Ik denk dat ik nu maar stop met eend. Mijn gevoel zei me al dat het niet goed was, en ik wil hem niet onnodig belasten. Kan het altijd over een hele tijd nog eens proberen natuurlijk, als ik daar behoefte aan heb. Vallen zalmkoppen ook onder vleesbot? Als ik iedere week zalmkop zou voeren, en het valt onder een andere diersoort vleesbot, dan zit ik op 3 diersoorten bot per week.
Laatst gewijzigd door Hope op do 23 feb 2012, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Kweet het niet meer uit mijn hoofd hoor, maar heb je al lam en geit geprobeerd? Van lam en geit heb je ook de nekken en staarten, das andere koek dan de ribben.
En vis is inderdaad een vleesbot soort erbij.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Het is geen fantastische foto, maar het laat wel mooi zien hoe Hope er momenteel uit ziet:

Afbeelding

We zijn er super, super blij mee.
Ter vergelijking een foto van 28 juni 2011

Afbeelding

[quote="eelke"]
Kweet het niet meer uit mijn hoofd hoor, maar heb je al lam en geit geprobeerd? Van lam en geit heb je ook de nekken en staarten, das andere koek dan de ribben.
En vis is inderdaad een vleesbot soort erbij.
[/quote]

Als vis al een vleesbot extra is, dan ga ik daar mee starten als de eend weer uit zijn lijf is, over een paar weken. Dan kan ik ondertussen op mijn gemak eens kijken of ik aan nekken en staarten kan komen, dat durf ik wel denk ik. Wat is dan wijsheid? Lam of geit? Lam was een diersoort waar vrij veel honden niet tegen kunnen geloof ik he?

Plaats reactie