Stukje antwoord geschreven door mijn man nav een vraag over voeding en bewegingHelen44 schreef: Ze hebben vanmiddag weer even samen gespeeld,... zit dus echt verbetering in
Heb nu okugest gegeven... even afwachten maar...
Overigens ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het laten vasten van honden. ( En dan bedoel ik bewust, niet als ze ziek zijn) nu er in deze topic toch over gesproken wordt met name door Kakocavi en Fido.
Mogens Eliasen noemt in zijn boek het ultieme voerschema en dat houdt in om de dag op een voor de hond niet te voorspellen tijdstip een volle bak barf voer met als voordeel ;
- de maag kan dan echt tot rust komen en daardoor wordt de lever geactiveerd om vetreserves uit het lichaam te halen en om te zetten in koolhydraten / energie (een functie vd lever die dan pas gaat werken en anders " verslapt" )... zo begreep ik het tenminste...
hij noemt nog veel meer voordelen maar ik vind deze wel bijzonder.... en jullie???
Nuchter bewegen is bewegen op zoek naar een prooi als er honger is. Honger is een tekort aan ATP in de cellen. De nucleus arcuatus produceert dan het hormoon orexine en zet het dier in beweging. Deze beweging (=jacht) leidt tot de productie van AMP kinase wat de gevoeligheid voor insuline verhoogd van de cel en de honger doet verdwijnen. (Handig als je met honger moet bewegen)
Daarnaast trekt het immuunsysteem van de darm naar de huid. Logisch want als je jaagt kun je je verwonden en is het handig als het immuunsysteem naar de huid migreert. Als de prooi dan gevangen is en opgegeten wordt is er ook weinig immuunreactie in de darm. Dus minder prikkeling van het immuunsysteem.
Mooi systeem he.
Praktisch onder Hollandse omstandigheden betekent dit dat we onze honden het beste laat in de avond kunnen voeren.
Over dit mooie onderwerp is nog veel meer te vertellen............