Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
zaai je altijd via deze kalender nynke? En merk je verschil? Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar ben wel nieuwsgierig. Vandaag komt de bestelling met zaadjes binnen dus misschien toch maar wachten tot zaterdag met zaaien 
Niet letterlijk altijd, maar ik probeer er wel rekening mee te houdennewfies schreef: zaai je altijd via deze kalender nynke? En merk je verschil? Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar ben wel nieuwsgierig. Vandaag komt de bestelling met zaadjes binnen dus misschien toch maar wachten tot zaterdag met zaaien![]()
De pepertjes die ik gezaaid heb zijn (dus) nog geen van allen boven
- -Annemarie-
- 5-sterren

Geduld is een schone zaak. 8)Nynke schreef:![]()
lastig
![]()
![]()
Ik zou gisteren of vandaag gaan zaaien, maar volgens de biologisch-dynamische kalender kan dat pas vanaf zaterdagDus effies een paar dagen wachten. Zie http://nl.rhythmofnature.net/biologisch ... ruari-2014
Misschien dat daarom mijn pepertjes nog niks doen![]()
![]()
Staan ze warm en vochtig, is wel beter om te kiemen. Niet te diep zaaien. En het kan best een week of 3/4 duren voordat je wat ziet. Hier gaat het ook langzaam.
Succes!
Ik heb nog steeds geen zon in de tuin, dus ik kan nog niks voorbereiden 
- Sarah5
- 5-sterren

- Contacteer:
Oh wat leuk de voorbereidingen zijn weer begonnen.
Kan je zaadjes ook binnen voor zaaien? Dan ga ik beginnen met grote kweektafels voor het raam
Bij mijn nieuwe werkplek kan ik zeker een stuk tuin inrichten als moestuin. Van de 2 'groentebakken' die er stonden is er 1 een zwembad geworden en nummer 2 hebben de honden omgedoopt tot de plek waar alle gevonden stokken worden bewaard
dus het wordt nog even puzzelen hoe ik de moestuin kan combineren met de honden zonder dat het 1 groot slagveld wordt
Kan je zaadjes ook binnen voor zaaien? Dan ga ik beginnen met grote kweektafels voor het raam
Bij mijn nieuwe werkplek kan ik zeker een stuk tuin inrichten als moestuin. Van de 2 'groentebakken' die er stonden is er 1 een zwembad geworden en nummer 2 hebben de honden omgedoopt tot de plek waar alle gevonden stokken worden bewaard
-
Mandarijn
- 5-sterren

Je kunt veel voorzaaien hoor. Voor sommige soorten is het zelfs beter. Denk daarbij aan komkommer, tomaat. En als he hebt voorgezaaid moet je de plantjes wel laten afharden. Laten wennen aan buiten. En sommige soorten kun je pas na ijsheiligen buiten zetten. Dat is rond half mei. Maar vaak staan dit soort dingen op de verpakking van het zaad. Veel succes.Sarah5 schreef: Oh wat leuk de voorbereidingen zijn weer begonnen.
Bij mijn nieuwe werkplek kan ik zeker een stuk tuin inrichten als moestuin. Van de 2 'groentebakken' die er stonden is er 1 een zwembad geworden en nummer 2 hebben de honden omgedoopt tot de plek waar alle gevonden stokken worden bewaarddus het wordt nog even puzzelen hoe ik de moestuin kan combineren met de honden zonder dat het 1 groot slagveld wordt
Laatst gewijzigd door Mandarijn op wo 05 feb 2014, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ik zaai heel veel binnen; spitskool, rode bietjes, koriander, pepertjes dus, tomaten enz.

Ja, warm en vochtig en licht. Liggen 2 mm onder oppervlakte 8) ik wacht "geduldig" af-Annemarie- schreef: Geduld is een schone zaak. 8)
Staan ze warm en vochtig, is wel beter om te kiemen. Niet te diep zaaien. En het kan best een week of 3/4 duren voordat je wat ziet. Hier gaat het ook langzaam.
Succes!![]()
- -Annemarie-
- 5-sterren

Dan moet het goed gaan! En als alles mislukt sturen we gewoon weer andere op.Nynke schreef: ik zaai heel veel binnen; spitskool, rode bietjes, koriander, pepertjes dus, tomaten enz.
Ja, warm en vochtig en licht. Liggen 2 mm onder oppervlakte 8) ik wacht "geduldig" af![]()
![]()
![]()
-Annemarie- schreef: Dan moet het goed gaan! En als alles mislukt sturen we gewoon weer andere op.![]()
de tijd die ertussen staat betent dat je s ochtend om 4.45 moet zaaienNynke schreef:![]()
lastig
![]()
![]()
Ik zou gisteren of vandaag gaan zaaien, maar volgens de biologisch-dynamische kalender kan dat pas vanaf zaterdagDus effies een paar dagen wachten. Zie http://nl.rhythmofnature.net/biologisch ... ruari-2014
Misschien dat daarom mijn pepertjes nog niks doen![]()
![]()
Laatst gewijzigd door tess06 op wo 05 feb 2014, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Heb je geen zaklamp? ???tess06 schreef: de tijd die ertussen staat betent dat je s ochtend om 4.45 moet zaaien?
Bij mij staat er bij zaterdag geen tijd, maar het zou best kunnen zijn dat dat de beste tijd istess06 schreef: de tijd die ertussen staat betent dat je s ochtend om 4.45 moet zaaien?
- Anne87
- 2-sterren

Mijn wederhelft werkt in de groenteveredeling, maar heeft ook zelf een moestuintje. En nu heeft ze aspergeplanten meegekregen! Het eerste jaar geven ze nog geen asperges, maar ik verheug me al op asperges uit eigen tuin in 2016!
Wat leuk Anne !!! Maar dat is echt wel permacultuur toch?? Daar moet je wel ruimte voor hebben