Pika ziek, eet niet, behalve.... paar brokjes bij dierenarts????

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Pika ziek, eet niet, behalve.... paar brokjes bij dierenarts????

Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Helen44 schreef: Ze hebben vanmiddag weer even samen gespeeld,... zit dus echt verbetering in ;)
Heb nu okugest gegeven... even afwachten maar...

Overigens ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het laten vasten van honden. ( En dan bedoel ik bewust, niet als ze ziek zijn) nu er in deze topic toch over gesproken wordt met name door Kakocavi en Fido.
Mogens Eliasen noemt in zijn boek het ultieme voerschema en dat houdt in om de dag op een voor de hond niet te voorspellen tijdstip een volle bak barf voer met als voordeel ;

- de maag kan dan echt tot rust komen en daardoor wordt de lever geactiveerd om vetreserves uit het lichaam te halen en om te zetten in koolhydraten / energie (een functie vd lever die dan pas gaat werken en anders      " verslapt" )... zo begreep ik het tenminste...

hij noemt nog veel meer voordelen maar ik vind deze wel bijzonder.... en jullie???
Stukje antwoord geschreven door mijn man nav een vraag over voeding en beweging

Nuchter bewegen is bewegen op zoek naar een prooi als er honger is. Honger is een tekort aan ATP in de cellen. De nucleus arcuatus produceert dan het hormoon orexine en zet het dier in beweging. Deze beweging (=jacht) leidt tot de productie van AMP kinase wat de gevoeligheid voor insuline verhoogd van de cel en de honger doet verdwijnen. (Handig als je met honger moet bewegen)

Daarnaast trekt het immuunsysteem van de darm naar de huid. Logisch want als je jaagt kun je je verwonden en is het handig als het immuunsysteem naar de huid migreert. Als de prooi dan gevangen is en opgegeten wordt is er ook weinig immuunreactie in de darm. Dus minder prikkeling van het immuunsysteem.

Mooi systeem he.

Praktisch onder Hollandse omstandigheden betekent dit dat we onze honden het beste laat in de avond kunnen voeren.

Over dit mooie onderwerp is nog veel meer te vertellen............

Dagmar S
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Dagmar S »

Ik ben ook benieuwd naar de reacties. Begin nu langzaam te denken dat 1 dag vasten in de week misschien geen slecht plan is. Mijn verstand en gevoel zijn het nog niet met elkaar eens.  ;)

Daarnaast overweeg ik over te gaan om 1 maaltijd per dag voor de dames. Maar wil met beide wijzigingen nog even wachten tot Rosa wat ouder is.

Ik lees mooi mee.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Das grappig ik voer altijd net voor het slapen gaan hier.
Dagmar S
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Dagmar S »

Fido schreef: Stukje antwoord geschreven door mijn man nav een vraag over voeding en beweging

Nuchter bewegen is bewegen op zoek naar een prooi als er honger is. Honger is een tekort aan ATP in de cellen. De nucleus arcuatus produceert dan het hormoon orexine en zet het dier in beweging. Deze beweging (=jacht) leidt tot de productie van AMP kinase wat de gevoeligheid voor insuline verhoogd van de cel en de honger doet verdwijnen. (Handig als je met honger moet bewegen)

Daarnaast trekt het immuunsysteem van de darm naar de huid. Logisch want als je jaagt kun je je verwonden en is het handig als het immuunsysteem naar de huid migreert. Als de prooi dan gevangen is en opgegeten wordt is er ook weinig immuunreactie in de darm. Dus minder prikkeling van het immuunsysteem.

Mooi systeem he.

Praktisch onder Hollandse omstandigheden betekent dit dat we onze honden het beste laat in de avond kunnen voeren.

Over dit mooie onderwerp is nog veel meer te vertellen............

Inderdaad een mooi systeem, de natuur heeft hele slimme systemen  ;)

Als ik het goed begrijp kun je dus door de jacht na te doen (wandelen) de honger verdrijven en dan doordat het immuunsysteem is "afgeleid" heb minder kans op negatieve reactie op het eten.

Misschien onnozel maar waarom dan het beste laat in de avond voeren?
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Dagmar S schreef: Inderdaad een mooi systeem, de natuur heeft hele slimme systemen  ;)

Als ik het goed begrijp kun je dus door de jacht na te doen (wandelen) de honger verdrijven en dan doordat het immuunsysteem is "afgeleid" heb minder kans op negatieve reactie op het eten.

Misschien onnozel maar waarom dan het beste laat in de avond voeren?
Omdat de meeste mensen overdag leven en bewegen met hun hond en laat in de avond gaat iedereen slapen. Dus rust voor vertering want verteren kost energie  ;)
Je kan ook 's ochtends voeding geven als er eerst heel veel bewogen is. Onze jonge hond krijgt regelmatig einde van de ochtend zijn maaltijd maar heeft dan al behoorlijke beweging gehad in de vorm van schapendrijven of steppen. (kan ie daarna de hele middag lekker rustig blijven Border Collie)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Fido schreef: Omdat de meeste mensen overdag leven en bewegen met hun hond en laat in de avond gaat iedereen slapen. Dus rust voor vertering want verteren kost energie  ;)
Je kan ook 's ochtends voeding geven als er eerst heel veel bewogen is. Onze jonge hond krijgt regelmatig einde van de ochtend zijn maaltijd maar heeft dan al behoorlijke beweging gehad in de vorm van schapendrijven of steppen. (kan ie daarna de hele middag lekker rustig blijven Border Collie)
Het klinkt zo erg logisch, goed om te weten!
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Helen44 schreef: Ze hebben vanmiddag weer even samen gespeeld,... zit dus echt verbetering in ;)
Heb nu okugest gegeven... even afwachten maar...

Overigens ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het laten vasten van honden. ( En dan bedoel ik bewust, niet als ze ziek zijn) nu er in deze topic toch over gesproken wordt met name door Kakocavi en Fido.
Mogens Eliasen noemt in zijn boek het ultieme voerschema en dat houdt in om de dag op een voor de hond niet te voorspellen tijdstip een volle bak barf voer met als voordeel ;

- de maag kan dan echt tot rust komen en daardoor wordt de lever geactiveerd om vetreserves uit het lichaam te halen en om te zetten in koolhydraten / energie (een functie vd lever die dan pas gaat werken en anders      " verslapt" )... zo begreep ik het tenminste...

hij noemt nog veel meer voordelen maar ik vind deze wel bijzonder.... en jullie???
Ik had het zelf meer over langere tijd vasten, dus meerdere dagen achter elkaar. Voor mijn gevoel is dat niet goed, maar ik zie dat misschien verkeerd. Kortere perioden vasten lijkt me wel gezond, wat jij noemt mbt vetmetabolisme doet mij denken aan de theorie achter intermittent fasting bij mensen. De theorie over jagen en verteren van Fido wordt daarbij ook genoemd. Maar hoe lang kan een gezonde hond dan vasten zonder dat hij er slechter op wordt? Een dag, of is langer ook nog positief voor de gezondheid?
Helen44
1-ster
1-ster

Bericht door Helen44 »

Weet het even niet meer,..... :-\ Pika gaat weer stuk beter, eet weer, spuugt niet meer en weer tierig, maar spuitpoep......
Ben met okugest begonnen gisteren, had ik dan nu al resultaat kunnen verwachten?
Als ik ga zoeken op forum geeft de een okugest en probiotica de ander okugest en psyllium husk,... ook finidiar zie ik vaak voorbij komen...
ander laat vasten,... maar ben juist zo blij dat ze weer eet.....( spiervlees, heel klein beetje bot)
Durf nog niet te veel bot te geven omdat haar darmen blijkbaar van slag zijn....bang dat het niet verteerd... alhoewel dat ook juist stoppend zou moeten werken...

graag wat feedback...tips... ???
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

kakocavi schreef: Ik had het zelf meer over langere tijd vasten, dus meerdere dagen achter elkaar. Voor mijn gevoel is dat niet goed, maar ik zie dat misschien verkeerd. Kortere perioden vasten lijkt me wel gezond, wat jij noemt mbt vetmetabolisme doet mij denken aan de theorie achter intermittent fasting bij mensen. De theorie over jagen en verteren van Fido wordt daarbij ook genoemd. Maar hoe lang kan een gezonde hond dan vasten zonder dat hij er slechter op wordt? Een dag, of is langer ook nog positief voor de gezondheid?
Onze gezonde volwassen BC kreeg ongeveer 5 maaltijden in de week. We wisselde de tijden van vasten af. Het kon 16 uur zijn maar ook wel eens >48 uur. We hebben nu een BC van net één jaar en volop in de training. Hij krijgt nu 1x per dag eten en op latere leeftijd zullen we ook deze hond langer laten vasten.

Te lang vasten is inderdaad niet zo gezond. Exact een tijd zou ik niet zo onderbouwd kunnen noemen voor een hond, zal ik moeten navragen.
Een gezonde vast"periode"voor mensen weet ik wel bij de vrouw is dat niet langer dan 20 uur en voor een man 24 uur. Het 1x per jaar vasten van meerdere dagen wat mensen doen als ontgifting kan je beter laten. Het mindere van eetmomenten in een etmaal het hele jaar door is vele malen beter  :)
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

De okugest is tegen de misselijkheid.
Als je de darmflora weer in orde wilt hebben moet je echt pro biotica geven,
eventueel ook in de vorm van vuile pens
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Fido schreef: Onze gezonde volwassen BC kreeg ongeveer 5 maaltijden in de week. We wisselde de tijden van vasten af. Het kon 16 uur zijn maar ook wel eens >48 uur. We hebben nu een BC van net één jaar en volop in de training. Hij krijgt nu 1x per dag eten en op latere leeftijd zullen we ook deze hond langer laten vasten.

Te lang vasten is inderdaad niet zo gezond. Exact een tijd zou ik niet zo onderbouwd kunnen noemen voor een hond, zal ik moeten navragen.
Een gezonde vast"periode"voor mensen weet ik wel bij de vrouw is dat niet langer dan 20 uur en voor een man 24 uur. Het 1x per jaar vasten van meerdere dagen wat mensen doen als ontgifting kan je beter laten. Het mindere van eetmomenten in een etmaal het hele jaar door is vele malen beter  :)
Duidelijk, dank voor je antwoord :)
Helen44
1-ster
1-ster

Bericht door Helen44 »

o, ik dacht dat okugest ook bij spijsverteringsproblemen hielp. ???
Zal met probiotica de diarree dan ook verholpen worden of zou ik dan eerst psyllicum husk ( bijv....) moeten geven en pas als er weer goede ontlasting is met probiotica beginnen...?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Okugest werkt ook bij diarree. Neemt niet weg dat probiotica een goed idee is.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Lees dit topic mee. Bij ons heerst nl. waarschijnlijk hetzelfde virus. De symptomen die hier beschreven worden (niet eten, overgeven, dunne ontlasting, maar wél vrolijk) zijn gelijk.
Harrie heeft vrijdagochtend voor het laatst een hele maaltijd op. Zaterdagochtend voelde hij zich echt ziek en bibberde zelfs. In de loop van de dag voelde hij zich weer beter. Hij heeft tot gisteren slechts af en toe een beetje spiervlees op (iets anders wilde hij niet) en dat kwam er even later ook weer uit.
Maandag met Okugest begonnen en sinds gisteren eet hij af en toe een beetje pens en een klein stukje spiervlees (ongeveer 1/4 van de normale dagportie) dat er nu in blijft. Hij heeft maar heel weinig ontlasting (omdat hij ook vrijwel niets binnen krijgt) maar het is wel heel dun en slijmerig.
Verder voelt hij zich goed en is vrolijk. Ik bied het eten af en toe aan en laat hem zelf beslissen of hij iets wil eten of niet. Morgen ga ik het weer met pens proberen.
Blijf dit topic dus met belangstelling volgen...

ps. hoeveel okugest geven jullie trouwens?
Laatst gewijzigd door doranto op wo 12 feb 2014, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

Ik geef meerdere keren per dag 1 tabletje.
Maar ik geef ook 2x per dag maagcompositum van de Groene Os, daar knappen ze zienderogen van op.

Plaats reactie