Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

berenboot
5-sterren
5-sterren

Bericht door berenboot »

zaai je altijd via deze kalender nynke? En merk je verschil? Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar ben wel nieuwsgierig. Vandaag komt de bestelling met zaadjes binnen dus misschien toch maar wachten tot zaterdag met zaaien  :D
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

newfies schreef: zaai je altijd via deze kalender nynke? En merk je verschil? Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar ben wel nieuwsgierig. Vandaag komt de bestelling met zaadjes binnen dus misschien toch maar wachten tot zaterdag met zaaien  :D
Niet letterlijk altijd, maar ik probeer er wel rekening mee te houden :)  En ik heb het idee dat het inderdaad uitmaakt, hoewel ik geen bewijzen verzameld heb :-\
De pepertjes die ik gezaaid heb zijn (dus) nog geen van allen boven  :-X , maar je zult zien dat als ik komende week nieuwe zaai, die dan ineens wel opkomen  :biggrin2:
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Nynke schreef: :-\ :-\  lastig  :-\ :-\

Ik zou gisteren of vandaag gaan zaaien, maar volgens de biologisch-dynamische kalender kan dat pas vanaf zaterdag ::) Dus effies een paar dagen wachten. Zie http://nl.rhythmofnature.net/biologisch ... ruari-2014

Misschien dat daarom mijn pepertjes nog niks doen  :-X :-X
Geduld is een schone zaak.  8)
Staan ze warm en vochtig, is wel beter om te kiemen. Niet te diep zaaien. En het kan best een week of 3/4 duren voordat je wat ziet. Hier gaat het ook langzaam.
Succes!  :-*
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik heb nog steeds geen zon in de tuin, dus ik kan nog niks voorbereiden  >:(
Sarah5
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sarah5 »

Oh wat leuk de voorbereidingen zijn weer begonnen.

Kan je zaadjes ook binnen voor zaaien? Dan ga ik beginnen met grote kweektafels voor het raam  :D

Bij mijn nieuwe werkplek kan ik zeker een stuk tuin inrichten als moestuin. Van de 2 'groentebakken' die er stonden is er 1 een zwembad geworden en nummer 2 hebben de honden omgedoopt tot de plek waar alle gevonden stokken worden bewaard  ::) dus het wordt nog even puzzelen hoe ik de moestuin kan combineren met de honden zonder dat het 1 groot slagveld wordt
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Sarah5 schreef: Oh wat leuk de voorbereidingen zijn weer begonnen.

Kan je zaadjes ook binnen voor zaaien? Dan ga ik beginnen met grote kweektafels voor het raam  :D

Bij mijn nieuwe werkplek kan ik zeker een stuk tuin inrichten als moestuin. Van de 2 'groentebakken' die er stonden is er 1 een zwembad geworden en nummer 2 hebben de honden omgedoopt tot de plek waar alle gevonden stokken worden bewaard  ::) dus het wordt nog even puzzelen hoe ik de moestuin kan combineren met de honden zonder dat het 1 groot slagveld wordt
Je kunt veel voorzaaien hoor. Voor sommige soorten is het zelfs beter.  Denk daarbij aan komkommer, tomaat. En als he hebt voorgezaaid moet je de plantjes wel laten afharden. Laten wennen aan buiten. En sommige soorten kun je pas na ijsheiligen buiten zetten. Dat is rond half mei. Maar vaak staan dit soort dingen op de verpakking van het zaad. Veel succes.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op wo 05 feb 2014, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

ik zaai heel veel binnen; spitskool, rode bietjes, koriander, pepertjes dus, tomaten enz.
-Annemarie- schreef: Geduld is een schone zaak.  8)
Staan ze warm en vochtig, is wel beter om te kiemen. Niet te diep zaaien. En het kan best een week of 3/4 duren voordat je wat ziet. Hier gaat het ook langzaam.
Succes!  :-*
Ja, warm en vochtig en licht. Liggen 2 mm onder oppervlakte  8)  ik wacht "geduldig" af  ::) ::) ::)
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Nynke schreef: ik zaai heel veel binnen; spitskool, rode bietjes, koriander, pepertjes dus, tomaten enz.
Ja, warm en vochtig en licht. Liggen 2 mm onder oppervlakte  8)  ik wacht "geduldig" af  ::) ::) ::)
Dan moet het goed gaan! En als alles mislukt sturen we gewoon weer andere op.  :-*
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

-Annemarie- schreef: Dan moet het goed gaan! En als alles mislukt sturen we gewoon weer andere op.  :-*
:-* :-* :-*
tess06
4-sterren
4-sterren

Bericht door tess06 »

Nynke schreef: :-\ :-\  lastig  :-\ :-\

Ik zou gisteren of vandaag gaan zaaien, maar volgens de biologisch-dynamische kalender kan dat pas vanaf zaterdag ::) Dus effies een paar dagen wachten. Zie http://nl.rhythmofnature.net/biologisch ... ruari-2014

Misschien dat daarom mijn pepertjes nog niks doen  :-X :-X
de tijd die ertussen staat betent dat je s ochtend om 4.45 moet zaaien :o?
Laatst gewijzigd door tess06 op wo 05 feb 2014, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
petralita
5-sterren
5-sterren

Bericht door petralita »

succes  ;D
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

tess06 schreef: de tijd die ertussen staat betent dat je s ochtend om 4.45 moet zaaien :o?
Heb je geen zaklamp?  ???
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

tess06 schreef: de tijd die ertussen staat betent dat je s ochtend om 4.45 moet zaaien :o?
Bij mij staat er bij zaterdag geen tijd, maar het zou best kunnen zijn dat dat de beste tijd is  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: 
Anne87
2-sterren
2-sterren

Bericht door Anne87 »

Mijn wederhelft werkt in de groenteveredeling, maar heeft ook zelf een moestuintje. En nu heeft ze aspergeplanten meegekregen! Het eerste jaar geven ze nog geen asperges, maar ik verheug me al op asperges uit eigen tuin in 2016!
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Wat leuk Anne !!!  Maar dat is echt wel permacultuur toch?? Daar moet je wel ruimte voor hebben  :P

Gesloten