Hi Ineke,
Heel herkenbaar wat je over het eetgedrag van jouw honden schrijft. Ik heb helaas ook een hond, Cooper, borderterrier van nu ruim anderhalf jaar, die de laatste maanden erg slecht is gaan eten. Hij eet al van pup af aan diverse merken kvv en pens, fytomix en botten e.d. en is eigenlijk nooit brokken gewend, maar nu laat hij heel vaak alles staan en wend zich walgend af. Opnieuw aanbieden lukt soms wel, maar na een paar dagen moet ik het toch vaak weggooien. Zeer irritant en ik ben dan ook gestopt met het geven van botten om die reden.
Ik geef Cooper nu overdag nog nauwelijks wat te eten. paar stukjes gedroogde pensstaaf en een worteltje en hij heeft er kennelijk ook weinig behoefte aan, is heel aktief en speels en levendig. Maar het is wel een klein hondje, dus het risico van maagtorsie is bij hem nihil en bij Mustafa is dat natuurlijk toch anders. Bij Bas zou ik me er dan ook geen zorgen om maken als ik jou was. Een Jack Russel hoort best heel slank te zijn en Bas voelt dat kennelijk zelf ook wel aan. Geldt voor mijn hond waarschijnlijk ook, dat hij zelf aanvoelt of hij nog moet eten.
Wat hij wel heel lekker vindt, tot mijn grote ergernis

, is die brokjes van Canidea, die eet hij het allerliefst momenteel. Als test heb ik hem daar laatst een bakje van gegeven en hij stond te smullen en te schrokken ervan alsof hij nooit iets fatsoenlijks te eten krijgt ???
Ontwormen heeft bij Cooper geen effect gehad op zijn eetlust, dus dat zou ik niet doen als ik jou was.
Ik dacht zelf bij Cooper nog aan de loopse teven die momenteel de hormoonhuishouding van reutjes en mogelijk ook de eetlust nogal beinvloeden, misschien is dat bij Bas en Mustafa ook een extra reden tot weinig eten.
Maar ik heb nu dus maar zijn hoofdmaaltijd naar de avond, vlak voor het slapen gaan verplaatst, omdat hij dan het meest honger lijkt te hebben en hij ook niet met een lege maag mag gaan slapen ivm een erfelijke afwijking van teveel maagzuurproduktie tijdens de nacht. Dit geeft dan heel nare maag/darmkrampen die rustig een hele dag kunnen aanhouden en zeer pijnlijk voor hem zijn. Dus voor het slapen gaan moet hij dus iets eten heeft de ervaring intussen geleerd bij hem.
Oh, dat is misschien nog wel een goed idee:
ik geef Cooper per dag een half blokje (gereinigd)schapenvet van Biofood, geraspt over zijn kvv en ook om de dag een visoliecapsule van Etos. Door dat vet valt het mager worden bij hem best mee ook al eet hij weinig momenteel. Voor Mustafa is dat misschien ook een goede oplossing om hem wat aan te laten komen, flink wat schapenvet geven een tijdje.
Veel sterkte ermee hoor !