Gezondheid rashonden ! met ! stamboom
Moderator: Lizzy
Re: Gezondheid rashonden ! met ! stamboom
Jamesie overleden op 1 jarige leeftijd nav ED (LPC en incongruent, eerste keer geconstateerd op 5,5 maand en geopereerd en tweede keer op 1 jarige leeftijd)
Bobje is 3 en heeft sinds kort epilepsie
Twee vakjes dus ingevuld.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
O bah meid wat een pech.toscak schreef: Jamesie overleden op 1 jarige leeftijd nav ED (LPC en incongruent, eerste keer geconstateerd op 5,5 maand en geopereerd en tweede keer op 1 jarige leeftijd)
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Bij mijn 1e Flatcoated werd op de leeftijd van 3 jaar kanker geconstateerd, waaraan hij vlak na zijn 4e verjaardag overleed. Dit lot trof ook zijn nestgenoten. Van de 9 nestgenoten zijn er naar ik meen maar twee 7 jaar of ouder geworden. Je kunt er m.i. dus wel vanuit gaan dat dit erfelijk was.
Mijn 2e Flatcoated overleed op de leeftijd van 4 jaar aan DCM (hartspierziekte) welke ook een dochter van haar ontwikkelde (en wellicht meer pups, maar die zijn niet onderzocht).
Bij mijn 3e Flatcoated (de dochter van nr. 2) werd vlak na haar 2e verjaardag DCM gediagnosticeerd. Zij wordt behandeld in de hoop het proces te remmen en haar kwaliteit van leven te vergroten. Zij moet maat houden.
Bij mijn 4e Flatcoated werd op de leeftijd van 2 jaar - tijdens haar 2e screening - DCM gediagnosticeerd. Zij wordt behandeld in de hoop het proces te remmen en haar kwaliteit van leven te vergroten. Ze ondervind er vooralsnog weinig of geen hinder van (voor zover een gepassioneerde hond zo iets laat blijken).
Ik kon maar 1 keer stemmen en vond deze toelichting daarom niet onbelangrijk.
Mijn 2e Flatcoated overleed op de leeftijd van 4 jaar aan DCM (hartspierziekte) welke ook een dochter van haar ontwikkelde (en wellicht meer pups, maar die zijn niet onderzocht).
Bij mijn 3e Flatcoated (de dochter van nr. 2) werd vlak na haar 2e verjaardag DCM gediagnosticeerd. Zij wordt behandeld in de hoop het proces te remmen en haar kwaliteit van leven te vergroten. Zij moet maat houden.
Bij mijn 4e Flatcoated werd op de leeftijd van 2 jaar - tijdens haar 2e screening - DCM gediagnosticeerd. Zij wordt behandeld in de hoop het proces te remmen en haar kwaliteit van leven te vergroten. Ze ondervind er vooralsnog weinig of geen hinder van (voor zover een gepassioneerde hond zo iets laat blijken).
- Esther en Daya
- 4-sterren

Heb voor optie 2 gekozen maar dat klopt niet helemaal. Djinty, nu 1,5 jaar mankeer vanaf haar geboorte van alles. Nierproblemen, darmproblemen en X poten!
Het uitdrukkelijke verzoek is om op 1 forum te stemmen, niet op 2. We willen de gegevens bij elkaar optellen en dat gaat niet wanneer mensen hier en daar invullen..........Parelridder schreef: Bij mijn 1e Flatcoated werd op de leeftijd van 3 jaar kanker geconstateerd, waaraan hij vlak na zijn 4e verjaardag overleed. Dit lot trof ook zijn nestgenoten. Van de 9 nestgenoten zijn er naar ik meen maar twee 7 jaar of ouder geworden. Je kunt er m.i. dus wel vanuit gaan dat dit erfelijk was.
3 en 5 ingevuld,heb ik nu geluk of heb ik toch wel een redelijk gezond ras getroffen? 
Optie 1 en 3 gekozen.
1. Tau 9 maanden. tot nu toe mankeerd hij niet iets waarop we hem verdenken. Hopelijk blijft dat zo. Hij is nog nergens op getest.
3. Nanyanika 3,5 jaar. HD en ED vrij. DM vrij, geen oog en gebits problemen. Nooit bij de DA. Kerngezond zou ik zeggen.
5. Likozi 6,5 jaar. HD en ED vrij. DM vrij. ogen en gebit ok. Ooit 1 keer hartfilmpje omdat ze dachten een ruis te horen. Maar de film was OK en de waardes die eruit kwamen was: het hart is in TOP conditie. Dus tot nu toe ook gezond en goed.
6. Luca. 8,5 jaar. HD vrij. inmiddels wel artrose in de heupen. en spondylose in zijn rug. En agressief, was zijn vader ook
Maar goed dat we dat niet wisten toen we hem met 15 maanden in huis namen.
3. Nanyanika 3,5 jaar. HD en ED vrij. DM vrij, geen oog en gebits problemen. Nooit bij de DA. Kerngezond zou ik zeggen.
5. Likozi 6,5 jaar. HD en ED vrij. DM vrij. ogen en gebit ok. Ooit 1 keer hartfilmpje omdat ze dachten een ruis te horen. Maar de film was OK en de waardes die eruit kwamen was: het hart is in TOP conditie. Dus tot nu toe ook gezond en goed.
6. Luca. 8,5 jaar. HD vrij. inmiddels wel artrose in de heupen. en spondylose in zijn rug. En agressief, was zijn vader ook
Mijn rashond is tussen de 6 en 9 jr en heeft wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
Dit is mijn optie, omdat Dos aan één wervel spondylose heeft en hierdoor wel eens mank loopt dit zou mogelijk erfelijk kunnen zijn.
Dit is mijn optie, omdat Dos aan één wervel spondylose heeft en hierdoor wel eens mank loopt dit zou mogelijk erfelijk kunnen zijn.
- *Lia*
- 5-sterren

- Contacteer:
Dan zal ik het heel gemakkelijk doen.
7 honden van 7 mnd. tot bijna 10 jaar, geen gezondheids problemen. geen één slikt ergens medicijnen voor. Distichiasis is eigenlijk het enige.
7 honden van 7 mnd. tot bijna 10 jaar, geen gezondheids problemen. geen één slikt ergens medicijnen voor. Distichiasis is eigenlijk het enige.
Ik mag voor Jillz nog niet invullen, ze is nu 10,5 maand

Maar ze is voor nu bekend gezond, ze is alleen geboren met een knikstaart.
Maar ze is voor nu bekend gezond, ze is alleen geboren met een knikstaart.
Hoe doe je dat dan als je meerdere honden in die leeftijdscategorie hebt?Lizzy schreef: Dat had bij de eerste stemming gemoeten, meerdere vinkjes...
3 x gestemd, 1-3 jaar gezond, 6-9 jaar gezond, ouder dan 9 jaar gezond. 
Fjurdy van bijna 11 heeft een erfelijke vorm van te traag werkende schildklier
-
De Geijsjes
- 5-sterren

Ik heb 2 honden ingevuld, beide zonder erfelijke problemen.
Ik lees nu pas dat ik ook mijn 3 inmiddels overleden honden had kunnen invullen, maar
dat dat nu niet meer lukt
Jammer.
Ik lees nu pas dat ik ook mijn 3 inmiddels overleden honden had kunnen invullen, maar
dat dat nu niet meer lukt